Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Okej, då är det helt rätt som jag har gjort.
    Så när man kört klart en rutt så får man stanna och starta nästa.
    Varje rutt slutar ändå vid en mack el dyl. Så det är ingen större fara.

Ska kolla boken hur man söker på kordinater.

Jag hade ju ett problem med min gps för ett tag sedan. Den tappade ström vid för kraftiga vibrationer.
    Men efter lite tips härifrån så är dom nu borta. Drog fast el och en hållare från touratech då blev det bra

Comment

Originally posted by runeo View Post
      Nix. Du får orealistiska omräkningstider om du har hela semestern på en rutt. Dessutom 50 via-punkters begränsningen.

Ta 13 kortare rutter, och ställ 60CSx på att inte räkna om förrän du säger åt den att göra det!

/Rune
      Det beror ju på hur lång respektive rutt är, hans rutter är ju ibland bara 7 mil, uppåt 20 mil går alldeles utmärkt, det kör jag själv med.

Varje gång man startar en rutt i 60an räknas den om...

Comment

Originally posted by nilzz View Post
        Jag har gjort en semester tur som jag har lagt upp i 13 rutter som tillsammans blir hela turen.
        Om jag hade gjort endast en lång rutt hade det varit bättre?
        Efter att ha gjort/kört/bytt flera hundra rutter under de senaste åren synes det mig som om halvdagsrutter är en bra kompromiss.

Då får man rimliga omräkningstider när man jobbar med rutten i Muppsås och de två viktiga begränsningarna; max 50 punkter i en rutt och max 50 rutter totalt ställer sällan till problem.

Det brukar betyda att rutterna blir 10-25 mil långa.
        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by nilzz View Post
          Jag hade ju ett problem med min gps för ett tag sedan. Den tappade ström vid för kraftiga vibrationer.
          Men efter lite tips härifrån så är dom nu borta. Drog fast el och en hållare från touratech då blev det bra
          Samma problem med 60CSx på wr450 under en grushelg utanför Dala-Järna.
          Navigatorn dog, ja tonade bort hela tiden. Innan jag åkte hem, satte jag fast navigatorn på hållaren för 2820 som jag monterat med gummiupphängning på den lilla skärmen. Nåra dm silvertejp, och inga mer "fade out". Förut satt gpsen på den nu söndriga hällaren på styret till höger.

Det är säkert som du säger att vibrationerna från stånkan slog ut GPSen.

Hälsar
          /Rune
          Rune O -48
          HP2 igen
          Matchless G3LCS -55, G80CS -66
          AJS 18S -55
          Yamaha WR450 -07
          säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

Nu har jag läst mycket i de senaste 15 sidorna av tråden och jag ska tydligen ha en Garmin 60XC.

När jag kollar på priser på pricerunner så kostar den runt 3000kr. Ingår det någon karta eller är man tvungen att köpa den separat? Jag vill vara på säkra sidan innan jag beställer från nätet.

Kan ta som exempel dena http://www.outdoorexperten.se/Defaul...roductID=10370

Verkar inte ingå någon karta... Men jag vill vara på säkra sidan som sagt. Alla ska vi vara nybörjare någon gång, lär bomba tråden med dumma frågor om någon vecka
            Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

Comment

Originally posted by enduroemil View Post
              Nu har jag läst mycket i de senaste 15 sidorna av tråden och jag ska tydligen ha en Garmin 60XC.

När jag kollar på priser på pricerunner så kostar den runt 3000kr. Ingår det någon karta eller är man tvungen att köpa den separat? Jag vill vara på säkra sidan innan jag beställer från nätet.

Kan ta som exempel dena http://www.outdoorexperten.se/Defaul...roductID=10370

Verkar inte ingå någon karta... Men jag vill vara på säkra sidan som sagt. Alla ska vi vara nybörjare någon gång, lär bomba tråden med dumma frågor om någon vecka

Det jag kommit fram till, med stor hjälp här i tråden, är att det endast ingår en helt värdelös karta i 60cs modellerna.. Så de måste kompletteras med en riktig karta! Vilket är synd med tanke på vad kartorna kostar..
              Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

gps-puck med nRoute

Har köpt mig en gps-puck från clasolsson men då jag försökte koppla den till datorn med nRoute blev det stopp. Efter lite sökande hittade jag ett program (gpsGate) som fick det hela till att fungera men problemet är att licensen kostar pengar. Ska det verkligen inte gå att koppla ihop gps-mottagaren med nRoute utan att behöva slanta upp pengar?

Sen verkar iofs gpsGate vara en trevlig historia för mer avancerad användning men det är inte intressant just nu...
                070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Det ingår ingen karta när man köper 60Cx.

Det som behövs utöver GPS:en är:

- Kartan City Navigator Europe 2008 NT
                  - Minneskort 2 GB
                  - MC-hållare

De tre delarna kostar ungefär 3000 kr.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by StefanW View Post
                    Ska det verkligen inte gå att koppla ihop gps-mottagaren med nRoute utan att behöva slanta upp pengar?
                    Ja - det kostar självklart pengar. En kartlicens gäller till en (ibland två) GPS:er. Kopplar du en puck till nRoute så blir det ju en GPS navigator och då krävs licens för att använda kartan.
                    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Ja - det kostar självklart pengar. En kartlicens gäller till en (ibland två) GPS:er. Kopplar du en puck till nRoute så blir det ju en GPS navigator och då krävs licens för att använda kartan.
                      Nja, problemet är inte med garmins karta utan att få nroute till att känna av pucken utan att behöva en mellanhand såsom gpsGate (vars licens jag inte vill betala...), eller har jag fattat något fel.
                      070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Originally posted by HMR View Post
                        Det ingår ingen karta när man köper 60Cx.

Det som behövs utöver GPS:en är:

- Kartan City Navigator Europe 2008 NT
                        - Minneskort 2 GB
                        - MC-hållare

De tre delarna kostar ungefär 3000 kr.

Hmm.. i infon för tex garmin gps map 60 csx, så står det att den har baskarta.. Dock är det väl den där inget stämmer. Skulle däremot inte förvåna mej om annonserna inte stämmer, för det verkar va jäkligt dålig koll när det gäller handlare och gpser..
                        Tex så skriver nästan inga butiker ut någon info om att, när man köper kartor på minneskort, så går dessa inte att använda i datorn. För vist är det väl så?
                        Last edited by lizzard; 06-01-2008, 11:23 PM. Reason: idiot som inte kan läsa ordentligt.. smäll på mej för det..

Comment

Originally posted by lizzard View Post
                          Hmm.. i infon för tex garmin gps map 60 csx, så står det att den har baskarta.
                          Baskarta = ingen karta. Typ alltså. Bara dom största vägarna ingår och dessutom bara schematiskt. Oanvändbar för navigering enligt min åsikt.
                          Last edited by HMR; 06-02-2008, 12:09 AM.
                          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by StefanW View Post
                            Nja, problemet är inte med garmins karta utan att få nroute till att känna av pucken utan att behöva en mellanhand såsom gpsGate (vars licens jag inte vill betala...), eller har jag fattat något fel
                            nRoute kollar GPS:ens Unit Id och att Unlock Code finns för aktiv karta för denna Unit Id.

Det Garmin tänker sig är naturligtvis att kartan bara skall kunna användas mot en licensierad GPS. Dvs en av Garmins GPS:er. Självklart. Det finns säkert någon teknik för att cracka det men enklaste lösningen är nog att köpa en licens...
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by lizzard View Post
                              Hmm.. i infon för tex garmin gps map 60 csx, så står det att den har baskarta.. Dock är det väl den där inget stämmer. Skulle däremot inte förvåna mej om annonserna inte stämmer, för det verkar va jäkligt dålig koll när det gäller handlare och gpser..
                              Tex så skriver nästan inga butiker ut någon info om att, när man köper kartor på minneskort, så går dessa inte att använda i datorn. För vist är det väl så?
                              För att kunna använda kartorna på datorn krävs att du köper kartorna på DVD, i DVDn ingår ett program som heter Mapp Sourse (Muppsås) det är själva verktyget för att kunna göra dina egna rutter som du sedan överför till din GPS.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                                För att kunna använda kartorna på datorn krävs att du köper kartorna på DVD, i DVDn ingår ett program som heter Mapp Sourse (Muppsås) det är själva verktyget för att kunna göra dina egna rutter som du sedan överför till din GPS.
                                Ja och detta ger inte butikerna ut någon information om..
                                Fatta va förbannad jag skulle bli om jag gick in på tex teknik magasinet, och köpte en garmin gps och någon säljare lurade på mej en karta på minneskort.. Vilket sedan skulle visa sej va i princip helt oanvändbart, då man inte kan ruttplanera via datorn

Comment

Working...
                                X