Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
    Dessutom brukar cd/dvd-kartorna innehålla möjlighet att registreras för 2 olika GPS:ar, du kan alltså använda den i två GPS:ar samtidigt, kortet går inte att använda i mer än en samtidigt.

OBS! Detta gäller inte längre från och med CN 2008. Nu kan man bara registrera kartan till en GPS-apparat, och den följer den apparaten i evighet.

Men i övrigt instämmer jag i att du ska köpa kartan på DVD hellre än på minneskort. CN 2008 verkar lite svår att hitta på DVD ännu så länge, men jag har sett den på GPS Warehouse (www.gpsw.co.uk) för 140£.
    --------------------------------
    Borde köra mer...

Comment

Originally posted by Marzocchi View Post
      Jag har precis lagt in en beställning på en GPSMAP 60CSx, och några frågor har hopat sig.

Tills den har anlänt använder jag en Garmin Forerunner på hojen. Den är inte bra på att berätta var den är eller ska, men när man kommer hem kan man på datorn ser exakt var man varit. Går det på 60CSx, eller är det bara vägbeskrivning och/eller förgjorda rutter som gäller. Är denna text från HMR:s GPS-tips svar: "Kan logga oändligt långa körningar direkt på SD-kortet."?

Jag har tänkt skaffa City Navigator Europe av någon senare version. Var hittar jag kartan billigast? Sitter du kanske på en "begagnad"?

Räcker 2 Gb för CN? Måste jag köpa större minne om jag senare vill komplettera med Friluftskartan Pro?
      Jag fick min 60Cx förra veckan, jag upptäckte en bra grej idag.
      Jag skulle åka och handla och tänkte testa GPS en samtidigt, när jag kom till affären stoppade jag GPS en i fickan på jackan utan att stänga av.
      När jag kom hem upptäckte jag att den spåreda hemfärden trots att jag satt i bilen och den låg i fickan på jackan!!!
      Den tog tom några sporadiska punkter inne på ICA..
      Det kan man kalla bra mottagning.

Jag köpte Citynavigator på DVD (och GPS) av Tourtech.

Comment

cn nt 2008

Men i övrigt instämmer jag i att du ska köpa kartan på DVD hellre än på minneskort. CN 2008 verkar lite svår att hitta på DVD ännu så länge, men jag har sett den på GPS Warehouse (www.gpsw.co.uk) för 140£.

Köpte DVD CN NT 2008 i USA via amazon.com för 220 usd. men de levererade inte till sverige ( pga leverantörens restriktioner (GARMIN)) så jag fick adressera den till en bekant i usa som skicka vidare. tog ca en vecka totalt.
        tomas a

Comment

Storleksgräns på minneskortet?

Jag har plöjt den här tråden i ett par veckors tid för att lära mig om GPSer. Köpte en 60CSX från England men behöver nu kartor. Tänker nog börja med City Navigator, men hur stort kort kan man stoppa i? Ska man köpa ett 4Gb kort? Nån som vet?
          Det jag kan om GPSer har jag lärt mig i denna tråd

Comment

Originally posted by jetskijocke View Post
            Ska man köpa ett 4Gb kort?
            Om jag inte missminner så stödjer 60CSX upp till 2 gb (i alla fall 60CX).
            CN Europe 2008 upptar 1395.9 mb, men man behöver väl inte hela tyskland, spanien m.m. varje dag? Sverige, Norge och Danmark tar ca 120mb.

Friluftskartan Pro upptar följande:
            Svealand 337.1mb
            Götaland 342mb
            Norra Norrland 236.6mb
            Mellersta och södra Norrland 275.7mb

Om man laddar in tex CN och friluftskartan så lägger sig dessa "ovanpå" varandra och gpsen ritar ut båda, först friluftskartan och sedan CN. Detta gör att gpsen blir väldigt mycket långsammare. Finns programvara för att göra CN transparent och därmed få autorouting på friluftskartan men problemet med segheten kvarstår.

Man kan i gpsen ange vilka kartor som skall vara synliga men då får man kryssa för eller av varje kartdel försig, för södra norrland är detta 251 st. Många knapptryckningar blir det...

Det finns ett alternativ som gör att GPSen hela tiden sparar ner spårpunkter, inkl hastighet och höjd tid m.m. på minneskortet. Detta tas inte bort då man nollställer gpsen. Väl hemma kan man tanka över spåren och se i detalj var man varit, hur fort man kört, när och på vilken höjd. Det är alltså bra att ha någa mb över på minneskortet för att liknande funktioner skall fungera.

Comment

Jag har plöjt den här tråden i ett par veckors tid för att lära mig om GPSer. Köpte en 60CSX från England men behöver nu kartor. Tänker nog börja med City Navigator, men hur stort kort kan man stoppa i? Ska man köpa ett 4Gb kort? Nån som vet?
              Det jag kan om GPSer har jag lärt mig i denna tråd
              Jag ställde samma fråga för några veckor sedan, svaret är lite svävande, endel säger att det går med 4 Gb, andra säger tvärt emot. Jag köpte ett 2 Gb. Jag klara mig utmärkt på det (än så länge), Själv la jag bara in kartan för södra Sverige inget annat, har för mig det tog 100-200 Mb! Skall lägga in Friluftskartan (Pro) den tar inte heller så stor plats.
              Man lägger ju bara in de delar av karta som du behöver för stunden, du kan ju byta hur du vill. Waypoint du är rädd om sparar du på datorn.
              OBS detta gäller bara om du köper kartorna på DVD/CD.

Comment

Originally posted by leno View Post
                Man kan i gpsen ange vilka kartor som skall vara synliga men då får man kryssa för eller av varje kartdel försig, för södra norrland är detta 251 st. Många knapptryckningar blir det...
                Stämmer det? På alla andra GPS-modeller jag testat så kan man aktivera/deaktivera en hel kartfamilj i taget.
                HMR

The art event!

Comment

Tack för svaren, dom va givande! Micro SDkorten är ju grymt billiga så man kan ju chansa lite. För det är väl vanliga micro sd? Läst nåt om speciella Garmin kort men det är kanske för andra apparater.
                  Ska kika lite nu var man ska köpa CN, fick upp Dustin bland annat på Pricerunner, om det inte står hur det levereras(DVD/SDkort) undra vad det ligger på då?

En till grej: Tänkte börja med CN men om den är svår att få tag på nu kanske man ska börja med Friluftskartan, jag ska mest ha koll på småvägar. Det som skiljer, är det att man inte kan få en rutt planerad?
                  Och sen, finns kartorna pirat? Hur svårt är det att använda dom i flera GPSer samtidigt?
                  Last edited by jetskijocke; 03-23-2008, 04:55 PM.

Comment

Tack för svaren, dom va givande! Micro SDkorten är ju grymt billiga så man kan ju chansa lite. För det är väl vanliga micro sd? Läst nåt om speciella Garmin kort men det är kanske för andra apparater.
                    Ska kika lite nu var man ska köpa CN, fick upp Dustin bland annat på Pricerunner, om det inte står hur det levereras(DVD/SDkort) undra vad det ligger på då?

En till grej: Tänkte börja med CN men om den är svår att få tag på nu kanske man ska börja med Friluftskartan, jag ska mest ha koll på småvägar. Det som skiljer, är det att man inte kan få en rutt planerad?
                    Och sen, finns kartorna pirat? Hur svårt är det att använda dom i flera GPSer samtidigt?
                    Det är vanliga Micro SD-kort, mitt 2Gb kostade 160 kr, det finns för ännu lägre pris om du letar lite. De speciella "Garminkorten" gäller inte 60 Cx.
                    Med CN kan du planera en rutt längst en väg, nästan alla småvägar är med. Friluftskaratan vet inte vad en väg är, den följer de punkter du lagt in inget annat, det är OK om du promenerar i skogen (som vanlig orientering ungefär) men inte om du skall köra MC (eller bil).
                    Jag har laddat ner Friluftskaratan PRO illegalt men inte fått det att funka.

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Stämmer det? På alla andra GPS-modeller jag testat så kan man aktivera/deaktivera en hel kartfamilj i taget.
                      Samma här, i alla Garminapparater jag pillrat med har det gått att stänga ner hela kartfamiljer. Meny-kartinställningar-enter och meny igen är knappningssekvensen för 60CSx för att stänga ner kartorna familjevis.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                        Samma här, i alla Garminapparater jag pillrat med har det gått att stänga ner hela kartfamiljer. Meny-kartinställningar-enter och meny igen är knappningssekvensen för 60CSx för att stänga ner kartorna familjevis.

Grymt, precis vad jag var ute efter, jag trode jag hade varit inne och rotat i alla menyer men där ser man...

Comment

Har säkert missat info i denna tråden... har lånat en 60CS för ev köp, några tips på inställningar i gps:en. Vilken presentation av position osv. är bäst för grusåka? andra tips?

Comment

kom på en sak till. den kartan som ligger i gps:en är MetroGuide Europe v8. Den känns inte helt bra, vad är bäst för grusåka?

Comment

metroguide v8 eller den nyare som heter citynavigator fungerar bägge två bra vid grusåka om man med grusåka menar den allmäna vägnätet och de enskilda vägarna som finns i vårt land.

Den nyare är förståss uppdaterad med lite fler resturanger, vägar, rondeller m.m.

Om man är intresserad av höjdkurvor, myrar och mer detaljerad information så som vägbomar m.m. så för man använda en annan karta, tex friluftskartan pro. Men som tidigare nämnt så kan man inte rutta på denna karta. Denna innehåller ett och annat eljusspår som inte finns med på de två ovan nämnda men annars kommer du inte se fler vägar på denna karta.

Om du spontankör utan att ha byggt din rutt i datorn innan så kan kortast väg, samt undvik motorväg vara bra alternativ att kryssa för.

Finns mängder av inställningsmöjligheter så som storlek på typsnitt för olika typer av information m.m., svårt att komma med rekomendationer där.

Comment

tack för ett fylligt svar, har problemet att när jag gjort en rutt i gps:en och den sedan ska börja navigera så omräkningar den och det stämmer inte ett skit längre

Comment

Working...
                                X