Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Med risk för upprepning av information... Knåpade tidigare ihop lite GPS-tips som jag lade på transalp/varadero forumet. Inga direkta världssensationer, men kan eventuellt vara intressant för Garmin Nuvi användare främst, men delvis även andra.

http://www.transalp.se/viewtopic.php?p=7446#p7446
    Blicken långt fram!

Comment

Spårkarta - ett lysande tips

2) Gör en spårkarta
      Detta kan man göra på olika sätt. Det absolut enklaste verkar vara att använda windowsprogrammet Gpx2Img. Detta program finns i gratisvariant och köpesvariant. Båda är användbara men gratisvarianten är begränsad till att bara tillåta ett fåtal spår. Det räcker ändå till många tillämpningar, men skulle man vilja så är köpesvarianten billig (~150 kr).

Med detta program kan du ladda in dina spårfiler och sedan med ett enkelt knapptryck generera en garminkarta. Kartan innehåller bara dina spår som breda vägar i valfri färg. Dessa lägger sig överst av kartorna i GPSen så du ser dem ovanpå dina vanliga vägkartor eller friluftskartan.

Fungerad detta bra?
      För oss som kör med lite mindre gps, ex etrex så vore detta guld. Spåret just nu är för tunt, kör man på friluftskartan så försvinner det.
      Kan man köra med två transparenta kartor? Jag har Citynav transparent idag.
      I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Eftersom vi har gedigen GPS-kunskap här tänkte jag fråga om bil-GPS-alternativ. Vad har man för alternativ om man vill se mycket detaljer över stort område på kartan? Dvs helt enkelt få en bra bild över var man är om vad som finns runt omkring?

Har funderat på om iPad kan vara ett alternativ? Visar exempelvis Navigon eller Googlemaps på iPaden mer information på denna fina skärm? Eller får jag bara se samma information som på en iPhone eller "normal" bil-GPS men i större storlek?

Kan man komma billigare undan än iPaden blir jag lycklig.

Har försökt att använda både min Zumo 660 och iPhonen i bilen men det är totalt värdelöst. Gamla hederliga kartboken måste alltid fram för att man ska få någon överblick. Kanske är 2011 året då kartboken får stå tillbaka?
        Last edited by jaso; 03-02-2011, 04:05 PM.

Comment

Originally posted by jaso View Post
          Kanske är 2011 året då kartboken får stå tillbaka?
          Snarare tvärtom eftersom gps'erna visar mindre och mindre detaljer...
          Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
          wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by HMR View Post
            Nya 6.16.3 funkar helt OK så nu kan man byta om man vill. Kan behövas eftersom 6.13.7 inte kan skapa legalt upplåsta kartor till nyare GPS:er.
            Jag la in den nya MapSourse, nu är mina kartor jättekonstiga bla saknas en massa detaljer, typningen försvann mm.
            Något jag har missat?

Comment

Originally posted by JRThump View Post
              Med risk för upprepning av information... Knåpade tidigare ihop lite GPS-tips som jag lade på transalp/varadero forumet. http://www.transalp.se/viewtopic.php?p=7446#p7446
              Vill påpeka att just transparanta spårkartor, som kan skapas på lite olika sätt, är mycket användbara. T ex som alternativ till rutter.

En rutt funkar bäst om kartan har ruttbara vägar och man kan bara visa en i taget.

En spårkarta som visas ovanpå t ex FriPro innebär i praktiken att man kan visa många rutter samtidigt i olika färg och helt oberoende av om det finns någon väg på kartan. Funkar speciellt bra på min Nokia 5800 som annars visar spår närmast oläsligt.
              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by jaso View Post
                Eftersom vi har gedigen GPS-kunskap här tänkte jag fråga om bil-GPS-alternativ. Vad har man för alternativ om man vill se mycket detaljer över stort område på kartan? Dvs helt enkelt få en bra bild över var man är om vad som finns runt omkring?
                För bilbruk finns fungerande lösningar. T ex en mini-laptop som idag kostar under 2500 kr. Brukar ha en skärm på minst 1024x640 pixel.

Lägg in Mapsource och dina kartor som vanligt. Installera även Garmins program nRoute så blir PC:en en fullt fungerande GPS med ruttning och allt. Kräver dock att du ansluter en Garmin GPS med NMEA utgång. T ex så funkar det med GPSMap 278 och 60Cx.

Ett annat alternativ är Fugawi tillsammans med lantmäteriets kartor och en vanlig GPS-puck inkopplad till PC:n.

Det finns fler alternativ men jag gillar nRoute eftersom jag då får en komplett GPS-funktion inkl ruttplanering via Mapsource, etc.
                Last edited by HMR; 03-02-2011, 10:51 PM.
                HMR

The art event!

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                  Jag la in den nya MapSourse, nu är mina kartor jättekonstiga bla saknas en massa detaljer, typningen försvann mm.
                  Något jag har missat?
                  Ja, att låsa upp kartorna. Upplåsning funkar på ett annat sätt i 6.16.3.

Kollade hur Fri Pro v2 ser ut i min dator med Mapsource 6.16.3:

Tycker nog att det är lite bättre än med 6.13.7. T ex så kan man styra storlek på ikoner och text bättre med 6.16.3.

Kartan ovan är omtypad med typ-fil som finns här.
                  Last edited by HMR; 03-02-2011, 10:49 PM.
                  HMR

The art event!

Comment

Inklipp från annan tråd

Du kan inte köra Garmins kartor på en Adroid.
                    Att använda telefonen som GPS är ganska dåligt tycker jag, jag testade för skoj skull i svampskogen förra året.
                    Den duger för att ta dig tillbaks till bilen, men inte mycket mer.
                    Den drar mycket batteri, den har dålig mottagning inne i skogen, den är känslig för fukt och stötar.
                    Så för en promenad i stan funkar den helt ok, men inte mycket mer.
                    Därom håller jag inte med alls! FriPro v2 ser på en Nokia 5800 ut ungefär som på bilden i förra inlägget. C:a 560x360 pixel för själva kartbilden. (bilden ovan är 491x439 pixel) Det är t o m lite mer än vad 278 visar. Nokian visar 5-6 gånger mer karta än 60Cx och eTrex vilket ger en överlägset bättre överblick.

Mottagningen är utmärkt på vissa mobiler (Nokia 5800) men helt oanvändbar på andra (Nokia N97) så funktionen varierar stort.

Batteriåtgången är inget stort problem. Om man släcker skärmen när man inte tittar på den så håller ett batteri "nästan en hel dag". Testat vid stadspromenader i t ex Siena. Nästa gång blir i Barcelona om några veckor. Har ännu inte gått en så lång svampplockarpromenad att batteriet tagit slut. Jag tar i de lägena med ett extrabatteri. Dom är ju pyttesmå.

Jag har kört en hel del med mobil-GPS i bilen och det funkar hur bra som helst. Bl a så visas småvägar på City Navigator ända ut till zoomnivå "3km" vilket ger en grymt bra överblick. Har dock nu skaffat den bästa bil-GPS som tillverkats, Nüvi 760, som sitter permanent i bilen. Det blev för meckigt att koppla in & ur laddkabeln på Nokian var gång jag gick in i och ut ur bilen. Dessutom är mobilens skärm lite för liten för bilbruk.

F ö så funkar Garmins GMXT nästan bara på Symbian. Dvs mestadels gamla Nokia modeller som i övrigt är rätt kassa apparater. Garmins nya "app" finns för Android men den är tyvärr mycket sämre än GMXT. Dvs småvägar visas inte vid utzoomning, autozoom och ruttomräkning kan inte stängas av, vägbommar & hus visas inte, etc, etc. Konstigt att Garmin så enträget jobbar med att försämra funktionen i alla sina nyare produkter!
                    Last edited by HMR; 03-03-2011, 01:03 PM.
                    HMR

The art event!

Comment

Därom håller jag inte med alls! FriPro v2 ser på en Nokia 5800 ut ungefär som på bilden i förra inlägget.
                      Nu hade han en Androidtelefon, det var svaret på min fråga.

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                        Originally posted by JRThump
                        2) Gör en spårkarta
                        Detta kan man göra på olika sätt. Det absolut enklaste verkar vara att använda windowsprogrammet Gpx2Img. Detta program finns i gratisvariant och köpesvariant. Båda är användbara men gratisvarianten är begränsad till att bara tillåta ett fåtal spår. Det räcker ändå till många tillämpningar, men skulle man vilja så är köpesvarianten billig (~150 kr).

Med detta program kan du ladda in dina spårfiler och sedan med ett enkelt knapptryck generera en garminkarta. Kartan innehåller bara dina spår som breda vägar i valfri färg. Dessa lägger sig överst av kartorna i GPSen så du ser dem ovanpå dina vanliga vägkartor eller friluftskartan.
                        Fungerad detta bra?
                        För oss som kör med lite mindre gps, ex etrex så vore detta guld. Spåret just nu är för tunt, kör man på friluftskartan så försvinner det.
                        Kan man köra med två transparenta kartor? Jag har Citynav transparent idag.
                        Det fungerar stabilt. Hur det är att navigera efter har jag inte hunnit med att prova på än. När jag upptäckte tekniken var det redan sen höst och jag pysslar inte så mycket med GPS på vintern. Du styr i GPS2IMG typning av spåret (färg och bredd 1-4 pixlar).

Att navigera efter detta är ju dock inte lika "automatiskt" som att navigera efter en rutt. T ex kan man inte få några instruktioner som t ex:

"sväng om 500m höger"

Men för normal rekning/äventyr borde det fungera kanon.
                        Blicken långt fram!

Comment

Någon som har tips om vart man kan lämna in sin havererade Garmin på service? Eller är det att skicka in den hos någon auktoriserad handlare som gäller?

Comment

Har fungerat bra när vi på jobbet fixat reklamationer med Garmin.
                            Så ta kontakt med dem bara.
                            Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Nu hade han en Androidtelefon, det var svaret på min fråga.
                              Visst, men du skrev Du kan inte köra Garmins kartor på en Adroid. Och det kan man alltså. Fast det då inte funkar lika bra som på en Symbian.

Personligen tror jag att Garmins idiotinställning att ta bort alla bra funktioner på nyare modeller snart kommer att straffa sig. Det skulle inte förvåna mig om Google inom kort förser Androiderna med GPS-funktioner fom får Garmin att verka stenålder.

Problemet är bara telebolagen som av någon outgrundlig anledning vill förhindra att man använder mobilt internet internationellt. Fast nu börjar Apple ta sig förbi det hindret genom att bli en global virtuell operatör m hj a egna SIM-kort. Google lär haka på. Med lite tur så skickas både ett bakåtsträvande Garmin och giriga teleoperatörer tillbaka till medeltiden av Google & Apple. Ericsson & Nokia verkar tyvärr ha somnat in för evigt.
                              HMR

The art event!

Comment

Visst, men du skrev Du kan inte köra Garmins kartor på en Adroid. Och det kan man alltså. Fast det då inte funkar lika bra som på en Symbian.
                                Det hade jag inte en aning om, hur går det till? Är det speciella mobilkartor eller är det de vanliga kartor?

Comment

Working...
                                X