Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&...8&parent=s3140

Lite priser!! (på föregående inlägg )

Comment

Lite mer om Mynav
      http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...es-rutt-443155
      I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Recension av MyNav

Jag har mailat dom för att försöka få låna ett ex. Så att jag kan kolla om dom duger till offroad-MC. Och hur mycket nödvändiga prylar såsom fäste, laddkablel, kartor, etc kostar. Återstår att se hur dom reagerar. Vill dom inte att man testar så har dom inte rent mjöl i påsen.

Trailtech Voyager, t ex, fick jag inte prova. Men dom anser ju att "topo-kartor är olämpliga för offroadbruk" så dom faller ju ändå. Man kan ju hoppas att MyNav's producent har en mer seriös inställning till kartor.
        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
          Jag har mailat dom för att försöka få låna ett ex. Så att jag kan kolla om dom duger till offroad-MC. Och hur mycket nödvändiga prylar såsom fäste, laddkablel, kartor, etc kostar. Återstår att se hur dom reagerar. Vill dom inte att man testar så har dom inte rent mjöl i påsen.

Trailtech Voyager, t ex, fick jag inte prova. Men dom anser ju att "topo-kartor är olämpliga för offroadbruk" så dom faller ju ändå. Man kan ju hoppas att MyNav's producent har en mer seriös inställning till kartor.
          Hoppas du får låna en och att det äntligen kommit en gps som kan konkurera ut Garmin
          Läste manualen och den verkar vara kanon.
          Last edited by JossaDrz; 12-23-2010, 08:45 AM.
          Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
          Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
          Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
          Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
          Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Mynav ser intresant ut.
            Någon som vet om det går använda I-pad med extern GPS mottagare för navigering?
            Dom använder ju GSM + fria trådlösa nätverk och Google map, men det fungerar ju bara i stan.
            Stor fin display, touch mm är ju som gjort för en bra navigator, om den nu tål lite omild behandling på MC??? (går ju alltid miljö skydda innehållet om det är bra i övrigt)
            DL1000 för väg
            KTM 990 Adventure R (XRV750) för allt där emellan
            TE450 för Ej väg
            KTM EXC 350-kitad 250 för GGN och andra dynghål

Comment

Mynav's (Sport 500) stora fördel tycker jag är
              * Ruttbar Topokarta

Nackdelar:
              * För liten skärm 3,5"
              * För låg upplösning 320X240
              (undrar om statusraden i överkant och nederkant kan göras transparenta som på Zumo 660'n) annars ser det ut som man bara uttnyttjar 260X240 pixels till kartan

Dessutom ser cykelhållaren lite epa-aktig ut, vete fan om jag skulle lita på den..

Sedan Priset 6695:- med en karta, då utan hållare och laddkabel...

En Zumo 660 kostar i dagsläget strax under 5000 och då ingår det hållare & laddkabel, ingen Topokarta dock
              Men då får man 4,3" skärm med 480X272 Pixlar
              Och kartor finns att få tag på för de flesta länderna.
              Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Märkligt att dom på MyNav valt en så osedvanligt lågupplöst skärm. Vanliga mobiler, för en bråkdel av priset, har ju ofta skärmar på 360x640 eller ännu mer.
                HMR

The art event!

Comment

Märkligt att dom på MyNav valt en så osedvanligt lågupplöst skärm. Vanliga mobiler, för en bråkdel av priset, har ju ofta skärmar på 360x640 eller ännu mer.
                  Jag köpte hellre en Garmin/Asus Nüvifone A50 och stoppade i en Ram Box än att jag köpte en Mynav.
                  Under halva priset och kartor för hela världen att tillgå samtidigt som det är en mobiltelefon som har möjlighet till internetuppkoppling.
                  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725709

Comment

Kör du på 4.1 utan problem nu? Jag tänkte fega och vänta tills våren och se om det kommer någon buggfix på denna.

Originally posted by DigiMan View Post
                    Garmin släppte den 15 Dec FW 4.10 för Zumo 660

Changes made from version 4.00 to 4.10:
                    Fixed a problem where the volume of navigation voice prompts was not consistent.
                    Fixed an issue where the preferred road name was not used for the navigation voice prompt.
                    Fixed inconsistency between navigation voice volumes when the Master and Media Volume are set to 100%.
                    Increased the volume of proximity alarms transmitted over Bluetooth or analog headsets.
                    Fixed a display problem in the music volume screen.
                    Fixed a problem where the unit appeared to hang on startup while loading maps.

Mer info här..
                    http://www.zumoforums.com/index.php?topic=13029.0

Den tidigare 4.00 som kom i Nov och var i princip samma som 3.90 var bara för att det numera finns 2 displaytyper till 660 och gjorde inget annat än lade in drivar för den senare..
                    KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
                    KTM 350 Freeride -14 "Musen"
                    KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Jag köpte hellre en Garmin/Asus Nüvifone A50 och stoppade i en Ram Box än att jag köpte en Mynav.
                      Under halva priset och kartor för hela världen att tillgå samtidigt som det är en mobiltelefon som har möjlighet till internetuppkoppling.
                      http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725709
                      Kanske är det så. Men jag skulle tro, utan att veta, att Nüviphone är väldigt mycket Nüvi. Dvs automatisk ruttförstöring och autozoom samt att den vägrar visa småvägar & spår. Och då föreslår jag hellre en gammal Symbian mobil typ Nokia 5800 försedd med GMXT.

Vad gäller MyNav så vet vi f n noll & intet om hur den funkar. Kan vara toppen, kan vara rent skräp.
                      HMR

The art event!

Comment

Kanske är det så. Men jag skulle tro, utan att veta, att Nüviphone är väldigt mycket Nüvi. Dvs automatisk ruttförstöring och autozoom samt att den vägrar visa småvägar & spår. Och då föreslår jag hellre en gammal Symbian mobil typ Nokia 5800 försedd med GMXT.

Vad gäller MyNav så vet vi f n noll & intet om hur den funkar. Kan vara toppen, kan vara rent skräp.
                        Kanske, kolla denna...
                        http://static.garmin.com/pumac/4205_OwnersManual.pdf

Comment

Tycker den ser schysst ut. Har funderat på att skaffa en GPS som jag enkelt ska kunna flytta mellan min HD och min KTM. Vill kunna spela musik på den också som jag kan lyssna på i hjälmen. Kommer nog inte köra så mycket offroad men det kanske blir mer..

Mvh. DGN

Comment

Största skillnaden mellan senaste Nüvin och Nüvifånen tycks vara att man bytt namn på fordonsikonen från Vehicle till Avatar. Säger allt!

Nej, gamla GMXT kan mycket mer än nya Nüvifånen. Jag är f n rätt sur på hur elektroniksäljarna lurar sina kunder. Säljer flashig skit som inte löser sin uppgift. Värsta exemplet just nu är TV-apparater. 99.9% av alla TV-apparter som säljs idag har inbyggda DVB-T mottagare som inte är kompatibla med det svenska digitala marknätet! Ta mig f-n otroligt! (Man har numera något som heter DVB-T2...)
                            Last edited by HMR; 12-28-2010, 10:14 PM.
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Den galne norrlänningen View Post
                              Tycker den ser schysst ut. Har funderat på att skaffa en GPS som jag enkelt ska kunna flytta mellan min HD och min KTM. Vill kunna spela musik på den också som jag kan lyssna på i hjälmen. Kommer nog inte köra så mycket offroad men det kanske blir mer..

Mvh. DGN
                              Allt beror på vad man prioriterar. Själv ger jag funktionen större prioritet än utseendet. Men om nu inte funktionen är viktig så är det väl enkelt att bara köpa något som ser schysst ut?

Sedan har jag aldrig begripit vaerför man vill spela musik på sin navigator? Jag har musiken i mobilen och för mig är det totalt obegripligt varför man vill flytta musiken till styret med allt klydd det innebär att dra sladdar och installera mp3-filerna. Med musiken i mobilen så funkar det lika bra i soffan, på promenaden, i bilen, trampcykeln och flygplanet som på moppen.

Att ha musik i offroadhjälmen skulle f ö få mig att tänka på Clockwork Orange. Minst.
                              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                                Japp den räknar om vid import, men mixade rutter fungerar konstigt nog ändå, men det kan säkert bli konstigheter vid en längre rutt, jag har inte provat så mycket än...
                                Jag får rätta mig själv, hade nog gjort hemläxan dåligt när jag testade med rutter tidigare.

Nu har jag testat ytterligare med helt nygjorda rutter och den räknar INTE om vid import!
                                Jag hade någon mishmash mellan kartversionerna tidigare då jag använt rutter som gjorts i tidigare kartversioner, de var visserligen omräknade i MS med rätt version, men nåt fel blev det.

Jag har nu testat med vanliga rutter, mixade rutter och offroad-rutter, inga av dem blir omräknade vid import i 220.

Skall man klaga på nånting så skulle det vara att den lider av flaggsjukan precis som zumo 550, men det blir åtminstone ingen "Ankommer" annonsering när man kommer fram till flaggan, som det tidigare blev på 660...

Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                                wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Working...
                                X