Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dwarf View Post
    Kommer inte batterikontakterna ta skada om man lämnar batterierna i då?
    Nej! Har iaf inte märkt något sådant på min tidigare 60C eller nuvarande 60CSx

Originally posted by Dwarf View Post
    Var för skulle batterierna dra ur snabbare när det vibrerar? Låter märkligt, speciellt som strömkabeln är ikopplad.
    Har du spänningskabel inkopplad drar GPSen inte något från batteriererna. Varför det skulle dra mer batteri när det vibbrerar vet jag inte, (tror inte heller att det stämmer).
    Last edited by AndersX; 03-31-2008, 07:17 AM.

Comment

Har du spänningskabel inkopplad drar GPSen inte något från batteriererna. Varför det skulle dra mer batteri när det vibbrerar vet jag inte, (tror inte heller att det stämmer).[/quote]

Jag använder laddningsbara batterier och då laddar den batterierna så fort man stoppar i USB-kabeln så om du använder det har du fulladdade batterier när du tar bort den från hållaren.

En fråga, hur ser laddningskabeln ut i GPS-delan? Är det en vanlig "mini USB"? Jag köpte inte med någon strömkabel däremot har jag säkert 10 st mini USB kablar liggandes hemma. jag tänkte klippa av en sådan och montera. 60an är ju väldigt tollerant när det gäller laddningsspänning, har för mig den klara 6-40 V (står i manualen).

Comment

Att batterierna drar ur var en erfarenhet från GPS V, inte från 60 Csx. Jag har inte hunnit köra så mycket med 60 ännu, så jag hoppas det stämmer att batterierna inte påverkas.

Är du säker på att batterierna i en 60 laddas när du har extern ström till den? Jag har aldrig hört att det skulle funka så, men det är ju förstås trevligt om det stämmer.
        --------------------------------
        Borde köra mer...

Comment

Originally posted by Svekke View Post
          Att batterierna drar ur var en erfarenhet från GPS V, inte från 60 Csx. Jag har inte hunnit köra så mycket med 60 ännu, så jag hoppas det stämmer att batterierna inte påverkas.

Är du säker på att batterierna i en 60 laddas när du har extern ström till den? Jag har aldrig hört att det skulle funka så, men det är ju förstås trevligt om det stämmer.
          Man gör en inställning i GPSen på vilken batterityp du använder, jag tror den har med saken att göra, jag har bara använt laddningsbara batterier och ställde in den det försa jag gjorde på laddningsbara.
          När jag tar ut USB-kabeln från darorn så ger den ifrån sig en signal om att "extern spänning saknas gå över ill batteridrift?".
          Jag upplever att batterit laddar sig när jag har den inkopplad till USBn på datorn, inte helt 100 dock...

Comment

Originally posted by badpitt View Post
            Man gör en inställning i GPSen på vilken batterityp du använder, jag tror den har med saken att göra, jag har bara använt laddningsbara batterier och ställde in den det försa jag gjorde på laddningsbara.
            När jag tar ut USB-kabeln från darorn så ger den ifrån sig en signal om att "extern spänning saknas gå över ill batteridrift?".
            Jag upplever att batterit laddar sig när jag har den inkopplad till USBn på datorn, inte helt 100 dock...
            Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag gör som du tänkt. GPS:en drivs via USB-kontakten, så långt är jag med, men att du utan problem kan överföra specarna för laddkabelingången (som är den runda kntakten rakt under antennen) till USB-uttaget har jag svårt att tro att du gör ostraffat. USB-standarden är 5V, så ska du vara säker att nåt inte går sönder ska du inte stoppa in mer än 5V. Inställningen för laddbara batterier tror jag talar om för GPS:en att den ska vara mer tolerant för lägre spänning då laddbara batterier ligger på 1,2V motför icke laddbara som ligger på 1,5. Jag tror alltså inte att batterierna laddas i GPS:en, utan att det som upplevs som ett "tillfrisknande" nog kan hänföras till att batterierna fått "vila" ett tag.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
              Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag gör som du tänkt. GPS:en drivs via USB-kontakten, så långt är jag med, men att du utan problem kan överföra specarna för laddkabelingången (som är den runda kntakten rakt under antennen) till USB-uttaget har jag svårt att tro att du gör ostraffat. USB-standarden är 5V, så ska du vara säker att nåt inte går sönder ska du inte stoppa in mer än 5V. Inställningen för laddbara batterier tror jag talar om för GPS:en att den ska vara mer tolerant för lägre spänning då laddbara batterier ligger på 1,2V motför icke laddbara som ligger på 1,5. Jag tror alltså inte att batterierna laddas i GPS:en, utan att det som upplevs som ett "tillfrisknande" nog kan hänföras till att batterierna fått "vila" ett tag.
              Min tidigare fråga var just "hur ser kontakten för laddning ut", jag trodde den gick via USBn, men det gör den alltså inte.
              Min Nuvi 200 laddar batterierna via USBn även när den är kopplad till datorn, jag har även Navigon som laddas den vägen, men det är kanske "ciggkontakten" som reducerar spänningen?

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                Min tidigare fråga var just "hur ser kontakten för laddning ut", jag trodde den gick via USBn, men det gör den alltså inte.
                Min Nuvi 200 laddar batterierna via USBn även när den är kopplad till datorn, jag har även Navigon som laddas den vägen, men det är kanske "ciggkontakten" som reducerar spänningen?
                Skillnaden vad gäller laddning mellan en nuvi och en 60-x-maskin är att nuvin har fastmonterat batteri och ingen annan ladd/driv-ingång än just USB-kontakten. Jag skulle tro att drivingången på 60:an går via en spänningsbegränsare innan det trillar in i GPS:en, reduceringen sker alltså i apparaten, inte i laddkabeln. Jag föreslår köp av en riktig kabel så slipper du fundera, vill du pillra ihop den själv finns kontakt hos clover.se, de har även färdiga kablar till vad jag tror är konkurrenskraftiga priser. En stor fördel med riktig matningskontakt kontra USB är att den riktiga kontakten är vinklad så kabeln inte går rakt bakåt från GPS:en utan ligger jäms med GPS:en, mindre skrymmande och betydligt mindre risk att skada kontaktdelar i apparat eller kabel.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                  Inställningen för laddbara batterier tror jag talar om för GPS:en att den ska vara mer tolerant för lägre spänning då laddbara batterier ligger på 1,2V motför icke laddbara som ligger på 1,5.
                  Min gissning är att denna info mest används för att kunna bedöma återstående drifttid.
                  HMR

The art event!

Comment

Jag roade mig med att mäta strömmen från datorns USB kontakt till min 60CSx. Samma ström, drygt 120 mA, med och utan batterier. Alltså ingen laddning till batterierna. Inställningen Alkaliska, NiMH hade ingen inverkan.
                    Attached Files
                    Last edited by IK; 04-01-2008, 03:12 PM.
                    NV 20 -51. http://www.nymansuppsala.se/
                    Tidigare: KTM 625 SXC -05. Honda Dominator -96. Norton Commando Fast Back -69.
                    För riktigt länge sedan: Rex Sport 50 cc -64 http://mo-ped.se/tv/test66r.htm

Comment

Originally posted by IK View Post
                      Jag roade mig med att mäta strömmen från datorns USB kontakt till min 60CSx. Samma ström, drygt 120 mA, med och utan batterier. Alltså ingen laddning till batterierna. Inställningen Alkaliska, NiMH hade ingen inverkan.

Och om man mäter strömmen i 12-voltskabeln då? Laddar den kanske den vägen? Det sa i alla fall killen som jag köpte GPSen av.

Mvh
                      Tobbe

Comment

Nix. Ingen laddning via 12 V kabeln. Jag mätte upp strömförbrukningen till ca 60 mA med och utan batterier. Antingen har vi olika utföranden eller så får du dra säljaren i örat.
                        NV 20 -51. http://www.nymansuppsala.se/
                        Tidigare: KTM 625 SXC -05. Honda Dominator -96. Norton Commando Fast Back -69.
                        För riktigt länge sedan: Rex Sport 50 cc -64 http://mo-ped.se/tv/test66r.htm

Comment

Såvitt jag vet är det ingen av Garmins modeller med standardbatterier typ AA där batterierna kan laddas i GPS'en.

Dvs ingendera av SP3, 60Cx, 76Cx, eTrex, etc.

Inbyggt laddningsbart batteri har Quest, Zumo, 276C och 278 bl a.

Rätta mig om jag har fel!
                          HMR

The art event!

Comment

Det stämmer jag har Zumon och den laddar.

Originally posted by HMR View Post
                            Såvitt jag vet är det ingen av Garmins modeller med standardbatterier typ AA där batterierna kan laddas i GPS'en.

Dvs ingendera av SP3, 60Cx, 76Cx, eTrex, etc.

Inbyggt laddningsbart batteri har Quest, Zumo, 276C och 278 bl a.

Rätta mig om jag har fel!
                            Lite grus har ingen dött av!!!!

Comment

Mapsourse problem

Hur gör man för att få CN att acceptera två punkter trots att det inte finns en väg emellan? Jag har försökt vi ett par olika tillfällen utan att lyckas, enligt CN finns det ingen väg och den visar en rutt som går runt hela området. Det går en traktorväg/stig mellan vägarna som är farbar se bilden.
                              Attached Files

Comment

Du kan växla mellan auto rutt och dirketrutt medan du gör rutten.
                                Själv brukar jag växla mellan CNav NT9 och Fri Pro när jag ruttar.
                                Stäng sen av automatisk ruttberäkning i din GPS.
                                /Rune
                                Rune O -48
                                HP2 igen
                                Matchless G3LCS -55, G80CS -66
                                AJS 18S -55
                                Yamaha WR450 -07
                                säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

Working...
                                X