Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Anderzzon View Post
    suttit och skummat igenom tråden lite..
    står i valet och kvalet att köpa en gps till hojjen, kör inte jätte mycket, och inte på helt okända ställen. men skulle vela chansa och bara bränna ut i skogen och inte stöta på en bäck, stup o.s.v vad ska man ha för gps till det?
    suttit och tittat lite på etrex varianterna. kvittar det vilken man köper ? 10-20-30? mig kvittar det om det är färg eller inte, bara den gör jobbet.
    Någon som prövat några fästen till etrex?
    Jag köpte etrex 20 och är helnöjd. 20 därför att jag ville ha färg, enda som skiljer nästan mellan 20 och 30 är den elektroniska kompassen som man mest behöver om man går till fots. Drömmen vore en Montana därför att skärmen är så stor men min budget tilåter inte det. Jag kör med Ram Mount RAM-HOL-GA48U med lång arm till. Funkar pefekt. Jag drar åt armen lite lagom så viker den bara ner sig snyggt när man vurpar.
    Last edited by Petter Ivarsson; 06-26-2014, 02:21 PM.

Comment

Testar att köpa en Monterra. Friluftskartan v4 även beställt! Fästen från RAM.
      620SC,525 EXC,950Adv,625 SXC, 950SE, 525 EXC SixDays Aprilia 4.5, Ktm 950 SE, - Sålda
      Can-AM XXC Outlander, stealth snorkel, radiator relocation kit, KTM 690 R -14

Comment

Vart har ni beställr RAM fästena ifrån?
        Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det slitage..

Comment

Originally posted by Linkan View Post
          Monterra är inget bra val. Montana är betydligt bättre.
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by zebulonm View Post
            Jag köpte från www.pam.se.
            HMR

The art event!

Comment

Jag har beställt från http://www.monteraallt.nu/sv/
              Tycker att webbsidan är lite rörig att hitta på så jag brukar ta reda på artikelnummer på nån annan sajt och sen beställa. Han har det mesta hemma men ibland ska det beställas från USA först så har man bråttom är det bra att maila och fråga om leveranstid. Killen som säljer är trevlig och det funkar bra att kontakta honom.

Comment

Ebay. Billigt att köpa direkt från amerikansk återförsäljare. Totalvärdet är oftast så lågt att man kan smita undan tull + moms.

Comment

Originally posted by HMR View Post
                  FPv4 ser lite murrig och svårläst ut. Men det går säkert att fixa till med en typfil så att det blir lika tydligt som FPv3.
                  Här är FPv3 på en Samsung S3:

Berätta gärna hur :)

Comment

Citat Ursprungligen postat av Linkan Visa inlägg
                    Monterra är inget bra val. Montana är betydligt bättre.

Å d säger du nu? :) Är den hopplös eller ? Tycker den är lite svår
                    Last edited by Linkan; 08-07-2014, 09:30 AM. Reason: fel knapp
                    620SC,525 EXC,950Adv,625 SXC, 950SE, 525 EXC SixDays Aprilia 4.5, Ktm 950 SE, - Sålda
                    Can-AM XXC Outlander, stealth snorkel, radiator relocation kit, KTM 690 R -14

Comment

Hur får man över kartan från GPS'en till basecamp?
                      Jag har en Garmin Montana 600 där jag försöker få över kartan till datorn så jag kan göra en rutt..
                      Men när jag startar basecamp och jag hade väntat mig att den läser in kartan från minneskortet i GPS'en så händer absolut ingenting..

Comment

Originally posted by Viper View Post
                        Hur får man över kartan från GPS'en till basecamp?
                        Jag har en Garmin Montana 600 där jag försöker få över kartan till datorn så jag kan göra en rutt..
                        Men när jag startar basecamp och jag hade väntat mig att den läser in kartan från minneskortet i GPS'en så händer absolut ingenting..
                        Installera kartor i Basecamp är knepigt, löste det aldrig. Enklast är att lägga dem på ett USB-minne/minneskort, för Basecamp läser per automatik in kartor från extern enhet. Eller låsa BaseCamp läsa kartorna från enheten via USB.
                        Om kartorna inte kommer upp, så behöver img-filen justeras för att vara synlig i BaseCamp. Det görs enklast med JaVaWa Device Manager (http://www.javawa.nl/jdm_en.html). Går också lösa med virtuell partition.
                        Last edited by k1322; 08-09-2014, 09:25 AM.

Comment

Skulle uppdatera min 278 med nya nuMaps Lifetime på nya datorn med Win 8.1 och inser att jag inte får något att funka. Garmin express är inte kompatibel med gpsmap 278 och jag hittar inga vägar runt att ladda kartan via detta program. Någon som vet hur man skall gå tillväga?
                          Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
                          Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
                          KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
                          Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

Originally posted by Lämmeln View Post
                            Skulle uppdatera min 278 med nya nuMaps Lifetime på nya datorn med Win 8.1 och inser att jag inte får något att funka. Garmin express är inte kompatibel med gpsmap 278 och jag hittar inga vägar runt att ladda kartan via detta program. Någon som vet hur man skall gå tillväga?
                            - Installera kartan på PC.
                            - Typa om kartan. Helt nödvändigt!
                            - Skapa kartfil, max 1.7 GB, med t ex Mapsource.
                            - Kopiera in kartfilen till 278 med Webupdater. Kör C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\Garmin\Gmapsupp.img -autorun usb /i

Enkelt eller hur.....
                            HMR

The art event!

Comment

Inte riktigt så enkelt.

Första problemet är att jag inte kan installera kartan på PC:n. Kan jag göra det utan express som inte är kompatibelt med 278an?
                              Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
                              Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
                              KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
                              Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

Jag använder en "alternativ källa" när Garmin strular för att få in ny karta i PCn. Gjorde så nu senast när inte Express funkade för min LifeTime till min Nuvi 760.

Maila Garmin och fråga hur man skall göra. Får du inget vettigt svar så pröva först att låna en kompis GPS med LifeTime, installera m hj a den och hämta sedan din upplåsningskod från MyGarmin.

Går inte heller det så återstår bara att skicka PC + 278 till mig så installerar jag rubbet. :(
                                Last edited by HMR; 10-09-2014, 07:44 AM.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X