Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kartex kan laddas ner från lantmäteriets hemsida. http://www.lantmateriet.se/templates....aspx?id=11018
    Kartor, är inte gratis, men finns därute.
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Är det någon som har testat med en extern patchantenn typ Gilsson på hojjen?

Funderar på att köpa en till min 60csx eftersom dom har bra pris på dem hos Amazon. Man bör kunna ordna ett fäste till den så att man lätt kan flytta den till bilen där skillnaden mot den inbyggda antennen förmodligen är större.

Comment

>hmm, nej, är det någonting jag aldrig saknat på min 60csx så är det mottagning. Den är ju grym redan orginal.

Originally posted by mangeo View Post

Funderar på att köpa en till min 60csx eftersom dom har bra pris på dem hos Amazon. Man bör kunna ordna ett fäste till den så att man lätt kan flytta den till bilen där skillnaden mot den inbyggda antennen förmodligen är större.
        "Endast döda fiskar flyter med strömmen"

Comment

Originally posted by mangeo View Post
          Jodå. En antenn kostar c:a 160 kr på Kjell & Co. Jag har externa antenner i bilen och på min TT350 men inte på F800GS.

Men det beror på att antennen på min 278 SKALL peka exakt rakt upp för att fungera. Dvs detta funkar inte:

Antennen lutar för mycket och en extern antenn med RÄTT orientering krävs.

Problemet beror på att 278 liksom 276C har gammal halvsunkig mottagarteknik. Modernare apparater som Zumo och 60Cx behöver inte extern antenn. Du lär inte märka någon som helst skillnad.
          Last edited by HMR; 05-16-2008, 07:44 AM.
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
            ...
            Problemet beror på att 278 liksom 276C har gammal halvsunkig mottagarteknik. Modernare apparater som Zumo och 60Cx behöver inte extern antenn. Du lär inte märka någon som helst skillnad.
            En del bilar har en folie i framrutan som skärmar bort GPS-signalerna mycket effektivt, ett exempel är citroen xantia. På såna bilar är det mycket svårt att få mottagning med den gamla halvsunkiga mottagartekniken, men med sirfIII och andra modernare grejer som sitter i tex garmins CSx,Cx, HCx mfl så får man fullgod mottagning utan yttre antenn.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
              En del bilar har en folie i framrutan som skärmar bort GPS-signalerna mycket effektivt, ett exempel är citroen xantia.
              Exaktamente! 276C/278 visade sig stendöd utan extern antenn förutom i min fd Xantia så oxå i min nuvarande Laguna och hustruns P206cc. Noterar att min N95 med GMXT däremot funkar helt utan problem i bilarna.

Kan f ö nämna att jag har placerat antennen i Lagunan inuti bakluckan som är av plast. Synlig GPS-antenn kan locka till sig inbrottstjuvar!
              HMR

The art event!

Comment

Problem med Waypoints

När jag gör en rutt i Mappsås, börjar jag (precis som jag lärt mig här på forumet) med en start och en slutpunkt, sedan använder jag "pilen" för att snäppa på fler viapunkter ev justera rutten.
                Då kommer min fråga:
                Ibland skapar pilknappen Waypoints som läggs in i Waypointlistan, ibland blir det inga Waypoints, vad beror det på?
                Om jag gör en lång rutt vill man ju inte ha en massa Waypoints som ligger och skräpar (tar plats).

Comment

Exaktamente! 276C/278 visade sig stendöd utan extern antenn förutom i min fd Xantia så oxå i min nuvarande Laguna och hustruns P206cc. Noterar att min N95 med GMXT däremot funkar helt utan problem i bilarna.

Kan f ö nämna att jag har placerat antennen i Lagunan inuti bakluckan som är av plast. Synlig GPS-antenn kan locka till sig inbrottstjuvar!
                  Jag bytte från gammal GPS till 60Csx i vintras och konstaterar att i bilen går det nu att få in signal, men det tar väldigt lång tid och det är betydligt sämre mottagning än utanför bilen. Så helst ska jag ha fått mottagning inan jag tar in apparaten i bilen. Med den gamla apparaten (GPS V) var extern antenn nödvändigt (Renault Kangoo). Vad jag vill få sagt är att jag nog skulle få bättre mottagning med extern antenn men att jag inte orkat bry mig.
                  --------------------------------
                  Borde köra mer...

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                    Ibland skapar pilknappen Waypoints som läggs in i Waypointlistan, ibland blir det inga Waypoints, vad beror det på?
                    Det beror sannolikt på att punkten ibland hamnar lite grand bredvid vägen. Zooma in så ser du exakt var punkten ligger.

Åtgärd: Zooma in (med + tangenten) innan du "släpper" rutten på en väg så att du säkert träffar vägen.
                    HMR

The art event!

Comment

Spår

Jag har en Vista CX, när jag ritar kombinationer av rutter och spår vill jag att spåren ska bli kraftigare.
                      Rutten är ca 3 mm och spåret oavsett färg syns dåligt pga av det är runt 1 mm vilket vägar osv är. Och ja, jag har typat om kartan. Blev bättre och mer lättläst, tack HMR.
                      I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Det beror sannolikt på att punkten ibland hamnar lite grand bredvid vägen. Zooma in så ser du exakt var punkten ligger.

Åtgärd: Zooma in (med + tangenten) innan du "släpper" rutten på en väg så att du säkert träffar vägen.
                        Nu fick jag ordning på problemet
                        Det är så att 1,5 km (skalan som står nere i hörnet på kartan i Muppsås) eller mindre skapas inga Waypoints, däremot 2 km eller mer så skapas en Waypoint.
                        Tack för hjälpen HMR du fick in mig på rätt spår.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                          Det är så att 1,5 km (skalan som står nere i hörnet på kartan i Muppsås) eller mindre skapas inga Waypoints, däremot 2 km eller mer så skapas en Waypoint.
                          Jag tror inte att du har rätt där. Jag har testat med diverse olika skala och det verkar bara vara när man "missar" vägen som waypoint skapas. Oavsett skalan.
                          HMR

The art event!

Comment

Jodå. En antenn kostar c:a 160 kr på Kjell & Co. Jag har externa antenner i bilen och på min TT350 men inte på F800GS.
                            visst är det väl mcx antenn fäste till 278?

/per-anders
                            Jag är inte ung nog att veta allt
                            XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                            Det är värsta tricket att låta det va
                            (Ohlson har semester production)

Comment

Originally posted by per-anders View Post
                              visst är det väl mcx antenn fäste till 278?

/per-anders
                              Nej det är BNC man får byta kontakt om man köper från tex Kjell o co
                              men det var inte så svårt jag gjorde det igår faktiskt
                              Men jag citerar HMR :du ska kapa kabeln till rätt längd i alla fall:
                              Jag köpte en BNC hane Artikelnr:39-704 och en GPS antenn hos Kjell o co
                              och sen bytte jag kontakt,tog ca 30 min i garaget med lite mätning osv så var det klart
                              KTM because we are worth it!

Comment

Originally posted by Robban View Post
                                Nej det är BNC man får byta kontakt om man köper från tex Kjell o co
                                men det var inte så svårt jag gjorde det igår faktiskt
                                Men jag citerar HMR :du ska kapa kabeln till rätt längd i alla fall:
                                Jag köpte en BNC hane Artikelnr:39-704 och en GPS antenn hos Kjell o co
                                och sen bytte jag kontakt,tog ca 30 min i garaget med lite mätning osv så var det klart

Ah tackar, det är ju ypperligt!

Använde du denna antenn:
                                GlobalSat AT-65 GPS antenn (39-046 eller 31-196 eller 31-179 179 :- )
                                http://www.kjell.com/?item=31046&pat...0000,399500000

Kommer att använda den till bilkörning då jag också har massa reflekterande solskydd i rutorna så inte GPS-vågorna kommer in...

På hojen fungerar det än så länge bra, har inte märkt av några "tappade kontakter" så där blir det inte någon extern antenn (än!). Har min 278 ganska upprätt monterat så det är väl därför det fungerar bra där!?
                                Jag är inte ung nog att veta allt
                                XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                                Det är värsta tricket att låta det va
                                (Ohlson har semester production)

Comment

Working...
                                X