Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tack för alla svar och tankar. jag ska knappa vidare och återkommer säkert i ämnet
    Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
    http://www.jstools.se/

Comment

1. Går det att komma runt att man bara kan ha 50 punkter i en rutt?
      Ett alternativ kan väl vara att skapa ett spår istället och sedan välja att visa det på kartan (på gps:en) och köra efter det.
      Då kan man ju göra alternativa spår och tex visa dessa i olika färger på gps:en. Känns mer flexibelt tycker jag.

Comment

Ett alternativ kan väl vara att skapa ett spår istället och sedan välja att visa det på kartan (på gps:en) och köra efter det.
        Då kan man ju göra alternativa spår och tex visa dessa i olika färger på gps:en. Känns mer flexibelt tycker jag.

låter ju som en idé efter som man inte andvänder omberäkning av rutt, Då skulle man ju kunna ha ett spår istället. Men frågan är, Kan man omforma en rutt till spår. tar en jäkla tid om man ska rita hela sträckan..
        Alex
        Ktm 525 -05

Comment

Har redan dykt upp en fråga jag söker svar på.

Har läst om POI (Points of Intressts)Loader och använder mig av den, tex för att kunna ladda in fartkameror eller andra punkter i trafiken jag vill bli varnad för.
          Ser det som ett jätte bra verktyg. :D

Jag konverterar bara tex dom Waypoints som jag vill ha in i POI listan genom att spara dessa i MapSource som en .gpx-fil.
          För sedan över dom till GPS:en med POI Loader. Så långt är allt bra och fungerar smärt fritt.
          Jag har lärt mig att man döper bara Waypointen till det man vill skall visas i GPS:en när man passerar eller kommer innan för den zon som jag själv skapat. (Om man angivit Larmgränser)

Tex.
          Jag vill varna för en dålig vägbana jag känner till på en viss sträcka.
          Då döper jag bara Waypointen till "Dålig Väg!" och anger en Larmgräns på 450 meter.
          Då varnar GPS:en med Texten "Varning:Dålig Väg" med vit text på röd bakgrund när jag kommer in i zonen.

Eller..

Jag vill bli påminnd om att sänka hastigheten på ett ställe.
          Jag döper Waypointen till "Grusvägen@70" och ställer in larmzonen på 500 meter.
          Då kommer GPS:en varna mig med ljud och med vit text på röd bakgrund
          som säger "Hastighetsvarning:70km/h" när jag kommer in i zonen

Detta är jätte bra och mycket användart.

Men nu till frågan:

Finns det någon lista med prefix att slå in i namnet för att ändra tex bakrunds färg och för att det inte skall stå VARNING på platser jag bara vill uppmärksamma?'

Tex en bra rastplats, en påminnelse längs vägen, en sevärdhet eller liknande.

(För skriver jag bara "Calles garage" så kommer GPS.en att ange "Varning:Calles garage", och det behöver man kanske inte varna för.)

Får man denna funktionalitet om man plitar ner infon i en .csv-fil?

Vad är fördelarna/nackdelarna med att använda .gpx istället för .csv?

Ja jag vet att jag har "nördat in" på detta men det e riktigt kul och jag hungrar för att få veta.

Tacksam för svar.

EDIT: Min GPS är en Garmin Zumo 550 om det skulle göra någon skillnad.
          "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Svårt att hitta något sätt att jämföra 276C och 278. Vad skiljer egentligen dem åt, någon som vet?

///Ulf S, med en gammal GPS III+ för närvarande
            Gott omdöme får man av erfarenhet.
            Erfarenhet får man av dåligt omdöme.

BMW R1100 GS -95, Suzuki DR 650 SE -00
            www.SahlstromMedia.com

Comment

Originally posted by Wolfman
              Svårt att hitta något sätt att jämföra 276C och 278. Vad skiljer egentligen dem åt, någon som vet?

///Ulf S, med en gammal GPS III+ för närvarande
              278 har 2GB inbyggt minne och hela europa förinstallerat, 276C har inget internt minne för kartor utan dessa får köpas separat och läggas på Garmins svindyra minneskort.

278 kan hantera POI:s vilket inte 276C kan.

Detta är egentligen dom enda skillnaderna om jag förstått saken rätt men om man vill gräva djupare så går det ju att ladda ner manualerna från Garmins internationella sida. http://www.garmin.com/

/SvenG

Comment

Jag var på Dustin mässan i Nacka idag och träffade bla Garmin som var där och ställde ut.
                Killen sa att han skulle senare ochunder helgen vara på MC-mässan iÄlvsjö och lyssna på kunder av vad dom behöver ha sin GPS till.

Givetvis så nämde jag detta med Automatisk omräkning av rutten och Autozoomning, att det skulle vara önskvärt att kuhnna slå av dessa funktioner.
                Han tyckte det var intressant och förstod vad jag menade men menade att om det är flera som säger samma sak så tar dom det till sig i någon kommande uppdatering till Firmwaret på enheten.

Han hade faktist laddat sin Zumo 550 med ett Frimware som inte är släppt ännu och det bjuder på flera uppdateringar.

*Tillexempel är kompassrosen mycket bättre. Bättre graderad.
                *Man kan spara tripploggar(spår) som Rutter direkt på enheten.
                *Tripploggar kommer att kunna visas i enheten.

Det var några av dom funktioner han visade.

Så passa på nu att uttrycka era åsikter/förslag/ideer/behov om ni åker dit och besöker Garmins monter.
                "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Originally posted by SvenG
                  Originally posted by Wolfman
                  278 har 2GB inbyggt minne och hela europa förinstallerat, 276C har inget internt minne för kartor utan dessa får köpas separat och läggas på Garmins svindyra minneskort.

278 kan hantera POI:s vilket inte 276C kan.
                  Jo, det är dom viktigaste skillnaderna. Men det finns ett par till.

278 kör NT-kartan medan 276C har det gamla formatet. Det betyder att om man har en gammal SP3 eller SP2610 så kan man köpa en 276C utan karta och använda sin gamla karta.

En annan skillnad är att 278 lider svårt av "brunsjukan". I äldre modeller, t ex 276C så visas vägarna tydligt i olika färger medan i 278 så visas vägarna i olika bruna nyanser mot brun bakgrund. Är svårt att se under vissa ljusförhållanden.

Tyvärr satsar Garmin nu på att införa brunsjukan på alla modeller. 60CX och 278 har den redan. Tidiga Zumo hade tydliga vägar medan i senaste firmware är vägarna mörkgrå mot mörkgrå bakgrund.

Tydligen är det så att HD-åkarna i USA blir förvirrade om vägarna syns på skärmen så därför gör Garmin dom nästan osynliga. Vi som kör på småvägar blir inte glada men det skiter Garmin i. Vi är ju inte så många.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by bjorna
                    1. Går det att komma runt att man bara kan ha 50 punkter i en rutt?
                    Rutter i nyare 60CX kan ha c:a 200 punkter. Om din bara tar 50 så kanske du inte kör senaste firmware? Av någon anledning så funkar inte 250 som står i manualen.

Men å andra sidan så kan man tanka upp 20 spår med 500 punkter per spår till 60CX (15 spår a 700 punkter till 276C och 27. Fördelen med spår är att du kan ha alla aktiva samtidigt så att dom syns på skärmen i valfri färg. Funkar riktigt bra att köra efter. Det är inte alls speciellt tidsödande att skapa spår med spårverktyget i MapSource. Ett spår på 300 punkter klickas fram på ett par minuter. Dessutom behöver man inte ha så himla tätt mellan punkterna. I praktiken är det lätt att följa även hyfsat grova spår.
                    HMR

The art event!

Comment

Firmware? är det samma sak som uppdatering software?

jag har den nyaste säger programet! fattar nada

//Alex
                      Ktm 525 -05

Comment

Originally posted by Alex
                        Firmware? är det samma sak som uppdatering software?
                        Firmware är det programmet som ligger i själva GPS'en. Versionsnummer står på skärmen vid uppstart. Senaste version är 3.10.

Har du inte 3.10 så hänta hem den från http://www.garmin.com/support/collec...t=010-00421-00
                        HMR

The art event!

Comment

Garmin 378, 478?

Nån som vet nått om Garmins 378 eller 478 i jämförelse med 278'an? Vad jag förstått av tråden är 278 det optimala för grusbus men den säljs bara i Europa => högre pris.
                          378 och 478 finns i USA och frågan är bara om de klarar allt som 278'an kan?
                          Vad jag förstått är största skillnaden att 378, 478 har XM radio som inte funkar i europa, men det gör ju inget om priset är lägre än 278'an.
                          -----------------------------------------
                          Lider akut brist av grus...

Comment

Re: Garmin 378, 478?

Originally posted by borgen
                            Nån som vet nått om Garmins 378 eller 478 i jämförelse med 278'an?
                            278: http://www.garmin.com/uk/marine/gpsmap278.htm

378: http://www.garmin.com/products/gpsmap378/spec.html

Såvitt jag förstår så är 278 en europaspecial med europakartan förinstallerad medan 378 är en USA-special med USA-kartan förinstallerad. Dvs de är inte utbytbara på ett enkelt sätt.

Dvs jag pratar om City Navigator V9NT. Inte grundkartan som finns i 276C och 376C. Vilken grundkarta man har spelar ingen roll. Den är ändå oanvändbar.
                            HMR

The art event!

Comment

Tips till Quest-ägare

Lusläst lite länkar från HMR's eminenta gps-sida på länk bmw-mc-klubben och hittade då nyttig info om just Quest 1 och 2. Bla om hur man med lite snickrande kan göra om sina sparade spår till rutter. Intressant läsning på denna länk
                              070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Ni som har 60csx eller mostvarande, hur pass bra går det att läsa av skärmen ståendes under aktiv gruskörning? Funkar storleken på skärmen för det eller är det typ 276 som gäller då?
                                » Thoughts and experiences from the life of a desert racer «

Comment

Working...
                                X