Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Brodde View Post
    Stor trivs med min 550. rekomenderas om man även vill ha deni bilen.
    Håller helt med! Jag använder den på alla underlag, långturer och snabbrundor, och med FK Pro inlk. modifikationen så funkar den perfa.

Comment

Håller på att designar en GPS-hållare som ska skydda icke vattentåliga GPSer (just nu utformad för gamin nüvi 200) från väta.

Designen jag håller på med nu vet jag inte riktigt hur jag ska få tät vi strömingången och så har jag inte bestämt hur fästet ska se ut.

Tänk er en burk formad efter en GPS med en utbuktning för laddarkabel.

Vill inte ge ut mycket mer info då man är lite för nojig av sig

Tar gärna emot alla former av tips som hur jag ska lösa saker på och saker jag ska tänka på!

Tack på förhand!

Edit: Gärna tips på hur man ska göra det ganska lätt att ta med sig GPSen!
      Antingen löst eller hela hållaren (problemet med hela hållaren är stömmen, så då vill jag gärna ha tips på en vinklad USB mini B (?) kontakt)

Comment

Originally posted by Igge View Post
        Håller på att designar en GPS-hållare som ska skydda icke vattentåliga GPSer (just nu utformad för gamin nüvi 200) från väta.

Designen jag håller på med nu vet jag inte riktigt hur jag ska få tät vi strömingången och så har jag inte bestämt hur fästet ska se ut.

Tänk er en burk formad efter en GPS med en utbuktning för laddarkabel.

Vill inte ge ut mycket mer info då man är lite för nojig av sig

Tar gärna emot alla former av tips som hur jag ska lösa saker på och saker jag ska tänka på!

Tack på förhand!

Antingen löst eller hela hållaren (problemet med hela hållaren är stömmen, så då vill jag gärna ha tips på en vinklad USB mini B (?) kontakt)
        Kolla på http://www.otterbox.com/ för inspiration
        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Tackar!

En fråga, klarar man sig utan att kunna vinkla GPSen?
          Bortsett från runt styret?
          Alltså klarar man sig utan att kunna vinkla i sidled?

Comment

i

Har inga direkta tips på nån typ av box men har själv köpt denna väska för min Nuvi 200:

http://www.navigon.com/site/se/sv/sh...C6D.navigon-52

Tycker den funkar helt kanon,bra med små fack för div prylar.
            Dock så var fast sättningen med rem och magneter inte så passande för plast tankar förstås (Går säkert att lösa på nåt annat sätt till plast tankar)
            Verkar stå imot lite regn hyfsat bra, var med en typ regn skydd för att trä över men var väl så där i utformningen men fyller sin funktion.

//Lars

Comment

Originally posted by Lars View Post
              Har inga direkta tips på nån typ av box men har själv köpt denna väska för min Nuvi 200:

http://www.navigon.com/site/se/sv/sh...C6D.navigon-52

Tycker den funkar helt kanon,bra med små fack för div prylar.
              Dock så var fast sättningen med rem och magneter inte så passande för plast tankar förstås (Går säkert att lösa på nåt annat sätt till plast tankar)
              Verkar stå imot lite regn hyfsat bra, var med en typ regn skydd för att trä över men var väl så där i utformningen men fyller sin funktion.

//Lars
              Alltid ett alternativ

Fast just nu är det uteslutet då jag ska försöka vara med i en designtävling och så har jag plasttank. Sen var ju priset ganska högt tyvärr.

Men en plan B iaf, för jag kommer behöva nåt smidigt sätt för GPSen ändå. Om nu lärarna skulle sätta stopp.

Nån smart kabellösning på den?

Comment

Nån smart kabellösning på den?
                Jag har en känsla av att det står & faller med att du kan hitta en vinklad USB-kabel som ansluter tunnt till baksidan. Dom finns. Men jag vet inte var man köper dom.

Sedan behövs bara en zip-påse med öppningen neråt/bakåt. Tejpas fast på tanken med silvertape. Funkar helt OK. Kan manövreras genom plastpåsen.

Snyggt? Nej! Designpris? Nej!

Praktiskt? Ja! Billigt? Ja!
                HMR

The art event!

Comment

Tydligare vägar i Garmins karta?

På Garmins karta City Navigator så ser kartbilden ut ungefär så här på bl a 278 och 60CX:

Men det går att fixa till så att kartbilden ser ut som i en vanlig bilatlas:

Hur gör man? Se här!
                  HMR

The art event!

Comment

vad ska man välja

Jag kan inte mkt om gps men har ögnat runt här till och från.
                    Nu har jag kommit på att jag måste investera i en men vet ej vad jag ska välja. Hoppas det finns ngn här som kan ge tipps och lite info.

Mina krav som den ska klara är följande:

VARNING FÖR TRAFIK KAMEROR som är uppdateringsbar efterhand harry haffar sätter upp nya.
                    Vattentät så man kan ha den på hojen.
                    Bil och ett bra hoj fäste (eller bra fästpunkter så man kan bygga fäste till hojen)
                    Uppdateringsbara/utbytbara kartor både så man kan byta till typ friluftskarta om man vill, och så man kan uppdatera vid eventuella vägförändringar.
                    Hållbar så man kan kasta den i väggen om man blir sur på den.
                    Gärna minneskort för extra kartor eller musik mm.mm
                    tja det var nog allt

Jag har tittat på quest 2 men det verkar vara svårt att få info om den, har pratat med några försäljare men dom verkar inte veta... eller ska man välja ngt annat???
                    450 lite för mycket

Comment

Originally posted by dundee View Post
                      Jag kan inte mkt om gps men har ögnat runt här till och från.
                      Nu har jag kommit på att jag måste investera i en men vet ej vad jag ska välja. Hoppas det finns ngn här som kan ge tipps och lite info.

Mina krav som den ska klara är följande:

VARNING FÖR TRAFIK KAMEROR som är uppdateringsbar efterhand harry haffar sätter upp nya.
                      Vattentät så man kan ha den på hojen.
                      Bil och ett bra hoj fäste (eller bra fästpunkter så man kan bygga fäste till hojen)
                      Uppdateringsbara/utbytbara kartor både så man kan byta till typ friluftskarta om man vill, och så man kan uppdatera vid eventuella vägförändringar.
                      Hållbar så man kan kasta den i väggen om man blir sur på den.
                      Gärna minneskort för extra kartor eller musik mm.mm
                      tja det var nog allt

Jag har tittat på quest 2 men det verkar vara svårt att få info om den, har pratat med några försäljare men dom verkar inte veta... eller ska man välja ngt annat???
                      Finns mängder. Prisvärda/bra alternativ är Garmin 60 Cx/Csx, liten, extra stöttålig men talar inte och ingen blåtand eller så. Garmin Zumo 500/550, stor pekskärm, blåtand, 3D visning och lite mer "modernt lull lull". Har 60 Csx själv och är kanonnöjd. Läs bakåt i tråden, finns mängder skrivet, många som gillar Zumo t.ex.

http://resmark.se/gps/gpstips.pdf

Bra köptips som gps gurun HMR har gjort.

Lycka till.
                      /Putteman
                      KTM 950 Adventure
                      (KåtaTappraMän)
                      "What we do in life, echoes in eternity"

Comment

Har en lucka att fästa på min hållare.

Det är fyra fästpunkter på det sättet jag gjort nu.
                        Men hur ska man göra det, fyra stycken vingmuttrar uppepå är ju bland de smidigare men å andra sidan så är det rätt fult och kräver många varv för att sitta bra.

Någon som har tips på hur jag kan fästa luckan?

DZUS ska tydligen ha rätt smidiga lösningar men har inte hittat någon som verkar sälja till privatpersoner.

Tack på förhand!

Comment

Har en lucka att fästa på min hållare.

Det är fyra fästpunkter på det sättet jag gjort nu.
                          Men hur ska man göra det, fyra stycken vingmuttrar uppepå är ju bland de smidigare men å andra sidan så är det rätt fult och kräver många varv för att sitta bra.

Någon som har tips på hur jag kan fästa luckan?

DZUS ska tydligen ha rätt smidiga lösningar men har inte hittat någon som verkar sälja till privatpersoner.

Tack på förhand!
                          köp "snäpp fästen" brukar finnas på järn affärer och liknande, typ sådana som sitter på vissa mindre metall och trä lådor.
                          Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Radera kartor på Garmin 60Csx???

Jag laddade in typ hela Europa i min Garmin 60Csx när jag köpte den, men skulle nu vilja frigöra en del minne. Jag lyckas inte fatta hur jag raderar kartor från minneskortet? Har letat som fasen i Gps´en, instruktionsboken, Mapsource hjälpen osv. När jag kopplar in den till datorn med USB så kommer den inte heller upp som en enhet i "Utforskaren", annars kunde jag säkert kommit åt den där. Hjälp någon?
                            /Putteman
                            KTM 950 Adventure
                            (KåtaTappraMän)
                            "What we do in life, echoes in eternity"

Comment

Originally posted by Putteman View Post
                              ...... Jag lyckas inte fatta hur jag raderar kartor från minneskortet? .......... Hjälp någon?
                              Varje gång du laddar in en ny kartuppsättning så raderas de du har på kortet, du ska alltså inte "radera och lägga till" Prova att bara lägga in en lite kartdel i GPSen så ska du se vad som händer, hela Europa försvinner.

/Ax

Comment

Det går också, om man vill komma åt specifika filer på gps:ens minneskort att starta upp den i USB-läge, på tex 60Cx/CSx gör man så här:
                                tryck menu+menu så kommer du till huvudmenyn, välj "inställningar", välj "gränssnitt" och välj "USB-minne" Minneskortet kommer nu att synas som just ett USB-minne med egen enhetsbokstav i din utforskare/den här datorn. Detta kan vara bra om du vill behålla hela europa på minneskortet, då byter du bara namn på filen gmapsupp.img till tex gmapsuppspar.img du kan då använda resterande minne för att ladda upp andra kartor, och när du vill byta tillbaka till hela europa så raderar du bara den gmapsupp.img du har inne just då och byter namn på gmapsuppspar.img till gmapsupp.img och slipper vänta den timme det tar att ladda upp hela europa igen. Det kan också vara bra om man tex vill ha med sig en mekhandbok på långresan, stoppa in din mekhandbok på minneskortet och i händelse av behov letar du upp en dator med USB, startar upp Garminen i USB-läge och läser och begrundar. För att byta ut kartorna så är dock AndersX metod den riktiga/enklaste.
                                Last edited by Gilbert utan XRV; 01-20-2008, 08:39 PM. Reason: missade bokstäver

Comment

Working...
                                X