Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ruttberäkning i Mapsource skiljer sig från GPS's räkning.

Jag gör en rutt i Maposource (version 6.13.7), sätter dit en del via punkter. Snyggt och prydligt blir det en fin rutt. Skickar över till min Vista CX (Firmware 2.. Nu kan det vara en helt annan rutt.
    Någonstans skiljer det i inställningar. Dessutom har de inte samma namn.

Mina Vista CX inställningar.
    Guidning: Följ vägen
    Följa väg: Kortast distans
    Utanför rutt: Från
    Beräkningsmetod: Bästa rutt
    Beräkna rutt för: Bil/Motorcykel
    Undvik:U-sväng, Avgiftsvägar, Motorvägar, Specialfiler dsv allt, utom grusvägar

Mina Mapsource inställningar.
    Fordon: Bil/Motorcykel
    Undvik: Avgiftsbelagda vägar, U-svängar, bussfiler, säsongsavstängda vägar, färjor dvs allt utom grusvägar.
    Beräkningstyp:Kortast avstånd.
    Vägval: Föredra mindre vägar.

Direkta skillander är funktion vägval, i vistan kanman ställa in beräkning på 4 olika sätt vilket inte finns i Mapsource.

Hur ska ställa in min Vista så den räknar på samma sätt som Mapsource, eller är den enda lösningen att sätta dit mer viapunkter?
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
      Hur ska ställa in min Vista så den räknar på samma sätt som Mapsource, eller är den enda lösningen att sätta dit mer viapunkter?
      Använd helst "default" = standard inställning vad gäller ruttpreferenser i GPS:en.

Stäng av alla undvikanden och välj "minsta tid" (eller vad dom förvirrade översättarna kallar "Faster Time") i både Muppsås och i GPS:en.

Gör sedan en rutt i Muppsås. Lägg till de punkter som krävs för att rutten skall "gå din väg". Tanka upp den till eTrex:en och starta rutten. OK?

Extra mycket fel blir det om du ber Muppsås eller GPS:en att prioritera grusväg och/eller mindre vägar. Beror på att kartdatabasens info om vägtyp är mycket bristfällig. Dvs Garmins programvara funkar nog men vad hjälper det om grunddata är, i detta sammanhang, nonsens?

I Sverige har man koll på vägbredd och max boggitryck men struntar i beläggningstyp. I andra länder har man andra preferenser för kartmaterialet.
      HMR

The art event!

Comment

Hitta en exakt kordinat?

Jag sitter med en Garmin 60Csx. Jag har problem att hitta en viss funktion, som jag förvisso inte vet om den finns. Om man får en kordinat i t.ex. RT90 format, hur gör jag för att kunna söka upp kordinaten i maskinen? Vill liksom ha någonstans där jag kan skriva in den. I svenska MapSource verkar det gå att göra under "Visa", "Gå till position". Men i 60Csx hittar jag inget. Säkert handhavandefel, men jag har verkligen letat......
        /Putteman
        KTM 950 Adventure
        (KåtaTappraMän)
        "What we do in life, echoes in eternity"

Comment

Originally posted by Putteman View Post
          Jag sitter med en Garmin 60Csx. Jag har problem att hitta en viss funktion, som jag förvisso inte vet om den finns. Om man får en kordinat i t.ex. RT90 format, hur gör jag för att kunna söka upp kordinaten i maskinen? Vill liksom ha någonstans där jag kan skriva in den. I svenska MapSource verkar det gå att göra under "Visa", "Gå till position". Men i 60Csx hittar jag inget. Säkert handhavandefel, men jag har verkligen letat......
          Tryck på "Mark"-knappen och flytta markören över kordinaterna. Tryck "Enter" så kan du redigera kordinaterna. Tryck på "Karta" för att se platsen eller spara sedan din waypoint och tryck "Find" så kan du navigera dit.
          För transportsträckorna i livet: Terrano -88
          När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
          I skogen: Husqvarna 245dx & 42
          För ölen: Husqvarna kylskåp

Comment

Originally posted by Jonas S View Post
            Tryck på "Mark"-knappen och flytta markören över kordinaterna. Tryck "Enter" så kan du redigera kordinaterna. Tryck på "Karta" för att se platsen eller spara sedan din waypoint och tryck "Find" så kan du navigera dit.
            Aha! Där lärde jag mig något nytt. Tyckte att det borde finnas något sätt. Tack Jonas!
            /Putteman
            KTM 950 Adventure
            (KåtaTappraMän)

Comment

Aha! Där lärde jag mig något nytt. Tyckte att det borde finnas något sätt. Tack Jonas!
              Det står i manualen...

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                Det står i manualen...
                Tack för den värmande kommentaren. Sånt förgyller tillvaron här på forumet.
                /Putteman
                KTM 950 Adventure
                (KåtaTappraMän)

Comment

Tack för den värmande kommentaren. Sånt förgyller tillvaron här på forumet.
                  Vad menar du?

Comment

Någon som har pillat på den nya Garmin Colorado? Ser ju lite ball ut iaf.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                      Det står i manualen...
                      försöker få till å, ä och ö i min GPS 278 men har problem med det?

hur gör man om man vill åka till ex. Ärlavägen?
                      Jag är inte ung nog att veta allt
                      XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                      Det är värsta tricket att låta det va
                      (Ohlson har semester production)

Comment

I min Zumo skriver man Arlavägen så fattar den, kanske samma på 278?
                        offroadtouring.se

Comment

Originally posted by Sideways View Post
                          I min Zumo skriver man Arlavägen så fattar den, kanske samma på 278?

Åh vad enkelt, funkar precis på samma sätt!
                          Tack för hjälpen
                          Jag är inte ung nog att veta allt
                          XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                          Det är värsta tricket att låta det va
                          (Ohlson har semester production)

Comment

Antenn till Quest

Hej! Nån som har koll på om var man hittar ett antenn till Questen? Altså den utfällbara orginalantennen, liten spricka i den så ja tänkte byta.
                            "-ingen kommer ihåg en fegis!"

Comment

Originally posted by Ivil View Post
                              Någon som har pillat på den nya Garmin Colorado? Ser ju lite ball ut iaf.
                              Har skrivit lite om den på annan plats. Summa sumarum - glöm den! Duger inte till MC.

Beror på att man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning (=automatisk ruttförstöring) när man råkar komma ett par meter vid sidan om rutten.
                              HMR

The art event!

Comment

zumo 400?

Har försökt hitta info om vad som skiljer den billigare zumo 400 jmfrt 550, någon som vet?

Sen en annan fråga ang alla zumo, det nämns ibland att den har vissa nackdelar för offroadkörning, att man inte kan ställa in den exakt som man vill osv men exakt vad som är problemet framgår inte - kan någon förklara? Ändrar den ngt av sig själv och i så fall vad/när? En del GPS'er håller ju på att rotera kartan när man står still och liknande irriterande beteende, är det såna saker som är problemet?
                                Last edited by mada; 04-29-2008, 12:39 PM.

Comment

Working...
                                X