Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vet inte om detta är rätt tråd, men här kommer i alla fall en fråga. Hur är intresset får att dela med sig av sina GPS-spår? Antar att många inte vill dela med sig av sina spår för att det inte ska bli sönderkörda. Jag tänkte i alla fall prova. Om alla delar med sig så borde ju inte belastningen på varje enskilt spår bli högre, eller tänker jag fel? Har lagt upp en sida för att se om det trillar in spår. Funkar det så kanske man kan variera sitt åkande mer, medan andra varierar sitt åkande genom att köra andra spår. Har inte så många spår ännu men de trillar kanske in i samband med att solen tittar fram. www.gpsstigar.com

Comment

Funderar på att köpa GPS...

Jag har följt denna tråd ett tag men även en del GPS-trådar i andra forum och en sak har fått mig att undra.
      I detta forum verkar TomTom rider vara helt bannlyst medan den hyllas i en del andra trådar. Vad beror detta på?
      Jag som mest vill åka och inte "programmera datorer" innan, vad skall jag välja? För mig är det inte viktigt att varenda kantarellstig finns med på kartan, det räcker med timmerväg,typ.
      Någon?
      Anders
      Last edited by AndersN; 03-29-2008, 12:31 PM.

Comment

Originally posted by AndersN View Post
        Jag har följt denna tråd ett tag men även en del GPS-trådar i andra forum och en sak har fått mig att undra.
        I detta forum verkar TomTom rider vara helt bannlyst medan den hyllas i en del andra trådar. Vad beror detta på?
        Jag som mest vill åka och inte "programmera datorer" innan, vad skall jag välja? För mig är det inte viktigt att varenda kantarellstig finns med på kartan, det räcker med timmerväg,typ.
        Någon?
        Anders
        Det är för och nackdelar med allt..
        En Tomtom är vad jag förstått endast "stänksäker" (har jag fel blir det säkert något inlägg om det) medans min tex en 60Cx är täthetsklassad för 30 min i 1 m djupt vatten.. Den lär ju tåla en regnskur då..
        Problemet med om du inte vill "programmera datorn" är att du kan inte skriva in att du vill åka till "timmerväg nummer 2".
        Vill du ut på mindre vägar är du tvungen att ta fram datorn och lägga in en rutt.
        Jag har haft Mapp Sourse i två veckor nu och jag måste säga att det programmet är både enkelt och smidigt. Jag tycker faktiskt att det är roligt att sitta och planera en rutt, jag jämför mellan Eniros kartor, papperskartor och MS, och betämmer vilken väg jag skall utforska nästa gång.
        Desutom har ju Garmin en spårfunktion som gör att du kan se på datorn efteråt var du varit och hur långt du åkt, det kansk Tomtom oxå har iofs.
        En fördel till med Garmin är ju som du noterat något av en standard vilket gör att du kan byta rutter och spår med andra här på forumet.
        Hoppas svaret är till någon hjälp för dig.

Comment

Originally posted by AndersN View Post
          Någon?
          Anders
          Tomtom är nog inte alls bannlyst utan det handlar nog mer om att Garmin har blivit nån fom av standard inom offroadåka.

Då "alla" kör med samma märke är det enkelt att byta/dela med sig av rutter tex.

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
            Tomtom är nog inte alls bannlyst utan det handlar nog mer om att Garmin har blivit nån fom av standard inom offroadåka.

Då "alla" kör med samma märke är det enkelt att byta/dela med sig av rutter tex.
            Idag är det nog precis på det viset. Garmin har blivit standard. I mer än sex år har Garmin haft modeller (GPS V, SP3, SP2610, 60CSX, eTrex, Zumo, 278, etc) som dels har visat sig enormt stryktåliga och dels har medgivit ruttplanering på PC.

F n har Garmin 6-8 olika modeller som alla, inte minst tack vare ruttplaneringprogrammet Mapsource är klart bättre än TomTom Rider för offroadbruk. Utan att därför vara dyrare än Rider som ju inte har världens bästa rykte vad gäller stryktålighet.

Garmin hade mått bra av lite seriös konkurrens men tyvärr lyser konkurrenterna endast med sin frånvaro.
            HMR

The art event!

Comment

Japp Tomtom är inte vattentät den är bara stänksäker så det är helt rätt.
              Lite grus har ingen dött av!!!!

Comment

Originally posted by Cornsnake View Post
                Japp Tomtom är inte vattentät den är bara stänksäker så det är helt rätt.
                Nä, så är det inte, enligt specarna håller den nu aktuella tomtom:en, rider 2, precis samma vattentålighetsklassning som Garmin, IPX7.

Comment

Ja det kan stämma jag har bara sålt den fösta ridern. Men det var ju vettigt av tomtom att fixa det till den nya i så fall.

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                  Nä, så är det inte, enligt specarna håller den nu aktuella tomtom:en, rider 2, precis samma vattentålighetsklassning som Garmin, IPX7.
                  Lite grus har ingen dött av!!!!

Comment

Efter initiativ från olika håll så har jag modifierat grafiken i Fri Pro lite mer än norrmannen gjorde för drygt ett år sedan. Dvs jag har tagit den norska typ-filen och trixat lite med vägfärgerna.

Här finns typfiler för FriPro och CNE2008NT som gör att dessa kartor ser ut ungefär som en Hallwag bilkarta.

HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Dwarf View Post
                      Hej,

Någon som har erfarenheter av att montera en Garmin GPSmap 60 på ett XT660R-styre med hjälp av en Touratech-hållare?
                      Min undran är igentligen om den kommer överleva vibrationerna?

mvh
                      Tobbe
                      Du bör koppla en 12V spänningskabel till GPSen, batterikontakterna i Garmins GPSmap 60 är så dåliga att GPSen stänger av sig när batterierna vibbrerar runt i sin hållare. (Det hjälper att tejpa batterierna på plats med silvertejp) Annars klarar både hållare och GPS vibrationerna utan problem.

Comment

Originally posted by AndersX View Post
                        Du bör koppla en 12V spänningskabel till GPSen, batterikontakterna i Garmins GPSmap 60 är så dåliga att GPSen stänger av sig när batterierna vibbrerar runt i sin hållare. (Det hjälper att tejpa batterierna på plats med silvertejp) Annars klarar både hållare och GPS vibrationerna utan problem.
                        Jag har oxå en XT660R och 60 Cx med med en Touratch hållare på styret, jag har kört två turer på grus med den (endast) och inte haft några problem med glappande batterier men är medveten om att endel har problem med det och kommer koppla in en strömkabel ifall jag oxå får det problemet. Jag inte märkt några problem.

Comment

Låter bra det!
                          Jag har 12-voltskabeln till hållaren så det är väl bara att ta ur batterierna och köra på då... Eller, ja, först skall det ju monteras på hojjen också.

Stämmer det att man kan klippa bort cigg-adaptern på strömkabeln eller sitter det någon spänningsreglering i den?

Mvh
                          Tobbe

Comment

Jag har kopplat min direkt på 12V utan ciggkontakt.
                            Du behöver inte ta ur batterierna när du sätter i spänningskabeln, låt dom sitta i, då fungerar GPSen när du stannar och plockar ur den ur hållaren.

Originally posted by Dwarf View Post
                            Låter bra det!
                            Jag har 12-voltskabeln till hållaren så det är väl bara att ta ur batterierna och köra på då... Eller, ja, först skall det ju monteras på hojjen också.

Stämmer det att man kan klippa bort cigg-adaptern på strömkabeln eller sitter det någon spänningsreglering i den?

Mvh
                            Tobbe
                            Last edited by AndersX; 03-31-2008, 07:09 AM.

Comment

Originally posted by AndersX View Post
                              Jag har kopplat min direkt på 12V utan ciggkabel.
                              Du behöver inte ta ur batterierna när du sätter i spänningskabeln, låt dom sitta i, då fungerar GPSen när du stannar och plockar ur den ur hållaren.
                              Notera dock att batterierna drar ut snabbare än vanligt när det vibrerar mycket. Så tips är att trots allt ha med extra batterier. För övrigt instämmer jag helt.
                              --------------------------------
                              Borde köra mer...

Comment

Kommer inte batterikontakterna ta skada om man lämnar batterierna i då?
                                Var för skulle batterierna dra ur snabbare när det vibrerar? Låter märkligt, speciellt som strömkabeln är ikopplad.

Mvh
                                Tobbe

Comment

Working...
                                X