Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by konfucius View Post
    Jag har nu testat med vanliga rutter, mixade rutter och offroad-rutter, inga av dem blir omräknade vid import i 220.
    Jag drar därvid slutsatsen att Z220 är lika bra som Z660 vad gäller offroadbruk? Dvs Z220 är tillsammans med Z660 de bästa nytillverkade offroad-GPS:erna som finns att köpa idag?

Eller?

Jag utgår från att det är FPv2 du visar. Det som stör mig på dina bilder är att inte intressepunkter såsom hus syns. Är det skillnad mellan Z660 och Z220 o detta avseende?
    HMR

The art event!

Comment

Noterade när jag tittade på Dakar-förberedelser igår att de använde 278/478 i både bilar och på mc när de rekade roadbooken, det borde säga en del till Garmin hur en "äventyrs-gps" skall se ut enl. användarna...
      Last edited by konfucius; 01-02-2011, 12:32 PM.
      Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
      wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by HMR View Post
        Jag utgår från att det är FPv2 du visar. Det som stör mig på dina bilder är att inte intressepunkter såsom hus syns. Är det skillnad mellan Z660 och Z220 o detta avseende?
        Det är FriPro V1 som jag visar på bilderna, har inte lagt vantarna på V2 än.

Z220 visar inte intressepunkter förrän man zoomat ner till 80m och bara i "rekläget", dvs det läget man kommer till när man pekar på kartan.

Z660 visar alltid intressepunkterna, men ritar om kartan smärtsamt långsamt när man zoomat ut en bit, har inte testat om V2 är snabbare.

Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo

Comment

Originally posted by konfucius View Post
          Z220 visar inte intressepunkter förrän man zoomat ner till 80m och bara i "rekläget", dvs det läget man kommer till när man pekar på kartan.

Z660 visar alltid intressepunkterna, men ritar om kartan smärtsamt långsamt när man zoomat ut en bit, har inte testat om V2 är snabbare.
          Nej, FPv2 är inte snabbare än v1 på Z660.

Att inte Z220 visar vägbommar, bensinmackar & hus vid normal körning och normala zoomnivåer torde diskvalificera den för offroadbruk.
          HMR

The art event!

Comment

Ingår Mapsource?
            Ser inte om Mapsource ingår i detta erbjudande, någon som kan "utläsa" om detta ingår?

http://www.pixmania.se/se/se/3024272...oui#pix-review

Comment

Originally posted by Throttlejunkie View Post
              Ingår Mapsource?
              Ser inte om Mapsource ingår i detta erbjudande, någon som kan "utläsa" om detta ingår?

http://www.pixmania.se/se/se/3024272...oui#pix-review
              Mapsource är gratis och kartor för Europa följer med gpsen
              Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
              Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
              Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
              Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
              Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                Mapsource är gratis och kartor för Europa följer med gpsen
                Tack & Bock Jossadrz

Comment

Digiman har du nån aning om man kan ladda in frluftskartan i Nuvifon???

Comment

Originally posted by Den galne norrlänningen View Post
                    Digiman har du nån aning om man kan ladda in frluftskartan i Nuvifon???
                    Inte vad jag vet. Men såvitt jag förstår så går det att få in Lantmateriets gröna karta. Dvs Kartex kartor.
                    HMR

The art event!

Comment

Kartex har jag aldrig hört talas om. Har kommit över en Garmin/Asus A10 billigt och vill således få den så bra som möjligt.

Mvh. Douglas

Comment

Hej!
                        Jag har precis uppgraderat från friluftskartan pro till V2 i min Zumo 660. Jag har kört in HMRs typ-filer för båda kartorna.

Det verkar som detaljer visas bara vid mer inzoomning i V2. Beror det på kartan eller typ filerna?
                        Några skillnader:

Zumo 660
                        ---------
                        fripro v1
                        stigar visas vid 500m zoomnivå
                        vägbommar 500m

Fripro v2
                        stigarna visas vid 300m
                        vägbommar visas inte alls?

Mapsource
                        ----------
                        Fripro v1
                        stigarna visas vid 5km
                        vägbommar 1.5km

Fripro v2
                        stigarna visas först vid 700m
                        vägbommar visas vid 700m
                        Last edited by richardl; 01-09-2011, 10:42 PM. Reason: ändrade rubbet :)
                        KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
                        KTM 350 Freeride -14 "Musen"
                        KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Tyvärr är jag lat och orkar inte läsa igenom allt som hänt sedan jag senast läste här (ett par år sedan) och nu undrar jag:
                          Vilken är den billigaste ruttbara, vattentåliga GPSen?
                          Vad har ni kunniga att säga om den? :)

Som det är nu kör jag med en nuvi 200 som har 3 år gamla kartor och som sitter i ett skydd för vädret.
                          De två stora nackdelarna med den är just att det inte går att rutta på den (vad jag vet) och att jag måste skruva bort 4 skruvar innan jag kan komma åt och pilla på den

Comment

Min gamla Quest tvåa har pajat (har egentligen aldrig funkat bra till nåt iofs) så nu måste det köpas en ny.

GPS:en ska användas på skoter/hoj samt även kunna följa med i fickan på fisketurer osv. Sneglar på 60 cx som förvisso är en föråldrad modell men vad jag förstår funkar inte 62 s/st så bra vid rutt/spårhantering och så, dvs automatisk ruttförstöring på den som på de flesta andra nya apparater? Nån som testat den?
                            KTM 950 SE -07

Comment

Originally posted by HMR View Post
                              Nu har jag testat med FriPro V2, då blir resultatet tvärt om, intressepunkter visas på alla zoomnivåer i Z220 men inte alls i Z660! Mycket tråkigt.

Z220 med FPv2, med typfil från HMR:

Comment

Originally posted by richardl View Post
                                Hej!
                                Jag har precis uppgraderat från friluftskartan pro till V2 i min Zumo 660. Jag har kört in HMRs typ-filer för båda kartorna.

Det verkar som detaljer visas bara vid mer inzoomning i V2. Beror det på kartan eller typ filerna?
                                Noterade samma sak, inga intressepunkter visas i z660 med FPv2 oberoende av zoomnivå, värdelöst!

Jag har testat med och utan olika typ-filer och det blir ingen skillnad så jag tror inte typ-filerna påverkar, förmodligen något som bara garmin kan fixa och då lär det inte hända snart...

Comment

Working...
                                X