Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Viper View Post
    Vad är det för gps som "gäller" idag ifall man ska köpa en för grusåka/stigar?
    Garmin Montana 600. Inte bäst på allt, men så bra det blir.
    Bra pris hos http://www.burrowsgps.co.uk/garmin-m...00-i23522.html

Comment

Zumo 590 är rätt OK. Bäst av dom som finns idag.
      HMR

The art event!

Comment

Finns zumo 590 idag?
        http://www.jsoffroad.se - Missa inte min OFFROAD-BLOG! Läs om prylar, utrustning och givetvis uppladdning inför Hellas Rally i Grekland!

Comment

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/vagn...rod145273.html

Klarar den topokartan lika bra blir det köp. :)
          I drive because i enjoy it.

Comment

Äventyr i terrängen
            zūmo 590LM har stöd för TOPO-kartor och egna kartor, så att du har möjlighet att hämta och följa ditt eget äventyr (fler kartor säljs separat). zūmo 590LM visar terrängen i 3D så att du vet vad du kan förvänta dig när du kör genom landskapet. Med TracBack® kan du navigera tillbaka till den plats där du startade.

Ok så frågan är för och nackdelar mellan
            Zumo 660
            Zumo 590
            Montana
            Mfl?
            Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
            www.fastlinephotos.se

Comment

Ungefär som att välja däck. Alla blir saliga på sin egen tro. Välj en som passar plånboken och våga vara vilse, är mitt tips
              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Tolan, hela dala Classic kommer att rekas med en garmin edge och min gamla vista. Ca 80 mil. Så mycket duger och hittills har det gått bra. Salig på min vista men sneglar så smått på en Montana
                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by Tolan View Post
                  zūmo 590LM visar terrängen i 3D så att du vet vad du kan förvänta dig när du kör genom landskapet.
                  Gör den?
                  Med vilken karta har du testat detta?
                  HMR

The art event!

Comment

Jag kopierade texten från garmin.
                    www.fastlinephotos.se

Comment

Jag kopierade texten från garmin.
                      Tänk att du lägger en karta på golvet. Sedan lägger du dig själv på golvet med näsan på kartans kant. Det du då ser kallar Garmin för 3D. Korrekt beteckning är plant perspektiv. Undrar vad det är för stollar som läser kartor på det viset?
                      Undrar vad Garmin tänker kalla riktig 3D för? Super 3D kanske?
                      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                        Tolan, hela dala Classic kommer att rekas med en garmin edge och min gamla vista. Ca 80 mil. Så mycket duger och hittills har det gått bra. Salig på min vista men sneglar så smått på en Montana
                        Funkar nog helt utmärkt. I praktiken visar det sig ofta att urgamla Garmin funkar väl så bra. Själv navigerar jag till 95% efter spårkartor på en gammal eTrex. Samtidigt har jag en 278 som ger överblick på alternativa vägar. Inte ens den modernaste Z590 funkar ensam lika bra som dessa två tillsammans.

Till den som vill vara sparsam vill jag ge följande tips:

- Köp en gammal eTrex Vista eller Legend. Bör kosta långt under 1000-lappen inkl MC-fäste. Strömförsörjning är inte nödvändigt eftersom den går hela dagen på batterier för 5 kr.
                        - Skapa dina spår med MapSource eller t ex Google Earth & Maps. Tanka hem någon lämplig gratiskarta till GPSen. T ex OSM.
                        - Tanka upp spåren antingen som dom är eller, viket är bättre, som spårkartor till GPS:en.

Nu har du något som funkar hur bra som helst till att navigera på småvägar & skogsstigar.

Skall du reka nya vägar så kan du komplettera med en papperskarta på tanken för att ha koll på omgivningen. Att som jag använda en 278 är bekvämare men inte nödvändigt.

Vill du lägga ut mer pengar så är det främst kartor du bör spendera pengar på. T ex Fri Pro v3. Att skaffa dyrare GPS typ Montana eller Z590 är inte lika viktigt

Dvs för 600-900 kr totalt kan man få till något som gör jobbet.

Hade jag köpt något nytt idag och velat ha det bästa oavsett kostnad så hade jag nog behållit 278an för översikten men bytt eTrexen och istället kört spårkartorna på en Montana.

Om jag skulle köra med bara en enda GPS på styret hade det nog blivit en Z590.
                        Last edited by HMR; 04-19-2014, 09:15 PM.
                        HMR

The art event!

Comment

Garmin 60cx är det ett alternativ?
                          www.fastlinephotos.se

Comment

Jag gick från Zumo 660 till Montana 600. Montanan är väldigt behaglig med Friluftskartan + spår, även om den såklart har sina begränsningar främst vad gäller hantering av rutt. Har inte hunnit köra med den på styre ännu, bara i bil. Du kan få låna och klämma/testköra om du går i köptankar.

Comment

Har Montana på cyklarna med resp utan motor sedan ett tag. Inställnings möjligheterna är oändliga för nördarna. Den mest kompletta äventyrs gps idag?
                              Skulle inte tacka nej till en högupplöst 5" skärm med touchscreen och varför inte röststyrd körhänvisningar.

Min första gps var Etrex hcx legend som jag inte tyckte funkade för mig eftersom man såg knappt skärmen utan att behöva stanna samt att jag saknade svänghänvisningar?

Inget är bäst eller sämst och huvudsaken det funkar och att man har kul.

Last edited by Martin Eves; 04-19-2014, 09:21 PM.
                              I drive because i enjoy it.

Comment

Absolut. Den är i praktiken mycket lik eTrex Legend.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X