Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by johanssonsan
    Har inte köpt något av dom. Ett annat tips kan vara www.ebay.de
    Såg flera med bra pris.
    Observera att Garmins garantier inte gäller när man köper nya apparater via Ebay, om jag har uppfattat deras licensvillkor rätt. Jag kan ha fel, men kolla upp det.
    --------------------------------
    Borde köra mer...

Comment

Originally posted by Micke
      zzap skrev:
      Förvisso inte över disk, men jag snubblade över den här sidan http://www.navigate-worldwide.com och dom hade hade rätt schyssta priser. Iaf på Garmin 60CSx som jag är ute efter, 4360 SEK mot de 5290 SEK som är det billigaste på pricerunner.se.

Var medveten om att de är importerade från USA och har inte svenska menyer, inte heller har dom europas grundkarta.

// Micke
      Det kan ju vara bra att veta. Engelska menyer är väl inte så farligt det kan man ju leva med. Men kartan vill man ju ha. Borde det inte gå att köpa den separat och lägga in?
      DR 350S -92

Comment

Min 60CS har svenska menyer och "världskartan". Kartan håller för de flesta europavägarna. Heter GPSMAP 60CS , Atlantic 010-00322-31. Köpt i Dubai.
        Numera med Friluftskartan - mycket nöjd! Friluftskartan PRO anser jag är mer till för skogsluffare - förmodligen går det att dölja en del detaljinformation så att vägar/stigar syns bättre. Annars blir det lätt för rörigt. Någon som har provat?

Comment

Originally posted by zzap
          Originally posted by Micke
          zzap skrev:
          Förvisso inte över disk, men jag snubblade över den här sidan http://www.navigate-worldwide.com och dom hade hade rätt schyssta priser. Iaf på Garmin 60CSx som jag är ute efter, 4360 SEK mot de 5290 SEK som är det billigaste på pricerunner.se.

Var medveten om att de är importerade från USA och har inte svenska menyer, inte heller har dom europas grundkarta.

// Micke
          Det kan ju vara bra att veta. Engelska menyer är väl inte så farligt det kan man ju leva med. Men kartan vill man ju ha. Borde det inte gå att köpa den separat och lägga in?
          Jag har inte hört om något sätt att lägga in en ny baskarta. Det är ett av Garmins sätt att låsa in sina användare. Menyerna däremot lär gå att hacka in i nytt språk.

OBS! Baskartan är bara användbar för långtouring. Du kan exv ladda detaljkartor för start och målområde och förlita dig på baskartan däremellan, men du ser inte mycket mer än europavägar.
          Borde köra mer...

Comment

Tankade över en rutt jag gjort i MapSource till Streetpilot 3 men jag kan inte hitta rutten i gps:n.
            Frågan är om jag har gjort fel eller om man inte kan tanka över rutter från mapsource till Streetpilot 3?

Läste i Manualen till Mapsource att det inte går att föra över rutter till alla Garmins gps:er men det stod inte vilka modeller.

Comment

För konvertering av waypoints o tracks till de flesta andra finns ett litet
              fint program som ni hittar här:

http://www.gpsinformation.org/ronh/

Har funkat kanon för mig i alla fall.

/Håkan

Comment

Det ordnade sig.
                Jag fick föra över kartor till minneskortet via Usb och rutt direkt till GPS:n via seriellporten.

Comment

Vista Cx eller GPSMap 60Cx

Funderar på GPS. Väljer mellan ovanstående modeller.
                  Vista Cx:
                  + kompass
                  + höjdmätare
                  + billigare
                  - äldre modell?
                  - enklare teknik?

GPSMap 60Cx:
                  + mer omtalad
                  - dyrare
                  - saknar kompass/höjdmätning

Vistan är (på Dustin) ca 500+moms billigare, är det värt dom extra pengarna för 60Cx?

Comment

JA! På 60Cx får du det bättre SirfIII-chipet som enligt alla beskrivningar jag läst ger överlägsen mottagning i skog exv. Vistan har inte detta chip.

Själv har jag en gammal GPS, men med så pass liten prisskillnad skulle jag satsa på 60 Cx. Om du vill ha kompass så blir det Csx, men då blir det förstås ännu dyrare.
                    Borde köra mer...

Comment

Efter 2 nöjda år med en 60CS och Cityselect och friluftskartan så sålde jag och bytte till en 60CSx för att få lite bättre mottagning i tät skog och mera minneskapasitet. Köpte också City Navigator v8 samt Friluftskartan pro och ett 1 gig minneskort.
                      Så nu har jag laddat in hela Sverige,Norge,Finland,Danmark och norra Tyskland av City Navigator v8 samt hela Friluftskartan pro Götaland i det lilla nagelstora minneskortet och då har jag ända 300 meg ledigt
                      Vilken skillnad . 60CSx hittade sateliterna inne i huset! Upplevde den även mycket snabbare i uppdateringen. Var ute en sväng med bilen( ja,ja hojen ligger i delar :mad: ) och testade lite de nya kartorna. Båda är mycket bättre än föregångarna. Framförallt kommer Friluftskartan väl till pass då den visar mycket mer stigar och mindre vägar än City Navigator. Tycker dessutom att den funkar mycket bättre då det går att ha CSx,n att låsa på stigar/vägar. Om min gamla hade denna funktion i gamla Friluftskartan så har jag då missat detta.
                      Så nu hoppas jag bara jag får hojen i nästa vecka så grejorna får testas ordentligt.

/ Robban S

Comment

Originally posted by Robban S
                        Vilken skillnad . 60CSx hittade sateliterna inne i huset! Upplevde den även mycket snabbare i uppdateringen. Var ute en sväng med bilen( ja,ja hojen ligger i delar :mad: ) och testade lite de nya kartorna. Båda är mycket bättre än föregångarna.
                        Jag bytte från 60CS till 60CSX efter en smärre olycka och upplever samma sak... Hade den i ryggsäcken när jag var o körde sist och blev förvånad då den hade plottat hela rutten...

Comment

Originally posted by putte82
                          Jag är också inne på att skaffa en gps men inte lätt att veta vad man ska satsa på, finns ju massvis med varianter och kombinationer.
                          Har ni några tips på enheter och/eller tips på andra funktioner jag bör se över om jag vill ha som mcåkare?
                          Ta en titt på http://resmark.se/gps/navigator.pdf . Som du beskriver dina behov kanske du borde titta närmare på Garmin 60CX?
                          HMR

The art event!

Comment

Hej! Jag tycker jag läst inlägg och info om gps så ögonen blöder o svider,
                            Men jag får fortfarande inte ihop det, Det är en djungel av info om maskiner o kartor..
                            Har tänkt mej en Garmin 60csx eller cx. (verkar vara en popis maskin)

Kartor . på cx står det att det ingår europa! (vad är det ??)
                            på cxs står det inte att det ingår någon karta alls !!
                            Vad behöver man köpa för karta för att andvända den till att tex sitta hemma och planera en tur?

Cn8 har jag läst att många andvänder , när jag letar på nätet hittar jag bara upplåsningskoder för ca 1200spänn! vart är kartorna?

var har ni köpt era och vad har ni köpt till/fått med, samt betalat för dem.
                            (kan ju va så att någon hittat ett kanonklipp)

maskinen kostar ju runt 5000:- måste jag köpa kartor för Ca:2000:- för att få andvändning av den ?

Det var allt för nu, Tackar i förhand ifall någon orkar förklara för mej
                            Så om jag verkar förvirrad så är det inget mot vad jag är när det gäller detta

Mvh Alex
                            Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
                            http://www.jstools.se/

Comment

Döda tydligen denna tråden med tidigare inlägg

en fråga till bara ... http://www.mobillagret.com/productinfo/100434/
                              om jag köper denna till tex garmin 60cxs blir det bra till normalt grusåka då ?
                              Mvh Alex
                              Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
                              http://www.jstools.se/

Comment

Originally posted by Alex
                                Döda tydligen denna tråden med tidigare inlägg

en fråga till bara ... http://www.mobillagret.com/productinfo/100434/
                                om jag köper denna till tex garmin 60cxs blir det bra till normalt grusåka då ?
                                Mvh Alex
                                Såg dina frågor. Min erfarenhet av 60CSx är att du bör köpa CityNavigator v8 också för att det skall funka ordenligt med automatisk ruttning. Så en kostnad på 1499:- + 5499:- är det väl från mobillagret.
                                Dessutom bör man ha en bra hållare från exempelvis touratech till en kostnad av runt tusenlappen samt en strömkabel från samma firma, kostar ett par hundra. Så helt gratis är det inte. Men jädrans bra grejer.
                                Jag bytte från en CS utan x till en med och det var en stor skillnad. Den med x är mycket snabbare och hittar positionen mycket snabbt. Omräkning av rutterna om man kör fel är också mycket snabbare än den gamla.

/ Robban S

Comment

Working...
                                X