Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Skillnad City Nav 2008 och version 9 avseende Norge

Tänker åka till Norge i början av juni, rutten är i stort sett planerad. Må vädret vara med oss... Läser att 2008 har "full detailed coverage for Norway". Någon som vet hur stor skillnaden är? Tycker att jag fått till en bra rutt på 9.an s kartmaterial.

Är det värt besväret att uppgradera?
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by badpitt View Post
      Men tex fartkameror som hela tiden flyttas, vägar byggs om tex.
      Går det inte att få bort kameror som inte längre finns?
      Om jag tankar ner kamerorna som finns på tex "hitta.se" deras kameror verkar vara bra uppdaterade, försvinner inte de gamla då?
      De skulle ju innebära att man får dubbel uppsättning kameror?
      Allt nytt du laddar in i gpsen skall enligt tidigare inlägg och jag tror iaf enligt zumons instr.bok skriva över de tidigare inlagda POIs.

Därför bör man lägga alla POIs man vill ha i gpsen i samma mapp i datorn innan man laddar in dom i gpsen.

(Reservation för faktafel då jag är gps rookie)

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
        Allt nytt du laddar in i gpsen skall enligt tidigare inlägg och jag tror iaf enligt zumons instr.bok skriva över de tidigare inlagda POIs.

Därför bör man lägga alla POIs man vill ha i gpsen i samma mapp i datorn innan man laddar in dom i gpsen.

(Reservation för faktafel då jag är gps rookie)
        Det låter konstigt.
        Det skulle ju innebära att om jag lägger in nya fartkameror så blir jag av med alla andra POIs? Bensinstationer, tågstationer, köpcentrum, sjukhus mm?

Comment

Det låter konstigt.
          Det skulle ju innebära att om jag lägger in nya fartkameror så blir jag av med alla andra POIs? Bensinstationer, tågstationer, köpcentrum, sjukhus mm?
          Möjligt att det låter konstigt men så är det.
          Dock är det bara sådana POI:s som du själv har lagt in som försvinner om du laddar nya och inte dom Bensinstationer, tågstationer, köpcentrum, sjukhus mm som följer med kartan. Det gäller således att hålla tungan i rätt mun när man pratar POI:s då det finns mer än en sorts POI.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
            Möjligt att det låter konstigt men så är det.
            Dock är det bara sådana POI:s som du själv har lagt in som försvinner om du laddar nya och inte dom Bensinstationer, tågstationer, köpcentrum, sjukhus mm som följer med kartan. Det gäller således att hålla tungan i rätt mun när man pratar POI:s då det finns mer än en sorts POI.

/SvenG
            Då kvarstår min tidigare fråga:
            Får man dubbla POIs om man lägger in egna POIs tex fartkameror?
            Vad jag menar är blir varje kamerasymbol på kartan dubbel?

Comment

Originally posted by SvenB View Post
              Tänker åka till Norge i början av juni, rutten är i stort sett planerad. Må vädret vara med oss... Läser att 2008 har "full detailed coverage for Norway". Någon som vet hur stor skillnaden är? Tycker att jag fått till en bra rutt på 9.an s kartmaterial.

Är det värt besväret att uppgradera?
              Redan version 6 var komplett för Norge. Därefter är det bara justeringar som tillkommit och norrmännen bygger inte särskilt mycket nytt på landsbygden. Jag skulle inte tro att det är någon större vits att uppgradera från v9 till v10 (2008 ).
              HMR

The art event!

Comment

Angående:

Jag har köpt en garmin nüvi 710 och vill kunna lägga in kartor med rutter på min gps. Jag har mapsource, frilufskartan svealand pro och gps. Hur får jag in kartor och allt i GPSen?

Mitt mapsource hittar inte GPSen i usb devices men den hittas av datorn (win XP)

Börja med att uppgradera till senaste version av Mapsource som du tankar hem gratis från www.garmin.com. Tanka även hem senaste version av USB-drivers från samma website.

Funkar det nu?
                HMR

The art event!

Comment

Då kvarstår min tidigare fråga:
                  Får man dubbla POIs om man lägger in egna POIs tex fartkameror?
                  Vad jag menar är blir varje kamerasymbol på kartan dubbel?
                  Ni stökar ihop det en aning. Enkelt sammanfattat kan man säga såhär:
                  Den information, tex sjukhus, bensinmackar mm som man inte laddar upp själv med POI-loadern finns alltid där. Den information man laddar upp själv med POI-loadern ersätts alltid vid nästa uppladdning.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                    Ni stökar ihop det en aning. Enkelt sammanfattat kan man säga såhär:
                    Den information, tex sjukhus, bensinmackar mm som man inte laddar upp själv med POI-loadern finns alltid där. Den information man laddar upp själv med POI-loadern ersätts alltid vid nästa uppladdning.
                    Jag kanske är otydlig?
                    POIs som tillhör kartan går inte att ta bort, det är jag med på.

Vad jag menar är om jag lägger till något som redan finns på kartan tex fartkameror, blir det då dubbla symboler?
                    På min Nuvi 200 ligger det fartkameror på kartan. Jag la in nya kameror från Hitta.se på den igår, blir det dubbla varningar då?

Jag fick min 60Cx i torsdags och City Navigator 2008, där hittar jag inga kameror inlagda (på kartan) så där lär det väl inte vara något problem?

Skall det inte finna kameror på CN 2008?
                    Finns det i de tidigare versioner?

Comment

Skall det inte finna kameror på CN 2008?
                      Finns det i de tidigare versioner?
                      Jag har inte sett fartkameror i någon version av City navigator eller föregångaren
                      City Select.

Comment

Jag har precis lagt in en beställning på en GPSMAP 60CSx, och några frågor har hopat sig.

Tills den har anlänt använder jag en Garmin Forerunner på hojen. Den är inte bra på att berätta var den är eller ska, men när man kommer hem kan man på datorn ser exakt var man varit. Går det på 60CSx, eller är det bara vägbeskrivning och/eller förgjorda rutter som gäller. Är denna text från HMR:s GPS-tips svar: "Kan logga oändligt långa körningar direkt på SD-kortet."?

Jag har tänkt skaffa City Navigator Europe av någon senare version. Var hittar jag kartan billigast? Sitter du kanske på en "begagnad"?

Räcker 2 Gb för CN? Måste jag köpa större minne om jag senare vill komplettera med Friluftskartan Pro?
                        Last edited by Marzocchi; 03-20-2008, 02:06 PM.

Comment

Originally posted by Marzocchi View Post
                          Jag har precis lagt in en beställning på en GPSMAP 60CSx, och några frågor har hopat sig.

Tills den har anlänt använder jag en Garmin Forerunner på hojen. Den är inte bra på att berätta var den är eller ska, men när man kommer hem kan man på datorn ser exakt var man varit. Går det på 60CSx, eller är det bara vägbeskrivning och/eller förgjorda rutter som gäller. Är denna text från HMR:s GPS-tips svar: "Kan logga oändligt långa körningar direkt på SD-kortet."?

Jag har tänkt skaffa City Navigator Europe av någon senare version. Var hittar jag kartan billigast? Sitter du kanske på en "begagnad"?

Räcker 2 Gb för CN? Måste jag köpa större minne om jag senare vill komplettera med Friluftskartan Pro?
                          GPS:en sparar spåren, precis som Forerunnern, man kan även spara undan spår på minneskortet om spårminnet riskerar att bli fullt.

City Navigator: kolla de vanliga ställena, prisjakt,pricerunner, amazon, ebay mfl.

CN2008 i NT-version (vilken är den du ska försöka få tag i till din 60CSx) är på ca 1,4Gb, du rymmer alltså minst en del av Friluftskartan Pro tillsammans med den på ett 2Gb minneskort.

Comment

Tack för svaret.

Ska man köpa kartan inlagd på ett minneskort eller CD/DVD?

Comment

Originally posted by Marzocchi View Post
                              Tack för svaret.

Ska man köpa kartan inlagd på ett minneskort eller CD/DVD?
                              Köp aldrig karta på minneskort, om vi tänker oss att du har två olika produkter, tex CN2008 och FriPro på kort så måste du byta kort för att använda den andra produkten, med cd/dvd-varianten laddar du upp just de delar av kartorna du själv vill ha med på samma minneskort, och sen får du inga möjligheter till att planera/studera kartan i PC:n utan enda användningen är i GPS:en. Dessutom brukar cd/dvd-kartorna innehålla möjlighet att registreras för 2 olika GPS:ar, du kan alltså använda den i två GPS:ar samtidigt, kortet går inte att använda i mer än en samtidigt. Nackdelarna med kort är fler, men det tyngst vägande motskälet är mitt synsätt att man inte kan planera på PC med kartan på minneskort.

Comment

Oj då. Ja, att planera vid datorn är ju halva nöjet.

Comment

Working...
                                X