Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by SvenG View Post
    Största skillnaden är att 278:an har hela Europa förinstallerat på det interna minnet. I 276C får man lägga samtliga kartor på Garmins svindyra minneskort. Skall man ha någon annan karta än City Navigator så blir man dock tvungen att skaffa minne även till 278:an. 278:an klarar dessutom av att hantera POI:s vilket inte 276C gör.

/SvenG
    Så man måste köpa minneskort, kan man köpa tomma och ladda in t.e.x. en FriPro som man har licens för?
    hur mycket minne finns i 278 som standard?
    Last edited by DigiMan; 11-23-2008, 06:08 PM.
    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
      Så man måste köpa minneskort, kan man köpa tomma och ladda in t.e.x. en FriPro som man har licens för?
      hur mycket minne finns i 278 som standard?
      Inbyggda minnet i 278 kommer du inte åt. Det är på 2GB men används bara till den förinstallerade kartan.

Ett tomt 512 MB minneskort till 276C/278 kostar c:a 1000 kr på postorder från USA. Där kan du lägga t ex FriPro.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
        Inbyggda minnet i 278 kommer du inte åt. Det är på 2GB men används bara till den förinstallerade kartan.

Ett tomt 512 MB minneskort till 276C/278 kostar c:a 1000 kr på postorder från USA. Där kan du lägga t ex FriPro.
        Hur uppdaterar man CNE om det inte går att komma åt det inbyggda minnet?
        Vad är det som hindrar någon från att installera t.e.x FriPro's kartor i det inbyggda minnet?
        Last edited by DigiMan; 11-23-2008, 11:20 PM.

Comment

Hur uppdaterar man CNE om det inte går att komma åt det inbyggda minnet?
          Vad är det som hindrar någon från att installera t.e.x FriPro's kartor i det inbyggda minnet?
          Visst går det att komma åt det inbyggda minnet i bl a Quest2 och 278. Men det krävs speciell programvara som finns på Garmins uppgraderings-DVD för City Navigator.

Dvs problemet är snarare att komma på hur man ändrar i de filerna på DVD:n som innehåller City Navigator så att dom innehåller även t ex FriPro och/eller nya typdefinitioner.

Kanske finns det någon hacker ute på internätet som löst problemet men eftersom jag själv har extra minneskort till min 278 så har jag inte letat efter lösningar.
          HMR

The art event!

Comment

OK, slagen på alla nästan punkter
            ... Nu förstår jag tanken bakom mantrat spår, spår spår.

Saknar egentligen bara en sak på vistan, och det är man inte kan visa ett av spåren med den feta ruttgrafiken.
            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Visst går det att komma åt det inbyggda minnet i bl a Quest2 och 278. Men det krävs speciell programvara som finns på Garmins uppgraderings-DVD för City Navigator.

Dvs problemet är snarare att komma på hur man ändrar i de filerna på DVD:n som innehåller City Navigator så att dom innehåller även t ex FriPro och/eller nya typdefinitioner.

Kanske finns det någon hacker ute på internätet som löst problemet men eftersom jag själv har extra minneskort till min 278 så har jag inte letat efter lösningar.
              I Quest/GPSMAP60CS/Nüvi660 mm är det ju bara att välja att föra över en mix av Friluftskartan, Bluechart och CNE från mapsource, funkar det helt annorlunda på Quest2/278.
              Varför i hela friden kommer man inte åt det interna minnet från mapsourcefunktionen "send to device" det verkar ju helkorkat.
              Last edited by DigiMan; 11-24-2008, 11:54 AM.

Comment

I Quest/GPSMAP60CS/Nüvi660 mm är det ju bara att välja att föra över en mix av Friluftskartan, Bluechart och CNE från mapsource, funkar det helt annorlunda på Quest2/278.
                Varför i hela friden kommer man inte åt det interna minnet från mapsourcefunktionen "send to device" det verkar ju helkorkat.
                Rent generellt så funkar det så på alla Garmins GPS:er att kartor upptankade från Mapsource påverkar inte den förinstallerade kartan.

På äldre modeller med förinstallerad karta såsom Quest2 och 278 är internminnet "osynligt" från Windows. På nyare modeller såsom Nüvi och Zumo så beter sig GPS:en som en vanlig USB-pinne och du kan se exakt vad som ligger i minnet. Finns extrakort monterat i GPS:en ser Windows två olika USB-minnen.

På dessa USB-minnen finns en mapp Garmin och på denna mapp ligger kartorna.

Den förinstallerade kartan heter gmapprom.img. Mapsource rör inte denna filen men inget hindrar att man själv byter ut den med vanliga drag-and-drop kommandon i Windows.

Extrakartor skrivna av Mapsource får namnet gmapsupp.img. Man kan ha en gmapsupp.img på vardera internminnet och extrakortet.

Tar man bort den befintliga gmapprom.img och döper om gmapsupp.img till gmapprom.img så har man bytt förinstallerad karta! Dvs inget hindrar att man gör t ex FriPro till förinstallerad permanent karta och sedan med Mapsource lägger till valda delar av City Navigator.
                HMR

The art event!

Comment

Rent generellt så funkar det så på alla Garmins GPS:er att kartor upptankade från Mapsource påverkar inte den förinstallerade kartan.

På äldre modeller med förinstallerad karta såsom Quest2 och 278 är internminnet "osynligt" från Windows. På nyare modeller såsom Nüvi och Zumo så beter sig GPS:en som en vanlig USB-pinne och du kan se exakt vad som ligger i minnet. Finns extrakort monterat i GPS:en ser Windows två olika USB-minnen.

På dessa USB-minnen finns en mapp Garmin och på denna mapp ligger kartorna.

Den förinstallerade kartan heter gmapprom.img. Mapsource rör inte denna filen men inget hindrar att man själv byter ut den med vanliga drag-and-drop kommandon i Windows.

Extrakartor skrivna av Mapsource får namnet gmapsupp.img. Man kan ha en gmapsupp.img på vardera internminnet och extrakortet.

Tar man bort den befintliga gmapprom.img och döper om gmapsupp.img till gmapprom.img så har man bytt förinstallerad karta! Dvs inget hindrar att man gör t ex FriPro till förinstallerad permanent karta och sedan med Mapsource lägger till valda delar av City Navigator.
                  Jag hänger inte med riktigt, du pratar om extrakartor o.s.v hur uppdaterar man cne då?
                  På min Quest & 60cs t.e.x så lägger jag in en mix av CNE & FriPro som jag väljer med maptoolfunktionen i mapsource, vet inte vad kartorna heter på enheten dock bara att jag har max 256mb utrymme och det är för lite för längre turer.
                  Vet inte om jag är sugen på en 278 om man inte kan utnyttja det interna minnet till vad man vill utan att man ska behöva använda externa minneskort, 276C går fetbort eftersom minneskorten är för små och dyra.

"Rent generellt så funkar det så på alla Garmins GPS:er att kartor upptankade från Mapsource påverkar inte den förinstallerade kartan."
                  Detta stämmer inte alls på de garmin gps som jag pysslat med, om man väljer att tanka upp kartor på GPS'en rensas de tidigare kartorna som finns i minnet om man för över nya.
                  Last edited by DigiMan; 11-24-2008, 05:36 PM.

Comment

"Rent generellt så funkar det så på alla Garmins GPS:er att kartor upptankade från Mapsource påverkar inte den förinstallerade kartan."
                    Detta stämmer inte alls på de garmin gps som jag pysslat med, om man väljer att tanka upp kartor på GPS'en rensas de tidigare kartorna som finns i minnet om man för över nya.

Nej den förinstallerade kartan i tex 60 modellerna rensas inte bort! Det är ju den där värdelösa baskartan som är den förinstallerade kartan i 60cx tex, och den kommer man ju inte åt för den ligger på gpsens interna minne.
                    De kartorna man lägger på minneskortet däremot, de påverkas på det sättet du beskriver.

2 giggs mickro sd finns ju nu för runt 100 kr, har ett sådant i min 60cx och då ryms i princip hela europa och tex fripro svealand
                    Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Originally posted by lizzard View Post
                      Nej den förinstallerade kartan i tex 60 modellerna rensas inte bort! Det är ju den där värdelösa baskartan som är den förinstallerade kartan i 60cx tex, och den kommer man ju inte åt för den ligger på gpsens interna minne.
                      De kartorna man lägger på minneskortet däremot, de påverkas på det sättet du beskriver.

2 giggs mickro sd finns ju nu för runt 100 kr, har ett sådant i min 60cx och då ryms i princip hela europa och tex fripro svealand
                      Quest & 60cs har jag och de funkar på det sätt jag beskriver, inget minneskort på dessa, basemap ligger ju alltid kvar men är ju inget man använder precis.
                      Så du menar att CNE ligger i 278 på samma sätt som basemap i mina, då fattar jag, det verkar ju inte vara vad jag vill ha alls, då får man väl fortsätta släpa med sig en laptop på långresor så att man kan ladda in olika Topos.

Comment

Jag har precis köpt en 278 och till den fick jag med City Navigator NT V9 (DVD). Nu fick jag en kartuppdatering också och jag har följt instruktionerna och laddat ner en ny version av Kartan "City Navigator® Europe NT 2009" När jag startar installationen av den nya kartan så fungerar det tills den har kommit till 30% in i själva överföringen till GPS enheten då får jag ett error och setup programmet avslutar...
                        Är det någon som har erfarenhet att uppdatera 278 kartorna ?
                        Det program som följer med DVD visar hur mycket som används av det interna minnet och den visar 100%.
                        Nu undrar jag eftersom det inte fungerar att köra den setup filen jag fått ladda ner ifrån Garmin om det skulle vara möjligt att igenom programmet "MapInstall" ta bort befintliga kartor och på något sätt få in den stora kartuppdateringen jag tankat ner ?
                        För övrigt finner jag denna tråd otroligt värdefull och hatten av till alla som hjälper till!
                        Last edited by BJohansson; 11-24-2008, 09:38 PM.

Comment

Kör Zumo 550 med City navigator NT 2008,Navigator V 9, Fri Pro. Svea.

Hade samma problem i somras till updaten 2008 gick till 30% sen blev det stopp, och garminsupporten fick man totalspel på. Gjorde ominstall av XP
                          på laptopen och sket i produktnyckeln. sen gick det bra, då jag vill ha
                          laptopen med mig på landsvägshojen.

Comment

Att byta ut "baskartan" på en Zumo om det trilskas med garmins updater är inga problem alls med den metod som HMR beskriver i sitt inlägg från 14:59 idag. På en 278 är det en aning kinkigare då man nog måste använda sig av små program som tex. IMG2GPS för att få in dem, men det går, och om man då blandar in ett program som heter Gmaptool så kan man göra sin alldeles egna kompott av kartor att lasta in i sin 278 mfl "svåra" GPS:er. Nackdelen är väl att det börjar hamna på den nivån att programmen blir lite "jobbiga", det är slut med att klicka och dra, och man får skriva alla kommandon i dos-kommandotolken, och skriva dem rätt för att det ska bli bra, inget för de som känner sig obekväma så snart man hamnar bortom windows alltså.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                              På en 278 är det en aning kinkigare då man nog måste använda sig av små program som tex. IMG2GPS för att få in dem, men det går,
                              Har du verkligen testat detta på 278? Funkade inte när jag provade för något år sedan. Finns det en ny IMG2GPS?
                              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by BJohansson View Post
                                Jag har precis köpt en 278 och till den fick jag med City Navigator NT V9 (DVD). Nu fick jag en kartuppdatering också och jag har följt instruktionerna och laddat ner en ny version av Kartan "City Navigator® Europe NT 2009" När jag startar installationen av den nya kartan så fungerar det tills den har kommit till 30% in i själva överföringen till GPS enheten då får jag ett error och setup programmet avslutar...
                                Är det någon som har erfarenhet att uppdatera 278 kartorna ?
                                Det program som följer med DVD visar hur mycket som används av det interna minnet och den visar 100%.
                                [SIZE=2]Nu undrar jag eftersom det inte fungerar att köra den setup filen jag fått ladda ner ifrån Garmin om det skulle vara möjligt att igenom programmet "MapInstall" ta bort befintliga kartor och på något sätt få in den stora kartuppdateringen jag tankat ner ?
                                Obs att det finns inga som helst likheter i funktionen mellan Zumo & 278 vad gäller kartuppdatering!

Jag har bytt förinstallerad karta i min 278 från v9 (2007) till v10 (2008 ). Det gjorde jag med en "CNE 2008 NT Update DVD". Programvaran på denna DVD bytte kartan utan mankemang. Jag tycker det verkar som om du kör fel installationsprocedur eller att proceduren inte identifierat att du har en 278.

MapInstall kommer inte åt den förinstallerade kartan på 278. Endast kartor på minneskortet kan bytas på detta sätt.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X