Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Något förvånad, minst sagt, kunde jag konstatera att Fri Pro v2 i princip inte funkar i Montana. Oläsbar i originalskick. T ex så visas skog & vatten med i stort sett samma färg!

Nu fixat med speciell typfil för Montana. Finns här: http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
      Något förvånad, minst sagt, kunde jag konstatera att Fri Pro v2 i princip inte funkar i Montana. Oläsbar i originalskick. T ex så visas skog & vatten med i stort sett samma färg!

Nu fixat med speciell typfil för Montana. Finns här: http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
      Tackar! Och får vi någon recension av hur den fungerar för övrigt?
      Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
      wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Hallå! Jag har en Garmin nuvi 765 T. Är det något som är vettigt att använda för skogsåka? Var hittar man kartor för en vettig peng? Obs, jag kan ingenting om sånt här, så tanken är att polarn ska ha den på sin hoj då vi är ett gäng som åker ihop. Är det en bra GPS? jag fick den som betalning.

Comment

Originally posted by konfucius View Post
          Tackar! Och får vi någon recension av hur den fungerar för övrigt?
          Jag har knappat lite på Montanan men inte testkört. Problemen brukar ju inte visa sig förrän man kör på riktigt....

Några intryck:

Duger Montanan för offroad? Ja absolut! Den visar symboler och småvägar även vid utzoomat läge och ger till skillnad från eTrex & 60Cx en utmärkt bra överblick över alternativa vägar. Snabb och enkel panorering med den utmärkta pekskärmen gör att man snabbt kan studera stora områden.

Ruttning är inte alls bra. Som en vanlig Nüvi ungefär. Räknar om vid import. Men spårhanteringen är den bästa jag sett. Mycket tydliga spår som enkelt kan visas som feta ruttlinjer. Dvs Montanan skall köras på spår! Dvs Montanan är ingen höjdare för landsvägsåka. Där är Zumo bättre.

8 GB internminne och man kan lägga in massor av kartfiler med valfria namn. Dvs väldigt enkelt att använda spårkartor.

Är den lika bra som 276/278/478? Nej. Skärmen är lite sämre än 278. Akilleshälen är att Montanan döljer med sin ruttlinje/spår vägtypen. Samma problem som Zumo m fl. 278:ans ruttlinje är transparent. Detta räcker för att jag skall behålla mina 278:or ett tag till!

Men mottagningen är helt överlägsen 278 och användargränssnittet är väldigt smidigt. Har i o f s inte testat med tjocka handskar. Viktigt att testa eftersom Montanan inte har några knappar alls. Bara pekskärmen

Jag menar att Montanan antagligen är den bästa offroad-GPS som finns att köpa ny just nu.
          Last edited by HMR; 01-05-2012, 07:16 PM.
          HMR

The art event!

Comment

Verkar som om Garmin lägger ner rutter och satsar på spår?
            Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
            wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Tror nog att Garmin satsar på rutter, men 99% av användarna vill ta sig till ett slutmål och ge blanka f-n i vilken väg de tar. Vi, dvs 1 % av användarna ses nog som särintresse. I denna tråd http://www.advrider.com/forums/showt...88775&page=122 finns en användare, DRTBYK, Dan skriver mycket om Montana i denna tråd och verkar ha bra kontakt med Montana teamet på Garmin. Han försöker påverka teamet till att ta bort ruttomräkningen.
              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Kan ju inte vara särskilt svårt för utvecklingsteamet att lägga till en valmöjlighet i någon inställningsmeny för ruttomräkning på/av.

/ Tommi
                Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Originally posted by Tommi View Post
                  Kan ju inte vara särskilt svårt för utvecklingsteamet att lägga till en valmöjlighet i någon inställningsmeny för ruttomräkning på/av.
                  / Tommi
                  Nja - i Montanan så kan du stänga av automatisk off route recalculation. Det är annars en enkel sak att fixa. Men problemet är att rutten räknas om, förstörs, vid importen. Och det är mer komplicerat att ändra eftersom import av en komplett rutt med en stor mängd information beräknad i Mapsource och kopplad till kartversionen inte är samma sak som att bara importera de av användaren skapade punkterna.
                  HMR

The art event!

Comment

Nja - i Montanan så kan du stänga av automatisk off route recalculation. Det är annars en enkel sak att fixa. Men problemet är att rutten räknas om, förstörs, vid importen. Och det är mer komplicerat att ändra eftersom import av en komplett rutt med en stor mängd information beräknad i Mapsource och kopplad till kartversionen inte är samma sak som att bara importera de av användaren skapade punkterna.
                    Då undrar han som inte begriper, varför rutten ska räknas om vid import öht?
                    Borde inte GPSen kunna visa rutten "rå" precis som den är gjord i mapsource?

/ Tommi
                    Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Originally posted by Tommi View Post
                      Då undrar han som inte begriper, varför rutten ska räknas om vid import öht?
                      Borde inte GPSen kunna visa rutten "rå" precis som den är gjord i mapsource?

/ Tommi
                      Det där är väl likadant med 60CSx. Man väljer rutt i GPS:en och därefter väljer man "navigera" och rutten beräknas. Dock kan man här förvälja på vilket sätt rutten ska beräknas.
                      Hojresor
                      Hojresor's YouTube kanal

Comment

En nästan ny 278 till salu. http://www.kartman.se/forum/viewtopi...start=15#p6919

Jo, den är bättre än Montana...

:)
                        HMR

The art event!

Comment

En nästan ny 278 till salu. http://www.kartman.se/forum/viewtopi...start=15#p6919

Jo, den är bättre än Montana...

:)

Sorry...fel av mig!
                          Last edited by Fjulle; 01-23-2012, 08:05 PM. Reason: fel

Comment

Jag har ju en Samsung android tfn med utmärkt GPS.
                            Tänkte lägga den innanför kartfodralet på en tankväska med powersladd till 12-voltsuttaget på min 990 adv.
                            Fattigmanslösning...ja, jag vet, men vad tror ni om den lösningen?

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                              Jag har ju en Samsung android tfn med utmärkt GPS.
                              Tänkte lägga den innanför kartfodralet på en tankväska med powersladd till 12-voltsuttaget på min 990 adv.
                              Fattigmanslösning...ja, jag vet, men vad tror ni om den lösningen?
                              Inte världens bästa lösning. För de pengar som en app till androiden kostar så kan du köpa en sprillans ny Garmin Nüvi bil-GPS. Inklusive karta! Perfekt till bilen. Ljusstark skärm som även funkar i en skyddande Zip-påse fasttejpad på tanken.
                              HMR

The art event!

Comment

När ni säger "Montana" vilken menar ni då? Finns tre olika modeller av Montana på prisjakt.nu... 600, 650T och 650

Comment

Working...
                                X