Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by nusseblixt View Post
    Någon som harprovat appen "Sverige Topo Karta" på en android-enhet?
    Vad tycker ni så fall om den?

Själv använder jag "Topo GPS" vilket funkar ok men med lite småbrister.
    + Gröna kartan 1:50000 = enkelt att se storlek på väg/stig, vägbommar mm
    + Enkelt att importera/dela spår
    + Billig (38 kr för Sverige)
    - Ingen kartrotering efter åkriktning
    - Inget stöd för rutter

Verkar som omdet skiljer en del på Topo GPS om man kör android eller iphone.
    Fortsätt här https://forum.soe.se/showthread.php?...din-smartphone
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by Putteman View Post

Bra köptips som gps gurun HMR har gjort.

Lycka till.
      Finns det en uppdaterad version av Resmarks eminenta guide som är gångbar anno 2018/2019?
      @HMR - har du snickrat ihop fler?
      Har en arbetskollega som ska köpa en GPS och du är väl den med råge som är "svart-bältare" inom området...
      XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Vore onekligen på tiden att jag uppdaterar. Får ta mig i kragen.

Men i princip stämmer dokumentet. Bara att det tillkommit några nya Garmin modeller. Tyvärr inte alltid bättre än de gamla.

HMR
        HMR

The art event!

Comment

Jag är lite inne på att byta GPS lösning till kommande säsong.
          Smartphone med någon app, montana 610 eller 276cx?
          För väg och skog, vilket av dessa tre alternativ är att föredra om man bortser från priset?

Comment

Med risk för att svära i kyrkan.
            Iphone med TopoGps, eller Galileo appen. Allt beror på tycke och smak för kartbild.
            Spöar Garmin´s GPS på alla områden idag.
            Twistyride säljer bra skal för din iphone så du kan laddning ansluten under färden utan att vara rädd för vatten.
            Kostnad? 40 kr och du slipper trippla GPS:er, spårkartor och annat.

Comment

Originally posted by Baen View Post
              Jag är lite inne på att byta GPS lösning till kommande säsong.
              Smartphone med någon app, montana 610 eller 276cx?
              För väg och skog, vilket av dessa tre alternativ är att föredra om man bortser från priset?
              Garmin Montana är svårslagen.

Comment

Har idag en Montana 600 och det är pinsamt att där inte skett någon vettig produktutveckling sedan 2011. Montana är ändock den idag vettigaste produkten för offroad MC åkning.

Men när den går sönder och jag behöver byta blir det telefon och app. Jag vägrar betala 4000kr för en produkt som var åldrad redan när den kom för 7 år sedan...
                Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                  Med risk för att svära i kyrkan.
                  Iphone med TopoGps, eller Galileo appen. Allt beror på tycke och smak för kartbild.
                  Spöar Garmin´s GPS på alla områden idag.
                  Twistyride säljer bra skal för din iphone så du kan laddning ansluten under färden utan att vara rädd för vatten.
                  Kostnad? 40 kr och du slipper trippla GPS:er, spårkartor och annat.
                  Jag har inget emot att prova att använda en telefon men jag är skeptisk till hur länge laddlösningen håller? Är det inte väldigt lätt att det vibrerar sönder?

Comment

Du måste kör/bör med extern laddning, eller kortare fikaturer
                    Twistyride har bra skal med uttag för extern laddning. Jag har skruvat ett sådant direkt i roadbookfästet.
                    Inget har vibrerat sönder ännu.

Skulle det vara så, en beggad Iphone4s år du för 4-500. Dvs du kan lätt köpa 10 för samma pris som en Garmin.

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                      Du måste kör/bör med extern laddning, eller kortare fikaturer
                      Twistyride har bra skal med uttag för extern laddning. Jag har skruvat ett sådant direkt i roadbookfästet.
                      Inget har vibrerat sönder ännu.

Skulle det vara så, en beggad Iphone4s år du för 4-500. Dvs du kan lätt köpa 10 för samma pris som en Garmin.
                      Syftar du på deras egna laddlösning? Den känns som om den är bra mot vatten men inte gör någon skillnad på vibrationer. Hur länge har du kört med laddkabel i tuff miljö utan bekymmer?

Comment

Sedan 2015. Som du kanske läst har vi genomfört diverse rekningar och körningar för roadbook inom SOE.
                        Kör med dessa hållare och laddning. http://shop.twistyride.com/

Karta - kör med både kartex, frilutskartan. Bara jag får ett spår, sen om det ligger på väg eller utanför väg spelar ingen roll för min del. Jag behöver inte tre GPS:er för att veta var jag är, eller var jag ska.

Comment

Tack för tipset SvenB. Slog till på en iPhone 6 och tillhörande twistyride kit. Får utvärdera framåt våren.

Comment

Working...
                          X