Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by mudface View Post
    Nu till en annan fråga, när jag vill skicka ett spår till datorn från min 278 så blir det allihop spåren som är sparade i Gps:en. Borde det inte gå att välja bara ett spår och skicka upp?
    Nej.

(blah blah blah - att bara svara nej är inte tillåtet på detta forum så jag måste blahblahblaha....)
    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Dwarf View Post
      Det går utmärkt att skapa spår i mapsource och ladda upp till GPSen för att visa dom där.
      Jadå. Men spårverktyget syns normalt inte i Muppsås. Man måste måste gå in under visa menyn och ta fram verktyget.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Marzocchi View Post
        Är det möjligt att exportera rutter från Google Maps till Garmin 60CSx?

Jag tycker Google maps är så mycket bättre att planera i jämfört med Mapsource.
        Det går bra. Tanka hem något av de konverteringsprogram som kan översätta från Google format till Garmin format. T ex GPSBabel.

Sedan är det bara att öppna filen i Muppsås, justera punkterna så att de passar med Garmins karta, beräkna rutterna och tanka upp till GPS:en.
        HMR

The art event!

Comment

Har precis varit in och create new account på garmin.com naturligtvis var det nån service på sidan just nu så jag vet inte om det blev registrerat eller ej men jag blev osäker på *full name fältet, jag har använt cupon code som user och lösen men vad använda som full name spelar det nån roll ?
          KTM because we are worth it!

Comment

Originally posted by Robban View Post
            Har precis varit in och create new account på garmin.com naturligtvis var det nån service på sidan just nu så jag vet inte om det blev registrerat eller ej men jag blev osäker på *full name fältet, jag har använt cupon code som user och lösen men vad använda som full name spelar det nån roll ?
            Du bör använda helt korrekt namn & adress annars så kan dom inte skicka nya kart-DVD till dig när du uppgraderar kartan.

Om du i framtiden säljer din GPS så måste du ju lämna med Userid & Password. Köparen av din GPS går därefter in på www.garmin.com och ändrar namn & adress.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
              Du bör använda helt korrekt namn & adress annars så kan dom inte skicka nya kart-DVD till dig när du uppgraderar kartan.

Om du i framtiden säljer din GPS så måste du ju lämna med Userid & Password. Köparen av din GPS går därefter in på www.garmin.com och ändrar namn & adress.
              Tack det var det jag ville ha svar på för jag visste att du hade skrivit om det nånstans i tråden Men som sagt så vet jag inte om registreringen gick igenom eftersom det var default på sidan.
              KTM because we are worth it!

Comment

Ruttutskrifter med vägbeskrivningar

Har nu planerat ca 230 mil Norgetur. Förutom HMR`s Fugawi/GPSBabel metod, beskriven i någon tråd på BMW klubben, finns något annat bra sätt att skriva ut kartor ex via maps.google. Klipp och klistra fungerar mindre bra, så printscreen är jag inte nöjd med.
                Förutom kartor, skulle gärna vilja få ut vägbeskrivningarna om det var möjligt, några tips?
                Detta verkar vara nedlagt eftersom mailen studsar tillbaka.
                http://gpsinformation.net/printgarminroutes.htm
                Men det är denna info jag vill åt.
                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Några funderingar kring 278

Min lokala handlare påstår att man inte behöver ett "garmin" minne till map 278 utan att det ska funka fint med ett vanligt?! Verkar lite skumt .

Jag får ju med City navigator på DVD och friluftskartan har jag ju en licens till på min CD. Jag behöver inte hela vägkartan utan klarar mig fint med sverige. Nog kan jag väl lägga in Fripro plus sverigedelen eller det som nu ryms på internminnet?! Det är ju på 2 Gb.

Man imponeras av hur många frågor man kan få när man ska handla ny GPS och ännu mer hur många svar man får av dom som säljer grejorna

Tur kunnskapen finns på SOE
                  "-ingen kommer ihåg en fegis!"

Comment

SvenB

I Garmin Mapsurce finns denna funktionalitet så det är i princip en "roadbook" kanske inte 100% men iaf. Det förutsätter dock att du har garmin...

Exempel som jag bara "cut and paste här" med avstånd, sträckanslängd och tid!

1. 71ochOrrlidsväg 0 m 0:00:00 1348682 6788156
                    2. Kör upp på Orrlidsvägen och kör sedan mot nordväst 0 m 0 m 0:00:00 0:00:00 0° geografiskt 1348682 6788156
                    3. Sväng till höger till 71 4.5 km 4.5 km 0:06:46 0:06:46 230° geografiskt 1346225 6788468
                    4. Sväng till höger till Grusväg 7.6 km 3.1 km 0:03:27 0:10:13 257° geografiskt 1343655 6787974
                    5. Sväng till höger till 71 11.1 km 3.6 km 0:10:25 0:20:38 316° geografiskt 1342147 6790273

/jens
                    "If everything is under control, you are not going fast enough"...

Comment

Originally posted by Dust View Post
                      Min lokala handlare påstår att man inte behöver ett "garmin" minne till map 278 utan att det ska funka fint med ett vanligt?! Verkar lite skumt .

Jag får ju med City navigator på DVD och friluftskartan har jag ju en licens till på min CD. Jag behöver inte hela vägkartan utan klarar mig fint med sverige. Nog kan jag väl lägga in Fripro plus sverigedelen eller det som nu ryms på internminnet?! Det är ju på 2 Gb.
                      Din handlare pratar smörja som vanligt. För att kunna lagra egna kartor, t ex FriPro, måste du ha ett Garmin special minneskort. 512 MB kostar under 1000 kr vid köp från USA. Artikelnummer 010-10226-21.

Det inbyggda 2GB minnet i 278 kan du inte komma åt. Det enda som lagras där är den förinstallerade kartan "City Navigator Europe NT 2008".
                      HMR

The art event!

Comment

Ibland blir det för enkelt, tack Jens!
                        Trodde inte att Garmin gjort det riktigt så enkelt med tanke på hur resten av Mapsource fungerar, den har mycket kvar tills det blir ett bra kartverktyg.

Comment

?????

Vad är problemet med Mapsource?
                          Hmm jag tycker faktiskt att mapsource fungerar skitbra!! Har iof både city navigator och Friluftskartan PRO så kart materialet är hyfsat. Iof är det inget 3D men det fungerar ju att skicka över till Google Earth om man vill leka lite.

/jens
                          "If everything is under control, you are not going fast enough"...

Comment

Jens, jämför överblicken på kartmaterialet i kartex, inga detaljer försvinner oavsett hur man zoomar, man kan få en schysst utskrift.
                            OK, det har ingen ruttfunktion, men kartmaterialet känns mer rättvisande. Ska man leta roliga vägar, traktorstigar, ev vändplanspassager mm är kartex betydligt bättre. Sen får man gå över Mapsource för själva rutten, om man nu inte väljer att köra waypoints i Kartex.

Men, ska jag ut på större vägar då väljer jag givetvis Mapsource.

Comment

Fick bli en 60CX framför dyrare varianter såsom 278/276C då jag hört riktigt bra saker om den. Riktigt bra pris på www.marinaman.se! 2665:- för en svensk version. Övriga säljare runt 3000:- brukar sälja importerade från USA.
                              KTM 570 SXS m. MRS
                              ---------------------------------------
                              Blogg om Tuareg-rallyt 2010
                              Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
                              www.raiddesigns.com

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                                Jens, jämför överblicken på kartmaterialet i kartex, inga detaljer försvinner oavsett hur man zoomar, man kan få en schysst utskrift.
                                OK, det har ingen ruttfunktion, men kartmaterialet känns mer rättvisande. Ska man leta roliga vägar, traktorstigar, ev vändplanspassager mm är kartex betydligt bättre. Sen får man gå över Mapsource för själva rutten, om man nu inte väljer att köra waypoints i Kartex.

Men, ska jag ut på större vägar då väljer jag givetvis Mapsource.
                                Kostar kartex något och ingår det något kartmaterial i kartex?

Comment

Working...
                                X