Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Funkar inte TomTom ute i det gröna då?

Comment

Originally posted by Ivil
      Funkar inte TomTom ute i det gröna då?
      Jag har TomTom i min SE P910i och den funkar bra, på vägen. Det jag saknar mest är att kunna göra rutter i datorn och lägga upp dem i P910an. Blir ett väldigt pillande då jag försökt göra det direkt i P910an, sen har nog inte TomTom alltid tillräcklig upplösning.
      Jag kommer att köpa en renodlad GPS till nästa säsong och försöker bestämma mig för vilken. Garmin 60CSx verkar ha det mest jag söker men ramlade på Zumo 550. Nån som vet nått om den eller har nån annan att rekommendera?
      Några måsten i GPSen är:
      * Möjlighet att göra rutter i datorn
      * Lagring av spårpunkter eller liknande
      * Automatisk vägväljare, dvs. pricka in målet och GPSen visar vägen.
      - Gärna med val som "ej motorväg", "bara slingrande grusväg" ;)
      * Gärna SiRFstarIII mottagare
      Och sen det självklara som bra karttillgång, vattentålig, stöttålig.
      -----------------------------------------
      Lider akut brist av grus...

Comment

vad jag kunnat läsa mig till går det inte lagra förgjorda rutter i zumo 550

de flesta bil/mc navigatorer verkar vara gjorda så att man knappar in vars man ska och så guidar den en dit kort och gott

tittar själv en del på gps men jag vill ha stora delar av europa med och då verkar zumo 550 vara ett bra val
        www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Dirty

tittar själv en del på gps men jag vill ha stora delar av europa med och då verkar zumo 550 vara ett bra val
          Garmins CSx60 med ett 2Gig kort får du plats med hela europa + lite till och du kan göra rutter på datorn och tanka över.

Comment

de flesta bil/mc navigatorer verkar vara gjorda så att man knappar in vars man ska och så guidar den en dit kort och gott

Detta hittade jag på garmins hemsida:
            Planera och dela med dig av äventyr på två hjul
            zūmo har ett spårminne med plats för 10 000 spårpunkter för att kunna spela in riktigt långa turer längs vägarna. Tillsammans med en dator och den medföljande MapSource® programvaran, kan användaren titta tillbaka på minnesvärda turer på datorn. Med hjälp av Mapsource kan man även planera en längre resa med rutter och waypoints. Dessa rutter och waypoints kan man sedan dela med sig av till andra zūmoanvändare genom ett SD-minneskort.

Länk:http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2862

Varför skulle inte det gå att lägga in egna rutter

Är grymt sugen på den O så köper man Touratechs trådlösa hedset :D http://www.touratech.se/article.asp?article=51&lang=swe

Vad tror ni om det. Det måste ju funka så att du inte ens behöver titta ner på gps:en när du är ute o kör grus
            http://www.adventureriders.se/ Ofta Grusbus i Borås området:)

Comment

det här med gps är ju en djungel!

Vad jag kan förstå har zumo 550 City Navigator Europe v9 installerat = även delar av östeuropa vilket jag skulle vilja ha

Lyckas inte få fram om 60CSx klarar av den versionen då den vad jag kan förstå tar mindre plats än v8 tack vare att den är mer komprimerad vilket blir till följd att alla gpser inte klarar av den.

tillägg: och att köpa kartor för sig verkar ju kosta blod, 3000 för norra östeuropa och lika mycket för resten på färdigt minneskort
              i priset för zumo 550 måste ju kartor ingå då det redan verkar vara installerat hela europa på den, inklusive östeuropa då.

KTM 950 Adventure -04

Comment

Lyckas inte få fram om 60CSx klarar av den versionen då den vad jag kan förstå tar mindre plats än v8 tack vare att den är mer komprimerad vilket blir till följd att alla gpser inte klarar av den.
                V9, precis som v8, finns både i den nya, NT, versionen, anpassad för att ta mindre plats i nya navigatorer samt den "gamla" som dom lite äldre varianterna använder. Mao är inte kartmaterialet någon anledning till att välja den ena eller andra GPS:en.

Originally posted by AdventureRider
                Vad tror ni om det. Det måste ju funka så att du inte ens behöver titta ner på gps:en när du är ute o kör grus
                På grusväg så använder nog dom flesta sin GPS som en "rullande" karta. Jag har iallafall inte stött på någon som uppskattar talade intruktioner i denna miljö.
                /Sven

Comment

Originally posted by SvenG
                  V9, precis som v8, finns både i den nya, NT, versionen, anpassad för att ta mindre plats i nya navigatorer samt den "gamla" som dom lite äldre varianterna använder. Mao är inte kartmaterialet någon anledning till att välja den ena eller andra GPS:en.

På grusväg så använder nog dom flesta sin GPS som en "rullande" karta. Jag har iallafall inte stött på någon som uppskattar talade intruktioner i denna miljö.
                  /Sven
                  Nä det är möjligt att det inte är nåt, men om man har suttit hemma vid datorn o har lagt ut en rutt så borde det väl ändå fungera? Jag står ju alltid upp när jag kör grus, och om man då inte behöver titta ner så ofta på gps:en så kan man ju koncentrera sig på att köra När rösten säger : sväng höger om 100 meter, så är det ju bara att bromsa o kugga ner några växlar
                  http://www.adventureriders.se/ Ofta Grusbus i Borås området:)

Comment

Nä det är möjligt att det inte är nåt, men om man har suttit hemma vid datorn o har lagt ut en rutt så borde det väl ändå fungera? Jag står ju alltid upp när jag kör grus, och om man då inte behöver titta ner så ofta på gps:en så kan man ju koncentrera sig på att köra När rösten säger : sväng höger om 100 meter, så är det ju bara att bromsa o kugga ner några växlar
                    Det finns dock minst två stora problem med detta.

När det gäller dom lite mindre vägarna så är det inte sällan som GPS och verklighet inte riktigt är överens om vilken väg som är huvudvägen. Detta får till följd att man får instruktioner om att svänga när man inte ska, samtidigt som det kommer svänginstruktioner när det faktiskt bara är till att följa vägen.
                    Dessutom så är det ofta väldigt tätt mellan korsningarna vilket kan få till följd att instruktionerna blir lite röriga. Jag har inget emot talade instruktioner i bilen men i skogen så stänger jag alltid av dom även om jag håller med om att det hade varit skönt om man hade sluppit att titta på "kartan" stup i kvarten.

/SvenG

Comment

Lutar mer och mer åt en zumo 550:

"Rutter: Automatiskt beräknade rutter med turn-by-turn instruktioner till valda destinationer. Funktion för avstickare gör det möjligt att undvika hinder längre fram längs rutten. Automatisk omräkning av rutten om man skulle köra fel. Möjlighet att spara 50 rutter med upp till 254 waypoints i varje rutt."

Hitta detta på denna sida: [/url]http://www.garmin.se/productpage_tab2.aspx?pageid=2862[url]

Är grymt sugen på den O så köper man Touratechs trådlösa hedset :D http://www.touratech.se/article.asp?article=51&lang=swe

Ingen som kollat något på Nolans N-com hjälmar? Fördelen med Touratechs är ju att man kan använda vilken hjälm som helst men hur bra sitter grejerna fast? Skruvas det i hjälmen? Eller är det något dubbelhäftande klister?

Dessa frågor kanske skulle tas upp i en ny tråd om bluetooth headset.

Samt skulle det gå spela musik via bluetooth? Står ju att Zumo 550 har inbyggd mp3-spelare.

KTM 950 Adventure -04

Comment

Har precis kommit hem efter en provtur med tank-patriks hoj och hans nya ZUMO 550 . Jag kör med 60csx i vanliga fall så jag var intresserad av hur denna nya var att navigera efter. Grafiken är ju lite annorlunda men jag trivdes i 3D inställningen. Patrik har fått ta del av min friluftskarta pro och det roliga var att även denna gick att köra i 3D. Verkligen läckert när man tuffar in på stigar som inte fanns i CN v9.
                        Hade jag stått i valet att köpa ny gps idag så hade jag nog valt ZUMO 550.
                        Mycket delar fick man med. Bilhållare med högtalare som dessutom fungerar som handsfree till telefonen via blåtand. Kraftigt MC fäste som går att låsa fast gps,n med en special skruv. Möjligen saknas det gummiupphängning. Sen fanns det möjligheter att ladda in kort,MP3 mm. mm.
                        En sak som vi inte hittade var spårinställningen. Ibland vill man ju använda en spårinställning som visar vart man kört direkt i skärmen.
                        Förhoppningsvis var det bara vi som inte hittade det idag. Patrik skulle titta vidare på detta i alla fall.

/Robban S

Comment

Ytterligare information ang Zumo 550.
                          Idag pratade tank-patrik med garmin support ang spårsparning på ZUMO 550.
                          Och som det verkar så loggas körningar i spårminnet som på 60CSx. Men man kan inte göra spåret synligt när man kör. När man sen skall spara spåret så sparas det som en rutt. Detta kändes lite knepigt för mig som brukar ha gamla spår i spårminnet synliga i olika färger och kunna svänga av på ett annat spår när jag passerar. Men å andra sidan så är detta kanske en bättre lösning att spåret blir en rutt redan i gps,n så att nästa gång man vill köra så blir man guidad och slipper hålla koll på vart spåret viker av.
                          /R

Comment

Originally posted by Robban S
                            Patrik har fått ta del av min friluftskarta pro och det roliga var att även denna gick att köra i 3D. Verkligen läckert när man tuffar in på stigar som inte fanns i CN v9.

/Robban S
                            Gick det att få in Friluftkartan rakt av i Zumon eller var det något mek?
                            Om det funkar rakt av är det ju rätt intressant med en Zumo.
                            990s

Comment

Originally posted by wrSteffe
                              Gick det att få in Friluftkartan rakt av i Zumon eller var det något mek?
                              Om det funkar rakt av är det ju rätt intressant med en Zumo.
                              Då Patrik är ute på vägarna så svarar jag.
                              Nä jag tror inte det var nått meck med att ladda in Friluftskartan pro. Utom möjligen att man köper en eller får ta del av en av de två licenser som följer med när kompisen köpt .
                              Jag tror att kartan la sig på det inbyggda minnet. Vad det finns för utrymme där har jag ingen koll på. Jag tror inte patrik la in hela götaland utan 15 mil runt om här hemma.

/Robban S

Comment

är det någon som har beställt/köpt gps från USA? verkar vara mycket billigare. erfarenheter någon?
                                DRZ 400 S

Comment

Working...
                                X