Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

AndroidTools

Såg just denna på freshmeat:

http://fieldbird.sourceforge.net/AndroidTools/

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
      J
      Modernare Zumo 220 än 550, pekskärm, lättare, mindre, bättre batteritid, mindre antal rutter, MicroSD, Lane Assist, Sedan röstkommandon(finns inte det på 550'n?)
      Mindre antal rutter är inte helt sant, man kan ha 10 rutter snabbt åtkomliga, men "oändligt" antal liggande på minneskortet som man importera efter hand man behöver dem.

Röstkommandon finns på z550 i att den säger " Sväng höger", men inte att man kan styra den med rösten, som på en del Nuvis.

Jag har gjort en liten jämförelse mellan zumo-modellerna nedan.
      Zumo jämförelse
      Last edited by konfucius; 01-12-2011, 09:54 AM.
      Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
      wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by oden View Post
        Såg just denna på freshmeat:

http://fieldbird.sourceforge.net/AndroidTools/
        Ockock?
        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Jag har läst om de tekniska skillnaderna, dock tänkte jag mig mer om 550in har någon ovärderlig funktion som inte syns på pappret, eller att 220in är ofantligt mycket snabbare att pilla på, 550ins mc-fäste är mycket bättre (av bilden att döma verkar det nästan så, då jag vill minnas att den ansluter strömmen samtidigt som man knäpper fast den)

Dock uppstod ett par frågetecken när jag läste konfucius jämförelse.
          På 220in står det:
          3d kartvisning: nej
          Kan importera spår: nej
          Valbar kartlayout: nej

Spår, är det streck på kartan som man lämpligtvis lägger på den väg man vill köra men är utan köranvisningar eller?
          3d kartvisningen, är det när kartan är lite "tiltad" framåt (för det finns på min nuvi 200 och är rätt bra att ha) eller är det någon nyare spacead funktion?
          Valbar kartlayout, vad menas med det?

Comment

z550 mc hållaren är nog bättre, den snäpper fast och har anslutningarna som du skriver.

3d kartvisning är att topologin syns (se nedan), alltså höjdskillnader visas i 3d, att kartan visas tiltad framåt kan man få, precis som på nuvi, om man vill det.

Spår är som du skriver raka streck som inte "sitter fast" på vägen (som en Rutt gör) och inga köranvisningar, men z220 stöder direkt-rutt, vilket i princip är samma som spår.

Valbar kartlayout som bara finns på z660 och är att man kan ha tre olika utseenden på kartsidan.
            Standard useendet:

Mer karta och mer data överst på denna bild:
            Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo

Comment

Okej, då låter ju 220in som ett riktigt bra alternativ

Det som känns som mest av ett minus är strömförsörjningen över en lös USB-kabel.
              Finns det något skydd för USB-kontakten så man kan lämna den lös på hojen?
              Eller håller den för vädrets makter om man skulle ta en vända med hojen utan GPS eller lämna hojen utomhus någon natt

Det nämndes att man bara kunde ha 10 rutter i enheten men att man kunde ha en väldans massa i minne som går att importera ifrån. Var det någon begränsning i antal på minnet som den kan hitta och importera?
              Om nej, hur mycket plats tar en rutt?
              Är importeringen "smidig"?
              Hur många viapunkter kan man klämma in i en rutt?
              Last edited by Igge; 01-12-2011, 02:06 PM.

Comment

Man sätter fast usb kontakten i ett hål i hållaren när man inte har gps'en monterad, förmodligen inte vattentät dock.

Jag vet inte hur många rutter du kan ha på minneskortet, 100, 1000 eller 10000, spelar det någon roll? Man trycker på Min Info/Importera rutt och väljer den man vill importera, har man hundra rutter där så kan det nog ta lite tid att scrolla fram till rätt rutt.

Vet inte hur många viapunkter du kan ha i en rutt på z220, men på z660 har jag för mig det är 250 i en rutt, skulle det vara ett problem så får man dela på rutten, skall du åka jorden runt?

Om din kompis har en z550 så kan det ju vara tryggare att köpa en likadan, då kan Ni enkelt dela rutter och spår, du får support och blir inte besviken...

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                  Man sätter fast usb kontakten i ett hål i hållaren när man inte har gps'en monterad, förmodligen inte vattentät dock.

Jag vet inte hur många rutter du kan ha på minneskortet, 100, 1000 eller 10000, spelar det någon roll? Man trycker på Min Info/Importera rutt och väljer den man vill importera, har man hundra rutter där så kan det nog ta lite tid att scrolla fram till rätt rutt.

Vet inte hur många viapunkter du kan ha i en rutt på z220, men på z660 har jag för mig det är 250 i en rutt, skulle det vara ett problem så får man dela på rutten, skall du åka jorden runt?

Om din kompis har en z550 så kan det ju vara tryggare att köpa en likadan, då kan Ni enkelt dela rutter och spår, du får support och blir inte besviken...
                  Finns det något hål får det duga. Lite contact protect och sedan är det bara att köra så länge kabeln håller. Går ju att köpa en ny om det skiter sig.
                  Ser ju ut att vara en USB mini b som på min nuvi så då kan jag ju ha med mig en reserv om jag ska på långturer

Jag tänkte mest så de inte är jättebegränsat typ "10 på GPSen och fler på minnet*

*max 5 på minneskortet"
                  Eller liknande idioti.

Angående antalet viapunkter är jag glad så länge det är fler än 10 så det där lär fungera.

550in har skjutit iväg i pris och kostar nu 2,5k mer än en 220, och den saknar filassistansen som kan vara trevlig om man ska in och virra i storstaden. Så nu lutar det ju åt en 220. :)

Comment

Problem att se överförd rutt i GPS:n, vad gör jag för fel?
                    Är nybörjare på ruttplanering och behöver er hjälp.

Har en NUVI310 med CN och MS 6.15.6.

Så här gör jag:
                    Jag skapar en rutt i MS -> Överför sedan rutten till enheten GPS:n -> Får till svar att "överföringen slutfördes/data skickades utan fel".
                    Men jag kan inte se/öppna rutten i GPS:n

Jag kan dock föra över alla mina WP från GPS:n till MS.

Comment

Originally posted by Throttlejunkie View Post
                      Problem att se överförd rutt i GPS:n, vad gör jag för fel?
                      Är nybörjare på ruttplanering och behöver er hjälp.

Har en NUVI310

Vad har du fått info om att sådan funktion finns på denna?

Nope, nix, nada...Routes
                      https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=398
                      Last edited by DigiMan; 01-16-2011, 03:42 PM.
                      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                        Vad har du fått info om att sådan funktion finns på denna?

Nope, nix, nada...Routes
                        https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=398
                        Hade missat att det inte gick att ruttplanera, det förklarar ju att det inte funkar. Men TACK & BOCK iaf för svaret Digiman

Comment

Noterade samma sak, inga intressepunkter visas i z660 med FPv2 oberoende av zoomnivå, värdelöst!

Jag har testat med och utan olika typ-filer och det blir ingen skillnad så jag tror inte typ-filerna påverkar, förmodligen något som bara garmin kan fixa och då lär det inte hända snart...
                          Jag felanmälde att intressepunkter inte visas i FriPro V2 och Zumo 660 till garmin, jag har nu fått följande svar:

"Hej Magnus,

jag har nu fått svar från våra tekniker där de kan bekräfta att hus saknas på Friluftskartanpro v2 när man använder den i Zumo 660 i dagsläget. De har rapporterat felet vidare till utvecklingsavdelningen. Tyvärr kan vi inte lova en lösning ännu då vi först måste undersöka om det ens går att lösa.

De påpekar även att en "begränsningstext" har blivit tillagd på hemsidan rörande Friluftskartanpro v2:

"Friluftskartan Pro v2 går enbart att använda tillsammans med Garminprodukter. Den är i första hand anpassad och avsedd för Outdoor/Jakt enheter, men kan också användas i kompatibla fordonsnavigatorer, om än med vissa begränsningar.
                          Kompatibla enheter:
                          Astro 220 Nordic, Colorado 300, Dakota 10, Dakota 20, Edge 605, Edge 705, eTrex Legend Cx/HCx, eTrex Venture Cx, eTrex Vista Cx/HCx, GPSMAP 276C/278, GPSMAP 60Cx/HCx, GPSMAP 76C/Cx/HCx, Oregon 200/300/400t/550/550t, zumo-serien. "

Tack för att du uppmärksammade oss om detta!

Med vänliga hälsningar / Best Regards
                          Kathleen
                          Garmin Sverige - support"

Comment

Jag felanmälde att intressepunkter inte visas i FriPro V2 och Zumo 660 till garmin, jag har nu fått följande svar:

"Hej Magnus,

jag har nu fått svar från våra tekniker där de kan bekräfta att hus saknas på Friluftskartanpro v2 när man använder den i Zumo 660 i dagsläget. De har rapporterat felet vidare till utvecklingsavdelningen. Tyvärr kan vi inte lova en lösning ännu då vi först måste undersöka om det ens går att lösa.

De påpekar även att en "begränsningstext" har blivit tillagd på hemsidan rörande Friluftskartanpro v2:

"Friluftskartan Pro v2 går enbart att använda tillsammans med Garminprodukter. Den är i första hand anpassad och avsedd för Outdoor/Jakt enheter, men kan också användas i kompatibla fordonsnavigatorer, om än med vissa begränsningar.
                            Kompatibla enheter:
                            Astro 220 Nordic, Colorado 300, Dakota 10, Dakota 20, Edge 605, Edge 705, eTrex Legend Cx/HCx, eTrex Venture Cx, eTrex Vista Cx/HCx, GPSMAP 276C/278, GPSMAP 60Cx/HCx, GPSMAP 76C/Cx/HCx, Oregon 200/300/400t/550/550t, zumo-serien. "

Tack för att du uppmärksammade oss om detta!

Med vänliga hälsningar / Best Regards
                            Kathleen
                            Garmin Sverige - support"
                            Va!!!???

"om än med vissa begränsningar" Vilken formidabel friskrivning...

Det måste väl gälla globalt också och inte bara svenska kartor?

Jag har ju nyligen köpt alla kartorna för sverige. Är det någon som har en skärmdump som visar texten före denna friskrivning?

Comment

Kompatibla enheter:
                              Fri Pro och Fri Pro V2 fungerar dessutom utmärkt i många äldre Nüvi. T ex 200 och 760. Men inte i t ex 765. Klart bäst och mest detaljerad visning får man med GMXT i en mobil med högupplöst skärm t ex Nokia 5800. Uppenbart har Garmin ingen bra koll på var Fri Pro V2 funkar & inte funkar. F ö så existerar inte vissa av de modeller dom räknar upp ovan.....

Begränsningarna ligger uppenbart i GPS:en och inte i kartan. Till saken hör att gamla 760 är bra mycket snabbare och har allmänt bättre funktion än de flesta nyare Nüvis.
                              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by oden View Post
                                Det måste väl gälla globalt också och inte bara svenska kartor?
                                Ja. Det gäller generellt, med vissa olikheter, för topografiska kartor. T ex ryska kartan, spanska kartan och norska kartan.

Vill du har riktigt bra visning av topo-kartor så gäller:

- GMXT i mobil till fots.
                                - Nüvi 760 i bilen
                                - 276C/278/478 på MC eller snöskoter.

Om du inte behöver navigera/rutta utan bara skall ha en tydlig karta så är GPSMAP 620 med sin stora 480x800 skärm en höjdare på topokartor.

Svenska Fri Pro V2 är bra så tillvida att den fungerar rakt av även utan omtypning. Även om omtypade kartor är klart tydligare.

Spanska kartan t ex är fullständigt oanvändbar om man inte typar om den. Lite tragiskt att de flesta användare aldrig får klart för sig hur bra denna kartan egentligen är. Helt suberb för bergsvägarna i Pyreneerna i kombination med 276C/278
                                Last edited by HMR; 01-22-2011, 03:27 PM.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X