Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
    Då kommer det upp en ruta som säger "POI loder application har slutat att fungera och windows söker lösning på problemet" längre än så funkar det inte för mig.

Gör jag nåt fel?

Jag har provat att ta bort POI loader och installera om den och varje gång så säger den att installationen slutförts och är klar.
    Felet du beskriver är helt nytt för mig. Noll koll på vad det kan vara. Se till att du har senaste versioner av Windows OS och Garmins USB-drivers.
    HMR

The art event!

Comment

Tack för alla tips nu sitter GPS'en på plats!
      Blev en lite enkel vibrationsavledning utöver det som finns i RAM-fästet! La en bit/platta EPDM gummi och en bit/platta "resårgummi" mellan ramfästet och marinfästet samt lite EPDM mellan styret och RAM-fästet. Fungerade bra på väg till jobbet imorse på både motorvägen och grusvägen
      Nu är det bara frågan om GPS'en ska sitta på höger sida eller som här på vänster sida, delikata problem!

Nu ska jag bara lyckas göra rutterna med både rutt och spårfunktionerna eftersom orginalkartan inte innehåller alla offroad vägar!
      Hur fungerar friluftskartan pro (har inte ännu!) när man gör rutter? Går det att göra rutter på stigar eller måste man dra dem som spår där? Man kanske inte ens kan göra rutter i datorn på friluftskartan?
      Attached Files
      Jag är inte ung nog att veta allt
      XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
      Det är värsta tricket att låta det va
      (Ohlson har semester production)

Comment

Originally posted by per-anders View Post
        Nu är det bara frågan om GPS'en ska sitta på höger sida eller som här på vänster sida, delikata problem!
        Själv föredrar jag vänster sida, ska man växla mellan karta och andra sidor går det lättare göra rullandes om man har den på vänster sida.

Hmm just nu har jag den faktiskt monterad i mitten men i mån av tid i vinter ska jag nog flytta ut den till vänster.

/Johan
        www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Någon form av skydd mot flygande stenar kanske inte hade skadat. Just nu ser den väldigt oskyddad ut.

Hur fungerar friluftskartan pro (har inte ännu!) när man gör rutter? Går det att göra rutter på stigar eller måste man dra dem som spår där? Man kanske inte ens kan göra rutter i datorn på friluftskartan?
          En direktrutt går alltid att göra oavsett kartmaterial, dvs raka streck från punkt till punkt vilket blir väldigt likt ett spår. Att göra en rutt efter vägar och/eller stigar i Friluftskartan Pro går inte då den inte innehåller någon ruttinformation.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
            Någon form av skydd mot flygande stenar kanske inte hade skadat. Just nu ser den väldigt oskyddad ut.
            Jo har med det i mina planer, men man får ju gasa och lägga sig först tills dess helt enkelt...

Originally posted by SvenG View Post
            En direktrutt går alltid att göra oavsett kartmaterial, dvs raka streck från punkt till punkt vilket blir väldigt likt ett spår. Att göra en rutt efter vägar och/eller stigar i Friluftskartan Pro går inte då den inte innehåller någon ruttinformation.
            /SvenG
            OK, men går det överhuvudtaget att se FriPro i mapsource?
            För då är det ju enkelt att dra ett spår i mapsource och följa stigar mm som inte finns i citynavigator kartan, för det går ju där man drar det på kartan oavsett om det är en väg eller inte!
            XR650R -00

Comment

Eftersom FriPro inte är ruttbar så kan du inte skapa rutter som exakt följer vägen i den. Men du kan göra polygonrutter (raka streck) eller spår i Mapsource med FriPro aktiverad. De är då inte beroende av om väg finns på kartan eller ej. Dessa kan du sedan tanka upp till t ex en 278 eller 60Cx och visa ovanpå FriPro.

Men du kan göra mer än så. Du kan ha både FriPro och City Navigator samtidigt i GPS'en. Du kan då visa en vägrutt skapad med City Navigator ovanpå FriPro. Ser ut så här:

FriPro syns alltså i Mapsource och ser likadan ut som i GPS:en. Dvs så som på bilden ovan.
              Last edited by HMR; 03-10-2008, 06:22 PM.
              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                Eftersom FriPro inte är ruttbar så kan du inte skapa rutter som exakt följer vägen i den. Men du kan göra polygonrutter (raka streck) eller spår i Mapsource med FriPro aktiverad. De är då inte beroende av om väg finns på kartan eller ej. Dessa kan du sedan tanka upp till t ex en 278 eller 60Cx och visa ovanpå FriPro.

Men du kan göra mer än så. Du kan ha både FriPro och City Navigator samtidigt i GPS'en. Du kan då visa en vägrutt skapad med City Navigator ovanpå FriPro. Ser ut så här:

Funkar detta även i Zumo 550?

Comment

Då kommer det upp en ruta som säger "POI loder application har slutat att fungera och windows söker lösning på problemet" längre än så funkar det inte för mig.

Gör jag nåt fel?
                  Det där låter som om du har Windows Vista då brukar saker krångla om du inte har stenkoll och har allt det senaste och all handpåläggning. Jag har installerat Vista hemma och funderar allvarligt på att uppgradera tillbaka till XP.

Jag har ingen speciell kunskap om just detta fel utan kan bara ge det generella tipset att testa att tanka hem och installera den absolut senaste MapSource. Garmin har tydligen släppt en mapsource med Vista-relaterade buggfixar. Den måste du ha till och börja med, antar jag. Om det fortfarande krånglar, avinstallera och installera inte i "Program Files" (eller "Program" som nog den svenska Vista föreslår?) utan skapa en helt egen katalog på C där du installerar mapsource.

Comment

FriPro syns alltså i Mapsource och ser likadan ut som i GPS:en. Dvs så som på bilden ovan.
                    Tack det var svar på min fråga!

Däremot lyckades jag inte kombinera rutter och spår i samma "färdbeskrivning", går det?
                    (Kan iofs bero på min nybörjarkunskap i mapsource )
                    XR650R -00

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
                      Det där låter som om du har Windows Vista då brukar saker krångla om du inte har stenkoll och har allt det senaste och all handpåläggning. Jag har installerat Vista hemma och funderar allvarligt på att uppgradera tillbaka till XP.

Jag har ingen speciell kunskap om just detta fel utan kan bara ge det generella tipset att testa att tanka hem och installera den absolut senaste MapSource. Garmin har tydligen släppt en mapsource med Vista-relaterade buggfixar. Den måste du ha till och börja med, antar jag. Om det fortfarande krånglar, avinstallera och installera inte i "Program Files" (eller "Program" som nog den svenska Vista föreslår?) utan skapa en helt egen katalog på C där du installerar mapsource.
                      Jo nu skall den senaste versionen 6.13.7 vara installerad och visst kör jag Vista, med den gamla versionen av mapsource kunda jag bara starta programmet som administratör och kunde inte öppna ett par rutter jag fått av en bekant, men nu med version 6.13.7, kan jag öppna dom rutterna och jag behöver inte öppna programmet som administratör.

Har inte provat att föra över POIs nåt mer. Så jag vet inte om det funkar nu efter uppdateringen av mapsource.

Vill ju lägga de nya POIs i samma mapp som det som finns sedan tidigare men då måste jag väl kanske hämta dom från navigatorn till PCn först?

Rutterna funkar iaf att föra över.

Nu funderar jag på om man kan köra fripro i Zumon men jag tror jag fått svar på det tidigare här i tråden.

Comment

Mapsourcefrågor
                        1. Hur får man rutter eller spår att vara transparenta, alternativt kunna dölja dem för att bättre kunna se kartan under i Mapsource?
                        Gäller både City Nav och Friluftskartan

2. Kan man tvinga en automatisk ruttad väg att ta en specifik väg? Ex på Friluftskartan finns det en väg som inte finns med i City Nav.
                        I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                          Mapsourcefrågor
                          1. Hur får man rutter eller spår att vara transparenta, alternativt kunna dölja dem för att bättre kunna se kartan under i Mapsource?
                          Gäller både City Nav och Friluftskartan

2. Kan man tvinga en automatisk ruttad väg att ta en specifik väg? Ex på Friluftskartan finns det en väg som inte finns med i City Nav.
                          1. På GPS'en syns bara en rutt. Den som är aktiv. Det är bara i Mapsource som alla rutter syns samtidigt. Spår däremot kan du (i eTrex, 60Cx, 76Cx, 276C och 278 ) individuellt bestämma vilken färg de skall ha och om de skall vara synliga eller osynliga. Blir det för grötigt i Mapsource så kan du tillfälligt klippa ut onödiga rutter och lagra dem i ett annat Mapsource dokument.

2. Ja. Man gör en s k mixad rutt i Mapsource där större delen av rutten är en "följa väg" rutt medan den bit, eller de bitar, som passerar väglöst område görs som "direktrutt". Det går till så att man först gör en komplett vägrutt från start till mål, därefter ställer om ruttpreferens till direktrutt och till sist justerar de bitar som skall vara raka streck.
                          HMR

The art event!

Comment

POI loader ZUMO550?

Med poi loader skall man väl kunna ladda pois både till och från GPSenheten?

Poiloader verkar funka ok med Vista efter att jag fixat och donat lite.

De förprogramerade POIs som fanns förinstallerade, resturager mackar etc hur funkar det med dom, vart i vilken fil kan dom tänkas finnas om kan ändra dom eller uppdatera dom.

De POIs man laddar upp i enhetens inbyggda minne verkar hamna under "EXTRA"?
                            Last edited by Dust Buster; 03-10-2008, 11:57 PM.

Comment

De förprogramerade POIs som fanns förinstallerade, resturager mackar etc hur funkar det med dom, vart i vilken fil kan dom tänkas finnas om kan ändra dom eller uppdatera dom.
                              Jag antar du menar den info som ingår i kartan. Den är "hårt" kopplad till kartan och kan inte enkelt manipuleras. De har alltså inget samband med de POI's eller Waypoints som användaren själv kan skapa och tanka upp.
                              HMR

The art event!

Comment

Jag antar du menar den info som ingår i kartan. Den är "hårt" kopplad till kartan och kan inte enkelt manipuleras. De har alltså inget samband med de POI's eller Waypoints som användaren själv kan skapa och tanka upp.
                                Men tex fartkameror som hela tiden flyttas, vägar byggs om tex.
                                Går det inte att få bort kameror som inte längre finns?
                                Om jag tankar ner kamerorna som finns på tex "hitta.se" deras kameror verkar vara bra uppdaterade, försvinner inte de gamla då?
                                De skulle ju innebära att man får dubbel uppsättning kameror?

Comment

Working...
                                X