Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag kan svara för hur det är med min E-map(lite större skärm) -man vill helt klart helst sitta så att man får bättre vinkel mellan vägen och gps:n.
    Detta om du vill kunna hinna läsa in dig på kartan i GPS:n.
    Jag sänker tempot lite vid ståendes och gör det ibland iaf, men jag har ju många års vana av att läsa karta i farten och tycker nog att det känns säkrare med sittande
    Om det är en rutt man följer och ser en korsning, då räcker det ju med en snabb titt åt vilket håll man skall = då fungerar ståendes helt ok.
    Pilar/vägvisning fungerar det precis lika bra som Roadbook -kanske bättre tom genom större pilar.
    Men som sagt, det är mycket bättre sittandes med lägre fart -då kan man hålla ett öga på vägen samtidigt -se på hur det gör i Dakar, de saktar ner rätt så saftigt bara för att kolla GPS-punkterna..
    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
    (™Geggamoja)
    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Tack hoke.
      Ungefär som att läsa en RB alltså? Dyra leksaker det här så man vill ju försöka få det rätt från början s.a.s.
      » Thoughts and experiences from the life of a desert racer «

Comment

Tja! Efter som jag redan ställt massa frågor i denna tråd fortsätter jag
        Vid överföring av rutt från datorn till gpsén så ska man ju stänga av automatisk omberäkning av rutt för att få rutten som den ser ut på datorn. det funkar ju fint. MEN!! om jag efter har skickat in rutten ställer om till automatisk ruttberäkning och navigerar till en adress , Och sen igen stänger av automatisk ruttberäkning och lägger in min rutt (från gps)jag gjort på datorn så drar den om hela skiten . Nu har jag inte kollat detta i skarpt läge, utan hemma i soffan.
        Det jag tycker är kasst är att, om jag nu ska ut och åka min planerade rutt gjord på datorn och det inträffar något oväntat, Jag slår om ruttberäkningen för få guid till närmsta mack(eller vad det nu må vara) så är man rökt när man ska återuppta den tänkta vägen,
        Är det bara att gilla läget eller finns det trix runt detta som inte innebär att andvända spår ?

//Alex
        Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
        http://www.jstools.se/

Comment

Originally posted by Alex
          Tja! Efter som jag redan ställt massa frågor i denna tråd fortsätter jag
          Vid överföring av rutt från datorn till gpsén så ska man ju stänga av automatisk omberäkning av rutt för att få rutten som den ser ut på datorn. det funkar ju fint. MEN!! om jag efter har skickat in rutten ställer om till automatisk ruttberäkning och navigerar till en adress , Och sen igen stänger av automatisk ruttberäkning och lägger in min rutt (från gps)jag gjort på datorn så drar den om hela skiten . Nu har jag inte kollat detta i skarpt läge, utan hemma i soffan.
          Det jag tycker är kasst är att, om jag nu ska ut och åka min planerade rutt gjord på datorn och det inträffar något oväntat, Jag slår om ruttberäkningen för få guid till närmsta mack(eller vad det nu må vara) så är man rökt när man ska återuppta den tänkta vägen,
          Är det bara att gilla läget eller finns det trix runt detta som inte innebär att andvända spår ?

//Alex
          Inte för att jag vet hur det fungerar på 60Cx men jag skulle gissa att det inte är så stor skillnad mot 276c.

Alla rutter sparas på minnet och en kopia laddas när man skall använda dom vilket innebär att rutterna i minnet är OK oavsett vad GPS:en gjort med den du ser på skärmen. Dvs hittar GPS:en på något galet så ladda bara en ny kopia av den aktuella rutten och försök igen.

Även om jag tycker att det känns som en mjukvarubugg om rutten förstörs trots att du har stängt av automatisk omräkning, kolla på www.garmin.com så att du har senste firmware, så finns det ju ingen anledning att koppla in automatisk omräkning. "Find" följt av "Go to" räknar ju ut en rutt till önskad punkt, bensinmack tex, oavsett om automatisk omräkning är till eller inte. Enda skillnaden är ju att den inte bryr sig om om du följer rutten eller inte vilket innebär att du får manuellt be den att räkna om när ni inte är överens.

/SvenG

Comment

Originally posted by Danne
            Ni som har 60csx eller mostvarande, hur pass bra går det att läsa av skärmen ståendes under aktiv gruskörning? Funkar storleken på skärmen för det eller är det typ 276 som gäller då?
            Jag tycker det funkar utmärkt så länge du har GPSen monterad lååångt fram vilket jag inte har. Motsägelsefullt...
            K-märk gruset!

Comment

Tja! satt och funderade om vi inte ska höra med dom som bygger dena sida om dom inte kan lägga till en ruta brevid Sverigelänken med Waypoints!?
              Att man kan posta tex övernatningskojor, och andra bra att veta platser för dom som är ute på långtur.
              En tanke jag hade runt detta var om man kunde ha underkategorier för vaje län !!!
              Verkar det vara en bra idé ?
              Alex
              Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
              http://www.jstools.se/

Comment

Originally posted by Arno View Post
                Jag tycker det funkar utmärkt så länge du har GPSen monterad lååångt fram vilket jag inte har. Motsägelsefullt...

ok. Men då är alltså skärmen i sig inte så liten att den är helt värdelös vid körning?
                » Thoughts and experiences from the life of a desert racer «

Comment

Originally posted by Danne View Post
                  Ni som har 60csx eller mostvarande, hur pass bra går det att läsa av skärmen ståendes under aktiv gruskörning? Funkar storleken på skärmen för det eller är det typ 276 som gäller då?
                  Jag har en 60CSx, den funkar bra vid körning, det är när man stannar och vill orientera sig eller hitta alternativa vägar som jag vill ha större skärm. Men då är det bättre att ha med en karta.

Bild på min GPS montering
                  Attached Files

Comment

Originally posted by Danne View Post
                    ok. Men då är alltså skärmen i sig inte så liten att den är helt värdelös vid körning?
                    Min erfarenhet från GPS-läsning under körning kommer från tre omständigheter:
                    1) MC, med en Garmin GPS III+. Denna har ingen ruttfunktion utan jag använder den uteslutande som rullande karta. Med en papperskarta i tankväskan och en bra hum om hur jag tänkt köra räcker det med en snabb flukt för att avgöra vart jag skall ta vägen härnäst. Att däremot behöva läsa information på displayen är snudd på ogörligt, bäst att stanna först.
                    2) Snöskoter, med en Garmin Quest. Inte heller här har jag använt någon rutt utan mest haft den för att veta om jag är på väg i rätt riktning eller är ute på vattnet och åker, men även som orienteringshjälpmedel på okänd mark. Det är fullständigt omöjligt att läsa något av intresse medan man kör. Till saken hör att vägkartan har begränsad information om något man vill veta på skoterturer, men mest är det att displayen är alldeles för liten.
                    3) Bil, med en Garmin Quest och en III+. Vägvisning med beräknad rutt fungerar finfint eftersom avtagen annonseras tydligt med pilar och förstoringar. Att ha den som rullande karta är värre, sitter den på mer än en armslängds avstånd blir texten för liten för att läsa medan man kör (och då har jag bra syn).

Min nästa GPS kommer inte att ha mindre display än en Zumo, 278:an lockar ännu mer. Min bedömning är att det är värt det större utrymmet för att kunna enkelt avläsa det man behöver när man behöver det.

/Uffe

PS. Om någon undrade så kan jag meddela att en Quest fungerar utmärkt i 15 graders kyla under 32 mil skoterenduro på inbyggt batteri. Jag hade den i Touratechfäste. DS.
                    Gott omdöme får man av erfarenhet.
                    Erfarenhet får man av dåligt omdöme.

BMW R1100 GS -95, Suzuki DR 650 SE -00
                    www.SahlstromMedia.com

Comment

Med 276C placerad på "instrumentbrädan" på KTM 950 Adv. var det svårt att hinna läsa av GPS:en i fart vid stående, vid sittande gick det betydligt bättre. Tyvärr är man ju för det mesta stående när det är lite bråttom, så jag provade att montera GPS:en provisoriskt framför överkanten på framrutan.
                      Klockrent att läsa av den både stående och sittande, men den satt ju tyvärr mitt i spruten och väldigt utsatt för buskage och vurpor. Nästa storhoj skiter jag i det och placerar den så nära blickfältet som det bara går, och så långt fram som jag ser.
                      Jag är annars barnsligt förtjust i Garmin 276C och väntar bara på att få råd att byta upp mig till 278 med större minneskapacitet.
                      Tänk om det vore lika lätt fixat med huvudet, bara att ladda ner den senaste uppdaterade och betydligt snabbare versionen.
                      Elving
                      Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Originally posted by Elving View Post
                        Med 276C placerad på "instrumentbrädan" på KTM 950 Adv. var det svårt att hinna läsa av GPS:en i fart vid stående, Jag är annars barnsligt förtjust i Garmin 276C och väntar bara på att få råd att byta upp mig till 278 med större minneskapacitet.
                        En stor fördel med 278 (och nytillverkade 276C) är annars den betydligt mer ljusstarka skärmen.

Jag har min 278 monterad på fågelpinnen (R12GS och TT350). Den sitter sådär lagom trögt och jag kan enkelt vrida upp GPS'en när jag vill stå upp och köra.

Se bild http://resmark.se/r1200gs/276_mount.jpg

(Finns det fågelpinne på R12GS? Nej, men på Bauhaus finns lämpliga al-profiler att bocka till!)
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by SvenG View Post
                          Inte för att jag vet hur det fungerar på 60Cx men jag skulle gissa att det inte är så stor skillnad mot 276c.
                          Jo det är det.

SP3, 276C, 278, Quest, SP2610, SP2820 m fl kan lagra "följa väg" rutter som man sedan kan aktivera och följa EXAKT som dom ser ut i MapSource på PC.

Zumo förstör precis alla rutter man tankar upp från MapSource. Urrk!

60CX lagrar alla rutter som stelbensrutter. Dvs bara som en rad waypoints. "Följa väg" rutten beräknas först när man aktiverar en rutt. Det betyder att en rutt avsedd för 60CX bör ha relativt många waypoints för att säkra att rätt väg följs. Jag har testat ganska många grusbusrutter och det visade sig vara mindre problem än väntat. I praktiken följer 60CX den rutt man tänkt sig.
                          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by AndersX View Post
                            Jag har en 60CSx, den funkar bra vid körning, det är när man stannar och vill orientera sig eller hitta alternativa vägar som jag vill ha större skärm.
                            Huvudet på spiken!
                            Precis så är det. För att följa en rutt funkar i praktiken Quest & 60CX alldeles utmärkt trots de små skärmarna. Men på en 276/278 har man helt andra möjligheter att hitta en alternativ väg när vägbommen är fälld.

Se bild http://resmark.se/gps/276rt_night.jpg

Här syns alla vägar inom ett nästan 50 km2 stort område!
                            HMR

The art event!

Comment

HMR skrev:
                              "60CX lagrar alla rutter som stelbensrutter. Dvs bara som en rad waypoints. "Följa väg" rutten beräknas först när man aktiverar en rutt. Det betyder att en rutt avsedd för 60CX bör ha relativt många waypoints för att säkra att rätt väg följs. Jag har testat ganska många grusbusrutter och det visade sig vara mindre problem än väntat. I praktiken följer 60CX den rutt man tänkt sig."

Fungerar så länge det finns en väg mellan waypointsen. Gör det inte det så räknar den helt galet, dvs. en omväg runt. Jag löser det med att alltid välja "följ fågelvägen" så blir det raka streck mellan waypointsen. Brukar för det mesta fungera bra. Man får även då info om hur långt det är kvar till nästa korsning.
                              För transportsträckorna i livet: Terrano -88
                              När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
                              I skogen: Husqvarna 245dx & 42
                              För ölen: Husqvarna kylskåp

Comment

Originally posted by Jonas S View Post
                                HMR skrev:
                                "60CX lagrar alla rutter som stelbensrutter. Dvs bara som en rad waypoints. "Följa väg" rutten beräknas först när man aktiverar en rutt."

Fungerar så länge det finns en väg mellan waypointsen. Gör det inte det så räknar den helt galet, dvs en omväg runt. Jag löser det med att alltid välja "följ fågelvägen" så blir det raka streck mellan waypointsen. Brukar för det mesta fungera bra. Man får även då info om hur långt det är kvar till nästa korsning.
                                Stämmer. Men det problemet gäller alltid (nästan) vid omräkning i GPS'en. Oavsett modell. Det är i praktiken bara med MapSource som man kan skapa rutter som består av omväxlande "följa väg" och "raka streck". Enda kruxet är att antal punkter i rutter är ganska begränsat. Max 50-200 beroende på GPS-modell.

Men 60CX kan, liksom 76CX/276C/278, lagra 15-20 namngivna spår med 500-700 punkter i varje. Dessa fungerar ofta väldigt bra som rutter och de kan tämligen enkelt skapas i spåreditorn som ingår i MapSource. Personligen anser jag att det är just denna möjlighet att tanka upp spår som gör 60CX/76CX/276C/278 överlägsna andra navigatorer för grusbus & skogsåka.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X