Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by K J D View Post
    Jag försöker läsa på lite om GPS till hojen och tror att en Zumo 550 är vad jag vill ha.
    Kan man med hjälp av Zumo 550 kolla vart man varit när man kommer hem efter en runda?
    Om jag planerar en dagstur hemma vid datorn och sen gör en liten avstickare, räknas turen då om eller blir den kvar oförändrad? Man vill ju inte att den ändras bara för att man svänger av och tankar.

Vem är billigast/bäst i Sverige att handla av?
    Från England kan jag köpa en för ca 4700 inklusive vat och frakt.

Det blir säkert fler frågor, hoppas ni har tålamod men en nybörjare.
    Tjings

Jag gick själv i samma tankar som dig och köpte till slut en Zumo550 med europa karta.

Zumo har nåt som kallas "active log" som efter en tur kan överföras till kartprogrammet mapsource och man får då en överblick på vilka ställen man varit ute och snurrat på.

Jag valde att köpa en gps där kartan levererades på skiva eftersom jag gärna vill ha kartan i både gpsen och datorn (mapsource i garmins fall) vilket du inte kan om du köper garmins kartor på minneskort.

Att det till slut föll på Zumo 550 för min del var att jag kommer att använda den en del i bilen och då vill ha talfunktionen vid navigeringen samt att det var bra med tillbehör med i Zumopaketet.

I sverige finns den väl för runt 6500 med city nav eur och karta på cd. Kolla www.prisjakt.se

Ang kartor så har jag hört att dom finns att få tag på på andra sätt än att köpa orginal, men det är inget jag vet med säkerhet

Ang avstickare så finns det en sån funktion men jag har inte provat den ännu.

Comment

Nicke Lilltroll:

Den "skiva" du pratar om, är det den DVD som nämns i texten nedan (kopierad från sidan som säljer gps'en)
      Är det den mjukvaran jag använder när jag gör min "planering" hemma?

What's in the Box:
      zumo 550
      Preloaded City Navigator® NT for Europe (full coverage)
      MapSource® City Navigator Europe NT DVD (full unlock)*
      Motorcycle mount with mounting hardware
      Vehicle suction cup mount with integrated speaker
      Dashboard disk
      Carrying case
      AC charger
      Vehicle power cable
      Motorcycle power cable
      USB cable
      Security screwdriver
      Custom caps (silver and black)
      Garmin stickers
      Quick reference guide
      *City Navigator Europe NT DVD included in European version.
      Har du spik?

Comment

Nicke Lilltroll:

Den "skiva" du pratar om, är det den DVD som nämns i texten nedan (kopierad från sidan som säljer gps'en)
        Är det den mjukvaran jag använder när jag gör min "planering" hemma?

What's in the Box:
        zumo 550
        Preloaded City Navigator® NT for Europe (full coverage)
        MapSource® City Navigator Europe NT DVD (full unlock)*
        Motorcycle mount with mounting hardware
        Vehicle suction cup mount with integrated speaker
        Dashboard disk
        Carrying case
        AC charger
        Vehicle power cable
        Motorcycle power cable
        USB cable
        Security screwdriver
        Custom caps (silver and black)
        Garmin stickers
        Quick reference guide
        *City Navigator Europe NT DVD included in European version.
        Mapsource är programmet, och City navigator nt dvd eurpe är europakartan.

Kartan ligger förladdad i navigatorn så det är bara att installera karta och programvara i datorn så är man snart igång, och ställer nya frågor i den här tråden(vis av erfarenhet)....

Comment

Vad tror ni om detta?

Prövade min 60csx på hojen för första gången idag. Oj vad kul det var, allt funkade bra tills displayen slocknade.
          Den tvärdog inte men bilden suddades liksom ut på 1-2 sek.
          Problemet blev när jag gasade hårt så att det blev väldigt mycket vibrationer. Den sitter monterad i Ram fäste som inte är nått av vibrerat alls. Vibrationerna stannar först när dom når Gps:n.
          Så nu till min fråga.
          Är det strömmen som glappar från batterierna, eller blir det helt enkelt för mkt vibrationer så att den dör.
          Tänkte köpa en hållare från Touratech, men behövs det eller ska jag dra en kabel med fast strömförsörjning?

Kanske nån mer som råkat ut för detta, har för mig jag läs nått om det tidigare i tråden.

Comment

Originally posted by nilzz View Post
            Vad tror ni om detta?

Prövade min 60csx på hojen för första gången idag. Oj vad kul det var, allt funkade bra tills displayen slocknade.
            Den tvärdog inte men bilden suddades liksom ut på 1-2 sek.
            Problemet blev när jag gasade hårt så att det blev väldigt mycket vibrationer. Den sitter monterad i Ram fäste som inte är nått av vibrerat alls. Vibrationerna stannar först när dom når Gps:n.
            Så nu till min fråga.
            Är det strömmen som glappar från batterierna, eller blir det helt enkelt för mkt vibrationer så att den dör.
            Tänkte köpa en hållare från Touratech, men behövs det eller ska jag dra en kabel med fast strömförsörjning?

Kanske nån mer som råkat ut för detta, har för mig jag läs nått om det tidigare i tråden.
            Det är troligen batteriglapp. Om du matar med strömkabel så blir det bättre. Nu vet jag inte hur mycket Husa vibrerar, men på min DRZ funkar RAM-fäste bra. Det är ju en viss avvibrering genom gummikulan, så helt stumt är det inte.
            --------------------------------
            Borde köra mer...

Comment

Originally posted by nilzz View Post
              Den sitter monterad i Ram fäste som inte är nått av vibrerat alls.
              Som Svekke skriver så är ju RAM fästet dämpat lite med kulan som är gummerad! Själv satte jag även en bit gummi mellan styret och klämman som kulan sitter på för lite extra avvibrering. Sedan har jag lite gummi mellan RAM-fästet (det runda) och "garminfästet" vid GPS'en vet dock inte hur det ser ut för din del men iaf så kolla in mina bilder tidigare i tråden (se länk) om du vill på vad jag menar...
              http://forum.soe.se/showpost.php?p=325018&postcount=722
              Jag är inte ung nog att veta allt
              XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
              Det är värsta tricket att låta det va
              (Ohlson har semester production)

Comment

Får pröva dra kabel till strömförsörjningen och se om det funkar.
                Har faktisk lite svårt att tro att gummi kulan ska kunna avleda några vibrationer. Den har ju bara ett tunnt gummihölje på sig som är hårt.

Har satt en bit gammal slang på styret och även lite gummi mellan fästet som håller gpsn och kulan. Presis som du gjort Per-Anders.

Om man tänker sig att det nu är batteriglapp som är orsaken till problemet och jag inte köper ett mera avvibrerat fäste. Hur bra mår då gpsn av alla vibrationer, håller dom verkligen i längden. Eller ska man lägga en 1000:- på ett fäste? Kanske det lönar sig i längden.

Comment

Hadde samma problem på min 60CSx efter ett tag. Olika AA batterier har lite olika mått, använder nu Konnoc NiMH 2300mAh och dom glappar inte. Kontaktblecket som går från batteriet har också fjädrande kontakt mot kretskortet, där nöttes kretskortet bort på min, lödde in små kablar och det funkar kanon. Extern matning har bra kontakt till kretskortet så det är mer tillförlitlig konstruktion.
                  DL1000 för väg
                  KTM 990 Adventure R (XRV750) för allt där emellan
                  TE450 för Ej väg
                  KTM EXC 350-kitad 250 för GGN och andra dynghål

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
                    Grusväg, traktorstigar, city nav eur, fripro v.götaland, Zumo 550.
                    ......
                    Eller är det helt att föredra att använda sig av spår vid den här typen att "ruttplanering"?
                    Eftersom du har en Zumo är situationen lite speciell.

Klart bäst, med dina preferenser, är att göra ett antal spår på FriPro i Muppsås som du sedan tankar upp till GPS:en och kör efter. Funkar perfekt med 276C, 278, 60Cx, eTrex och några till. Jag använder nästan alltid denna teknik där City Navigator har brister.

Funkar inte alls på Quest och StreetPilot.

Zumo lär kunna importera spår och konvertera spåret till rutt. Finns väg på City Navigator så följs vägen. Saknas väg så följs spåret tills väg dyker upp igen. I teorin en klart bra lösning. Jag är dock inte klar över hur flexibel Zumons spårimport är eller om den funkar alls.

I praktiken? Vet inte. Prova! Det kanske funkar utmärkt!
                    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by per-anders View Post
                      Sedan har jag lite gummi mellan RAM-fästet (det runda) och "garminfästet"
                      Dvs något i stil med detta?

Obs att hålen i RAM-fästet är uppborrade och jag har trätt gummislang över M4-skruvarna.
                      HMR

The art event!

Comment

Om jag planerar en dagstur hemma vid datorn och sen gör en liten avstickare, räknas turen då om eller blir den kvar oförändrad? Man vill ju inte att den ändras bara för att man svänger av och tankar.
                        Det här är väldigt grundläggande för att det skall funka bara offroad.

I stort sett alla Garmins robusta GPS:er kan ställas in för att "frysa" rutten så att den inte förstörs när man tillfälligt gör en runda bredvid rutten. Även Zumo.

Enda undantaget är Garmin Colorado. Undvik alltså den modellen om du kör offroad.

Men det finns andra nackdelar med Zumo för offroad. Se här.
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Eftersom du har en Zumo är situationen lite speciell.

Klart bäst, med dina preferenser, är att göra ett antal spår på FriPro i Muppsås som du sedan tankar upp till GPS:en och kör efter. Funkar perfekt med 276C, 278, 60Cx, eTrex och några till. Jag använder nästan alltid denna teknik där City Navigator har brister.

Zumo lär kunna importera spår och konvertera spåret till rutt. Finns väg på City Navigator så följs vägen. Saknas väg så följs spåret tills väg dyker upp igen. I teorin en klart bra lösning. Jag är dock inte klar över hur flexibel Zumons spårimport är eller om den funkar alls.

I praktiken? Vet inte. Prova! Det kanske funkar utmärkt!
                          Tack för svaren.

Jovisst funkar spårimport från zumo till muppsås, har en runda jag skall köra i helgen, får prova lite varianter då.

Hur går F800GSen, en rapport i BMW F800GS tråden kanske? Nyfiken på hur du upplever den...

Comment

Originally posted by HMR View Post

När jag gjort en fin rutt i CS å sedan granskar den med FriPro å hittar lite kul avstickare så testade jag å lägga dem som spår. Olika färg beroende om det va till bensinmack eller nått fint fikaställe utmed rutten. Visade sig inte funka alls visst. Brukar sätta waypoints å döpa "fika höger" eller liknande ist. Annars så e jag helnöjd med min Quest funkar ju i stan i handen, på båten, i bilen fast viktigast för mig e väl på hojen. Testat även QuestII, men det va inget vidare. Skulle inte vilja köra med en igen ens om jag fick den. Pga att den tappar mottaningen helatiden så va det omöjligt å se på spåret ens vilken väg man kört.. Uppmätte även hastigheter på över 1100km/h inte illa för en KLX650, blev lite kluriga medelhastigheter med!
                            Last edited by hellracer; 04-18-2008, 11:10 AM.
                            Husaberg Fe450-12
                            KX125-08

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
                              Hur går F800GSen, en rapport i BMW F800GS tråden kanske? Nyfiken på hur du upplever den...
                              Fel tråd det här men på söndag förmiddag monterar jag MT21/Karoo så på söndag kväll vet jag bättre.....
                              HMR

The art event!

Comment

Shaded points?

Läste på BMW-klubbens forum att det finns något som kallas för "shaded points" som inte syns på en rutt. Jag är irreterad på att när man kör en rutt den hela tiden skall räkna avståndet till nästa Waypoint, så min fråga är:
                                Hur gör jag så att en rutt enbart består av sk "shaded points"?

Comment

Working...
                                X