Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tackar så mycket för hjälpen. Fasen vad jag gillar det här forumet. Så bra hjälp man kan få, och ofta snabbt också. Försöker att dra mitt strå till stacken också men känner att man behöver mer hjälp än man kan ge, vilken känns lite tråkigt.

Metoden för att göra rutten i mapsource var ju kanonbra när man fick kläm på den. Verkligen en genväg jämfört med mitt eget förbaskade klickande innan. TACK TACK
    /Putteman
    KTM 950 Adventure
    (KåtaTappraMän)
    "What we do in life, echoes in eternity"

Comment

Originally posted by Putteman View Post
      Tackar så mycket för hjälpen. Fasen vad jag gillar det här forumet. Så bra hjälp man kan få, och ofta snabbt också. Försöker att dra mitt strå till stacken också men känner att man behöver mer hjälp än man kan ge, vilken känns lite tråkigt.

Metoden för att göra rutten i mapsource var ju kanonbra när man fick kläm på den. Verkligen en genväg jämfört med mitt eget förbaskade klickande innan. TACK TACK

Man skulle kunna tro att du skriver istället för mig :)
      För jag känner precis lika.

Håller verkligen med om att det går mkt smidigare att göra en rutt på HMR vis än allt detta klickande som man gjorde innan. Tack igen HMR!

Det enda jag känner att jag kan bidra med om någon skulle vilja ha den hjälpen är att få Svensk tex på en Usa 60csx, kanske nån som sitter i samma läge som jag gjorde.

//Johan

Comment

SD-kort Zumo 550 & internt minne !

Hur stort är det interna minnet på Zumo 550 ?

Hur stort SD-kort kan man använda till Zumo 550 ?

Comment

Köptips 60 cx

Jag har beslutat att jag skall köpa en Garmin 60 cx och undrar om det är något jag bör tänka på tex "köp inte det" eller "glöm inte att köpa det" etc.
          Jag funderar på att köpa på Touratech komplett med MC-fäste, finns det någon anna butik i Sverige (jag vill ha allt på Svenska) som har bra priser?
          Gärna i Göteborgstrakten.
          Jag tänkte börja med vägkartan, ev komplettera med Friluftskaratan senare.

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
            Hur stort är det interna minnet på Zumo 550 ? Hur stort SD-kort kan man använda till Zumo 550 ?
            Det interna minnet är 2GB. City Navigator Europe 2008 tar c:a 1.4 GB. Rensar man bort diverse onödiga språkfiler så finns nog över 500 MB ledigt.

Hur stort extraminne man kan använda vet jag inte men 4 GB går bra. Antagligen funkar 8 GB oxå.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by nilzz View Post
              Man skulle kunna tro att du skriver istället för mig :)
              För jag känner precis lika.

Håller verkligen med om att det går mkt smidigare att göra en rutt på HMR vis än allt detta klickande som man gjorde innan. Tack igen HMR!

Det enda jag känner att jag kan bidra med om någon skulle vilja ha den hjälpen är att få Svensk tex på en Usa 60csx, kanske nån som sitter i samma läge som jag gjorde.

//Johan
              Jag råkade ut för ett kul fenomen

På inrådan av ixpärrter här på forumet (absolut inget illa ment - medveten om att man gör allt på egen risk!!) så gjorde jag en uppgradering av nå´n hemlig grundfil i 60CSX:en och vips - bara englese kvar som språk... ???

Har du ett händigt trix på hur man får tillbaka Svedala-språket är jag idel öra!

/molsson
              "Semester??? När kurvan nyper liiite mer än du tror är det ta mig tusan ingen semester längre..."

Comment

Originally posted by Molsson View Post
                ....
                Har du ett händigt trix på hur man får tillbaka Svedala-språket är jag idel öra!

/molsson
                http://www.garpatch.de.vu/

Comment

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på 60CX/CSX men om jag inte missminner mig så har den ett vanligt filsystem?

Dvs den ser, från datorn, ut som ett vanligt USB-minne?

Om så är fallet så skall du kolla upp mappen Garmin på GPS'en. Där skall finnas en mapp Text som innehåller språkfiler. Den Svenska heter antagligen "Swedish.gtt". Finns den där?

Under Garmin/Help/Swedish bör finnas ett 60-tal helpfiler. Gör det det?

Om inte, försök låna en 60CX från en kompis och kopiera in filerna. Kan ev oxå funka om du helt enkelt ominstallerar firmware som kan tankas hem från www.garmin.com.

Allt med reservation för att jag möjligen blandar ihop hur 60Cx funkar med någon annan modell - dom har ju så många....
                  Last edited by HMR; 02-23-2008, 10:54 PM.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                    Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på 60CX/CSX men om jag inte missminner mig så har den ett vanligt filsystem?

Dvs den ser, från datorn, ut som ett vanligt USB-minne?

Om så är fallet så skall du kolla upp mappen Garmin på GPS'en. Där skall finnas en mapp Text som innehåller språkfiler. Den Svenska heter antagligen "Swedish.gtt". Finns den där?

Under Garmin/Help/Swedish bör finnas ett 60-tal helpfiler. Gör det det?

Om inte, försök låna en 60CX från en kompis och kopiera in filerna. Kan ev oxå funka om du helt enkelt ominstallerar firmware som kan tankas hem från www.garmin.com.

Allt med reservation för att jag möjligen blandar ihop hur 60Cx funkar med någon annan modell - dom har ju så många....
                    Svenskan finns alltid där tillsammans med alla andra språk, skillnaden är att med Pacific basemap (jag tror det är det det går efter, alternativt serienumret, vilket i slutänden blir samma sak) så har Garmin fipplat till lite i firmwaren så man bara har fyra språk att välja mellan, varav svenska inte är ett, antagligen nån eftergift till de europeiska importörerna. Garpatch patchar om firmwaren så man själv kan välja vilka 4 språk man kan välja mellan. Enligt vad jag hört så har senaste versionen av firmware till Vista HCx (2.60) återgått till att alla språk är valbara, så om de gör likadant med alla maskiner kanske det går att lösa med en uppdatering till senaste firmware, annars bör Garpatch fungera.

Comment

Jag råkade ut för ett kul fenomen

På inrådan av ixpärrter här på forumet (absolut inget illa ment - medveten om att man gör allt på egen risk!!) så gjorde jag en uppgradering av nå´n hemlig grundfil i 60CSX:en och vips - bara englese kvar som språk... ???

/molsson
                      Jag gjorde som så att jag bytte språk på den senaste uppdaten, den uppdaten var på engelska men jag använde ett program och ändrade språket på uppdaten till Svenska. Uppdaterade sen gps:n med uppdaten och då fick jag Svenska i den.

Om du skickar din mail till mig så kan jag skicka uppdaten som redan är ändrad till Svenska. Då behöver du bara uppdatera gps:n.

Mvh Johan

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                        Garpatch patchar om firmwaren så man själv kan välja vilka 4 språk man kan välja mellan.
                        Dvs om jag förstår saken rätt så justerar Garpatch den hemtankade uppgraderingsfilen "GPSMAP60Cx_350.exe" innan man exekverar uppgraderingen?
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Dvs om jag förstår saken rätt så justerar Garpatch den hemtankade uppgraderingsfilen "GPSMAP60Cx_350.exe" innan man exekverar uppgraderingen?
                          Ja, man väljer själv dom 4 (max 4 men man kan nog även bara välja 1 språk) språken man vill ha på uppgraderingen innan man skickar den till gps:n.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                            Jag har beslutat att jag skall köpa en Garmin 60 cx och undrar om det är något jag bör tänka på tex "köp inte det" eller "glöm inte att köpa det" etc.
                            Jag funderar på att köpa på Touratech komplett med MC-fäste, finns det någon anna butik i Sverige (jag vill ha allt på Svenska) som har bra priser?
                            Gärna i Göteborgstrakten.
                            Jag tänkte börja med vägkartan, ev komplettera med Friluftskaratan senare.
                            Jag har precis nyligen beställt 60Csx, men jag köpte från GPS Warehouse i Storbrittanien (www.gpsw.co.uk) och jag valde att fortsätta med RAM-fästen. Jag har använt RAM till min nuvarande Garmin GPS V och tycker det har fungerat utmärkt, sparar pengarna till kartor istället. Men jag har inget behov av svenska manualer e dyl och tycker det är OK med kortare garanti som man får i utlandet. Därför har jag förstås inget tips om handlare i Götet.
                            Du kommer att klara dig bra för MC-bruk med vägkartan, även småvägar finns med i den. Jag dräller en del i skogen (promenad och MTB) och därför ska jag uppgradera till Friluftskartan Pro när jag fått apparaten. Jag måste bara vara säker på att jag kan installera min befintliga vägkarta i den nya GPS:en innan jag bränner pengarna.
                            --------------------------------
                            Borde köra mer...

Comment

Originally posted by Svekke View Post
                              Jag har precis nyligen beställt 60Csx, men jag köpte från GPS Warehouse i Storbrittanien (www.gpsw.co.uk) och jag valde att fortsätta med RAM-fästen. Jag har använt RAM till min nuvarande Garmin GPS V och tycker det har fungerat utmärkt, sparar pengarna till kartor istället. Men jag har inget behov av svenska manualer e dyl och tycker det är OK med kortare garanti som man får i utlandet. Därför har jag förstås inget tips om handlare i Götet.
                              Du kommer att klara dig bra för MC-bruk med vägkartan, även småvägar finns med i den. Jag dräller en del i skogen (promenad och MTB) och därför ska jag uppgradera till Friluftskartan Pro när jag fått apparaten. Jag måste bara vara säker på att jag kan installera min befintliga vägkarta i den nya GPS:en innan jag bränner pengarna.
                              Ramfäste? Vad är det?
                              Frisluftskartan finns ju på "illegala sighter" att ladda ner, osäker på om de verkligen fungerar dock.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                                Ramfäste? Vad är det?
                                ...
                                http://www.r-a-m.nu är länken till RAM-fästena.

Comment

Working...
                                X