Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Honken View Post
    Min gamla Quest tvåa har pajat (har egentligen aldrig funkat bra till nåt iofs) så nu måste det köpas en ny.

GPS:en ska användas på skoter/hoj samt även kunna följa med i fickan på fisketurer osv. Sneglar på 60 cx som förvisso är en föråldrad modell men vad jag förstår funkar inte 62 s/st så bra vid rutt/spårhantering och så, dvs automatisk ruttförstöring på den som på de flesta andra nya apparater? Nån som testat den?
    Inte sjutton är 60Cx/CSx särskilt föråldrad. Mycket bra mottagare och lång batteritid. Bra programvara. Även eTrex HCx är helt OK.

Det finns många exempel nu på att Garmins modeller bara blir sämre och sämre för offroad MC bruk. Och bilbruk om man vill ha en GPS som kan visa en tydlig karta.

Bland handhållna torde 60 CSx och eTrex HCx vara de bästa. Nyare modeller är alla sämre p g a automatisk ruttförstöring och autozoom.

För bilbruk är Nüvi 760 bäst. Bra på alla sätt och vis. Bra mottagare. Visar småvägar & intressepunkter. Rutter kan tankas upp mm. Alla nyare modeller är sämre på att visa kartan och de flesta är dessutom hopplöst långsamma.

Bästa MC GPS är den urgamla 276C/278/478. Men den har tyvärr rätt ålderdomlig teknologi. Ser rätt lustigt ut när gubbarna som rekar Dakar rallyt har gamla 276C på mopparna och i bilarna. Bara för att det inte finns något bättre att köpa.
    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Igge View Post
      Vilken är den billigaste ruttbara, vattentåliga GPSen?
      Nüvi 500.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
        Nüvi 500.
        Okej!

När jag söker runt lite snabbt i tråden hittar jag en del förvirrande inlägg där det står bl.a.:
        "man kan dock inte stänga av ruttomräkning och den har en del begränsningar vad gäller spårhantering"

Vad innebär det praktiskt för mig?
        Vad är skillnaden mellan rutt och spår?

Har man mapsource till den för ruttskapandet?
        Skulle jag kunna få rutter/spår från min polare med en zumo 550 eller är dom inte kompatibla?

Comment

Jag slår ett slag för Zumo 220, det skiljer enl. prisjakt just nu 900:- mellan Nuvi 500 och Zumo 220, så för 3500:- får en zumo 220.

Det som bl.a. skiljer dem emellan är att Z220 har avstängbar ruttförstöring och att du får med både mc-hållare och bilhållare i paketet, samt att du får med hela Europakartan i Z220 men bara Norden i N500, annars är det nog samma hårdvara.

FriPro V2 verkar fungera mycket bra i Z220 (bätte än i Z660).

Du kan inte skicka Spår direkt från MapSource till Z220, men du kan istället använda offroad-rutt (eller direkt-rutt som det kallas i MS) eller konvertera Spår till Rutt med konverteringsprogram.

Du kan använda rutter som din kompis gjort till Z550, men se till att Ni har samma version på kartan, annars blir det problem.
          Last edited by konfucius; 01-11-2011, 10:44 AM.
          Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
          wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
            Jag slår ett slag för Zumo 220, det skiljer enl. prisjakt just nu 900:- mellan Nuvi 500 och Zumo 220, så för 3500:- får en zumo 220.

Det som bl.a. skiljer dem emellan är att Z220 har avstängbar ruttförstöring och att du får med både mc-hållare och bilhållare i paketet, samt att du får med hela Europakartan i Z220 men bara Norden i N500, annars är det nog samma hårdvara.

FriPro V2 verkar fungera mycket bra i Z220 (bätte än i Z660).

Du kan inte skicka Spår direkt från MapSource till Z220, men du kan istället använda offroad-rutt (eller direkt-rutt som det kallas i MS) eller konvertera Spår till Rutt med konverteringsprogram.

Du kan använda rutter som din kompis gjort till Z550, men se till att Ni har samma version på kartan, annars blir det problem.
            3500... då börjar det bli mycket pengar tycker jag, snål som man är.
            Vad menas med ruttförstörning? Något som nuvin är drabbad av eller?

Strömförsörjning för zumon, är det cigguttag som gäller där eller finns det elegantare lösning (vill minnas att man får med kabel för inkoppling på zumo 550in)

Jag hänger dock inte riktigt med på det det är med spår, rutt, offroadrutt osv.
            Kan man skicka spår direkt till Nuvi 500?

Med samma vesion på kartan, menar du då att båda ska ha city navigator eller att det ska vara samma "årsmodell"?

Comment

Gav 1695:- för min Nuvi 500 på Dustin
              Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
              Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
              Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
              Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
              Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

3500... då börjar det bli mycket pengar tycker jag, snål som man är.
                Vad menas med ruttförstörning? Något som nuvin är drabbad av eller?

Strömförsörjning för zumon, är det cigguttag som gäller där eller finns det elegantare lösning (vill minnas att man får med kabel för inkoppling på zumo 550in)

Jag hänger dock inte riktigt med på det det är med spår, rutt, offroadrutt osv.
                Kan man skicka spår direkt till Nuvi 500?

Med samma vesion på kartan, menar du då att båda ska ha city navigator eller att det ska vara samma "årsmodell"?
                Läs det som står här:
                http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtop...a0df0f501b4d6e
                så klarnar mycket, annars finns olika manualer (även för Mapp Sourse) på Garmins hemsida.

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                  Gav 1695:- för min Nuvi 500 på Dustin
                  Jo dom hade nuvi 500 på specialpris förut men nu finns den inte i sortimentet längre

Hade webhallen fortsatt sälja zumo 550 så hade jag köpt en sådan (4,5 kostade den därifrån förut)

Comment

Om man har 2 st. GPS:r men bara 1 st. City Navigator kan man då växla CN mellan de båda GPS:rna?

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Inte sjutton är 60Cx/CSx särskilt föråldrad. Mycket bra mottagare och lång batteritid. Bra programvara. Även eTrex HCx är helt OK.

Det finns många exempel nu på att Garmins modeller bara blir sämre och sämre för offroad MC bruk. Och bilbruk om man vill ha en GPS som kan visa en tydlig karta.

Bland handhållna torde 60 CSx och eTrex HCx vara de bästa. Nyare modeller är alla sämre p g a automatisk ruttförstöring och autozoom.

För bilbruk är Nüvi 760 bäst. Bra på alla sätt och vis. Bra mottagare. Visar småvägar & intressepunkter. Rutter kan tankas upp mm. Alla nyare modeller är sämre på att visa kartan och de flesta är dessutom hopplöst långsamma.

Bästa MC GPS är den urgamla 276C/278/478. Men den har tyvärr rätt ålderdomlig teknologi. Ser rätt lustigt ut när gubbarna som rekar Dakar rallyt har gamla 276C på mopparna och i bilarna. Bara för att det inte finns något bättre att köpa.
                      Tackar för svaret!

Få bli en sextia då! Hade gärna haft en 278:a men det känns hårt att betala nästan nypris för en begad sliten enhet.
                      KTM 950 SE -07

Comment

Originally posted by Throttlejunkie View Post
                        Om man har 2 st. GPS:r men bara 1 st. City Navigator kan man då växla CN mellan de båda GPS:rna?
                        Nej, inte lagligt iaf

Comment

Originally posted by Honken View Post
                          Tackar för svaret!

Få bli en sextia då! Hade gärna haft en 278:a men det känns hårt att betala nästan nypris för en begad sliten enhet.
                          Jag tror faktiskt att Z220 kan ge 60csx en match och du får med City Navigator, MC-hållare och bilhållare som du får köpa till på 60csx.

Tiden får utvisa...
                          Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo

Comment

Rent praktiskt, vad skiljer zumo 550 mot 220?
                            Förutom knapparna på sidan?

Hur ansluts strömmen på MC-fästet för 220in?

Comment

Jämförelse kan du hitta hos Garmin

Här är både mc-fäste och spänningsmatningen:

Större bild

Comment

Rent praktiskt, vad skiljer zumo 550 mot 220?
                                Förutom knapparna på sidan?

Hur ansluts strömmen på MC-fästet för 220in?
                                Jämför:
                                http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j...,131669,420325

eller:
                                https://buy.garmin.com/shop/compare....areProduct=414

Modernare Zumo 220 än 550, pekskärm, lättare, mindre, bättre batteritid, mindre antal rutter, MicroSD, Lane Assist, Sedan röstkommandon(finns inte det på 550'n?)
                                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Working...
                                X