Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Någon som testat Garmin Colorado?
    Den verkar vara tuff å den är vattentät
    Livet är för kort för att ha tråkigt!!

member of fraggel.se

Comment

Originally posted by jungle Jimpa View Post
      Någon som testat Garmin Colorado?
      Den verkar vara tuff å den är vattentät
      Colorado & Oregon är inte lämpliga till offroad eftersom dom har en inbyggd funktion som brukar kallas "automatisk ruttförstöring". Dvs så fort man kommer ett par meter från den mödosamt hopknåpade rutten så räknas den om. Köp hellre 60Cx eller eTrex Venture/Vista HCx. Vattentäta är dom allihop. Bästa GPS (och dyrast) för offroad-MC är Garmins 276C och 278.
      HMR

The art event!

Comment

Har svårt för att bli kompis med autozoomen på min Zumo 550, och såg just att det går att slå av den för "offroad use".

Dum fråga, men är det någon som vet vad GPS:en räknar som offroad?
        Är det (1) när där verkligen inte är någon väg enligt kartan i GPS:en, eller (2) hör grusvägar o skogsstigar och dylikt som finns med på kartan också till den kategorin?
        Jag antar att det är (1) som gäller men jag har en desperat förhoppning om att (2) också räknas dit.

Comment

Originally posted by bagheera View Post
          Dum fråga, men är det någon som vet vad GPS:en räknar som offroad?
          Min gissning är att det har inget med kartan eller var du befinner dig att göra.

Jag skulle tro att det är när du kör efter en rutt som avses. Dvs det går att stänga av autozoomen bara när man kör efter en rutt bestående av raka streck mellan punkter (=offroad). Dvs inte när man följer väg (=onroad).
          HMR

The art event!

Comment

http://betalabs.nokia.com/blog/2008/...oader-for-mac/

För oss med Mac+Nokia med gps!

Comment

Originally posted by Pelle View Post
              Kul tips men jösses vad man krånglar till det! All installera en karta på Nokian är ju bara som att kopiera en fil till en USB-pinne. Drag & drop.

I min första version av firmware till N95 så funkade Nokia Maps. Lite knöligt med "Nord Upp" alltid men det var ju gratis. Gick bra att kopiera in kartor via Internätet. Men efter att ha uppgraderat N95:s firmware så upphörde gratisfunktionen av Nokia Maps. Blev grisdyrt att använda. Dessutom funkar det inte tillnärmelsevis lika bra som GMXT.

Eftersom Garmin, av någon outgrundlig anledning, vägrar sälja GMXT för installation på N95 så måste man köra det via fulkod, dvs gratis. Funkar kanonbra!
              Last edited by HMR; 10-22-2008, 08:35 AM.
              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                Kul tips men jösses vad man krånglar till det! All installera en karta på Nokian är ju bara som att kopiera en fil till en USB-pinne. Drag & drop.

I min första version av firmware till N95 så funkade Nokia Maps. Lite knöligt med "Nord Upp" alltid men det var ju gratis. Gick bra att kopiera in kartor via Internätet. Men efter att ha uppgraderat N95:s firmware så uppgörde gratisfunktionen av Nokia Maps. Blev grisdyrt att använda. Dessutom funkar det inte tillnärmelsevis lika bra som GMXT.

Eftersom Garmin, av någon outgrundlig anledning, vägrar sälja GMXT för installation på N95 så måste man köra det via fulkod, dvs gratis. Funkar kanonbra!
                Så det funkar inte med denna då?
                http://www.dustinhome.se/pd_5010124813.aspx
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                  Så det funkar inte med denna då?
                  http://www.dustinhome.se/pd_5010124813.aspx
                  Jodå, det är jag som uttrycker mig lite vårdslöst. Det jag menar är att Garmin inte säljer GMXT för installation på det egna minneskortet.

Det funkar Garmins med kort men då måste du stoppa i det mSD kortet så fort du vill använda GPS-funktionen. Men då funkar inte Nokian som MP3-spelare och kamera.

Dvs man måste bära med sig, i ett separat fodral eller i plånboken, ett eller flera extra mSD kort och hålla på att skifta fram & tillbaka. Helt oacceptabelt enligt min åsikt. De stora fördelarna med GMXT i mobilen är att det funkar så snabbt och smidigt och att man ju alltid har med sig mobilen. Exempel:

- Kliv in i bilen, tryck ner Nokian i hållaren, tryck igång GPS-funktionen, sätt på dig säkerhetsbältet. GPS:en är igång innan du hunnit rulla iväg. När du kört färdigt stoppar du bara Nokian i bröstfickan och går iväg.

- Du har gått vilse i Barcelona city. Plocka upp Nokian ur fickan, dra igång GPS-funktionen och inom några sekunder så vet du var du är.

- Du har gått vilse i svampskogen. Plocka upp Nokian ur fickan, dra igång GPS-funktionen med FriPro och inom några sekunder så vet du var du är.

Nä - skulle jag behöva fippla med att leta fram & byta minneskort så hade jag inte använt GPS i mobilen på det sätt jag nu gör. Dessutom krävs ju minst två extrakort. Ett för City Navigator och minst ett för FriPro. Om nu FriPro finns på mSD?

Dessutom - karta på mSD kan inte användas i MapSource på PC. Dvs formellt så krävs att man har ytterligare en kartlicens innan allt "funkar"
                  Last edited by HMR; 10-22-2008, 06:12 PM.
                  HMR

The art event!

Comment

Skall erkänna att jag inte har testat än, datorn och luren pratar med varandra just nu så vi får se...

Comment

Pillat lite nu...
                      Vad är det som kostar pengar? Det var ju bara att uppdatera Nokia maps och ladda ner kartorna, sen valde man om man ville gå online eller inte. I alla fall på min N82...
                      Jag vet inte riktigt vad jag skall använda det till, men det är ju lite kul...

Comment

Originally posted by Pelle View Post
                        Pillat lite nu...
                        Vad är det som kostar pengar? Det var ju bara att uppdatera Nokia maps och ladda ner kartorna, sen valde man om man ville gå online eller inte. I alla fall på min N82
                        Om du nu har kartorna nedladdade - varför skall då telefonen gå online?

Den stora fördelen med Nokia Maps framför konkurrenterna (Telia Navigator, Wayfinder, etc) är såvitt jag förstår att man kan tanka kartor gratis via internätet. Jag tankade ner halva Europa. Knöligt att selektera kartorna och det tog enorm tid men det funkade. Klart kul att ha alla kartor med sig i telefonen! Men - ruttning/navigering funkar inte utan att man betalar. Det finns korttidslicenser som inte är helt orimliga kostnadsmässigt. T ex vid en resa till Japan eller USA.

Men som sagt lite meckigt. Och som jag ser det för dyrt för vardagsanvändning hemmavid.
                        HMR

The art event!

Comment

Ciyu Navigator Europe 2009 NT

Noterar att nya Garmin med förinstallerad karta fr o m nu levereras med version 11 av kartan, dvs City Navigator Europe 2009 NT. Apparater med äldre karta bör säljas med minst 800 kr rabatt såvida inte uppgradering till nya kartan ingår.

Det brukar dröja till en bit in på nya året innan man kan beställa en uppgraderings-DVD från Garmin.
                          HMR

The art event!

Comment

Noterar att nya Garmin med förinstallerad karta fr o m nu levereras med version 11 av kartan, dvs City Navigator Europe 2009 NT. Apparater med äldre karta bör säljas med minst 800 kr rabatt såvida inte uppgradering till nya kartan ingår.

Det brukar dröja till en bit in på nya året innan man kan beställa en uppgraderings-DVD från Garmin.
                            Man får numera ingen uppgarderingsskiva utan man får ladda ner från NÜMAPS innom 60 dagar från ibruktagande av ny navigator.
                            http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=3268

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                              Man får numera ingen uppgarderingsskiva utan man får ladda ner från NÜMAPS innom 60 dagar från ibruktagande av ny navigator.
                              http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=3268
                              Jo fast infon på websiten är lika förvirrad som vanligt.

Det framgår inte om NÜMAPS-uppdatering av kartan levereras på DVD eller om den skall tankas ner. Gissningsvis så är det en DVD som vanligt. Dessutom avses endast nyinköpta Nüvi & Zumo. Det framgår inte vad som gäller för andra modeller med förinstallerad karta. T ex 278. Uppdatering till Nüvi & Zumo är f ö ganska olika. Till Zumo ingår ju även kartor för Mapsource.

Beklämmande är att det inte nämns något om huruvida CNE2009 finns officiellt nu eller inte. Antag att du köper en Zumo med CNE2008 idag trots att nytillverkade har CNE2009. Antag att uppgradering till CNE2009 inte officiellt releasas förrän om 70 dagar. Då är du torsk. Det gäller att förvissa sig om att kartgarantin verkligen gäller. Speciellt vid köp av en 278!

Vidare så nämns inget om vanliga betalda uppgraderingar av kartor till befinliga GPS:er. T ex uppgradering av CNEv9 till CNE2009.

Inte heller tar man upp vad som gäller vid köp av kartlicens på DVD till 60Cx, eTrex m fl. Dvs om postorderföretaget, typ Dustin, skickar en gammal CNE2008. Får man uppgradera den gratis till CNE2009? Eller?

Jag har f ö gullat lite med CNE2009NT med GMXT i en N95. Nu verkar det vara bra täckning även i Litauen och Grekland. Kollade även några slumpmässiga småfel i Sverige och vissa av dem var fixade.
                              Last edited by HMR; 10-23-2008, 01:07 PM.
                              HMR

The art event!

Comment

Jo fast infon på websiten är lika förvirrad som vanligt.

Det framgår inte om NÜMAPS-uppdatering av kartan levereras på DVD eller om den skall tankas ner. Gissningsvis så är det en DVD som vanligt. Dessutom avses endast nyinköpta Nüvi & Zumo. Det framgår inte vad som gäller för andra modeller med förinstallerad karta. T ex 278. Uppdatering till Nüvi & Zumo är f ö ganska olika. Till Zumo ingår ju även kartor för Mapsource.

Beklämmande är att det inte nämns något om huruvida CNE2009 finns officiellt nu eller inte. Antag att du köper en Zumo med CNE2008 idag trots att nytillverkade har CNE2009. Antag att uppgradering till CNE2009 inte officiellt releasas förrän om 70 dagar. Då är du torsk. Det gäller att förvissa sig om att kartgarantin verkligen gäller. Speciellt vid köp av en 278!

Vidare så nämns inget om vanliga betalda uppgraderingar av kartor till befinliga GPS:er. T ex uppgradering av CNEv9 till CNE2009.

Inte heller tar man upp vad som gäller vid köp av kartlicens på DVD till 60Cx, eTrex m fl. Dvs om postorderföretaget, typ Dustin, skickar en gammal CNE2008. Får man uppgradera den gratis till CNE2009? Eller?

Jag har f ö gullat lite med CNE2009NT med GMXT i en N95. Nu verkar det vara bra täckning även i Litauen och Grekland. Kollade även några slumpmässiga småfel i Sverige och vissa av dem var fixade.
                                Har du hitta något material med typ friluftskartan över Andorra?
                                Attached Files
                                Last edited by DigiMan; 10-25-2008, 10:43 PM.

Comment

Working...
                                X