Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

omräknar (säkert felstavat det med =) )

Comment

Originally posted by Lirc View Post
      Har säkert missat info i denna tråden... har lånat en 60CS för ev köp, några tips på inställningar i gps:en. Vilken presentation av position osv. är bäst för grusåka? andra tips?
      Några grundläggande inställningar är:

- Automatisk ruttomräkning måste ovillkorligen vara avstängd. Annars förstörs rutten vid minsta avvikelse.

- Automatisk zooming bör vara avstängd så att kartan har fix skala och blir läsbar.

- Map Detail = Most annars så ser du inte småvägarna.

- Ställ in kartans orientering så att körriktning är upp.

F ö så är MetroGuide V8 helt OK. Gäller bara att du ställer in GPS:en rätt.
      HMR

The art event!

Comment

Nu har jag fått ordning på grejerna tack vare tipsen och programmet Metrowizz (kanske gammal skåpmat på forumet). Nu ska den bara testas på hoj oxå *väntar otåligt*

Comment

Zumo 500

Någon som vet eller har testat om minneskort modell SDHC fungerar?

Comment

Vad jag vet så är Zumon en SDHC kompatibel enhet.

Comment

ZUMO 550 MINNE? Kartkapacitet?

Tjings

Har nu börjat att nyttja min nyinköpta Zumo men saknar en del kartinformation när jag ruttplanerar.

Den levererades med city navigator europe NT, vilken funkar hur bra som helst att köra efter, men när man ruttplanerar i mapsource, så skulle jag vilja ha en mer detlajerad karta och funderar nu på att köpa friluftskartan pro v.götaland på CD för att få mer detaljerat material/karta i mapsource när jag ruttplanerar.

Hur stor plats tar City eur. NT i internminnet och hur mycket plats behöver fripro v.götaland.

Om jag inte minns fel så har 550 2gb inbyggt minne?

Min tanke var att har både City NT eur och fripro v.götaland installerat i internminnet och sedan lägga rutter in/ut på minneskortet.

.................................................

Då har Per-Anders upplyst mig.....

City navitator NT eurpopa ca 1,4 gb
              Fripro v.götaland ca 0,33gb

Det kanske är dumt att ha ett så "tungt" kartmaterial i navigatorn , och det är då kanske möjligt att på ett enkelt sätt ta bort delar av europakartorna typ spanien frankrike och lite öststater?
              Last edited by Dust Buster; 03-26-2008, 11:11 AM.

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
                ...hur mycket plats behöver fripro v.götaland

nu har du läst dåligt...

http://forum.soe.se/showpost.php?p=326811&postcount=755
                Jag är inte ung nog att veta allt
                XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                Det är värsta tricket att låta det va
                (Ohlson har semester production)

Comment

Originally posted by per-anders View Post
                  Men det inlägget gäller väl minneskortet för 60csx om jag läste inlägget noggrant, mina frågor gäller i första hand det inbyggda minnet i Zumo 550. Men inlägget besvarar såklart kartsorlekarna.

Comment

Men det inlägget gäller väl minneskortet för 60csx om jag läste inlägget noggrant, mina frågor gäller i första hand det inbyggda minnet i Zumo 550. Men inlägget besvarar såklart kartsorlekarna.
                    Skapa en passande kartuppsättning med City Navigator i Mapsource, ladda upp det till GPS:en, öppna GPS:en i filhanteringsläge, öppna mappen garmin, kopiera filen Gmapprom.img till din dator, det är din förinstallerade city navigator, ta bort filen gmapprom.img från GPS:en och byt sen namn på filen gmapsupp.img till gmapprom.img så har du en betydligt mindre förinstallerad karta och kan ladda upp mer musik och/eller andra kartor.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                      Skapa en passande kartuppsättning med City Navigator i Mapsource, ........ byt sen namn på filen gmapsupp.img till gmapprom.img så har du en betydligt mindre förinstallerad karta och kan ladda upp mer musik och/eller andra kartor.
                      Nu är det inget som hindrar att man skapar ett helt eget "förinstallerat kartpaket". Dvs den gmapprom.img man själv skapar kan bestå av både delar från City Navigator och FriPro. Förslagsvis lägger man in allt som man använder till vardags. Ryms antagligen på c:a 0.5 GB vilket skulle ge 1.5 GB ledigt.

I min N95 har jag på ett 4GB minneskort en gmapprom.img med 2.7 GB kartor. CityNavigator + Fri Pro + BlueChart. Vid behov lägger jag till extrakartor, t ex Litauen, utan att behöva tanka upp FriPro en gång till. Extrakartorna hamnar automatiskt på filen gmapsupp.img.
                      Last edited by HMR; 03-26-2008, 10:21 PM.
                      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                        Nu är det inget som hindrar att man skapar ett helt eget "förinstallerat kartpaket". Dvs den gmapprom.img man själv skapar kan bestå av både delar från City Navigator och FriPro. Förslagsvis lägger man in allt som man använder till vardags. Ryms antagligen på c:a 0.5 GB vilket skulle ge 1.5 GB ledigt.

I min N95 har jag på ett 4GB minneskort en gmapprom.img med 2.7 GB kartor. CityNavigator + Fri Pro + BlueChart. Vid behov lägger jag till extrakartor, t ex Litauen, utan att behöva tanka upp FriPro en gång till. Extrakartorna kamnar automatiskt på filen gmapsupp.img.
                        Nu tycks det för mig lite "bökigt att plocka kartor fram och tillbaka, ta bort och fixa och dona.

Kan det vara ide att, lägga fripro på ett minneskortet och således inte tynga ned det inbyggda minnet med ännu mer information. Eller finns det någon rejäl vinst med att minska det inneliggande kartmaterialet?

Kommer att införskaffa fripro på cd då jag vill ha en detaljrik karta att skapa spår/rutter i datorn då jag tycker att det saknas alltför mycket information på den medföljande kartan.

Vad jag förstått så finns det minneskort med olika överföringshastigheter, vilken beteckning har de som ligger bra till i dagsläget?

Kan man köra karta från minneskort och rutter från internminne och tvärtom?, eller måste karta och rutt ligga i samma minne?
                        Last edited by Dust Buster; 03-26-2008, 08:53 PM.

Comment

. Eller finns det någon rejäl vinst med att minska det inneliggande kartmaterialet?

Kommer att införskaffa fripro på cd då jag vill ha en detaljrik karta att skapa spår/rutter i datorn då jag tycker att det saknas alltför mycket information på den medföljande kartan.

Vad jag förstått så finns det minneskort med olika överföringshastigheter, vilken beteckning har de som ligger bra till i dagsläget?

Kan man köra karta från minneskort och rutter från internminne och tvärtom?, eller måste karta och rutt ligga i samma minne?
                          Jag köpte ett 4GB Class 6 Apacer SD High Capacity (SDHC) från multitech data i Örebro för 150kr. Tittade på lite olika sd kort detta var bra och billigt tyckte jag.
                          Jag har fripro sveland + lite norge kartor på minneskortet. Inga problem att köra karta från minneskort och rutter från internminne och tvärtom.
                          KTM

Comment

Kan det vara ide att, lägga fripro på ett minneskortet och således inte tynga ned det inbyggda minnet med ännu mer information. Eller finns det någon rejäl vinst med att minska det inneliggande kartmaterialet?
                            Mängden kartor påverkar bara startup tiden. Vid normal användning märks inga nackdelar med många kartor på kortet.

Däremot är det mycket viktigt för prestanda att man bara har en karta aktiv i taget (för den plats man befinner sig på). Alla aktiva kartor ritas nämligen även om bara den "översta" syns till slut.
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                              Mängden kartor påverkar bara startup tiden. Vid normal användning märks inga nackdelar med många kartor på kortet.

Däremot är det mycket viktigt för prestanda att man bara har en karta aktiv i taget (för den plats man befinner sig på). Alla aktiva kartor ritas nämligen även om bara den "översta" syns till slut.
                              Om man vill köra en rutt i CN men att den visas på Fritidskartan innebär väl att man måste köra med två kartor öppna samtidigt?

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                                Om man vill köra en rutt i CN men att den visas på Fritidskartan innebär väl att man måste köra med två kartor öppna samtidigt?
                                Nej. Det räcker med att FriPro är aktiv.

Dvs på dom GPS:er jag testat funkar det på det viset. T ex 276C, 278, Nüvi och GMXT.

60CX och eTrex är lite speciella eftersom dom inte lagrar kompletta rutter utan bara waypoints. Rutten etableras vid ruttstart. Dvs CN måste antagligen vara aktiv vid ruttstart men kan sannolikt deaktiveras därefter. Testa och se!
                                Last edited by HMR; 03-27-2008, 10:25 AM.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X