Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by runeo View Post
    Du kan växla mellan auto rutt och dirketrutt medan du gör rutten.
    Själv brukar jag växla mellan CNav NT9 och Fri Pro när jag ruttar.
    Stäng sen av automatisk ruttberäkning i din GPS.
    /Rune
    Så mellan två punkter kan jag använda direktrutt och resten använda aoutorutt?
    Hu blir det om man räknar om ruten i CN, jag testade med att lägga in rutten i Fri pro det funkade ända till jag räkande om rutten.

Comment

Köpa CN

Jag måste få igång min 60csx och måste då ha en karta. Jag har läst att man inte bör köpa på SD, men varför? Kan kan inte få in kartan i datorn då? Den verkar ju inte finnas på DVD eller cd. Eller var isf?
      Jag testade att ladda ner CN i väntan och fick den att funka på datorn, men tydligen så krävs nån kod för att få in den i GPSen. Nån som vet?
      E min första GPS och jag har ingen koll alls.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
        Hur gör man för att få CN att acceptera två punkter trots att det inte finns en väg emellan? Jag har försökt vi ett par olika tillfällen utan att lyckas, enligt CN finns det ingen väg och den visar en rutt som går runt hela området. Det går en traktorväg/stig mellan vägarna som är farbar se bilden.
        För att förtydliga vad runeo skriver:

Alternativ 1, det enklaste: Gör två rutter. Byt rutt när du passerar platsen.

Alternativ 2: Gör en rutt. Strunta i att det blit tokigt just där väg fattas. När du är klar så ställer du in Mapsource på direktrutt och lägger in en extra punkt mitt imellan de de två punkterna där väg fattas på kartan.

Tanka upp rutten till GPS'en. (Funkar inte på 60Cx) Se till att automatisk off-route recalc = off. Men det skall det ändå alltid vara.

Alternativ 3: (för 276/278 och 60Cx/76Cx) Strunta i rutter. Gör spår istället. Mycket enklare.

Klart?
        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
          För att förtydliga vad runeo skriver:

Alternativ 1, det enklaste: Gör två rutter. Byt rutt när du passerar platsen.

Alternativ 2: Gör en rutt. Strunta i att det blit tokigt just där väg fattas. När du är klar så ställer du in Mapsource på direktrutt och lägger in en extra punkt mitt imellan de de två punkterna där väg fattas på kartan.

Tanka upp rutten till GPS'en. (Funkar inte på 60Cx) Se till att automatisk off-route recalc = off. Men det skall det ändå alltid vara.

Alternativ 3: (för 276/278 och 60Cx/76Cx) Strunta i rutter. Gör spår istället. Mycket enklare.

Klart?
          Jepp glasklart, tack för hjälpen.

Comment

Manual Magellan 300

Hej

Fick en GPS, Magellan 300, av en kompis men har ingen aning óm vad den kan. Jag hittar ingen manual på nätet. Någon som har länk?

/Tummen
            DR650 -92 / Highland 950 Outback -05

Comment

Originally posted by Tummen View Post
              Hej

Fick en GPS, Magellan 300, av en kompis men har ingen aning óm vad den kan. Jag hittar ingen manual på nätet. Någon som har länk?

/Tummen
              Då har du sökt dåligt!
              http://www.magellangps.com/support/product.asp

/SvenG

Comment

Originally posted by jetskijocke View Post
                Jag måste få igång min 60csx och måste då ha en karta. Jag har läst att man inte bör köpa på SD, men varför? Kan kan inte få in kartan i datorn då? Den verkar ju inte finnas på DVD eller cd. Eller var isf?
                Jag testade att ladda ner CN i väntan och fick den att funka på datorn, men tydligen så krävs nån kod för att få in den i GPSen. Nån som vet?
                E min första GPS och jag har ingen koll alls.
                Helt rätt, om du köper kartan på minneskort så finns den bara på minneskortet och kan inte läggas in i datorn, alltså värdelöst om du vill kunna planera rutter. DVD-versionen på City navigator är dessvärre svår att få tag på, jag har sett den i England på www.gpsw.co.uk. Men det är OK att köpa därifrån, funkar bra.
                Men om du har den fungerande i datorn från annan källa så bör det funka att köpa på minneskort. Då kommer dock en annan nackdel in, och det är att jag tror inte du kan lägga in andra kartor i samma minneskort. Många här har både CN och Friluftskartan Pro (FriPro) och med kartan köpt på kort så måste du byta kort för att byta karta. Tror jag.
                Last edited by Svekke; 04-08-2008, 01:00 PM.
                --------------------------------
                Borde köra mer...

Comment

Originally posted by SvenG View Post
                  Då har du sökt dåligt!
                  http://www.magellangps.com/support/product.asp

/SvenG
                  Kanske, eller så har du läst dåligt. Hemsidan du refererar till saknar så vitt jag kan se manual för min modell (som bara heter GPS 300??). Letade igenom hela hemsidan igår men kammade noll. Misstänker därför att den är URGAMMAL. Förhoppningsvis har jag fel men det hjälper mig inte just nu. Hittar ingen bild på min gps på hemsidan heller.... Den har svart hölje, något som ser ut som en antenn överst till höger (modell skev pinnglas uppochner) och displayen är svart/vit. Känner ni igen beskrivningen?

/Tummen

Comment

Min Garmin SP 2820 har slutat "göra om rutt" när man åker fel...

Har kollat alla menyval som borde kunna styra detta men inte hittat något...

Någon som vet vad som kan göras eller vad jag lyckats trycka på för knapp?

/Rikard
                    F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
                    Lånar Dr 800 ibland
                    Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Comment

Originally posted by Tummen View Post
                      Kanske, eller så har du läst dåligt. Hemsidan du refererar till saknar så vitt jag kan se manual för min modell (som bara heter GPS 300??). Letade igenom hela hemsidan igår men kammade noll. Misstänker därför att den är URGAMMAL. Förhoppningsvis har jag fel men det hjälper mig inte just nu. Hittar ingen bild på min gps på hemsidan heller.... Den har svart hölje, något som ser ut som en antenn överst till höger (modell skev pinnglas uppochner) och displayen är svart/vit. Känner ni igen beskrivningen?

/Tummen
                      Jo, jag har haft en 315, en något vassare men samtida modell. Om jag inte minns fel så klarade 315 av att kommunicera via serieport med en dator så man kunde dra över spår till kartex och denna funktionalitet saknas i 300,det kan också ha varit så att 300 bara har 2kanalsmottagare också, medan 315 har 12-kanalare. Jag tror 300 är ganska lik den modell de hade som hette Pioneer. I princip kan du väl göra waypoints i den, och även be den föra dig till en vald waypoint, då visar den i vilken riktning du ska förflytta dig och torde även tala om hur långt du har kvar till punkten. Den mäter också hastighet, och kan mest troligt också spara toppvärde och räkna ut snitthastighet. En väldigt basic enhet alltså, en 1000kr etrex eller liknande basicmaskin av nyare snitt kan betydligt mer.

EDIT: Hittade det här: http://www.4x4books.com/mg300.htm
                      Last edited by Gilbert utan XRV; 04-09-2008, 01:04 AM.

Comment

Gps 300

Tack Gilbert!

/TF

Comment

Min lösning med Vista Cx

Även en liten Vista CX fungerar på offroadturer. Efter att ha kört några gånger ser jag inga problem med denna lilla apparat. Skärmen, jag har glasögon normalt men kör utan. Hittils inga som helst problem att se den, eller tyda informationen.

Jag har några stycken fodral över i fall någon är sugen på en liknande variant. Man kommer åt alla knappar, det tar 5 sekunder att lyfta ur GPS:en och den ligger skyddad i det hårda/mjuka fodralet. Inte ens en vibrator från Österrike gör det svårt att se displayen. Skicka ett PM om det finns intresse.
                          I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

sKIFTA KARTOR I ZUMO 550 ?

Har installerat fripro på minneskort i min zumo 550 och efter det så visar gpsen bara fripro och jag kan inte hitta att jag kan byta till city navigator europe som ligger installerad på det inbyggda minnet sedan leverans.

Tar jag ur minneskortet så visar gpsen City nav eur.

Skall man inte kunna skifta enkelt i gpsen mellan olika kartor beroende på användning/behov ?

................................

Kom på det !
                            Last edited by Dust Buster; 04-14-2008, 09:10 PM. Reason: problem solved!

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
                              Har installerat fripro på minneskort i min zumo 550 och efter det så visar gpsen bara fripro och jag kan inte hitta att jag kan byta till city navigator europe som ligger installerad på det inbyggda minnet sedan leverans.

Tar jag ur minneskortet så visar gpsen City nav eur.

Skall man inte kunna skifta enkelt i gpsen mellan olika kartor beroende på användning/behov ?

................................

Kom på det !
                              Du måste lägga in bägge kartorna samtidigt, lägger du bara in en raderar du den andra.

Comment

Det beror
                                på var de ligger. Men prova att gå in under inställningar Karta, kartinfo. Då har du troligtvis två kartor förkryssade City Navigator och Friluftskartan Pro. Ta bort krysset för den som du inte vill använda. Har du båda kartorna ikryssade så visas Friluftskartan pro men du kan fortfarande söka och routa via City Navigator.
                                När blixten ramlar i backen står fantomen stilla.
                                URL="http://www.metrobloggen.se/nyfiken"]www.metrobloggen.se/nyfiken[/URL]

Comment

Working...
                                X