Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Den jag har är 600, 650 har kamera, 650t kamera och en enkel topokarta.

https://buy.garmin.com/shop/compare....eProduct=75226
    Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
    wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

tack. Känns som 600 räcker eftersom man har kamera i mobilen och ändå vill köra på fripro

Comment

Tips för de med Mynav och VDO
        http://www.mynav.com/developersArea.asp

Om jag fattat denna info http://www.mynav.com/desktopinfo.asp så skulle jag kunna spela in en audio fil där jag skriker: sväng in på ICA å köp mjölk!
        Och sätta en punkt typ 300m innan ICA och sedan få en chock när man åker med blåtand i örat och har glömt att man ska handla på väg hem!?
        Last edited by Redrider; 02-02-2012, 12:39 AM. Reason: Mjölk
        Man kan inte samla på allt, men man kan försöka!
        Borta, men inte glömda: Zyndapp 70cc special, XR125-83, YZ125-83 YZ175-84, CR250-92, KLR650-85?, XR600-90, XRV650-89, XL600V-91.

Comment

Om man nu nödvändigtvis måste spela in sitt eget prat så kan man från Garmin tanka hem ett program som låter en skapa allt guidningsprat till sin Garmin GPS.

Tänk att låta svärmor prata in. Därmed skulle svärmor ge alla anvisningar för hur man skall fara fram i gruset. Låter väl härligt?

Eller varför inte hustrun? Eller chefen på jobbet.

Rätt spännande alternativ kan skapas. Prata in "höger" i st f "vänster" och tvärt om. Klart kul GPS att ge till svärmor i julklapp. :)
          Last edited by HMR; 02-02-2012, 06:55 PM.
          HMR

The art event!

Comment

Man skulle kunna spela in massa glada tillrop, tex: Gaaaaaaasssaaaa! Släpp bromsen! Håll stumt över krönet! Undrar om det skulle påverka körningen :)
            Man kan inte samla på allt, men man kan försöka!
            Borta, men inte glömda: Zyndapp 70cc special, XR125-83, YZ125-83 YZ175-84, CR250-92, KLR650-85?, XR600-90, XRV650-89, XL600V-91.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
              Tackar!
              Zumo 660 FW3,50 med FPO V1.
              Detta är enligt mig fullt tillräcklig kartinfo vilket är det normala körläget
              vid 80m och alla vägbommar syns.

Tyvärr försvinner vissa Vägbommarna vid 120 m

men andra ses vid 300m

Vill man ha lite översikt kan man låsa rutten och se helt ok ända upp till 1,2Km, men oftare vid 300m (ser traktorstigar) /500m.

Så "körläget" använder jag 50/80m eller 120m skalan.

FPO1 med samma kartsegment som ovan med senaste MS 6.16.1.

Zumo 660 FW4.5 FPV 3.0

"kartläge"
              Mindre vägar syns och trevligare grafik samt att 3.0 är ruttbar på alla vägar inkl stigar, detalj rikedomen klart bättre vid 500 meter.

"körläge"
              Mindre och större grusvägar samt att elljusspår och vandringsleder kan differentieras och göras ruttbara. Om man vill men inte lämpligt förstås med MC.

Tycker detta visar att tack vare FPV3.0 har gett Zumo 660 bättre funktion som offroad GPS.

Dessutom utan att räkna om och med CN kan räkna avstånd eller tid till nästa sväng.
              Last edited by MC Doktorn; 04-01-2012, 09:05 PM.

Comment

Vad menar du MC doktorn? Har det kommit en ny firmware till Zumo 660 eller en ny version av FriPro? Jag hittar inga fripro allts till 660 på garmins sida, men den är ju inte den bästa heller.

Jag kör idag 660 med fripro v2 och är inte alls nöjd. Alldeles för långsam uppritning, om man panorerar så kan kartbilden ta en minut att ritas om samt att bommar och järnvägar inte visas.
                KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
                KTM 350 Freeride -14 "Musen"
                KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Originally posted by richardl View Post
                  Vad menar du MC doktorn? Har det kommit en ny firmware till Zumo 660 eller en ny version av FriPro? Jag hittar inga fripro allts till 660 på garmins sida, men den är ju inte den bästa heller.

Jag kör idag 660 med fripro v2 och är inte alls nöjd. Alldeles för långsam uppritning, om man panorerar så kan kartbilden ta en minut att ritas om samt att bommar och järnvägar inte visas.
                  FPv3 funkar någotsånär på 660. Omtypning krävs liksom för FPv2 men resultatet är bättre. Bl a så syns vägbommar och hus. Uppritning är också klart snabbare. Fortfarande så är 660 ingen höjdare för topokartor.

Här är FPv3 på Z660:

Mer info om FPv3 finns här: http://forum.soe.se/showthread.php?5...skartan-Pro-V3
                  Last edited by HMR; 04-02-2012, 06:16 PM.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by richardl View Post

Det finns ny firmware att ladda ner till Gps`n och FPv3 är en ny topokarta för outdoor aktivisten till fots eller kanske cykel.
                    Dvs den är egentligen inte avsedd för vägnavigation.

Vilket märks genom att ankomstiderna verkar genereras av en Max hastighet som är begränsad till gånghastighet i den numera ruttbara FPv3.
                    Även att vandrare navigeras att korsar vägar och gå enkelriktat i rondeller vilket kanske inte är så lämpligt.

För att komma runt detta och ha kvar funktionen som en MC gps för Mixade rutter laddar jag ner min skapade FPv3 rutt med BC på datorn.
                    Har FPv3 inaktiverad och CN aktiverad i GPS och stänger förstås av omräkningarna ( som kom med FW 3.80 ?), har inga problem vare sig med flaggsjukan eller ankommande texterna.

Grafiken i senaste FPv3 är mycket trevligare samt att fler mindre vägar är utmarkerade och Gps enheten verkar kunna hantera den snabbare än de förra.

Personligen störs jag inte av att bommarna ev ej syns dels för att bommar inte alltid är utmärkta på kartan och hinner man inte bromsa innan man ser en bom håller man för hög hastighet.
                    Det jag fortfarande störs av är att detaljerna försvinner vid utzoomning då man måste stanna och peka och dra, men i verkligheten händer det sällan.

Men som sagt vi har inte alla samma åsikt vad som är användbart eller inte.

http://www8.garmin.com/support/downl...ls.jsp?id=4469
                    Last edited by MC Doktorn; 04-06-2012, 09:47 AM.

Comment

Personligen störs jag inte av att bommarna ev ej syns
                      Bommar, gårdar & hus syns i FPv3 på Z660. Beror på att man använder plolyline & polygongrafik och inte ikoner såsom i FPv2. Det har stor betydelse tycker jag. Bra att se t ex när en traktorväg går rakt igenom en gård så att man anpassa vägval efter det.
                      HMR

The art event!

Comment

Impuls köpte en Montana 600 idag.
                        Ska bli intressant att prova den på hojen.
                        Gillar den stora skärmen så jag tror inte jag blir besviken.
                        Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                        Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                        Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                        Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                        Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Är det någon som har erfarenhet av denna?

http://www.pixmania.com/es/es/114613...0.html#content

Comment

Den som inte är så bra på spanska kan läsa här istället:
                            http://www.pixmania.co.uk/uk/uk/1146...bluetooth.html

Comment

Premiär tur med FPv3 i 660:an!

När jag importerar min BC skapade FPv3 rutt från GPS:en till Egna rutter så kommer meddelandet Beräknar rutt.
                              Problemet är att beräkningen fryser fast vid 0% dvs det händer inget.

Stänger av GPS:en och sätter på den igen och plötslig finns dom där i menyn Egna rutter.Märkligt!

Förut hamnade hamnade en rutt i min Info och en annan i Egna rutter.

Annars funkade det klockrent, klart nöjd med den nya topokartan och även Basecamp.

Comment

Premiär tur med FPv3 i 660:an!

När jag importerar min BC skapade FPv3 rutt från GPS:en till Egna rutter så kommer meddelandet Beräknar rutt.
                                Problemet är att beräkningen fryser fast vid 0% dvs det händer inget
                                Försök reda ut varför det krånglar. Viktigt att kunna importera rutter utan omräkning. Noterade idag när jag gjorde rutter i FPv3 (Mapsource) flera platser där vägarna inte hängde ihop. Dvs krävde mixade rutter. Dvs man måste kunna stänga av omräkning vid import.

FPv3 är likväl bättre än City Navigator och har betydligt färre platser där vägarna inte hänger ihop. Men att göra rutter i ett verktyg som inte kan hantera mixade rutter är uteslutet för min del. Dvs ingen BaseCamp för mig.

Kan jag inte göra mixade rutter så blir det extra krångligt oxå att göra spårkartor. Blir alldeles för mycket pusslande med korta stumpar.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X