Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag kan rapportera att Streetpilot 3 som fanns på den engelska sidan, den Anders F. och kanske anda har köpt ifrån, nu verkar vara helt slut och de lagerför den inte längre. Jag fick ett mail från dem idag. Bra att veta för er som kanske är sugna på en sådan. Attans säger jag. Den hade nog varit perfekt.
    XR650R -02
    cb900f Bol 'dor -81

Comment

Originally posted by Tingsborg
      Jag kan rapportera att Streetpilot 3 som fanns på den engelska sidan, den Anders F. och kanske anda har köpt ifrån, nu verkar vara helt slut och de lagerför den inte längre. Jag fick ett mail från dem idag. Bra att veta för er som kanske är sugna på en sådan. Attans säger jag. Den hade nog varit perfekt.
      Garmin Streetpilot 2610 för £267.95 kanske kan vara ett alternativ? Utgången modell men ny.

http://www.blokesstuff.com/Product.a...ProductID=1123

/SvenG

Comment

Originally posted by Alex
        Har tänkt mej en Garmin 60csx eller cx. (verkar vara en popis maskin)
        var har ni köpt era och vad har ni köpt till/fått med, samt betalat för dem.
        (kan ju va så att någon hittat ett kanonklipp)

maskinen kostar ju runt 5000:- måste jag köpa kartor för Ca:2000:- för att få andvändning av den ?
        Det man behöver köpa är en 60CX + Automotive Kit. Kitet innehåller bl a kartan inkl licens. Hyfsade priser finns på www.aspidshop.com. Pris c.a 4500 + 2200 = 6700.-. Dessutom behövs ett 1 GB minneskort och MC-fäste.
        HMR

The art event!

Comment

60Csx

Hej!

Nu i renoveringstider (KTM´n har skurit på utgående axel samt lagret på insidan av denna axel ) har jag skaffat mig Garmin 60CSX som en 30års present till mig själv med friluftskartan Pro Svealand och undrar vad som krävs för att även kunna använda motorvägs funktion med instruktioner (typ tomtom ). Jag gissar att man kanske måste köpa City Select eller City Navigator?!
          Friluftskartan Pro verkar väldigt fin. Är det denna som gäller för typ KartKjellevägar =) ?

God Afton!
          620SC,525 EXC,950Adv,625 SXC, 950SE, 525 EXC SixDays Aprilia 4.5, Ktm 950 SE, - Sålda
          Can-AM XXC Outlander, stealth snorkel, radiator relocation kit, KTM 690 R -14

Comment

För typ kartkjellvägar funkar city navigator, som också är det du behöver för att navigera i stad och på landsväg. Metroguide är ett fungerande alternativ med lite mindre(alt. bökigare) funktionalitet.

Friluftskartan är utmärkt när du som svampplockare/vandrare eller mtb-cyklist vill bedöma hur backigt det blir eller om det ligger ett träsk i vägen. Större stigar finns med (men det finns massor med stigar i skogen som inte finns med) och det finns ingen funktion för att göra rutter som följer väg.

Ha kul!
            --------------------------------
            Borde köra mer...

Comment

gpshållare

Det blev en GPSMap 60CX tillslut, får väl nog säga att jag är nöjd - det är en hel del saker att lära sig kring detta. Nästa steg är ju byta till större minneskort samt fixa med hållare. Någon som har erfarenhet av Cykelfäste till denna GPSen, 200 spänn på dustin är ju billigt, men frågan är hur det funkar... bra mycket billigare än touratech ju! Sen är det strömförsörjningen, tycker nog att batteritiden är rikigt bra, men det lär ju skaka om man monterar fast den... får prova med diverse stoppningar... annars får man väl försöka fixa med ström från batteriet enligt alla konstens regler här på forumet.

Comment

Om du har en multimeter så går det enkelt. Min 60cs har fungerat oklanderligt i 70 mil och i alla marksyningar utom en. Det är "bolt on" på styret med orginal cykelfäste. Jag mätte med jord mot ramen och in i tändningslåset tills jag hittade en kabel där det fanns spänning både med och utan lyse. En strömtjuv och kopplade in en cigg-hona från classe (20kr kanske), Säkring finns i orginal kabeln. Inte snyggast kanske men jag kom ut i grönskan fort.

lycka till med en kul grej.
                Inget här i världen är så rättvist fördelat som förståndet: Alla anser att de fått tillräckligt.
                Jacques Tati

Comment

Hmmm - jag såg en tråd startad av tga om Quest2 som direkt låstes av någon moderator-Hitler. Bra med diciplin men kanske tappar folk lusten att skriva? Tråden tycks i alla fall ha dött!

För att svara på frågan om Quest2 -

Den som är intresserad av Quest2 kanske bör ta en titt på 60CX istället. För offroadbruk har 60CX viktiga fördelar. T ex att kunna lagra 20 namngivna tracks. Kan vara viktigt när man vill köra där kartan är dålig.

Räknar om rutten när man väljer att köra bredvid planerad rutt gör alla navigatorer när dom är felaktigt inställda. Inte bara Quest2. Två inställningar måste göras innan en navigator blir användbar för offroadbruk:

- Sätt "Auto Zoom" = OFF så att du själv alltid bestämmer skalan.

- Sätt "Offroute Recalculation" = OFF så att inte navigatorn med automatik förstör rutten bara för att du kör 10 m in i skogen för att pinka. Du kan när som helst manuellt beordra navigatorn att räkna om rutten genom två knapptryckningar. Det viktiga är att stänga av automatiken.
                  HMR

The art event!

Comment

KartKjell garmin rutt!

Någon som har en rutt som Kartkjelle har åkt. En typisk söndags rutt m.a.o!
                    620SC,525 EXC,950Adv,625 SXC, 950SE, 525 EXC SixDays Aprilia 4.5, Ktm 950 SE, - Sålda
                    Can-AM XXC Outlander, stealth snorkel, radiator relocation kit, KTM 690 R -14

Comment

Hur är Magellan eXplorer XL?

Den fick bäst i test i DN. Verkar ha bra svenska kartor, topo + som är baserade på fastighetskartan (1:10 000) . Jämförde också Magellans Word Map med Garmins motsvarighet. Magellan verkade klart bäst, har tex höjdkurvor i både Indien och Vietnam.

Comment

Re: Hur är Magellan eXplorer XL?

Originally posted by fabola
                        Den fick bäst i test i DN. Verkar ha bra svenska kartor, topo + som är baserade på fastighetskartan (1:10 000) . Jämförde också Magellans Word Map med Garmins motsvarighet. Magellan verkade klart bäst, har tex höjdkurvor i både Indien och Vietnam.
                        Planeras långresa hör jag

Comment

javascript:emoticon('') skall nog inte åka MC till Indien landsvägen i alla fall javascript:emoticon('')

Tänkte mest att det kan vara kul att ha en GPS med sig på resor också.
                          Vill också att GPS skall vara universell (MC, cykel,vandring, båt, bil).

Angående kartkvaliteten i Worldmap så måste jag nog ta tillbaka att Magellan var bäst, se http://gpsinformation.us/Maps/world-maps.htm (Jämför tex vägnätet runt Dakar! )

Har hittat lite nackdelar med Maggellan eXplorist XL järmfört med Garmin 60csx:
                          -lite klumpig, 4st AA-batterier i stället för 2
                          -lite dyrare
                          -lite dyrare kartor (speciellt SwedenTopo + om man vill ha flera län)
                          -inte så många speciella kartor till enskilda länder
                          -inte så många tillbehör som till Garmin.

Ett alternativ till Garmin 60csx eller Magellan eXplorist XL kan vara en "Rugged PDA". Bästa verkar vara (?) Loox560:

http://www.topguard.se/store/index.p...roducts_id=708

eller PDA/smartphone(!) + special vattentät låda tex otterbox, finns på Dustin: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090924

Nån som har erfarenhet ?

Sist en länk till en bra sida: http://gpsinformation.net/

Comment

Har lite bekymmer med att ladda in kartor i Garmin 60cx, har jag lagt in Friluftskartan , och sen lägger in metroguide så försvinner friluftskartan har 1 gib kort i så platsen finns ju, har inte lyckats läsa mej till vad som e galet, men tror att det är någon instälning!
                            någon som vet ?
                            Mvh Alex
                            Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
                            http://www.jstools.se/

Comment

Du måste ladda upp alla kartor till GPS:en samtidigt.
                              D.v.s. att markera dom kartdelar i fridluftskartan du vill ha sen byter du till metroguide
                              Och väljer likadant där, därefter laddar du upp allt till GPS:en.

Comment

Aha Tack ....
                                Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
                                http://www.jstools.se/

Comment

Working...
                                X