Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken GPS skall jag köpa?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Med GPSmap287 kan du skapa en rutt med flera waypoints. Man lägger till en slutdestination, och sedan lägger till mellan destinationer (via) mha karta och piltangenter eller andra sparade waypoints.
    Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
    https://vimeo.com/user8505625

Comment

Mudface, det du beskriver funkar på alla Garmin jag provat. Dvs man kan peka på skärmen och köra dit. Man kan oxå skapa några punkter som man sedan enkelt lägger in i en rutt.

Eller varianter av ovanstående. Om du t ex har en rutt igång och skapar en ny punkt så frågar GPSen om du vill ha en ny rutt eller lägga in punkten i befintlig rutt.

Rutterna du skapar kan sparas och användas senare. Visst funkar det bäst på Garmin 278 men även nyare modeller såsom Montana, Zumo och Nuvi funkar.

Vanligtvis gör jag rutter i förväg på datorn eftersom det är enklast men ofta skapar jag bara en uppsättning punkter som jag tankar upp till GPSen. T ex 30 alppass. Väl på plats låter jag GPSen rutta från pass till pass till pass.

Tekniken att peka på en plats och rutta dit använder jag bara vid oplanerad körning där jag vill hålla mig på en viss vägtyp. Typiskt antingen grus eller kurvig asfalt. Men det funkar nästan bara på 276/278/478 eftersom de är de enda där inte ruttlinjen döljer vägtypen.

Bottom line: Nästan alla GPSer kan göra det du vill. Inte bara Garmin. Det handlar bara om att skaffa sig kunskap om hur man gör. Kunskap får man INTE genom att fråga en säljare.

HMR
      Last edited by HMR; 07-31-2018, 07:55 PM.
      HMR

The art event!

Comment

Tack alla för era svar! uppskattas! MVH Tony

Comment

Har en etrex 20x med CN och friluftskartan på. Vill ha lite bättre överblick. Skulle ni ha köpt typ en gpsmap 64s och kört ena för överblick och den andra mer inzoomad på detaljer eller bytt till att bara ha en montana med CN/friluftskartan?

Comment

Både eTrex och 64 är för små för överblick.
            Inzoomad eTrex + utzoomad Montana torde funka mycket bra!
            Last edited by HMR; 10-27-2018, 09:28 PM.
            HMR

The art event!

Comment

Working...
            X