Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by badpitt View Post
    Du kan inte se alternativ väg med en 60Cx medans du kör, men det skulle jag inte våga titta efter även med en större skärm, kör du och tittar karta samtidigt? Jag gör det inte.
    Det är just att kunna navigera och köra samtidigt som är den avgörande anledningen till att många föredrar 276C/278 med omtypade kartor för offroadbruk.

Det du skriver är exakt på pricken varför 276C/278 är överlägsna Zumo, 60Cx och precis all annat vid offroadåka!

Vi med 278 stannar inte förrän soppan är slut.
    HMR

The art event!

Comment

Det är ju fan att man inte kan ha kakan o samtidigt äta upp den:) . Men är 278/276C värda alla sköna däck- o soppalappar som skiljer dom åt från 60cx?
      KTM 570 SXS m. MRS
      ---------------------------------------
      Blogg om Tuareg-rallyt 2010
      Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
      www.raiddesigns.com

Comment

Har Garmins kartprogram cityselect i datorn och i gps'n.
        Vill åka mellan punkt a till b, hur göra? Routar man vill programmet att man skall "åka runt" för att komma till punkt b.
        Gröna kartan säger att det går en väg/stig mellan punkterna.

Hur löser ni detta?
        Attached Files
        Sveriges Autobahn är våra grusvägar - där finns (nästan) aldrig polisen.
        www.fraggel.se

Comment

Originally posted by KtmDanne View Post
          Hur löser ni detta?
          Det finns väl i princip 3 lösningar.

1. Gör en rutt fram till punkt A och en ny som börjar vid punkt B. Eventuellt kan man lägga ett spår från punkt A till B om man vill förtydliga var man skall köra.

2. Kör helt och hållet efter ett spår istället för en rutt. Vill man inte sitta och pricka hela spåret finns det program, tex WinGDB, som gör om ett spår till rutt och vise versa.

3. Vissa GPS:er klarar av att blanda väg och direktrutter. Gör då rutten som tidigare och låt Mapsource dra den den långa vägen. Växla läge till direktrutt i Mapsource och flytta "omvägen" till mellan A & B mha en extra via-punkt. Tänk bara på att denna rutt inte går att räkna om sedan då mapsource räknar om hela rutten med aktuellt val, dvs väg eller direktrutt.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
            3. Vissa GPS:er klarar av att blanda väg och direktrutter.
            Det gör alltså inte 60Cx och eTrex.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by David P. View Post
              Det är ju fan att man inte kan ha kakan o samtidigt äta upp den:) . Men är 278/276C värda alla sköna däck- o soppalappar som skiljer dom åt från 60cx?
              Det går inte att svara på. Ingen av dem är uppenbart "bäst" utan det beror på hur du själv prioriterar. För mig så är 278 det självklara valet men det betyder inte att det är så för dig.
              HMR

The art event!

Comment

Hej, vad jag har kunnat fårstå så ska man kunna göra flera spår o se dom alla samtidigt på Gps:n, (map 60csx) men jag lyckas inte få d o funka,Jag skapar ett antal spår i mapsource o skickar över dom till Gps:n men jag kan bara se ett spår å gången, är det några inställningar som jag missat tycker jag suttit o pillat o kollat över allt snart, lr har jag missuppfattat det hela ska det bara gå o se att ått ggn? kan någon vara snäll o hjälpa mig ?
                Last edited by missemasse; 05-08-2008, 07:07 PM.
                Yamaha Dt 125lc-85,Honda CRM 125-91, Kawasaki zx9-99, Yamaha R1-00 , Honda CR 250 -99,Yamaha Yzf426-02, Ktm 450sx-04, kawasaki Kx250r -07 ---> nuvarande: Ktm 640 adventure -03

Comment

GPS hjälp

Ligger i startgroparna till att köpa mig en ny gps, någon som har någon erfarenhet av garmin 60Csx eller Garmin Colorado. Skillnad är den ena att föredra framför den andra?

Comment

Har pillat lite på en colorado.
                    Jävligt nice skärm på den faktiskt, stor och lättläst. Går även snabbt att flytta runt sig på kartan.
                    Batteritiden är dock rätt usel har jag fått för mig... specad 15h och enligt kompisen som köpte en sån så lekte han slut på batterierna ganska fort.

Var ett tag sen jag pillade på 60csx. Tror dock den har aningens bättre batteritid. Själv har jag en Legend C. Usel hastighet och klen display jämfört med coloradon. Däremot har den ju typ dubbla batteritiden.

Vad du ska ha beror nog lite på vad du ska ha den till. Ska man gå i fjällen och ha sig har ju batteritiden större betydelse än om man kör kortare turer med hojen. Ska man använda den på vintern när det är kallt förkortas ju batteritiden ytterligare. Vad jag minns (dock inte säker) har inte coloradon nån kontakt för extern spänning, vilket jag tror (inte säker här heller) att 60csx har.

Comment

Är lite osäker på om coloradon har möjlighet till extern ström, vet att 60Csx har det iaf. Sen har jag inte hittat något fäste till coloradon, blir i så fall att tillverka ett själv. Fördelen med coloradon är ju storleken på skärmen.
                      Användningsområdet kommer att variera ganska mycket allt ifrån vandring till mc-åkning.

Comment

Coloradon passar inte till MC-bruk. Den förstör uppladdad rutt vid minsta avvikelse från rutten.

Dvs den saknar möjlighet att stänga av automatiskt off-route recalculation. Köp den inte såvida du inte vet exakt vad jag menar och därmed precis vad du gör!
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by missemasse View Post
                          Hej, vad jag har kunnat fårstå så ska man kunna göra flera spår o se dom alla samtidigt på Gps:n, (map 60csx) men jag lyckas inte få d o funka,Jag skapar ett antal spår i mapsource o skickar över dom till Gps:n men jag kan bara se ett spår å gången, är det några inställningar som jag missat tycker jag suttit o pillat o kollat över allt snart, lr har jag missuppfattat det hela ska det bara gå o se att ått ggn? kan någon vara snäll o hjälpa mig ?
                          Det är rutter man gör i mapsource och skickar över till Gps:en, spår blir det när man har kört. Spåren kan du spara och sedan visa flera stycken, i olika färger till och med. Vet inte exakt hur man gör i 60csx.

Nu till en annan fråga, när jag vill skicka ett spår till datorn från min 278 så blir det allihop spåren som är sparade i Gps:en. Borde det inte gå att välja bara ett spår och skicka upp?
                          http://www.raiddesigns.com/

Comment

Är det möjligt att exportera rutter från Google Maps till Garmin 60CSx?

Jag tycker Google maps är så mycket bättre att planera i jämfört med Mapsource.

Comment

Originally posted by jonas_th View Post
                              Ligger i startgroparna till att köpa mig en ny gps, någon som har någon erfarenhet av garmin 60Csx eller Garmin Colorado. Skillnad är den ena att föredra framför den andra?
                              Vad ska du använda den till?
                              Jag har en 60CSx och är på g att köpa en GPS till sambon också. Har funderat på Colorado, Vista HCx eller 60CSx till henne. Jag använder min GPS både på hojjen, och vid fotvandring i skogen. Då funkar en 60CSx hyfsat som kompromiss. Man kan inte räkna med att kunna kolla på den när man kör eftersom skärmen är relativt liten. Det går om vägen är rak och slät men knappast i endurospåret, då får man stanna och kolla. Sambon kommer att använda sin GPS företrädelsevis vid hundträning i skogen, alltså till fots, så om jag köper en Colorado så får nog hon ta över min 60:a. Det som talar emot Coloradon:
                              -Den korta batteritiden.
                              -Vissa funktioner och inställningar saknas jämfört med 60CSx, tex trackback, möjlighet att stänga av autoruttfunktionen mm.
                              -Den läcker in vatten vid USB-porten pga ett dåligt gummilock.
                              -Den saknar en separat anslutning för extern ström. Jag gillar inte att slita på USB-jacket för detta. 60:an har sitt seriejack som i praktiken är en separat strömkontakt.
                              -Att den är så ny att man kan förvänta sig en del buggar i firmware fortfarande (en del är kända, vissa åtgärdade redan)

Det som talar för den är såvitt jag vet bara storleken och upplösningen på displayen än så länge.

Ska du ha en GPS på hojjen är nog Zumon bäst, ska du ha en till fjällvandringen är troligen Vista HCx överlägsen. Som kompromiss däremellan skulle jag fortfarande välja 60CSx, möjligen en Colorado för skärmens skull.

Det här med storlekan på skärmen är dessutom inte allt. Jag har jämfört tex Etrex Vista HCx med min 60CSx och trots att Vistan har mindre skärm så får det i vissa fall plats mer information på den tack vare en högre upplösning. Dessutom är den tydligare vid i princip alla ljusförhållanden. Colorado har fått mycket klagomål på att displayen är svårläst vid vissa ljusförhållanden och att den överlag är dunklare än exv 60CSx.
                              Last edited by mangeo; 05-11-2008, 06:40 PM.

Comment

Originally posted by mudface View Post
                                Det är rutter man gör i mapsource och skickar över till Gps:en, spår blir det när man har kört.
                                Det går utmärkt att skapa spår i mapsource och ladda upp till GPSen för att visa dom där.

Comment

Working...
                                X