Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by per-anders View Post
    jag får inte upp några flashiga kartor utan min kartbild är svart med orangastreck till vägar!

hur gör jag för att det ska bli lite snyggare
    Se här hur man snyggar till kartan.
    HMR

The art event!

Comment

Garmin 276, Kartor?

Har köpt en garmin 276 som är helt tom, inga kartor (utöver grundkartan)och inget minnes kort.
      Har tänkt att använda till offroad o grusbus i första hand.
      och i båten i andra hand o ev i bilen, de verkar ju vara beroendeframkallande de där.

tänkte köpa citty navigator Nt dvd och ett löst minneskort 512 Mb, och kompletera med friluftskartan och Blue chart cd (sjökort).
      Är detta "rätt" tänkt eller krånglar jag till det i onödan, tycker inte jag behöver fordonskittet med hållare o högtalare och tror att jag behöver ett "stort" minnes kort till detta eller räcker 256 Mb, Fri Pro är ju 385 Mb?
      Tänkte ev beställa på internet från USA det är ju halva priset på minnena, nån som kan tipsa om bra leverantör?

Kollade på Amazon.com och det verkar finnas 2 varianter, city navigator europe nt V9 och map source europe V9 för i princip samma pengar ca 230 $, Är det olika kartor eller bara olika namn på samma sak?

Vet någon om det finns lösa garmin strömkontakter, eller köper man ett 12 V cig kabel och modifierar för inkoplingen på mc?

Är tacksam om nån kan ge lite tips om bra lösningar, navigatorer o kartor verkar vara en djungel för nybörjare, och här på forumet verkar ju finnas en massa kunskap.

/ Tomas
      tomas a

Comment

Tänkte ev beställa på internet från USA det är ju halva priset på minnena, nån som kan tipsa om bra leverantör?

Jag köpte själv ett 4 Gb Micro SD minne på Netonet för 350 kr idag till min 60 cx, annars har Inet 2 Gb Micro SD för 140 kr , vanliga SD kort är ännu billigare.

Comment

Originally posted by tomas a View Post
          tänkte köpa citty navigator Nt dvd och ett löst minneskort 512 Mb, och kompletera med friluftskartan och Blue chart cd (sjökort).
          Det är helt rätt tänkt.

Minneskortet på 512MB kostar c:a 1000 kr vid köp från USA. Det finns tyvärr inte större.

Kartan du skall köpa heter City Navigator Europe 2008 NT. Exakt så. Obs att beteckningen NT skall ingå. Utan NT är en annan karta som i och för sig passar men den tar 30% mer plats på minneskortet.

Råkar du få CNE 9 NT levererad i stället för CNE 2008 NT så är inte det hela världen. Vid registrering av licensen på www.garmin.com så får du gratis uppgradering till CNE 2008 NT.

MEN - det finns ingen större poäng i att köpa delarna som du beskriver. Bättre att köpa en 278 som har hela CNE 2008 NT installerad i internminne så att du har det extra 512 MB minnet fritt till andra kartor. T ex FriPro.
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by badpitt View Post

Jag köpte själv ett 4 Gb Micro SD minne på Netonet för 350 kr idag till min 60 cx, annars har Inet 2 Gb Micro SD för 140 kr , vanliga SD kort är ännu billigare.
            vet ej om det är en bra leverantör men det finns länkat tidigare i denna tråd...
            http://forum.soe.se/showpost.php?p=321830&postcount=593

tänkte nog beställa ett 512mb "garminminne" till 278 därifrån!
            För det finns väl bara en typ av minne som Garmin gjort eller kan det bli fel typ?
            Jag är inte ung nog att veta allt
            XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
            Det är värsta tricket att låta det va
            (Ohlson har semester production)

Comment

Originally posted by per-anders View Post
              vet ej om det är en bra leverantör men det finns länkat tidigare i denna tråd...
              http://forum.soe.se/showpost.php?p=321830&postcount=593

tänkte nog beställa ett 512mb "garminminne" till 278 därifrån!
              För det finns väl bara en typ av minne som Garmin gjort eller kan det bli fel typ?
              Det verkar vara rätt typ. Part number = 010-10226-21.

Jag själv beställde från amazon.com för 135$ inkl leverans inom USA. Dvs totalt c:a 900 kr. En kompis bar det med sig hem. Skickar du direkt till Sverige tillkommer tull & moms & frakt och då blir slutsumman minst 1300 kr.
              HMR

The art event!

Comment

60 cx

Hur stort minneskort klarar Garmin 60 CX av? Jag har förstått att endel äldre apparater inte klara de korten som ligger på 4 Gb. Klarar det 2 Gb?
                Någon som vet? Hur stora använder ni själva?

Comment

Hur stort minneskort klarar Garmin 60 CX av? Jag har förstått att endel äldre apparater inte klara de korten som ligger på 4 Gb. Klarar det 2 Gb?
                  Har en 60 CXs och den klarar 2Gb, bör gå även i en CX. MicroSD eller vad nu korten heter har en ny standard på korten som är över 2 Gb.
                  www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

2Gb funkar åtminstone fint, det kör jag med själv, billiga är de också, 4Gb och 6Gb har jag hört ska funka, men frågan är, om nu behov finns av 4Gb minne, då kanske det är lika bra att skaffa 2x2Gb? På 2Gb ryms hela CN2008 och ungefär halva sverige i Friluftskartan Pro, och sen finns det ju en gräns på drygt 2000 "kartbitar" som avmotiverar användandet av större minnen än 2Gb. Om man bara kör NT-kartor, där "kartbitarna" är på ett par-tre Mb så blir ju antalet färre än 2000 på ett 2Gb-kort, men om man kör vanliga kartor, där bitarna ligger runt 1Mb så ligger ju gränsen för maximalt användbart minne på runt 2Gb. Med ett 4Gb-minne riskerar man alltså att "gå i taket" vad gäller antalet "bitar"redan med 2-2,5Gb.
                    Last edited by Gilbert utan XRV; 03-02-2008, 06:12 PM.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                      2Gb funkar åtminstone fint, det kör jag med själv, billiga är de också, 4Gb och 6Gb har jag hört ska funka, men frågan är, om nu behov finns av 4Gb minne, då kanske det är lika bra att skaffa 2x2Gb? På 2Gb ryms hela CN2008 och ungefär halva sverige i Friluftskartan Pro, och sen finns det ju en gräns på drygt 2000 "kartbitar" som avmotiverar användandet av större minnen än 2Gb. Om man bara kör NT-kartor, där "kartbitarna" är på ett par-tre Mb så blir ju antalet färre än 2000 på ett 2Gb-kort, men om man kör vanliga kartor, där bitarna ligger runt 1Mb så ligger ju gränsen för maximalt användbart minne på runt 2Gb. Med ett 4Gb-minne riskerar man alltså att "gå i taket" vad gäller antalet "bitar"redan med 2-2,5Gb.
                      Tacksam för de snabba svaren

Comment

Jag får inte mitt 4Gb kort att fungera i min 60CSx... Visst är alla 4Gb av HC-typ...?

Comment

Originally posted by Micke_vb View Post
                          Jag får inte mitt 4Gb kort att fungera i min 60CSx... Visst är alla 4Gb av HC-typ...?
                          Jag lämnade tillbaka mitt 4 GB innan jag han testa det eftersom jag hörde talas om problemen. Min 60a är beställd och kommer nu i veckan (från Touratech). Blir en 2GB istället.

Comment

Det ska visst funka med senaste firmware enligt uppgifter jag hittat, men omän man matar i ett 4 eller 6Gb så syns och ryms bara 2Gb kartor enligt samma uppgiftslämnare(nån diskussionsgrupp på Yahoo).

Comment

Nej, alla 4Gb-SD är inte av HC-typ. Det finns en "fulvariant" som jag använder i min kamera (som eg inte kan ta ett 4Gb-kort).

Se denna sida på ITsajten t.ex. En för övrigt snabb och bra leverantör.
                              Dom är svåra att hitta i detaljhandeln av någon anledning.
                              Kör idag!

Comment

var köper man R-A-M fäste till min 278?

ringde RAM sverige men de hänvisa till några firmor jag inte lyckades hitta
                                Återförsäljarna på RAMs hemsida verkade mest vara båt firmor och jag ringde en och det var sååå besvärligt att beställa ett fäste som inte var ett båtfäste!
                                Jag är inte ung nog att veta allt
                                XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                                Det är värsta tricket att låta det va
                                (Ohlson har semester production)

Comment

Working...
                                X