Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Problemet är väl att baskartortna som du får i USA-inköpta GPS är för just den amerikanska kontinenten. Använder man sedan andra kartor än denna så är det ju inget problem.
    XR650R -02
    cb900f Bol 'dor -81

Comment

Ere någon som vet skillnaden mellan ZUMO 500 och 550n?

Comment

som jag fattar det ingår bara nordenkartan till 500 medan det är hela europa inklusive östeuropa till 550

men det kan vara fler skillnader, storleken på minne mm men det vet jag inte säkert
        www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Japp,skiljer i lite i utrustningsväg och kartor(nu gäller detta Sydafrika,men endå;):
          http://www.garmin.co.za/prod_detail....bcategoryid=11

Comment

Wow den där Zumo skulle ju vara något!!
            Men den kostade en del.

Setat och skummat igenom tråden lite och fick ett tips av en polare som kör BMW.
            Ha överseende om länken varit uppe här förut.

http://www.bmw-mc-klubben.se/Intelly...&LanguageID=29
            "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Det jag skrivit på BMW-klubbens website (se länk ovan) gäller generellt för alla sorters MC-åkare.

Men detta är SOE forum. Dvs mest folk med grus & lera mellan öronen. Sådana som kör fort som f-n på vägar som knappast finns. Och då är budskapet om vilken GPS som är bäst lite annorlunda. Så här skulle jag vilja sammanfatta budskapet till en grusbuse som tänker köpa en GPS:

- Glöm precis allt annat än Garmin. Det är bara Garmin som har ruttplanering på PC och det är helt nödvändigt.

- Glöm Zumo. Glöm den en gång för alla! Den är, jämfört med Garmins andra modeller, olämplig för grusbus.

- Köp antingen en GPSMAP 278 eller en GPSMAP 60CX. Dessa två är betydligt mer lämpade för skogen än allt annat.

- Köp 278 om du vill ha en stor & tydlig skärm. Kostar under 10000.- vid köp på Internet.

- Köp 60CX (eller systermodellerna 60CSX och 76CX) om du vill ha något som är kompakt och bärbart. Kostar c:a 7500.- på Internet.

Visst - de flesta andra robusta Garmin, t ex Street Pilot, Quest och Zumo, fungerar dom oxå men de är klart sämre för just grusbus.

Mest prisvärd Garmin just nu är Street Pilot 2610 som reas ut på vissa engelska websiter för c:a 3000 kr komplett med minne, karta, MC fäste mm.
              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR
                Mest prisvärd Garmin just nu är Street Pilot 2610 som reas ut på vissa engelska websiter för c:a 3000 kr komplett med minne, karta, MC fäste mm.

T ex här:

http://www.gpsw.co.uk/details/prod3320.html

Eller utan tillbehör:

http://www.gpsw.co.uk/details/prod3267.html

Comment

Originally posted by HMR
                  Det jag skrivit på BMW-klubbens website (se länk ovan) gäller generellt för alla sorters MC-åkare.

Men detta är SOE forum. Dvs mest folk med grus & lera mellan öronen. Sådana som kör fort som f-n på vägar som knappast finns. Och då är budskapet om vilken GPS som är bäst lite annorlunda.
                  Vill först och främst tacka för en mycket informativ sida du skapat.
                  Mycket bra.

Funderar fortfarande på Zumon och förstår inte riktigt varför den inte skulle passa för att leta upp lite mindre grusvägar och kanske stigar.
                  Nu talar vi inte om Enduro här utan syftet är nog att kunna ta sig en längre tur och luska reda på dom där grusvägarna som man ofta funderat på vart dom leder eller finns.

Om jag (som någon tidigare nämt) laddar Friluftskartan i Zumon så måste jag väll ändå hitta mina grusvägar och stigar lika bra som jag har kartan i fickan?

Vad klassar ut Zumon från att vara en bra Grushojs GPS?
                  Är det att man inte kan skapa färdiga rutter med den?
                  Är den mindre robust för en Grushoj?

Är intresserad av svar då det ligger nära till hands med en Zumo just nu...
                  ;)
                  "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Originally posted by Brodde
                    Funderar fortfarande på Zumon och förstår inte riktigt varför den inte skulle passa för att leta upp lite mindre grusvägar och kanske stigar.
                    Om du inte har gjort det redan så ta en titt på http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=67 Kanske du kan få svar på några av dina frågor.

Det finns dessutom ett ZUMO-forum, http://razorbiker.com/zumo/, som borde kunna ge en del.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG
                      Om du inte har gjort det redan så ta en titt på http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=67 Kanske du kan få svar på några av dina frågor.

Det finns dessutom ett ZUMO-forum, http://razorbiker.com/zumo/, som borde kunna ge en del.

/SvenG
                      Tack Sven!

Bra och städad läsning.
                      Kul.

Tack igen.

Comment

Jag har en garmin zumo 550 har haft den sen början på december 06 .
                        O den har varit med i lastbilen hela tiden o den har funkat bra. Har även laddat in friluftskartan pro (tack Robban S) har även kört med den på hojen lite korta turer även på 3d funkar bra. Det ända som ej är med är att den inte lämnar något synligt spår efter sig på skärmen men det kan man ladda in i pc när man kommer hem.Jag har även fått spår av Robban som den gör om till rutter o det kan jag spara upp till 50 stycken tror jag

för min del som kör omkring i halva europa o vill ha en gps till hojen så är den klockren hoppas att touratech blir klar med en ny hållare

ha ett gott liv på er alla mvh Tank-Patrik

Comment

Originally posted by tank-patrik

för min del som kör omkring i halva europa o vill ha en gps till hojen så är den klockren hoppas att touratech blir klar med en ny hållare
                          Aha. Kul att du testat den. :)

Du nämner Touratech hållaren, betyder det att original hållaren inte duger till?
                          Vad är fördelen med att byta ut hållaren?
                          Har du några bilder på nuvarande montering?

Comment

Aha. Kul att du testat den. Smile

Du nämner Touratech hållaren, betyder det att original hållaren inte duger till?
                            Vad är fördelen med att byta ut hållaren?
                            Har du några bilder på nuvarande montering?

svar ang. Originalhållaren håller säkert bra men om om jag menar när man klotar o det blir tvärstopp så sitter den nog bättre med hållare från T-Tech
                            med gummiupphängning så håller innehållet i gpsen bättre
                            Attached Files

Comment

Originally posted by tank-patrik
                              Det ända som ej är med är att den inte lämnar något synligt spår efter sig på skärmen
                              Jag skulle tro att just den detaljen löser sig vid nästa uppdatering av firmware.
                              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Brodde
                                Vad klassar ut Zumon från att vara en bra Grushojs GPS?
                                Är det att man inte kan skapa färdiga rutter med den?
                                Är den mindre robust för en Grushoj?
                                Det är inget större fel på Zumo i sig det är bara det att Garmin har flera andra modeller som ger mer för pengarna just vad gäller grusbus.

Kanske klarnar det lite om du läser det här dokumentet:

http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X