Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by badpitt View Post
    Det finns en finess till man kan använda sig av, nämligen den förhatliga ”automatisk ruttomräkning” , i normala fall skall den vara avstäng, men!
    Ibland när man är ute och undersöker nya vägar så brukar jag göra en huvudrutt som ligger till grund, men om jag vill svänga av på vissa vägar som jag vill undersöka så brukar jag ändra inställningen på GPSen till ”automatisk ruttomräkning” och jag väljer även ”välj kortaste väg”, ibland kan det bli väldigt spännande vägar den hittar.
    Din orginalrutt ligger ju kvar i datorn hemma i tryggt förvar så den förstörs ju inte.
    Det enda som händer med GPSen är att ifall du avviker från rutten så efter ett tag kan den välja lite nya vägar till nästa viapunkt. Vissa ruttbara vägar på CN kan vara väldigt små/leriga, ha bommar etc mao kul vägar.
    Det påminner mycket om ett sätt som jag har testat. Jag hade gjort en runda till en destination som jag hade bestämt innan. Väl framme så kände jag för att leta andra vägar hem, men hade inte hur lång tid som helst på mig, utan ville ändå att det skulle bära i rätt vädersträck.

Jag ställde då in snabbaste vägen till min waypoint "Hem", visa fågelvägen, och automatisk ruttberäkning. Då fick jag liksom alltid se i vilken riktning hemma låg på kartan, och sen så zoomade jag ut så mycket man kan och ändå få med alla småvägar, och bara valde fritt där det såg ut som om det inte var återvändsgränd. Åkte otroligt mycket kul, för mig nya vägar, och minimalt med knappande. Väldigt likt Badpitts variant, men jag hade alltså inte ens någon rutt i botten, och visade fågelvägen istället.

Ni som bara åkt efter spår och rutter, testa gärna något av dessa nämnda sätt att använda detta fenomenala hjälpmedel.
    /Putteman
    KTM 950 Adventure
    (KåtaTappraMän)
    "What we do in life, echoes in eternity"

Comment

Originally posted by Putteman View Post
      Jag ställde då in snabbaste vägen till min waypoint "Hem", visa fågelvägen, och automatisk ruttberäkning. Då fick jag liksom alltid se i vilken riktning hemma låg på kartan, och sen så zoomade jag ut så mycket man kan och ändå få med alla småvägar,
      En variant på samma tema är att man, på vissa modeller, kan ställa in så att målet (t ex "hem") alltid är uppåt på skärmen.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by lizzard View Post
        Måste bara ge alla rutinerade gps användare som tar sej tid att svara på frågor i den här tråden ett stort tack!

Har märkt att det är väldigt olika vilka stigar som är med i fripro. Tex så vet jag om flera stigar här uppe som är breda och har funnits sedan urminnes tider, men de är inte med på fripro, (tror dock att de är med på pappers kartorna, typ gröna kartan) Men däremot finns små stigar med, som inte längre finns kvar!
        Även vissa gammla stigar som funnits sedan 1800talet som går förbi sätrar och liknande fattas i fripro.. Är det bara värmland som är lite dåligt kartlagt?

Byggde ett fäste till gpsen i aluminium, ett riktigt "epa garage fäste"
        Kostnad = ungefär ingenting..
        Om någon vill, så skulle jag kunna göra en byggbeskrivning och posta på meksidan..
        Gpsen verkar sitta kvar iaf, och det är iaf lite vibrationsskyddat

Så här blev det. Namn på fästet är "f..k touratek. lizzard edition 1,0"
        Alla stigar är inte med här nere i Göteborgstrakten heller, det finns tom helt igenväxta vägar som är ruttbara i CN.
        Själv brukar jag klippa ut intressanta spår som ligger över kartan som hjälper mig att se stigen.

Snyggt fäste du har gjort, hur sitter den fast? Jag ser ju spåret och den lilla gummiklacken men du måste väl spänna fast den på något sätt oxå?

Nu när du har en GPS kan du ju använda Tuppeware burken som sitter framför att lägga mackorna i

Comment

Även vissa gammla stigar som funnits sedan 1800talet som går förbi sätrar och liknande fattas i fripro.. Är det bara värmland som är lite dåligt kartlagt?
          Av den anledningen använder jag alltid 3 kartvarianter när jag planerar en rutt.
          1. CN för att få rutten
          2. Friluftskartan för att placera via punkter där det saknas i CN
          3. Kartex för att hitta mer detaljer än vad som finns i ovanstående. Den är dessutom zoombar utan att tappa detaljer.

Det är lite pysslande, men det brukar bli bra körningar.
          I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Själv kör jag alltid efter en traktorväg eller någon typ av stig då behöver man inte kolla så ofta, då räcker det att titta till den emellanåt så man inte kommer fel. Oftast är det ju att hitta stigen som är kruxet, sedan följer man ju den.
            Du kör tydligen helt utanför stigar/vägar?
            Till saken hör att jag egentligen behöver glasögon, så det är med att fokusera långt bort och nära blir knepigt. Därav min förkärlek till ruttgrafik istället för spårgrafik.
            Visst hamnar man ibland utanför vägar och stigar, men då zoomar jag ut så jag ser nästa via punkt, sen är det bara att köra. Men till 99% är det körbart och då behöver man inte kolla så ofta som du skriver.

Comment

Alla stigar är inte med här nere i Göteborgstrakten heller, det finns tom helt igenväxta vägar som är ruttbara i CN.
              Själv brukar jag klippa ut intressanta spår som ligger över kartan som hjälper mig att se stigen.

Snyggt fäste du har gjort, hur sitter den fast? Jag ser ju spåret och den lilla gummiklacken men du måste väl spänna fast den på något sätt oxå?

Nu när du har en GPS kan du ju använda Tuppeware burken som sitter framför att lägga mackorna i

Haha, ja perfekt att slippa ha kladdiga mackor i ryggsäcken
              Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Haha, ja perfekt att slippa ha kladdiga mackor i ryggsäcken..

Gummiklacken vid gpsens nedre del, är en nylonplast kudde med en plupp som passar i hålet på gpsen, valde plast för att det är hårt och inte repar och nöter sönder materialet i gpsen.

När man har tryckt gpsen mot klacken i botten, så åker en låspinne in i hålet frammför den övre fäst knappen som sitter på baksidan gpsen. Detta gör att gpsen inte kan röra sej Vi får väl se hur bra det fungerar. 5,6 kilometer lugn stigkörning klarade fästet iaf, och det känns ganska stabilt när man känner på gpsen

Sven: Kartex finns inte till gpsen eller mapsource va?
                Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Sven: Kartex finns inte till gpsen eller mapsource va?
                  Nej. Men om du skaffar en mini-PC och tejpar fast den på tanken så kan du plugga in din GPS till PC:n och köra omkring på Kartex-kartorna (lantmäteriets). T ex i Fugawi.

Du kan oxå exportera rutter från Mapsource och sedan importera dem till Fugawi och på så sätt kolla att dom ligger rätt. Tvärt om funkar oxå. Dvs att skapa rutter/spår i Fugawi som du importerar till Mapsource. GPSBabel fixar vid behov formatkonvertering.

Jag använder väldigt ofta Google Earth för att verifiera småvägar. Med ett enda klick i Mapsource så kan spår/waypoints/rutter visas i Google Earth. Fungerar mycket bra i Alperna men inte lika bra i de svenska skogarna.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                    Nej. Men om du skaffar en mini-PC och tejpar fast den på tanken så kan du plugga in din GPS till PC:n och köra omkring på Kartex-kartorna (lantmäteriets). T ex i Fugawi.
                    Kan man använda Kartex/Blåa kartan eller Gröna kartan i en Lap-top som GPS? Förutom en extern GPS-mottagare vad krävs då?
                    I gröna kartan finns det ju i menyn något om extern GPS-mottagare.
                    Är Fugawi ett program som krävs för att fixa det?

Comment

Läs tråden om minidator på hojen. XRV har både kartex och nRoute, nu återstår bara att få den att fungera ... Men. när den fungerar är det en snygg lösning för att hitta rätt. Utprovad och testad i skogarna kring Mora.
                      Jag använder bara Kartex i datorn hemmavid, inte när jag kör. Är det trixigt brukar jag skriva ut lite A4 kartor som backup för minnet. Tar en vanlig överstrykningspenna och ritar upp rutten. Brukar fungera utmärkt.

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                        Läs tråden om minidator på hojen. XRV har både kartex och nRoute, nu återstår bara att få den att fungera ... Men. när den fungerar är det en snygg lösning för att hitta rätt. Utprovad och testad i skogarna kring Mora.
                        Jag använder bara Kartex i datorn hemmavid, inte när jag kör. Är det trixigt brukar jag skriva ut lite A4 kartor som backup för minnet. Tar en vanlig överstrykningspenna och ritar upp rutten. Brukar fungera utmärkt.
                        har en handdator med gps som jag fixat fast på min hojj men är orolig över att den ska skaka sönder men har du kört med en mini dator så lär det väl hålla med en handdator med????
                        smek it

Comment

Förtydligande, jag åker inte med minidator det är XRV https://forum.soe.se/showthread.php?t=34196.

Comment

Kan man använda Kartex/Blåa kartan eller Gröna kartan i en Lap-top som GPS? Förutom en extern GPS-mottagare vad krävs då?
                            I gröna kartan finns det ju i menyn något om extern GPS-mottagare.
                            Är Fugawi ett program som krävs för att fixa det?
                            Med Garmins nRoute (gratis...) så blir PC:n en GPS. Enda skilllnaden är tokbra kartupplösning. Stödjer ruttning fullt ut.

Lantmäteriets karta kan man visa på en PC-skärm antingen i programmet Kartex eller i programmet Fugawi. Visar din position "live" på kartan men stödjer inte ruttning.
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                              Med Garmins nRoute (gratis...) så blir PC:n en GPS. Enda skilllnaden är tokbra kartupplösning. Stödjer ruttning fullt ut.

Lantmäteriets karta kan man visa på en PC-skärm antingen i programmet Kartex eller i programmet Fugawi. Visar din position "live" på kartan men stödjer inte ruttning.
                              nRoute kände jag inte till, det låter jätteintressant, skall genast
                              skall gå in på Garmin och kolla om jag hittar det programmet.

Kartex har jag hemma men det känns krångligare, känns gammalt, vill bla ha inkoppling till GPS via com-port... Jag har inga comportar på datorn, det har väl inga nyare datorer.

Tack för hjälpen!

Comment

Kartex har jag hemma men det känns krångligare, känns gammalt, vill bla ha inkoppling till GPS via com-port... Jag har inga comportar på datorn, det har väl inga nyare datorer.

Tack för hjälpen!
                                Senaste versione stöder USB. Jag koppalr upp min etrex utan problem. Kartex är inget för ruttning, däremot i särklass bästa och enklaste programmet med de bästa kartorna. Alla andra är "plagiat"... Du kan köra efter kartex om du vill, men som sagt nroute är bättre på detta.

Comment

Working...
                                X