Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Lämmeln View Post
    Hittar inte inställningen i mapsource för att slippa kartförvrängningen. Hur var det men gjorde?
    Ctrl + Alt + A, fyll sedan i tex 57 grader för Göterborgsnivån och starta om MapSource.
    HMR

The art event!

Comment

Tackar!

Originally posted by HMR View Post
      Ctrl + Alt + A, fyll sedan i tex 57 grader för Göterborgsnivån och starta om MapSource.
      Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
      Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
      KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
      Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

NüMaps lifetime på 278

Har nu installerat NüMaps lifetime på min GPSMap 278. Får inte plats med hela kartan i internminnet och kan inte använda "Mapinstall" för att uppdatera nya områden. Måste istället installera om kartorna från nätet varje gång jag ändrar vilket i praktiken nästan aldrig kommer att behövas då hela västeuropa får plats.

Funkar rätt bra med tanke på att Garmin hävdade att man behövde extra minneskort för att kunna installera.
        Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
        Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
        KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
        Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

Originally posted by Lämmeln View Post
          Har nu installerat NüMaps lifetime på min GPSMap 278. Får inte plats med hela kartan i internminnet och kan inte använda "Mapinstall" för att uppdatera nya områden. Måste istället installera om kartorna från nätet varje gång jag ändrar vilket i praktiken nästan aldrig kommer att behövas då hela västeuropa får plats.

Funkar rätt bra med tanke på att Garmin hävdade att man behövde extra minneskort för att kunna installera.
          Det är bra, men lite förvånande, att Garmins procedur funkar. Å andra sidan så är omtypning ett absolut krav på 278. I original är kartan nästan oläsbar med bruna vägar mot beige bakgrund.

Tips:

Alternativ 1. Skriv ett enda litet omtypat kartsegment med Mapsource till minneskortet. Då blir även den förinstallerade kartan omtypad.

Alternativ 2: Skriv en omtypad kartfil på max c:a 1.7 GB med Mapsource till en USB-pinne. Kopiera därefter in filen till C:\temp\gmapsupp.img. Använd sedan WebUpdater för att kopiera ut kartfilen till 278. T ex med kommandot C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\gmapsupp.img -autorun usb /i
          HMR

The art event!

Comment

Nu har jag äntligen fått min Zumo 220 efter lite strul med leveransen och vill då börja pilla lite med mapsource.

Ett par frågor:
            Hur hör man om man vill att rutten man skapar ska delvis följa vägarna men vid ett parti gå direkt mellan punkterna (jag vet att det finns en bro där, bara att kartan inte vet om det)?

Har ni några tips på hur man kan urskilja grusvägar när man ruttar?
            Eller är det bara att chansa lite?

Några andra tips? :)

Tackar!

//Erik

Comment

När du kommer fram till ett ställe där du inte kan följa vägen, gå till Redigera/Inställningar och välj fliken Rutt, byt till Direkt Rutt, klicka OK, nu kan du klicka fram raka streck tills du kommer till en väg igen, byt då till Automatisk Rutt, enl. ovan och fortsätt.

I Mapsource så visas grusvägar som streckade-vägar, men det stämmer inte jättebra.
              Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
              wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Är det någon idé att byta till nyare MapSource är 6.13.7?
                Största problemet med de nyare var ju just att de svängde upp kartan, det försvinner väl iom detta kommando?

Finns det något sätt att få se alla vägar i utzomning över skala 1,5 km?
                Man får ju bara större och större skärmar till datorerna så då skulle jag vilja se alla vägar betydligt tidigare.

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                  När du kommer fram till ett ställe där du inte kan följa vägen, gå till Redigera/Inställningar och välj fliken Rutt, byt till Direkt Rutt, klicka OK, nu kan du klicka fram raka streck tills du kommer till en väg igen, byt då till Automatisk Rutt, enl. ovan och fortsätt.

I Mapsource så visas grusvägar som streckade-vägar, men det stämmer inte jättebra.
                  Okej, men om jag sätter en punkt för och efter den (för kartan) obefintliga bron så kommer den inte bli galen när jag kommer till nästa flagga utan att ha kört vägen den vill?

Så det finns inget sätt man kan uppdatera kartan för bättre "grusfiltrering"?

En till fundering, när man klickar lite för snabbt hamnar flaggan lätt lite på sidan av vägen, finns det något sätt man kan dra flaggorna till närmsta väg så att den inte vill att jag ska göra avstickare ut i bushen?
                  Eller accepterar GPSen att jag bara åker förbi?

Edit: Hittade nu en inställning där man kan justera föredra mindervägar till föredra motorvägar. Påverkar detta bara aktuella rutt man skapar i mapsource eller styr det navigationsfunktionen när jag sen vill ha smidigaste vägen till en specifik adress när jag kör bil?
                  Last edited by Igge; 03-01-2011, 03:38 PM.

Comment

Originally posted by Igge View Post
                    Edit: Hittade nu en inställning där man kan justera föredra mindervägar till Okej,
                    Glöm det. Funkar inte i praktiken. Kör med standardinställning och styr vägvalet manuellt. Se även till att kartan visas i plan projektion med körriktning upp. Absolut inte i "Perspektiv" ibland felaktigt kallat "3D"

om jag sätter en punkt för och efter den (för kartan) obefintliga bron så kommer den inte bli galen när jag kommer till nästa flagga utan att ha kört vägen den vill?
                    Stäng av alla automatiska funktioner i GPS:en. Speciellt automatisk ruttomräkning och automatisk zoomning. Stäng av rösten. Stäng av köranvisningar.

Lär dig att köra efter kartan på skärmen. När du väl fått in snitsen så är det det som funkar bäst. Bl a eftersom man vill ha koll på alla småvägar som går bredvid den planerade rutten så att man kan välja dem när de ser mer spännande ut. Glöm alla former av guidning. Det funkar bra i stan men är värdelöst i skogen.

Gör så här (som redan beskrivits i tidigare inlägg): Lägg en punkt precis före bron och en punkt precis efter bron. Nu har du en knäpp omväg förbi bron som tas bort så här. Deaktivera den ruttbara kartan genom att välja "ingen karta". Zooma in på bron och knäpp fast rutten på bron. Nu går rutten över bron. Aktivera City navigator och fortsätt. (Som alternativ till att deaktivera kartan kan man stänga av ruttning typ "följa väg")

En till fundering, när man klickar lite för snabbt hamnar flaggan lätt lite på sidan av vägen, finns det något sätt man kan dra flaggorna till närmsta väg så att den inte vill att jag ska göra avstickare ut i bushen?
                    Hamnar punkten bredvid vägen så har du inte zoomat in tillräckligt. Använd "+" och "-" tangenterna till att zooma.

F ö viktigt att du skapar rutterna på bästa sätt. Gör så här:
                    - Skapa två punkter "start" och "mål". De får inte vara på samma plats.
                    - Gör en rutt mellan start och mål. Den går sannolikt på fel vägar.
                    - Ta tag i rutten med pilverktyget och snäpp fast den mitt imellan start och mål på en väg du vill passera. Detta kallas för halveringsmetoden. Nu har du en rutt med tre punkter.
                    - Ta tag i rutten mellan två av punkterna och knäpp fast den på en väg du vill passera. Etc, etc, tills du har fått den rutt du vill ha.

Dvs en normal rutt har bara två waypoints plus ett antal mellanpunkter.
                    Last edited by HMR; 03-01-2011, 07:21 PM.
                    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                      Är det någon idé att byta till nyare MapSource är 6.13.7?
                      Nya 6.16.3 funkar helt OK så nu kan man byta om man vill. Kan behövas eftersom 6.13.7 inte kan skapa legalt upplåsta kartor till nyare GPS:er.
                      Jag kör f n 6.13.7 och 6.16.3 parallellt. Inget hindrar att man har flera olika versioner samtidigt när man som jag har alla mina kartor organiserade på gamla viset. Dvs dom ligger under C:\Garmin. Eftersom vissa nyare kartor gör 6.13.7 instabil så är det nog bara en tidsfråga innan jag skrotar 6.13.7. Men jag lär inte skrota gamla lagringsformatet!.

Originally posted by badpitt View Post
                      Finns det något sätt att få se alla vägar i utzomning över skala 1,5 km?
                      Nej, inte vad jag vet.
                      HMR

The art event!

Comment

Glöm det. Funkar inte i praktiken. Kör med standardinställning och styr vägvalet manuellt. Se även till att kartan visas i plan projektion med körriktning upp. Absolut inte i "Perspektiv" ibland felaktigt kallat "3D"
                        Vad är dåligt med perspektivvyn?
                        Jag har kört en del med den och tyckt den fungerat bra, dock har jag inte testat speciellt mycket med plan vy kurs uppåt så pass att jag kan säga att den är bättre/sämre

Stäng av alla automatiska funktioner i GPS:en. Speciellt automatisk ruttomräkning och automatisk zoomning. Stäng av rösten. Stäng av köranvisningar.
                        Hur stänger man av köranvisningarna?

Lär dig att köra efter kartan på skärmen. När du väl fått in snitsen så är det det som funkar bäst. Bl a eftersom man vill ha koll på alla småvägar som går bredvid den planerade rutten så att man kan välja dem när de ser mer spännande ut. Glöm alla former av guidning. Det funkar bra i stan men är värdelöst i skogen.
                        Finns det något smidigt sätt att ha rutten synlig men ändå inte ha guidningen så att säga?

Gör så här (som redan beskrivits i tidigare inlägg): Lägg en punkt precis före bron och en punkt precis efter bron. Nu har du en knäpp omväg förbi bron som tas bort så här. Deaktivera den ruttbara kartan genom att välja "ingen karta". Zooma in på bron och knäpp fast rutten på bron. Nu går rutten över bron. Aktivera City navigator och fortsätt. (Som alternativ till att deaktivera kartan kan man stänga av ruttning typ "följa väg")
                        Tackar :)

Hamnar punkten bredvid vägen så har du inte zoomat in tillräckligt. Använd "+" och "-" tangenterna till att zooma.
                        Tänkte mest att det är jobbigt att zooma fram och tillbaka hela tiden, men men det är väl bara att bita i det sura äpplet så att säga.

- Ta tag i rutten med pilverktyget och snäpp fast den mitt imellan start och mål på en väg du vill passera. Detta kallas för halveringsmetoden. Nu har du en rutt med tre punkter.
                        - Ta tag i rutten mellan två av punkterna och knäpp fast den på en väg du vill passera. Etc, etc, tills du har fått den rutt du vill ha.

Tackar! :)

Comment

Lämpliga grundinställningar för zumo 220.

På startsidan klicka på symbolen längst upp i kanten (förmodligen en mc)

Välj Motorcykel, Ok

Klicka på Verktyg, Inställningar, Navigation:

Räkna Om: Från
                          Undvikanden: Alla från

Tillbaka.

Välja Karta på sida två.

Kartdetaljer: Mest
                          Kartbild: Kurs upp
                          Autoz. f karta: Från

Nu har du en lämplig inställning för mc, sedan kan du börja om och välja Bil i stället, då kan du köra med 3D karta, automatisk omräkning m.m.
                          Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                          wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Vad är dåligt med perspektivvyn?
                            Jag har kört en del med den och tyckt den fungerat bra, dock har jag inte testat speciellt mycket med plan vy kurs uppåt så pass att jag kan säga att den är bättre/sämre

Finns det något smidigt sätt att ha rutten synlig men ändå inte ha guidningen så att säga?
                            I bil så är, som Magnus påpekar, autozoom på, ruttomräkning på, röstguidning på och perspektiv vy rätt bra inställningar. Där handlar det om att så enkelt som möjligt nå målet. Det är de flesta GPS:er optimerade för. Funkar även bra på MC i stadstrafik.

Offroad (vi är på SOE - OK?) så är läget ett annat. Då är kartan viktig. Man letar ständigt efter alternativa vägar kanske för att man får stopp vid en vägbom eller ett nedfallet träd. Kanske för att vägen är belagd med (urrk!) asfalt. Då funkar inte perspektiv vy och okontrollerad zoomning. Eftersom man rätt ofta kör bredvid den ruttade vägen så funkar inte heller automatisk ruttomräkning och guidning blir nonsens.

Att ha rutten synlig är ju själva grunden. Vad som sedan går att stänga av och rensa bort från skärmen varierar med GPS-modell. 278 kan bli helt ren medan även t ex Z660 blir hyfsat ren med rätt inställningar. Hur det är med Z220 vet Magnus bättre.

GPSmap 278 har en så tydlig kartbild att papperskartan inte behövs. Z220 behöver kanske kompletteras med karta på tanken men med lite övning så kan man få rätt bra koll på omgivningarna även med den. Akilleshälen är att den vägrar visa småvägar vid utzoomning.
                            HMR

The art event!

Comment

Nu kan jag inte fundera längre på varför detta skulle vara den bästa metoden.
                              Jag börjar på en punkt och slutar på en annan punkt, förlänger rutten varefter jag klickar på valda delar i kartan, kan då även växla till direktrutt utan problem.
                              Så vad vinner jag på din metod?
                              Får liksom inte ihop det för min del, men övertyga mig gärna.

2. Friluftskartan V2 och 6.13.7, bara att ta bort höjdinfofilerna för att få funktion? Givetvis har jag kört mapreverse på denna.

/Sven
                              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                                Nu kan jag inte fundera längre på varför detta skulle vara den bästa metoden.
                                Jag börjar på en punkt och slutar på en annan punkt, förlänger rutten varefter jag klickar på valda delar i kartan, kan då även växla till direktrutt utan problem.
                                Så vad vinner jag på din metod?
                                Får liksom inte ihop det för min del, men övertyga mig gärna.
                                För den vane användaren har det ingen större betydelse men jag har det bestämda intrycket att nybörjare snabbare får kläm på var punkter bör sättas. Halveringsmetoden brukar ge färre ruttvägpunkter vilket är viktigt när rutten skall användas på 60Cx och eTrex. Viktigt med få punkter även på GPS:er med flaggsjukan.

Originally posted by SvenB View Post
                                2. Friluftskartan V2 och 6.13.7, bara att ta bort höjdinfofilerna för att få funktion? Givetvis har jag kört mapreverse på denna.
                                Ja. Jag tog bort höjddata, konverterade med MapReverseConverter och det funkade utan problem.
                                Last edited by HMR; 03-02-2011, 10:51 PM.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X