Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har fått in Mapsource från en gammal skiva och har laddat alla andra program jag hittat för att installera kartor men Garmin Express funkar inte.
    Skall ringa Garmin imorgon. Misstänker tyvärr att det blir goddag yxskaft på frågorna.

Känner inte till någon i Göteborgs/Kungälvstrakten med nuMaps Lifetime på modernare GPS men kan kanske få napp här?

Att skicka PC med GPS till dig låter som lite onödigt dramatiskt men tack för erbjudandet. :)

I värsta fall får jag väl köpa en billig GPS med nuMaps Lifetime så att jag kan använda den för att ladda min klenod. :/

Originally posted by HMR View Post
    Jag använder en "alternativ källa" när Garmin strular för att få in ny karta i PCn. Gjorde så nu senast när inte Express funkade för min LifeTime till min Nuvi 760.

Maila Garmin och fråga hur man skall göra. Får du inget vettigt svar så pröva först att låna en kompis GPS med LifeTime, installera m hj a den och hämta sedan din upplåsningskod från MyGarmin.

Går inte heller det så återstår bara att skicka PC + 278 till mig så installerar jag rubbet. :(
    Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
    Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
    KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
    Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

Då var man på banan igen. Skam den som ger sig.

Hittade en gammal version av Garmin Express på en bärbar PC jag hade i gömmorna. Lät bli att koppla upp mot internet och slapp uppdateringen till den nya oanvändbara varianten. Visserligen var inte heller denna version kompatibel men den upplyste mig om att det finns ett annat program att använda som heter Garmin Map Updater som jag inte hittat information om någon annan stans på Garmins hemsidor.

Garmin Map Updater för PC
      Garmin Map Updater för Mac

Nu kan jag ladda kartor på alla mina PC-stationer och har uppdaterat min GPSMAP278 utan problem. :)
      Last edited by Lämmeln; 10-10-2014, 09:20 AM.
      Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
      Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
      KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
      Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

Hej

Någon som har någon uppdaterad info ang Garmin 60cx/cxs efterföljare hur de är på spår som t,ex 64s mfl?
        Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
        www.fastlinephotos.se

Comment

Funderar på ny GPS för att få större skärm och har tittat på Montana 610 och 680t.
          680t för att den marknadsförs med "förinläst fritidskarta över europa", men har svårt att hitta info om vad det är för karta det handlar om, någon här som vet?

/ Tommi
          Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Fick med den på min.

En enkel karta som visar om det är skog eller väg eller sjö.

Ingen navigering på väg eller så.

Inget att ha direkt om man vill ha riktiga detaljer, friluftskartan är bättre
            / Blutor

Comment

Originally posted by Tolan View Post
              Hej

Någon som har någon uppdaterad info ang Garmin 60cx/cxs efterföljare hur de är på spår som t,ex 64s mfl?
              Minns inte detaljerna men kommer i alla fall ihåg att de var klart sämre för MC-bruk än de äldre.
              De nyare kom till i en tid när Garmins mantra var att "förbättra" produkter genom att ta bort viktiga funktioner.

Å andra sidan finns universaltricket att göra om spår till spårkartor. Funkar på alla Garmin. Då får man mycket tydliga "rutter" utan begränsningar. 1000 spår a 10000 punkter vardera är fullt möjligt. Jämför det med 60cx som bara klarar 20 spår a 500 punkter.

HMR
              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Tommi View Post
                Funderar på ny GPS för att få större skärm och har tittat på Montana 610 och 680t.
                680t för att den marknadsförs med "förinläst fritidskarta över europa", men har svårt att hitta info om vad det är för karta det handlar om, någon här som vet?

/ Tommi
                Hej Tommy!

Kör ju med zumo 590 sen ett par år.....Den är inte fri från problem men jag tycker det är lite charmigt att kunna rutta på gröna kartan....hö om 100m på nästa svampstig!

Du får ju klämma och känna på den om du vill vid tillfälle!

Comment

Originally posted by KTM690jocke View Post
                  Kör ju med zumo 590 sen ett par år.....Den är inte fri från problem men jag tycker det är lite charmigt att kunna rutta på gröna kartan....hö om 100m på nästa svampstig!
                  Hur fungerar friluftskartan i Zumo-burkarna nuförtiden?
                  Har faktiskt inte tittat på dem ens för vad jag förstått så har det varit lite si och så med den saken tidigare.
                  Noterade att Zumo 590 redan har utgått och att det är 345, 395 och 595 som finns nu.

/ Tommi
                  Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Tommi-
                    En stor svaghet med modellen före som hette 660 var att den ritade upp kartan hysteriskt långsamt när man panorerade runt vid körning....590 å 390 fick ny processor och jag ser inte det som nåt problem nu!

Eftersom det kan ta någon månad emellan jag plockar fram gps:en så valde jag zumo då jag har känslan av att det är mindre funktioner att hålla reda på och därför enklare att få det funka som jag vill, dock utan att ha erfarenhet av montanan ska sägas

Comment

Att det ska vara så svårt att välja ny gps!

Jag har idag en 60CSx. Men vill ha en större skärm. Gillar även ny teknik och roliga finesser.
                      Har kollat på har kollat på garmin Zumo 395LM, tycker den ser ut att ha en ok skärm. Men jag vill ju samtidigt kunna sitta hemma och göra rutter i datorn och sen lägga över dom i min gps. Men då måste det ju även gå att stänga av automatisk ruttplanering eller vad det nu heter, så att den inte sabbar min rutt.

Snälla om ni har några tips så kom med dom!

Comment

Det går på zumo , behöver du inte allt extra lulllull så välj 395 före 595 . Bättre skärm verkar det som .

Sent from my iPåne
                        Carla

Comment

Originally posted by nilzz View Post
                          ...så att den inte sabbar min rutt.

Snälla om ni har några tips så kom med dom!
                          Mitt tips rör inte egentligen vilken GPS modell som du bör välja utan mera en "Mind-set" förändring ... skippa rutter & kör efter spår istället :)

Visst du missar vissa data såsom avstånd till nästa sväng, röstguidning & dyl. men ett spår flyttar sig inte, dvs. "ruttar inte om" ... ett spår ser likadant ut oavsett vilken GPS du använder. Så välj en GPS som kan hantera spår.
                          Och att göra spår av en rutt i Mapsource är lätt, högerklicka på ruttnamnet i listan till vänster i Mapsource & välj "konvertera till spår".

Gör själv uteslutande mina körningar i Mapsource med hjälp utav ruttning, konverterar sen till spår, lägger kanske sen till egenritade spår där autoruttningen inte funkade & sätter ihop ... delar sen den till alla som ska med & köra och behöver då inte ta hänsyn till vilka GPS:er alla har & hur dom är inställda att rutta. Ska vi gena längst med mosskanten rakt genom skogen & upp på intill liggande grusväg så är det så vi vill åka & inte en vid lov runtom på andra vägar. Vid flerdagarsturer så brukar jag dela upp hela turen i dagslånga bitar då många GPS:er har ett max för hur många spårpunkter dom kan visa.

Vem hinner med att se avstånd till nästa sväng & lyssna på röstguidning i lingonskogen :)
                          Last edited by Slup; 02-01-2017, 05:44 PM.
                          Just for fun ... https://www.youtube.com/channel/UCHf...w=57&flow=list

Comment

Är ute efter något billigt som man kan köra OSM topo kartor och navigera efter spår(GPX).

EDIT: Löst
                            Last edited by Dust Buster; 02-02-2017, 07:18 AM.

Comment

Originally posted by Slup View Post
                              Mitt tips rör inte egentligen vilken GPS modell som du bör välja utan mera en "Mind-set" förändring ... skippa rutter & kör efter spår istället :)

Visst du missar vissa data såsom avstånd till nästa sväng, röstguidning & dyl. men ett spår flyttar sig inte, dvs. "ruttar inte om" ... ett spår ser likadant ut oavsett vilken GPS du använder. Så välj en GPS som kan hantera spår.
                              Och att göra spår av en rutt i Mapsource är lätt, högerklicka på ruttnamnet i listan till vänster i Mapsource & välj "konvertera till spår".

Gör själv uteslutande mina körningar i Mapsource med hjälp utav ruttning, konverterar sen till spår, lägger kanske sen till egenritade spår där autoruttningen inte funkade & sätter ihop ... delar sen den till alla som ska med & köra och behöver då inte ta hänsyn till vilka GPS:er alla har & hur dom är inställda att rutta. Ska vi gena längst med mosskanten rakt genom skogen & upp på intill liggande grusväg så är det så vi vill åka & inte en vid lov runtom på andra vägar. Vid flerdagarsturer så brukar jag dela upp hela turen i dagslånga bitar då många GPS:er har ett max för hur många spårpunkter dom kan visa.

Vem hinner med att se avstånd till nästa sväng & lyssna på röstguidning i lingonskogen :)
                              Mycket bra input!
                              Då kan man ju faktiskt både och, för ibland ex som i städer så är det skönt att veta avstånd till nästa sväng m,m.
                              Tack!

Comment

Någon som harprovat appen "Sverige Topo Karta" på en android-enhet?
                                Vad tycker ni så fall om den?

Själv använder jag "Topo GPS" vilket funkar ok men med lite småbrister.
                                + Gröna kartan 1:50000 = enkelt att se storlek på väg/stig, vägbommar mm
                                + Enkelt att importera/dela spår
                                + Billig (38 kr för Sverige)
                                - Ingen kartrotering efter åkriktning
                                - Inget stöd för rutter

Verkar som omdet skiljer en del på Topo GPS om man kör android eller iphone.

Comment

Working...
                                X