Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

OK vanlig karta men du kör efter spår, trodde det var någon speciell karta..
    Jag kör oftast efter spår, blir klart enklast om man har många vägar utanför CNs vägnät, dessutom passar den till alla GPSer utan problem.
    Jag brukar göra en rutt och sedan omvandla med WinGBD

Comment

Spår i all ära, men detta syns bättre. Ser man dessutom suddgt på nära håll.
      WinGDB krävs fortfarande för att få till ett bra spår.
      I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
        Spår i all ära, men detta syns bättre. Ser man dessutom suddgt på nära håll.
        WinGDB krävs fortfarande för att få till ett bra spår.
        Nuu fattar jag inte, vad är en spårkarta/hur skapar man den osv.

Comment

http://forum.soe.se/showthread.php?2...l=1#post491771

Ett snabbsvar på frågan hur man gör.

Comment

Originally posted by SvenB View Post
            http://forum.soe.se/showthread.php?2...l=1#post491771

Ett snabbsvar på frågan hur man gör.
            OK då förstår jag mer, men laddar man sedan in img bilder eller nya kartor eller spår i GPSen?

Comment

Du laddar in den nya kartan i gps'en. Se mer här
              http://www.gpx2img.com/

Borde funka bra även på en Quest.
              070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Allt beror nog på hur din GPS fungerar. Etrex och 60 serien kan bara ha en img-fil aktiv. Zumo mfl kan ha flera.

Comment

Är det någon här som utvärderat MS AutoRoute 2010? Enligt denna review verkar det funka bra men dom har ju inte direkt grusbusar i åtanke :)
                  http://www.laptopgpsworld.com/2709-r...soft-autoroute

Garmin har väl ingen laptop baserad navigeringsprodukt längre?
                  KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
                  KTM 350 Freeride -14 "Musen"
                  KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Originally posted by richardl View Post
                    Garmin har väl ingen laptop baserad navigeringsprodukt längre?
                    Jodå. Gamla nRoute funkar utmärkt. I princip lika bra som 276C/278. Finns att hitta på internätet.

Garmin har självklart försökt få bort nRoute eftersom den fungerar alldeles för bra. Visar vägar & rutter hur tydligt som helst. Istället har dom nu en kraftigt begränsad produkt som heter Mobile PC. Den funkar ungefär som Nüvi.

Ett skäl att Garmin vill få bort nRoute är att det i kombination med sjökort funkar klockrent. Utgör därmed ett hot mot Garmins dyrare marin-GPS:er.
                    Last edited by HMR; 05-11-2011, 12:15 PM.
                    HMR

The art event!

Comment

Med FW 4.20 till zumo660 går det nu ladda ner rutten direkt till internminnet dvs ruttarkivet. Järnvägar syns vid 300 m skala med fripro 1.0
                      Till helgen ska jag ladda ner Fripro ver 2.0 så får vi se vad som är bättre eller sämre.
                      Last edited by MC Doktorn; 05-13-2011, 10:22 PM.

Comment

Kollar runt lite på gpser, hade tidigare en gps60Csx men sålde den med förra hojen. Tycker det är märkligt att en mc gps ska behöva vara så svinigt dyr när man kan få en bil gps för 500 spänn.

Kan man köpa en bil gps och använda den på mc? Funkar det att rutta i förväg, funkar frluftskartan? spår? Att dem inte är vattentäta förstår jag men finns det andra begränsningar som gör dem olämpliga på mc?

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                          Med FW 4.20 till zumo660 går det nu ladda ner rutten direkt till internminnet dvs ruttarkivet. Järnvägar syns vid 300 m skala med fripro 1.0
                          Till helgen ska jag ladda ner Fripro ver 2.0 så får vi se vad som är bättre eller sämre.
                          Det har väl alltid gått?
                          FriPro V2 funkar fortfarande inte och V1 verkar funka sämre, ibland måste man först aktivera en rutt sedan starta om z660 för att hus, bommar m.m. skall synas.
                          Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                          wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by unox View Post
                            Kollar runt lite på gpser, hade tidigare en gps60Csx men sålde den med förra hojen. Tycker det är märkligt att en mc gps ska behöva vara så svinigt dyr när man kan få en bil gps för 500 spänn.

Kan man köpa en bil gps och använda den på mc? Funkar det att rutta i förväg, funkar frluftskartan? spår? Att dem inte är vattentäta förstår jag men finns det andra begränsningar som gör dem olämpliga på mc?
                            Generella problem med bil-GPS:er är:

- Man kan oftast inte tanka upp rutter. Det går att komma runt med spårkartor. Dvs att man tankar upp rutterna i form av kartor.

- Det går inte att stänga av automatisk ruttomräkning (=ruttförstöring). Det går att komma runt med spårkartor.

- Automatisk zoomning gör kartbilden svårtolkad.

- Bristande hantering av spår.

- Småvägar försvinner vid utzoomning. Gäller alla nyare modeller.

- Ofta funkar inte Fri Pro v2.

Ju nyare modell desto sämre för MC & offroad. Bästa bil-GPS som Garmin gjort torde vara Nüvi 760. Till den kan man tanka upp rutter och Fri Pro fungerar utmärkt. Vågar påstå att en 760 med FriPro + spårkarta i ett vattentätt fodral är en helt OK MC-GPS för offroad.

Även gamla Nüvi 200 funkar OK. Allt från 765 och framåt är kass eftersom alla vägar försvinner vid utzoomning samt att ikoner som bensinmackar & vägbommar är osynliga vid normala zoomnivåer.

Obs att jag har själv både 760 och 765. Har testat nyare såsom Nüvi 3760 men den duger inte ens för bilbruk som jag ser det.
                            Last edited by HMR; 05-14-2011, 11:47 AM.
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                              Generella problem med bil-GPS:er är.....
                              Tack för ett lysande svar!
                              Det får bli en ren mc gps istället.

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                                Det har väl alltid gått?
                                FriPro V2 funkar fortfarande inte och V1 verkar funka sämre, ibland måste man först aktivera en rutt sedan starta om z660 för att hus, bommar m.m. skall synas.
                                Rekalkuleringarna försvann väl i FW 3.80?

Ärligt blir jag inte klok på garmins uppdateringar, massa funktioner tillkommer som inte står beskrivna.

Men huvudsak att de fungerar, trots allt funkar Zumon bra för mina behov.

Det viktigaste är att den navigerar oavsett bom eller hus.

Comment

Working...
                                X