Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by badpitt View Post
    Du måste lägga in bägge kartorna samtidigt, lägger du bara in en raderar du den andra.
    Nope var som Blixten noterade, jag har City nav eur på det inbyggda minnet och fripro på minneskortet och visst skulle man in under kartinfo och bocka av en ruta för att köra en karta i taget.

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
      Nope var som Blixten noterade, jag har City nav eur på det inbyggda minnet och fripro på minneskortet och visst skulle man in under kartinfo och bocka av en ruta för att köra en karta i taget.
      OK

Men har du CN även i Mappsås då?

Comment

OK

Men har du CN även i Mappsås då?
        I mappsåsen ligger båda kartorna, ja. Har båda kartorna på Cd, det är ju grejen liksom.

I gpsen ligger city nav eur på det inbyggda minnet, och fripro på minneskortet.

Comment

Ett annat tips om man vill få Friluftskartan Pro riktigt snygg i muppsås och i GPS:en är att intstallera sk typ-filer ökar läsbarheten högst väsentligt. Se HMRs tråd i BMW-forumet. Men det är en fördel om man vet vad man gör i registret. Tog en stund för mig att få det att fungera i Vista då saker ligger lite annorlunda där.
          När blixten ramlar i backen står fantomen stilla.
          URL="http://www.metrobloggen.se/nyfiken"]www.metrobloggen.se/nyfiken[/URL]

Comment

Originally posted by Blixten View Post
            Ett annat tips om man vill få Friluftskartan Pro riktigt snygg i muppsås och i GPS:en är att intstallera sk typ-filer ökar läsbarheten högst väsentligt. Se HMRs tråd i BMW-forumet. Men det är en fördel om man vet vad man gör i registret. Tog en stund för mig att få det att fungera i Vista då saker ligger lite annorlunda där.
            TYP-filer mm hittas t ex här.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
              TYP-filer mm hittas t ex här.
              Vart och hur skall typfilerna installeras?

Comment

Inte så komplicerat, gjorde jobbet igår kväll.
                Tanka från denna sida. http://65nord.googlepages.com/laddanertyp-filer

Gör precis som det står i läs mig filen.
                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Skapa rutter i fripro / mapsource ?

Kan man använda ruttverktyget för att skapa rutter i fripro, jag får det iaf inte att funka (förmodligen SBK syndrom) på samma sätt som då jag har citnav kartan igång.

I fripro så blir det endast raka streck mellan "punkterna" medan i city nav så ritar vertyget längs vald väg.

Eller är man hänvisad till att använda spårritningsverktyget för att på ett enkelt sätt skapa sin tur.

Kan man "binda ihop" spår och rutter till en "tur" så man inte behöver stanna och välja om/byta rutt, spår?

Comment

Kan man använda ruttverktyget för att skapa rutter i fripro, jag får det iaf inte att funka (förmodligen SBK syndrom) på samma sätt som då jag har citnav kartan igång.

I fripro så blir det endast raka streck mellan "punkterna" medan i city nav så ritar vertyget längs vald väg.

Eller är man hänvisad till att använda spårritningsverktyget för att på ett enkelt sätt skapa sin tur.

Kan man "binda ihop" spår och rutter till en "tur" så man inte behöver stanna och välja om/byta rutt, spår?
                    Med CN kan du vlja direktrutt (fågelvägen) eller följ väg, i Fri Pro finns bara direkt rutt. Du kan växla mellan kartorna mitt i skapandet av rutten.

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                      Inte så komplicerat, gjorde jobbet igår kväll.
                      Tanka från denna sida. http://65nord.googlepages.com/laddanertyp-filer

Gör precis som det står i läs mig filen.
                      Vad skiljer dessa "typer" från det som HMR har på sin sida?

Comment

Lite olika visualisering av olika objekt. Testa båda och använd de som du själv gillar bäst.

Min version är bara bäst för dom som gillar samma sorts körning som jag. Dvs dom är gjorda för att tydligt visa det som just jag behöver se. Och det behöver inte vara samma detaljer som du vill se. Dessutom är mina typ-filer gjorda för att funka perfekt på 278 och 276C. Den som har eTrex eller 60Cx kan t ex tänkas vilja visa vägarna med lite smalare linjer.

Det är inte särskilt svårt att modifiera typ-filerna själv. Sök igenom alla Gilberts inlägg så finner du hur det går till.
                        HMR

The art event!

Comment

Vilket som är bäst metod beror på vilken GPS-modell du har och hur bra den ruttbara kartan täcker det område du ruttar i.

Dvs tekniken för grusvägar i Spanien på en 278 är inte samma som den för svenska riksvägar på en SP2820.

Du måste alltså tala om vilken vägtyp, var och för vilken GPS du tänker planera en rutt för att kunna få ett bra svar.
                          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                            Vilket som är bäst metod beror på vilken GPS-modell du har och hur bra den ruttbara kartan täcker det område du ruttar i.

Dvs tekniken för grusvägar i Spanien på en 278 är inte samma som den för svenska riksvägar på en SP2820.

Du måste alltså tala om vilken vägtyp, var och för vilken GPS du tänker planera en rutt för att kunna få ett bra svar.
                            Grusväg, traktorstigar, city nav eur, fripro v.götaland, Zumo 550.

Det man skulle vilja kunna göra i mapsource är att kunna använda ruttvertyget på samma sätt som i city nav kartan, och använda spårverktyget och ruttverktyget till kunna väva ihop hela turen till en sträcka. Utan att sedan behöva stanna och byta rutt/spår når man kör.

Det är inga mastodont rutter det handlar om utan mest hemma runt ikring.

Jag ser det som att det är bättre att planera i fripro då den kartan är betydligt mer detaljerad än city nav.

Eller är det helt att föredra att använda sig av spår vid den här typen att "ruttplanering"?
                            Last edited by Dust Buster; 04-17-2008, 09:20 AM.

Comment

Egentligen är det bara regfilen du behöver, den underlättar. Bara att dubbelkicka så är det klart, ev behöver du högerklicka - redigera för att kolla sökvägen.

HMR´s typfiler och dessa har samma namn. Vill jag nu välja, kan jag bara lägga över MHR´s variant och döpa om den andra till ex, old.typ.
                              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Jag försöker läsa på lite om GPS till hojen och tror att en Zumo 550 är vad jag vill ha.
                                Kan man med hjälp av Zumo 550 kolla vart man varit när man kommer hem efter en runda?
                                Om jag planerar en dagstur hemma vid datorn och sen gör en liten avstickare, räknas turen då om eller blir den kvar oförändrad? Man vill ju inte att den ändras bara för att man svänger av och tankar.

Vem är billigast/bäst i Sverige att handla av?
                                Från England kan jag köpa en för ca 4700 inklusive vat och frakt.

Det blir säkert fler frågor, hoppas ni har tålamod men en nybörjare.
                                Har du spik?

Comment

Working...
                                X