Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tom Tom Rider 2 och Tom Tom Home

Tjillevippen!

Jag har en Tom Tom Rider 2 som jag köpte nu i somras. Men när jag kopplar den till datorn och ska använda Tom Tom Home så hittar den inga kartor i gps:en. På supporten sa de att det är ett mjukvarufel som gäller alla Rider 2 och att de håller på att jobba på det, samt att jag skulle hålla koll på när en ny uppdatering av Tom Tom Home dyker upp.

Mig veteligen så har detta inte hänt ännu och därför är då min fråga om det är någon här som har lyckats med konststycket att komma åt kartorna som ligger i gps:en genom Home?
    Och i så fall, hur fasen gör man då?

Krille

Comment

Är det inte bättre att ha en separat Tomtom tråd?

Denna tråden känns som en Garmintråd, det måste väl gynna alla om man håller isär fabrikaten?
      Jag föreslår att denna tråd byter namn till tex Garmintråden och att någon moderator skapar en ny för Tom tom.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
        Denna tråden känns som en Garmintråd, det måste väl gynna alla om man håller isär fabrikaten?
        Jag föreslår att denna tråd byter namn till tex Garmintråden och att någon moderator skapar en ny för Tom tom.

Det finns en särskild Tom Tom-tråd. Hoppades på att mitt inlägg skulle hamna där, då jag tänkte en aning fel när jag gjorde mitt första inlägg.

Då kan jag ju likaväl passa på att be en vänlig moderator att flytta mitt/mina inlägg till Tom Tom-tråden.

Tack och bock.

Krille

Comment

Jag har en Zumo och har köpt friluftskarta,
          tänkte lägga den på minneskortet men det funkar inte!
          är det någon som vet hur man lyckas med det?
          Skrabb

Comment

Originally posted by Skrabb View Post
            Jag har en Zumo och har köpt friluftskarta,
            tänkte lägga den på minneskortet men det funkar inte!
            är det någon som vet hur man lyckas med det?
            Skrabb
            Jodå, det skall funka. Det är nog bara något mindre fel du gör....
            HMR

The art event!

Comment

Jag tror det har att göra med att Moderator inte är GPS/kart intresserad. Dvs ämnet ses som "oviktigt" och därför samlas allt i en ohanterlig bautatråd.

Bäst vore att ha en separat rubrik där man samlar GPS-kartor-Roadbooks-spår-etc. Då kan roadbookarna ha sina egna trådar, Tom-Tom nördarna ha sina egna, Zumo brandlovers sina egna, Typ-fil hackers sina egna, etc.

Jag kan personligen åta mig att moderera så för ärade herr Moderator vore det väldigt enkelt. BMW-klubben har tappat intresset för ämnet så här har SOE chansen att ta över.

OK?
              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                Jag tror det har att göra med att Moderator inte är GPS/kart intresserad. Dvs ämnet ses som "oviktigt" och därför samlas allt i en ohanterlig bautatråd.

Bäst vore att ha en separat rubrik där man samlar GPS-kartor-Roadbooks-spår-etc. Då kan roadbookarna ha sina egna trådar, Tom-Tom nördarna ha sina egna, Zumo brandlovers sina egna, Typ-fil hackers sina egna, etc.

Jag kan personligen åta mig att moderera så för ärade herr Moderator vore det väldigt enkelt. BMW-klubben har tappat intresset för ämnet så här har SOE chansen att ta över.

OK?
                Annars kan man ju ansluta sig till http://www.utsidan.se/ som verkar vara är ett rätt etablerat forum för navigering och allmäna GPS-frågor. Här bör vi kanske iställrt koncentrera frågorna till mc-relaterade spörsmål.
                Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
                Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
                KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
                Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

OK?
                  Jag tycker det låter som en kanonidé och körning med GPS ska väl ändå diskuteras och hanteras på ett forum för Offroadentusiaster??
                  Det känns ju inte som tråden är död direkt.
                  KTM because we are worth it!

Comment

Originally posted by Joppe View Post
                    Hejsan.
                    Är det någon som använder Garmin Foretrex 101 eller 201?
                    Den är väl egentligen till för att användas vid cykel eller löpträning men då man kan lägga in waypoints samt att den är vattentät borde väl göra att den kan användas även till MC? Dock ingen karta.
                    Den är inte lika dyr som många andra MC-GPSer vilket är bra.
                    Någon som har någon erfarenhet av denna?

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=706

Jag hade en Forerunner 301 innan, och vad jag minns är den väldigt lil Foretrex. Hade den på hojen lite och testade, men det var ingen höjdare. Det går ju att navigera till olika punkter med hjälp av en pil som visar riktningen fågelvägen.

Om du plötsligt ute på rundan vill köra mot något annat mål kan du inte göra det om du inte lagt in waypoint i förväg.

Nä, satsa på t.ex. en 60 CSx istället, finns för omkring 3000 kronor i nätbutikerna.

Comment

Med rätt inställning så händer inget. Rutten visas fortfarande på kartan, men du får inga köranvisningar förren du återansluter till rutten. Då fattar burken att du är med i matchen igen och ger anvisningar. Men det är viktigt som sagt var att man stängt av omruttningen, annars kan det gå fel (eller hur lkongo!)

Originally posted by Luthor View Post
                      Det låter bra! hur funkar det om man kör efter en programmerad rutt som man avviker från?

Comment

Ingen mer än jag som kör en Garmin Edge 705 på hojen? Jag har den sällan/aldrig för att navigera, men fan vad skoj det är att kolla i Garmin Training Center efter en körning.

Den har klarat GGN gyttja, kistaspåret, mx bana, 200+ på KTM 950, osv så kvaliteten är toppen. Att se vilken puls man hade vid en krasch samt exakt var det där lömska surhållet var är ju duktigt kul vid pilsnern och skitsnacket på kvällen efter.
                        Attached Files
                        Last edited by dlgvrg; 11-14-2008, 09:36 AM.

Comment

Originally posted by Lämmeln View Post
                          Annars kan man ju ansluta sig till http://www.utsidan.se/ som verkar vara är ett rätt etablerat forum för navigering och allmäna GPS-frågor. Här bör vi kanske iställrt koncentrera frågorna till mc-relaterade spörsmål.
                          Det är en hel del miljömuppar som häckar på Utsidan. Så där får man räkna med påhopp om man skriver nåt om navigering på stigar och dyligt.
                          Därför tycker jag att det är bra att det skrivs om GPS här också.
                          Hojresor
                          Hojresor's YouTube kanal

Comment

OK?
                            Du har min röst skulle gärna se dig ta hand om gpsforum och en gpsdel på hemsidan. Din kunskap är ovärdelig för oss som kan lite mindre, synd att dom på Bmwklubben inte verkar ha förstått det.
                            Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                            Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                            Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                            Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                            Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                              Du har min röst skulle gärna se dig ta hand om gpsforum och en gpsdel på hemsidan. Din kunskap är ovärdelig för oss som kan lite mindre, synd att dom på Bmwklubben inte verkar ha förstått det.
                              Jag instämmer

1. JossaDrz
                              2. badpitt
                              3.
                              4.
                              5.
                              6.

Comment

Jag instämmer

1. JossaDrz
                                2. badpitt
                                3. Krille75
                                4.
                                5.
                                6.
                                Här får du min röst också (förutsatt att du sköter om Tom Tom-tråden också ).

Comment

Working...
                                X