Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DigiMan View Post
    Så du menar att CNE ligger i 278 på samma sätt som basemap i mina, då fattar jag, det verkar ju inte vara vad jag vill ha alls, då får man väl fortsätta släpa med sig en laptop på långresor så att man kan ladda in olika Topos.
    Ja, så ligger det till. 278 är störst, bäst & vackrast. Men oxå dyrast eftersom man måste ha flera grisdyra minneskort om man vill ha med sig diverse topokartor på långresor. Jag har själv 2 x 512 MB och det räcker bra för mina behov. Dom rymmer t ex FriPro för hela Sverige.
    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
      Obs att det finns inga som helst likheter i funktionen mellan Zumo & 278 vad gäller kartuppdatering!

Jag har bytt förinstallerad karta i min 278 från v9 (2007) till v10 (2008 ). Det gjorde jag med en "CNE 2008 NT Update DVD". Programvaran på denna DVD bytte kartan utan mankemang. Jag tycker det verkar som om du kör fel installationsprocedur eller att proceduren inte identifierat att du har en 278.

MapInstall kommer inte åt den förinstallerade kartan på 278. Endast kartor på minneskortet kan bytas på detta sätt.
      Jag fick en länk till en .exe fil på 2.5 gig att tanka ner och det är igenom att köra denna .exe som detta installationsprogram kör och haltar, den går igenom proceduren att "Tar bort befintlig karta" etc på gps enheten och börjar med att "överföring av ny karta" till gps enheten men när den kommer till ca 30% av överföringen haltar setup programmet.
      Jag ska prova att köra ifrån DVD'n men jag antar att den inte kan exekvera den .exe med den nya kartan som jag laddat ner.

Comment

Har du verkligen testat detta på 278? Funkade inte när jag provade för något år sedan. Finns det en ny IMG2GPS?
        img2gps är ju bara en GUI för sendmap, och sendmap är tydligen inne på version 4 såg jag nånstans, så nog kan det ha hänt nåt nog. Vidare finns programmet mapupload från http://www.mapwel.biz/down.htm som ska klara av att lägga till kartor till redan befintliga uppsättningar, och det stödjer 378 och 478, som om jag fattat rätt är de amerikanska motsvarigheterna till 278. Jag har inte själv testat det på nån 278, utan det lämnar jag till de som har såna

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
          Vidare finns programmet mapupload från http://www.mapwel.biz/down.htm som ska klara av att lägga till kartor till redan befintliga uppsättningar, och det stödjer 378 och 478, som om jag fattat rätt är de amerikanska motsvarigheterna till 278.
          Nop. Funkar tyvärr inte. Det ser bara instickskortet och inte internminnet. Dvs det kan inte göra något som jag inte redan kan med andra verktyg.
          HMR

The art event!

Comment

Jag håller på att prova ut en omtypning av City Navigator som gör att bakgrunden är helt vit. Ser ut så här på 278:

Syftet är att skapa maximal kontrast mellan vägar och bakgrund för bra läsbarhet i solsken. På 278 tycks det funka bra men det vore bra om någon med 60Cx och/eller eTrex kunde tanka ner och testa typfilerna. Finns f n för CNE 2008NT och CNE 2009NT. OK? Kan något göras bättre?
            HMR

The art event!

Comment

Ska testa, men jag rensa datorn igår. Testar på min lilla vista under helgen när allt är tillbaka och installerat.
              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Jag håller på att prova ut en omtypning av City Navigator som gör att bakgrunden är helt vit. Ser ut så här på 278:

Syftet är att skapa maximal kontrast mellan vägar och bakgrund för bra läsbarhet i solsken. På 278 tycks det funka bra men det vore bra om någon med 60Cx och/eller eTrex kunde tanka ner och testa typfilerna. Finns f n för CNE 2008NT och CNE 2009NT. OK? Kan något göras bättre?
                Skillanden är i tätorter?
                Utanför tätorterna är bakgrunden redan vit på den version jag har.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                  Utanför tätorterna är bakgrunden redan vit på den version jag har.
                  Hmm. Konstigt!

Du har väl en 60Cx? Dom 60Cx jag provat visar med City Navigator bruna vägar mot brun bakgrund. Dvs samma knäppa brunsjuka som 278.

Kanske bakgrundsfärgen har ändrats i senare firmware? Eller är jag helt vilse?
                  HMR

The art event!

Comment

Hmm. Konstigt!

Du har väl en 60Cx? Dom 60Cx jag provat visar med City Navigator bruna vägar mot brun bakgrund. Dvs samma knäppa brunsjuka som 278.

Kanske bakgrundsfärgen har ändrats i senare firmware? Eller är jag helt vilse?
                    Sorry fel av mig, jag har en tidigare variant av dina typfiler, på muppsås är det som jag skrev, på gpsen är det "fyra nyanser av brunt" typ, jag skall testa den nya varianten i morgon tänkte jag.

Comment

Nu har jag laddat över den till GPSen, det är samma brungröna bakgrund, märker ingen skillnad (CN 2008 ) mot din förra variant.

Comment

Nu har jag laddat över den till GPSen, det är samma brungröna bakgrund, märker ingen skillnad (CN 2008 ) mot din förra variant.
                        CN 2008? Dvs inte NT?

Jag har inte tagit fram en typ-fil till icke-NT kartan. Vet inte om jag kan. :( Skall försöka så fort jag får tid. Kanske redan imorgon :)
                        HMR

The art event!

Comment

CN 2008? Dvs inte NT?

Jag har inte tagit fram en typ-fil till icke-NT kartan. Vet inte om jag kan. :( Skall försöka så fort jag får tid. Kanske redan imorgon :)
                          oops, la in fel typfil, jag gör om det omelebums...

Comment

Nu blev det bättre...

Brunsjukan är borta, nu är tätorter ljusgrå, utanför tätorter är det gräddvitt, de små vägarna är solitt svarta.
                            Det ser väldigt tydligt ut, jag skall ut o köra lite i morgon, återkommer med fler synpunkter efteråt.

Det ser väldigt bra ut så här långt.

Comment

Nu blev det bättre...

Brunsjukan är borta, nu är tätorter ljusgrå, utanför tätorter är det gräddvitt, de små vägarna är solitt svarta.
                              Det ser väldigt tydligt ut, jag skall ut o köra lite i morgon, återkommer med fler synpunkter efteråt.

Det ser väldigt bra ut så här långt.
                              En sak att fundera på:

Jag har gjort småvägarna 2 pixel tjocka. Funkar bra på 276C och 278.
                              Ett alternativ är att göra dom tunnare. 1 pixel. Jag skulle kunna tänka mig att det vore bättre på GPS:er med liten skärm. T ex eTrex och 60.

Eller är det bra som det är nu?
                              HMR

The art event!

Comment

Jag har också en 60Csx och har kört in ny typfilen (den vita) ser bra ut när man kikar på den direkt. Ska ut och testa lite idag, dock med bil.

Kan man göra en rutt i en annan färg en lila, en skarpare färg borde synas bättre mot den vita bakgrunden?

Comment

Working...
                                X