Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR View Post
    Funkar nog helt utmärkt.
    Till den som vill vara sparsam vill jag ge följande tips:

- Köp en gammal eTrex Vista eller Legend. Bör kosta långt under 1000-lappen inkl MC-fäste. Strömförsörjning är inte nödvändigt eftersom den går hela dagen på batterier för 5 kr.
    - Skapa dina spår med MapSource eller t ex Google Earth & Maps. Tanka hem någon lämplig gratiskarta till GPSen. T ex OSM.
    - Tanka upp spåren antingen som dom är eller, viket är bättre, som spårkartor till GPS:en.
    Kommer att fungera som alla andra gånger, alldels utmärkt.

Tips, jag använder www.rallynavigator.com för att skapa roadbooks, alla roadbooks kan exporteras som GPX filer.
    Man har en riktigt bra "snap to road" funktion, så det fungerar i stort sett som CN.
    Så detta kan vara en riktig snikversion av ruttskapande.
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Ni som använder en Montana, hur har ni monterat den på hojen?
      Jag kikade lite snabbt och det fanns ju väldigt många olika fästen att välja på..

Comment

Originally posted by Viper View Post
        Ni som använder en Montana, hur har ni monterat den på hojen?
        Jag kikade lite snabbt och det fanns ju väldigt många olika fästen att välja på..
        RAM-fäste på styret och Garmins originalhållare. Olika förutsättningar på olika hojar.

Comment

Originally posted by k1322 View Post
          RAM-fäste på styret och Garmins originalhållare. Olika förutsättningar på olika hojar.
          Men vad är isåfall garmin originalfäste samt vilket ram fäste för en exc 525?
          Är bortrest för tillfället och har kikat lite snabbt via telefon utan att bli så mycket klokare..

Comment

Originally posted by Viper View Post
            Men vad är isåfall garmin originalfäste samt vilket ram fäste för en exc 525?
            Är bortrest för tillfället och har kikat lite snabbt via telefon utan att bli så mycket klokare..
            Jag använder deras standard U-fäste på styret.

Garmins original med laddning. Ej vibrationsdämpad, vilket inte är optimalt när det skumpar för mycket.
            Artikelnummer Garmin: 010-11654-01
            Billigaste köp vad jag hittat: http://www.ebay.com/itm/390526311452...%3AMEBIDX%3AIT

Garmins originalkit med RAM-mount pryar för fäste på runt styre.
            Artikelnummer Garmin: 010-10962-00
            Ok pris från England: http://www.ebay.com/itm/360466280418...84.m1439.l2649

Mycket möjligt att det finns bättre alternativ till 525:an. Lite kvickt googlande ger bara resultat på egenbyggda lösningar.
            Den här personen på ADVrider har löst det riktigt snyggt, dock har han annan lykta:

Jag har ett fäste från SW-Motech anpassat till styrhuvud föt 690R,950 mfl. Om 525 har samma mått så kanske den kan vara något, eller kan anpassas för att fungera.

Last edited by k1322; 04-27-2014, 04:27 PM.

Comment

Originally posted by k1322 View Post
              Jag använder deras standard U-fäste på styret.

Garmins original med laddning. Ej vibrationsdämpad, vilket inte är optimalt när det skumpar för mycket.
              Artikelnummer Garmin: 010-11654-01
              Billigaste köp vad jag hittat: http://www.ebay.com/itm/390526311452...%3AMEBIDX%3AIT

Garmins originalkit med RAM-mount pryar för fäste på runt styre.
              Artikelnummer Garmin: 010-10962-00
              Ok pris från England: http://www.ebay.com/itm/360466280418...84.m1439.l2649

Mycket möjligt att det finns bättre alternativ till 525:an. Lite kvickt googlande ger bara resultat på egenbyggda lösningar.
              Den här personen på ADVrider har löst det riktigt snyggt, dock har han annan lykta:

Jag har ett fäste från SW-Motech anpassat till styrhuvud föt 690R,950 mfl. Om 525 har samma mått så kanske den kan vara något, eller kan anpassas för att fungera.

https://forum.soe.se/showthread.php?...llare-till-KTM
              Stort tack för ditt utförliga svar!
              Jag ska kika närmre på dina länkar när jag sitter vid en dator :)

Comment

Jag ska beställa friluftskartan version 2 och funderar på vilken modell man ska välja för körning på grusväg och stig.
                Det finns ju 15*15km eller 25*25 km eller 50*50 km.
                Vad betyder det?

Svarar mig själv, hade inte läst på ordentligt, man bestämmer ett område själv.
                "Du använder sedan denna voucher för att ladda ned ett kartområde (som du själv ritar ut) i samma storlek som din voucher""
                Last edited by Petter Ivarsson; 04-30-2014, 08:22 AM. Reason: förbättrat frågan

Comment

Om du menar Garmin Friluftskartan Pro V3 så finns den i fyra delar över sverige, V2 är den gamla versionen.

http://www.garmin.com/se/friluftskartan_pro_v3
                  Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                  wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by Petter Ivarsson View Post
                    Jag ska beställa friluftskartan version 2 och funderar på vilken modell man ska välja för körning på grusväg och stig.
                    Vad betyder det?

"Du använder sedan denna voucher för att ladda ned ett kartområde (som du själv ritar ut) i samma storlek som din voucher""
                    V3 är det som gäller.

Två konstaterande:
                    * Garmin är duktiga på att ta betalt både för hårdvara och för kartprodukterna.
                    * Garmin är mindre duktiga på att kopieringsskydda sina kartprodukter. Rentav riktigt usla.

Comment

Originally posted by Petter Ivarsson View Post
                      Vad betyder det?

Det är troligtvis denna karta som du kollat på http://www.garmin.com/se/friluftskartan-prime istället för denna som är den rekommenderade http://www.garmin.com/se/friluftskartan_pro_v3

Comment

Skaffade en Tomtom rider2 igår, är det en bra gps?
                        Någon som kan förklara hur man lägger in en gpx-fil i den?
                        Läste på annat forum att man va tvungen att konvertera filen i programmet Tyre? Laddade ner Tyre men de gjorde mig inte klokare.

Comment

suttit och skummat igenom tråden lite..
                          står i valet och kvalet att köpa en gps till hojjen, kör inte jätte mycket, och inte på helt okända ställen. men skulle vela chansa och bara bränna ut i skogen och inte stöta på en bäck, stup o.s.v vad ska man ha för gps till det?
                          suttit och tittat lite på etrex varianterna. kvittar det vilken man köper ? 10-20-30? mig kvittar det om det är färg eller inte, bara den gör jobbet.
                          Någon som prövat några fästen till etrex?
                          Suzuki RMZ 450 - 07
                          KTM LC4 640 - 02
                          Uppehåll sen 09 till 14 pga skada
                          Yamaha YZF 450 -08 SÅLD
                          Kawasaki kx 125 -98 SÅLD

Comment

Såg att det är en ny Garmin GPS-karta på gång, Friluftskartan Pro V4, kommer att börja säljas i mitten på juli.
                            Den är visst gjord för att mer likna den Gröna pappers-kartan i utseende.
                            Ser ut att bli bättre än tidigare version.

Last edited by forest-explorer; 06-20-2014, 02:56 PM.

Comment

Originally posted by forest-explorer View Post
                              Såg att det är en ny Garmin GPS-karta på gång, Friluftskartan Pro V4, kommer att börja säljas i mitten på juli.
                              Den är visst gjord för att mer likna den Gröna pappers-kartan i utseende.
                              Ser ut att bli bättre än tidigare version.

http://www.cyberphoto.se/info.php?ar...p64st&flik=sc5
                              Ser riktigt lovande ut.

Comment

FPv4 ser lite murrig och svårläst ut. Men det går säkert att fixa till med en typfil så att det blir lika tydligt som FPv3.
                                Här är FPv3 på en Samsung S3:

HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X