Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by mada View Post
    Har försökt hitta info om vad som skiljer den billigare zumo 400 jmfrt 550, någon som vet?

Sen en annan fråga ang alla zumo, det nämns ibland att den har vissa nackdelar för offroadkörning, att man inte kan ställa in den exakt som man vill osv men exakt vad som är problemet framgår inte - kan någon förklara? Ändrar den ngt av sig själv och i så fall vad/när? En del GPS'er håller ju på att rotera kartan när man står still och liknande irriterande beteende, är det såna saker som är problemet?
    Den här länken borde iaf besvara en del av de rena skillnaderna på de olika zumo.

https://buy.garmin.com/shop/compare....areProduct=414

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
      Den här länken borde iaf besvara en del av de rena skillnaderna på de olika zumo.

Dessutom så kommer Zumo 550 med två hållare en för MC och en för bil. Det är något att räkna med om man även tänker använda Zumon i bilen. De andra kommer bara med MC-hållare.

/Erik

Comment

Originally posted by HMR View Post
        Har skrivit lite om den på annan plats. Summa sumarum - glöm den! Duger inte till MC.

Beror på att man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning (=automatisk ruttförstöring) när man råkar komma ett par meter vid sidan om rutten.
        Kanske vore värt att tillägga att det som det hakar fast på är en ren mjukvarugrej, så det kan vara ordnat i nästa uppdatering som kanske kommer nästa vecka (eller någon annan dag). Vad jag menar är att det som gör den "värdelös" idag kan vara tillfixat i morgon så en kategorisk sågning är nog att ta i lite väl mycket.

Comment

Tack för länken, vad jag kan se finns det inga skillnader som spelar ngn roll för orrfroadkörning, stämmer det?

Sen undrar jag fortfarande över nackdelar med zumo för offroad, ngn som kan specificera?

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post

Comment

Sen undrar jag fortfarande över nackdelar med zumo för offroad, ngn som kan specificera?
            Kolla länken i inlägg #851, det står en del där.

Comment

Har läst den artikeln men den är ju inte heller särskilt tydlig:

"Sist men inte minst så bör användaren kunna
              detaljstyra hantering och visualisering av kartbild,
              rutter och spår vilket 278 stödjer fullt ut men inte går
              att göra i Zmo. Viss funkar Zmo men sammantaget
              är 278 överlägset bäst i skogen."

Mao, vad är det för detaljstyrning som zmo inte klarar av som medför problem vid offroadkörning?

Originally posted by hamburgare View Post
              Kolla länken i inlägg #851, det står en del där.

Comment

Mao, vad är det för detaljstyrning som zmo inte klarar av som medför problem vid offroadkörning?
                Hmm, det har du rätt i – har letat nu en hel del på nätet och det står verkligen oftast bara att 278:an är bättre... men inte varför!
                Zumos mottagning är bättre pga SiRFStarIII ist för PhaseTrac12 – modernare helt enkelt.
                Dock kan man inte spara trackarna på SD-minnet och kan inte påverka avståndet mellan trackpunkterna. Det lär funka med 278:an (själv har jag bara TOMTOM Rider, så jag kan bara berätta om vad jag läst ).
                Stora skillanden är att man kan planera rutter mycket enklare på 278:an själv, Zumon lär vara krångligare. Där änvänder man helst datorn.
                Skärmen har högre upplösning – bättre om man använder friluftskartan. Och fågelvägsnavigering verkar funka bättre med 278:an med. Den har även track-back funktionalitet (köra tillbaka på tracken som spelats in på vägen dit) och man kan stänga av att den beräknar rutten nytt efter att ha lämnat den.
                Dessvidare finns det folk som är rädda att Zumos touchscreen går sönder efter att hat använts mycket i smuts och damm.
                Men om det nu är de stora skillnader när det gäller offroad... kanske nån annan vet mer?

Comment

Originally posted by hamburgare View Post
                  *TEXT*
                  Zumon är ju verkligen super lätt/enkel att förstå att direkt lägga upp en rutt på enheten, tar lite tid att knappa men inga problem. Ny teknik är alltid klurig i början, troligt kan man redan sin 278:a.

Tripplogg går bra att spara, loggas efter datum i enheten.
                  Fågelnavigering, -nemas problemas.
                  Omräkning av rutt vid felkörning går även att slå av på Zumo.

Skärmens upplösning, inget att klaga på. Troligt bara märkbart på Friluftskart. Som g:a orienterare saknar jag höjdkurvor så ska ev. installera Friluftskart. Sedan har man 3 års garanti på gpsen, och då är den väl typ avskriven om den än funkar felfritt.

Har Zumo 500 deluxe kör 4 GB SDHC minne, bra fart i prylarna. Hel nöjd med min lilla skatt! Kör man ler enduro känns det ändå som gpsen ligger i väska...eller så väljer man en enklare/mindre vandrings gps?

Comment

Jo problemen med Zumo för offroad är flera.

- Främst är det att Zumo inte visar kartan alls lika tydligt som 278. Skillnaden är mycket stor. Vid offroadåka behöver man ha en bra överblick t ex så att man snabbt hittar alternativa vägar runt ett nedfallet träd. Ofta har man förberett en rutt men väl ute i skogen så kör man alternativa vägar och zig-zaggar kring rutten. Dvs tydlig karta är A & O i skogen.

- För att hänga med på kartan i fullt bustempo krävs övertydlig karta. Det fixar man på 278 genom att "typa om" kartans grafik. Funkar inte på Zumo som tvärt om "dimmar ner" alla alternativa vägar vid ruttning. Jag är precis hemkommen från grusbus i Litauen. Den Litauiska kartan är i det närmaste oläsbar på Zumo p g av otydliga vägar som försvinner i ett virrvarr av bäckar och höjdlinjer. Med en enkel justering, omtypning, så blir den kartan perfekt på 60Cx/eTrex/278 - men inte på Zumo.

- Vid offroadåka använder man i ofta spår i st f rutter. GPS:er som 60Cx och 278 kan samtidigt visa 15-20 spår i olika färger på skärmen. Det kan inte Zumo.

Observera dock att Zumon alls icke är dålig. Det är bara det att 276C och 278 är grymt mycket bättre för just den tillämpningen. I andra sammanhang, t ex i bilen, är det tvärt om Zumon som är bäst.
                    Last edited by HMR; 05-05-2008, 11:11 PM.
                    HMR

The art event!

Comment

Mao, vad är det för detaljstyrning som zumo inte klarar av som medför problem vid offroadkörning?
                      Diverse olika.

Ett exempel är att man kan ta bort "onödig info" från skärmen på 278 men inte på Zumo. T ex miljontals ex av texten "HUS" från FriPro som i vissa lägen förstör läsbarheten totalt.

Ett annat är att Zumon zoomar in-ut på ett okontrollerbart sätt vid ruttning vilket gör att överblicken blir sämre.

Ett tredje är att alla småvägar försvinner från skärmen även vid måttlig utzoomning på Zumo.

Etc, etc. Var och en av dessa begränsningar är inte så viktig i sig men sammantaget så blir skillnaden mot eTrex/60Cx/276C/278 som inte har dessa begränsningar besvärande.
                      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                        Kanske vore värt att tillägga att det som det hakar fast på är en ren mjukvarugrej, så det kan vara ordnat i nästa uppdatering som kanske kommer nästa vecka (eller någon annan dag). Vad jag menar är att det som gör den "värdelös" idag kan vara tillfixat i morgon så en kategorisk sågning är nog att ta i lite väl mycket.
                        Ja - det är en ren mjukvarugrej som enkelt kan fixas till av Garmin. Om dom vill alltså! Min inställning kvarstår - jag anser Coloradon värdelös för offroad tills vidare.
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Jo problemen med Zumo för offroad är flera.

- Främst är det att Zumo inte visar kartan alls lika tydligt som 278. Skillnaden är mycket stor. Vid offroadåka behöver man ha en bra överblick t ex så att man snabbt hittar alternativa vägar runt ett nedfallet träd. Ofta har man förberett en rutt men väl ute i skogen så kör man alternativa vägar och zig-zaggar kring rutten. Dvs tydlig karta är A & O i skogen.

- För att hänga med på kartan i fullt bustempo krävs övertydlig karta. Det fixar man på 278 genom att "typa om" kartans grafik. Funkar inte på Zumo som tvärt om "dimmar ner" alla alternativa vägar vid ruttning. Jag är precis hemkommen från grusbus i Litauen. Den Litauiska kartan är i det närmaste oläsbar på Zumo p g av otydliga vägar som försvinner i ett virrvarr av bäckar och höjdlinjer. Med en enkel justering, omtypning, så blir den kartan perfekt på 60Cx/eTrex/278 - men inte på Zumo.

- Vid offroadåka använder man i ofta spår i st f rutter. GPS:er som 60Cx och 278 kan samtidigt visa 15-20 spår i olika färger på skärmen. Det kan inte Zumo.

Observera dock att Zumon alls icke är dålig. Det är bara det att 276C och 278 är grymt mycket bättre för just den tillämpningen. I andra sammanhang, t ex i bilen, är det tvärt om Zumon som är bäst.
                          Hur många spår kan Zumon visa samtidigt, och begränsas det av antalet spårpunkter?

Comment

Vad jag förstått via annat forum så fungerar omtypning även med zumo, exempelvis att göra skogs/traktorvägar tydligare istället för de gråa/streckade i orginalutförande.

Vad gäller in/ut-zoomning så har jag läst lite olika, är du säker på att man inte kan låsa zumon i ett zoomläge när man startar sin rutt?

Vore även intressant att veta vad måttlig utzoomning är, hur mkt kan man se utan att småvägar (skogs/traktor) försvinner?

Sen undrar jag över 60cx, displayen ser ganska liten ut och därmed är frågan om man kan se alternativa vägar osv utan att stanna och placera ögonen 5cm från gps'en?

Comment

Vad jag förstått via annat forum så fungerar omtypning även med zumo, exempelvis att göra skogs/traktorvägar tydligare istället för de gråa/streckade i orginalutförande.

Vad gäller in/ut-zoomning så har jag läst lite olika, är du säker på att man inte kan låsa zumon i ett zoomläge när man startar sin rutt?

Vore även intressant att veta vad måttlig utzoomning är, hur mkt kan man se utan att småvägar (skogs/traktor) försvinner?

Sen undrar jag över 60cx, displayen ser ganska liten ut och därmed är frågan om man kan se alternativa vägar osv utan att stanna och placera ögonen 5cm från gps'en?
                              Du kan inte se alternativ väg med en 60Cx medans du kör, men det skulle jag inte våga titta efter även med en större skärm, kör du och tittar karta samtidigt? Jag gör det inte.
                              Visst 60an har en liten skärm men det går att se.
                              En annan sak jag upptäckt (som HMR har oxå har påpekat) att det är dåligt ljus i den så nu när det är solsken ute är det svårt att se skärmen pga det.
                              Att köra efter en rutt eller ett spår tycker jag funkar helt ok med 60an, men det är en kompromiss, själv valde jag den mindre för att kunna ta med den ut i svampskogen vilket jag värdesatte högt.

Comment

Funkar bara delvis. De tydliggjorda vägarna på City Navigator visas OK i kartläget men så fort man startar en rutt så blir småvägarna nästan osynliga.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X