Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR
    Jag skulle tro att just den detaljen löser sig vid nästa uppdatering av firmware.
    Ja jag funderad lite på det där.. Hur länge kan det dröja innan uppdateringarna kommer ut?
    Hur kan man påverka en sådan sak och att man inte kan stänga av Autorouteningen somdu nämnt tidigare.?

Min Zumo kommer nämligen på posten imorgon.
    "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Originally posted by Brodde
      Originally posted by HMR
      Jag skulle tro att just den detaljen löser sig vid nästa uppdatering av firmware.
      Ja jag funderad lite på det där.. Hur länge kan det dröja innan uppdateringarna kommer ut?
      Hur kan man påverka en sådan sak och att man inte kan stänga av Autorouteningen somdu nämnt tidigare.?

Min Zumo kommer nämligen på posten imorgon.
      Var beställde du din ifrån? Har tänkt skaffa en GPS under våren och det lutar mot Zumon... köpte du 500 eller 550 ?

Comment

Kanske skall jag förtydliga lite grand det som framgår av
        http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf

Det är alltså främst den automatiska och ostoppbara ruttomräkningen på Zumo som gör den så jobbig att använda på grusbus.

För en typisk grusrunda på 15-25 mil så brukar jag lägga upp en rutt på PC'n över vägar som jag vet är trevliga och där inte asfaltmonstret farit fram. Rutten e-postar jag till ett par kompisar och sedan far vi iväg.

Vi kör i huvudsak längs den planerade rutten men vid 10-20 tillfällen gör vi avstickare. Ner till sjön för att fika, en kul stig uppför berget, följer skylten "grustag". Så småningom kommer vi tillbaka till rutten. Ofta genom att zooma ut kartbilden och hitta någon annan kul stig tillbaka.

Det här funkar perfekt på alla Garmin från SP3 och framåt. Men inte på Zumo. Därför att Zumo räknar om, dvs förstör, den planerade rutten inom 5 sekunder från varenda liten avvikelse. Under en normal grusbusardag får man räkna med att starta om rutten flera tiotals gånger för att över huvud taget kunna orientera sig.

Hur kul är det när kompisen med sin Quest eller urgamla SP3 försvinner i fjärran bara för att man stannat och fipplar med sin Zumo?
        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR
          Kanske skall jag förtydliga lite grand det som framgår av
          http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf

Det är alltså främst den automatiska och ostoppbara ruttomräkningen på Zumo som gör den så jobbig att använda på grusbus.

För en typisk grusrunda på 15-25 mil så brukar jag lägga upp en rutt på PC'n över vägar som jag vet är trevliga och där inte asfaltmonstret farit fram. Rutten e-postar jag till ett par kompisar och sedan far vi iväg.

Vi kör i huvudsak längs den planerade rutten men vid 10-20 tillfällen gör vi avstickare. Ner till sjön för att fika, en kul stig uppför berget, följer skylten "grustag". Så småningom kommer vi tillbaka till rutten. Ofta genom att zooma ut kartbilden och hitta någon annan kul stig tillbaka.

Det här funkar perfekt på alla Garmin från SP3 och framåt. Men inte på Zumo. Därför att Zumo räknar om, dvs förstör, den planerade rutten inom 5 sekunder från varenda liten avvikelse. Under en normal grusbusardag får man räkna med att starta om rutten flera tiotals gånger för att över huvud taget kunna orientera sig.

Hur kul är det när kompisen med sin Quest eller urgamla SP3 försvinner i fjärran bara för att man stannat och fipplar med sin Zumo?
          HMR Jag förstår vad du menar.
          Men med min tidigare vana så är det med görnakartan jag just jagat grusvägar tidigare. Med ett evigt stannande och att hela tiden hitta nya grusvägar på paperskarta så bestämde jag mig för att kunna ha en GPS med karta istället.
          Skall jag och ett par polare ut och köra en rutt så kör vi efter RoadBook, och visst skulle det vara smidigare att kunna E-posta sin rutt till sina vänner.
          Men jag föredrar det gamala hederliga sättet med RB och tänker använda Zumon till att tala om vart jag är, ett komplement till RB-körningen eller för att på tu man hand reka lite egna vägar.
          Detta är min förta GPS så jag är verkligen färsk i gemet, men med tanke på att jag kommer att ha Zumon i jobbets firmabil, i egen bil och för äventyr på hojen så tror jag att Zumon är rätt produkt till mig.
          Nu stundar bara Fritidskartan Pro sen är jag nog nöjd (för ett tag) .

Jag uppskattar dina tester och dina skriverier (på BMW:s forum) och lite utifrån dom så har jag belutat mig för Zumon.

Nu återstår att se om man kan köra BlueChart i den oxå så är hela fordonsfloran GPS-säker.

Mattiaz

Jo jag beställde min från Dustin.se, Inte billigast men jag fick den med en gång.
          Fick en klump i magen när jag såg att den kort efter min beställnig inte fans i lager, var 1-2 dagars leverans tid.
          Men det var nog den sista dom hade på hyllan som jag fick för den kom med posten idag.
          *Lycka*
          "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Men jag föredrar det gamala hederliga sättet med RB och tänker använda Zumon till att tala om vart jag är, ett komplement till RB-körningen eller för att på tu man hand reka lite egna vägar.
            Detta är min förta GPS så jag är verkligen färsk i gemet, men med tanke på att jag kommer att ha Zumon i jobbets firmabil, i egen bil och för äventyr på hojen så tror jag att Zumon är rätt produkt till mig.
            Efter att ha pratat med c:a 500 personer i ämnet så kan jag konstatera att i stort sett alla är helnöjda med sin Garmin oavsett modell. Man anpassar sig till dess egenskaper. Du blir sannolikt oxå helnöjd.

Men det där med RB. Jösses! Jag diggade oxå karta på tanken + RB tidigare. Det tog c:a 10 minuter med navigatorn på styret sedan kändes RB som 1800-tal! Kartan på tanken finns kvar dock.

Vad är skillnaden? Jo RB låser upp en till en bestämd rutt. Med GPS gör man 1000-tals avvikelser och hittar massor med nya fina vägar. Man tvekar aldrig en sekund att ge sig ut i precis vilken riktning som helst eftersom man hela tiden har järnkoll på var man är.

Vi får väl se hur det utvecklar sig. Risk finns att RB-hållaren rätt fort rostar igen och övergår till att bli förvaringsbox för smörgåsar. :)

Vad gäller Friluftskartan så har jag den alltid installerad i GPS'en men använder den ytterst sällan vid körning. Garmins vägkarta i GPS'en kombinerat med blå eller gröna kartan på tanken tycker jag funkar bäst.
            HMR

The art event!

Comment

Äntligen har jag oxå vågat mig ut i GPS-djungeln
              Har just fått min Garmin 276c och laddat in city selectkartan. Ser mycket lovande ut. Väntar nu bara på fästet från touratech och sedan ska det bli kul att testa på riktigt
              Återkommer senare...
              XR 650R
              EXC 250F
              YFM 350FW

Comment

Kort reflektion av Zumo 550.

* Liten och smidig, mindre än vad jag väntade mig
                * Mycket lättanvänd och jag välkommnar knappar och skärmens tryckkänslighet.
                * Mycket teknik i en och samma enhet. :D
                * Tydlig talröst.
                * Snabb ruttomräkning
                * Lite bökigt att behöva välja land varje gång man vill söka adress.
                * Verkar vara svårt att få tag på en extra laddare och bilhållare som tillbehör.
                * Blåtanden är perfekt och breddar möjligheterna för handsfree i bil.

Återstår att montera MCfästet på hojen och ta den ut på hojtur.
                Fler reflektioner kommer när jag lärt mig mera och har sammlat på mig lite mer info.

Comment

Måste tipsa om ett fiffigt litet program jag snubblade på häromdagen.
                  MetroWizzz, Autoruoting MetroGuide Wizard som finns på http://www.geodude.nl/gps/modules/sm...m.php?itemid=2 ordnar med autorouting till MetroGuide.

/ Tommi
                  Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

tips på 276c till bra pris!!!!

jag fick hem min nya garmin igår från aircall pris 4100 ink.frakt tycker jag var ett bra pris.så nu väntar jag bara på nya kartor.
                    KTM 450 EXC
                    KTM 950

Comment

Handlade oxå där, 5.800:- för GPS-en inkl. fordonskit 256mb, billigare än beg
                      XR 650R
                      EXC 250F
                      YFM 350FW

Comment

Man läser omväxlande att http://www.aircall.se/ har ställt in betalningarna och omväxlande att dom räddats av norrmän.

I alla händelser så tycks dom sälja GPS till kanonpris. Kanske läge att snabba på med inköpet så länge de fina priserna varar?

Vad händer med garantin om butiken konkar? Ingenting. Generalagenten Sportmanship ger tre års garanti om GPS'en är importerad via dom. I annat fall ger Garmin Europe två år. Inget att oroa sig för. Men betala inget i förskott bara......
                        HMR

The art event!

Comment

Hade aldrig hört talats om Aircall innan jag hittade annonsen på blocket.
                          När jag frågade om det låga priset fick jag svaret att de skulle sluta med GPS-er och därför sålde ut de som fanns i lager...

Passa på att handla!
                          XR 650R
                          EXC 250F
                          YFM 350FW

Comment

Ang Aircall, så var det slut på gpser
                            Nu till mina frågor:
                            1. Går det att komma runt att man bara kan ha 50 punkter i en rutt? Exemplet är en tur vi ska ta i vår, jag har alltså andvänt mapsource, och klickat mej fram i ca 60 mil, och för att inte autorutten ska välja vägar som jag inte vill åka så måste jag klicka kortare streckor för att få det som jag vill, när jag ska andvända rutten i gpsen kommer det upp ett medelande att det bara får vara 50 punkter i en rutt, Vad göra åt det , förslag någon...
                            2. Jag snackade med någon på 100% grusbus i höstas och kollade på hans gps 60 cx eller cxs. Jag har för mej att han hade väldigt smidigt att välja mellan vilka kartor har ville skulle visas, typ att han kunde välja mellan CN eller friluftskartan
                            på min måste jag blädra satan i ett litet fönster för att välja bort vilken som inte ska synas, och desutom välja mellan alla enskilda kartblad. Är det någon som förstår vad jag menar så svara gärna.
                            Mvh Alex

ps, har en 60 cx
                            Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
                            http://www.jstools.se/

Comment

Originally posted by Alex
                              Ang Aircall, så var det slut på gpser
                              Nu till mina frågor:
                              1. Går det att komma runt att man bara kan ha 50 punkter i en rutt? Exemplet är en tur vi ska ta i vår, jag har alltså andvänt mapsource, och klickat mej fram i ca 60 mil, och för att inte autorutten ska välja vägar som jag inte vill åka så måste jag klicka kortare streckor för att få det som jag vill, när jag ska andvända rutten i gpsen kommer det upp ett medelande att det bara får vara 50 punkter i en rutt, Vad göra åt det , förslag någon...
                              2. Jag snackade med någon på 100% grusbus i höstas och kollade på hans gps 60 cx eller cxs. Jag har för mej att han hade väldigt smidigt att välja mellan vilka kartor har ville skulle visas, typ att han kunde välja mellan CN eller friluftskartan
                              på min måste jag blädra satan i ett litet fönster för att välja bort vilken som inte ska synas, och desutom välja mellan alla enskilda kartblad. Är det någon som förstår vad jag menar så svara gärna.
                              Mvh Alex

ps, har en 60 cx
                              Hej, har en 60 csx och en BMW NavIII!

Mina reflektioner och tankar.

60 mil måste ju inte vara EN rutt, eller? Norgeresan 300 mil i somras som planerades in i detalj i Mapsource blev 10 rutter, se jro.se så kan du se början till planeringen.

I City Navigator NT 8 och 9 är Sverige bara 12 kartdelar. Jag har Friluftskartan Pro utom Götaland och NT9 i mina. och när jag vill växla mellan navigering och friluft blir det bara ett fåtal knapptryckningar för att växla karttyp. Uppdatera navigeringen till NT9 om du har 6an eller 7an fortfarande.

Från Garmin sidan:
                              GPSMAP 60CSx
                              Navigation features Waypoint/icons: 1000 with name and graphic symbol, 10 nearest (automatic), 10 proximity

Routes: 50 reversible routes with up to 250 points each, plus MOB and TracBack modes®
                              Rune O -48
                              HP2 igen
                              Matchless G3LCS -55, G80CS -66
                              AJS 18S -55
                              Yamaha WR450 -07
                              säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

Originally posted by Alex
                                frågor:
                                1. Går det att komma runt att man bara kan ha 50 punkter i en rutt?
                                1a. Stäng av "räkna om rutt automatiskt" i din GPS60Cx.
                                Då behålls din originalrutt så som du skapade den i mapsource.
                                1b. Stäng av "autozoom" också.
                                1c. Jag delar rutterna i delsträckor för att hålla antalet waypoints under 50 per sträcka.

På fråga 2 Svarar jag: Vet inte.

Edit:
                                Originally posted by runeo
                                Från Garmin sidan:
                                GPSMAP 60CSx
                                Navigation features Waypoint/icons: 1000 with name and graphic symbol, 10 nearest (automatic), 10 proximity

Routes: 50 reversible routes with up to 250 points each, plus MOB and TracBack modes®
                                Jag har provat med min 60CSx och den protesterar om det är mer än 50 waypoints i rutten så vad Grarmin menar med ovan fattar inte jag.

Tyvärr är det ingen idé att ringa Sportmanships support, det gånger jag försökt har jag fått prata med någon som på sin höjd kan berätta hur man slår på GPSn utantill, på alla andra frågor läser dom inantill i manualen.

Comment

Working...
                                X