Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hagenblad View Post
    Asså jag har svårt att smälta att en firma som Garmin inte har en GPS som funkar att köra hoj med, utan man får ta en med skärm som ett frimärke. Oregon funkar inte eller?
    Oregon faller på det som de flesta nyare Garmin faller på - man kan inte stänga av automatisk ruttförstöring. Oregon är totalt omöjlig för t ex trampcykel. Funkar, men inte bra, för MC. eTrex och 60Cx är bättre.

Minst dålig för offroad av dagens modeller är Zümo 550. Största nackdel är att den visar småvägar i beige mot beige bakgrund (!). Näst minst dålig för offroad är nog Zümo 660.
    Last edited by HMR; 11-13-2010, 12:06 AM.
    HMR

The art event!

Comment

Fan, jag vill bara köpa en gps med vettig skärm, typ 6-7 cm, väderskyddad om ha gröna kartan i den. Skall lätt gå att köra med. Inga större krav asså. Perkele.
      Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Fan, jag vill bara köpa en gps med vettig skärm, typ 6-7 cm, väderskyddad om ha gröna kartan i den. Skall lätt gå att köra med. Inga större krav asså. Perkele.
        Förlåt en amatör ,men duger inte en nuvi 500 till dina behov?
        Filmer:
        Old As Hell Production:
        http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
        Ligger några här också:
        http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Jag förslår oxå Nüvi 500 med den specen. Dvs inte Gröna Kartan utan en omtypad Fri Pro v2.
          HMR

The art event!

Comment

Iphone och gröna kartan

Det här väl som att svära i kyrkan

Men, en Iphone med Fugawi´s gröna karta.
            http://www.fugawi.com/web/products/fugawi_imap_sv.htm
            Nedstoppad i ex någon av dessa http://www.brighthub.com/mobile/ipho...les/66881.aspx

Eller en ruggad liten PC med XP och kartex så är du i hamn.

Man behöver ju inte alltid köra på en rutt, då är inte den automatiska ruttförstöringen speciellt viktig.

Min åsikt är dock att gröna kartan är så mycket bättre än garmin´s friluftskarta att jag funderar på att konvertera till detta spår.
            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
              Min åsikt är dock att gröna kartan är så mycket bättre än garmin´s friluftskarta att jag funderar på att konvertera till detta spår.
              Jag använder Garmin på några olika Nokia. Bra upplösning och detaljrikedom. Men jag tycker att dom, för MC-bruk, faller på liten skärm och dålig ljusstyrka. Ifån har en större skärm men hur är det med ljusstyrkan? Och hur funkar GPS-mottagningen?

Jag letar efter bra argument att skrota min urkassa N97 och köpa en Ifån.... Navigering inkl topokarta är dock oomkullrunkeligt krav.

Ruggad PC med GMPC + Fugawi kommer jag titta närmare på när jag hittar en ruggad, tangentbordslös PC med tillräckligt ljusstark skärm.

Jag får i nästa vecka en Nüvi 3760 att ha i bilen. Skärmen är på 800x480 pixel. Bör vara en höjdare på att visa FriPro? Kan kanske sitta med kardborrtape längst fram på sadeln som komplement till 278:an på styret (när vädret tillåter)? Typ rörlig översiktskarta och bättre satellitmottagare.
              Last edited by HMR; 11-13-2010, 05:42 PM.
              HMR

The art event!

Comment

funkar ifonen och fugawi så har man ytterligare en direkt fördel, nämligen att snabbt kolla google earth om man nu skulle behöva lite mer beslutsunderlag innan man sitter fast i spenaten.

Jag är ju van vid liten och ljussvag skärm, varje steg från etrex och totalt mörker ser jag som ett framsteg i teknikutvecklingen.
                Jag ser dock inte någon större begränsning i en liten skärm, det är en vanesak

Comment

Jag tycker ifånens GPS är ok när man ska ta reda på var man befinner sig när man står stilla eller går.
                  Skärmen släcks ner om man inte aktiverar den och batteri tiden är ingen höjdare (vart bättre på IP 4 an). Spontant skulle jag inte vilja ha den som MC GPS, dels för skärmen och för att den inte är vattentålig. Har navigerat med den några gånger i bilen men inget slår det jag redan har, men jag har bara navigerat med enkla kartprogram som hittar A till B. På sjön har jag ett program där man kan skapa rutter och där du befinner dig symbolen hoppar var sekund vilket iof sig är en vanesak. För mig är ifånen en toasurfmobil som man kan ringa på eller tvärtom och inte en GPS för avancerad navigering.

Personligen är jag mkt nöjd med min 660 med fripro när man följer en given rutt men önskar mig bättre kartrikedom när man zoomar ut över 500 m skalan.
                  Men tycker det många gånger att det är fullt tillräckligt.
                  Dom värsta buggarna är nu borta och jag störs aldrig av en dysfunktionell GPS.

Som sagt jag tror att man anpassar sig och inser att navigering inte enbart hamnar om att titta på en GPS skärm utan 2 välkalibrerade ögonglober och känsla för vädersträcken räcker väldigt långt som en sjöfarare sa till mig.

Är det bara jag som tycker 660 an är bra för Offroad körning ?
                  Last edited by MC Doktorn; 11-13-2010, 09:31 PM.

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                    Det här väl som att svära i kyrkan

Men, en Iphone med Fugawi´s gröna karta.
                    http://www.fugawi.com/web/products/fugawi_imap_sv.htm
                    Nedstoppad i ex någon av dessa http://www.brighthub.com/mobile/ipho...les/66881.aspx

Eller en ruggad liten PC med XP och kartex så är du i hamn.

Man behöver ju inte alltid köra på en rutt, då är inte den automatiska ruttförstöringen speciellt viktig.

Man behöver ju inte köpa en svindyr Ifån.
                    Man kan köpa en gammal Ipaq handdator för några hundralappar på blocket och komplettera med en blåtandsGPS. Funkar lika bra att köra Fugawi eller Oziexplorer på en sån, och man behöver inte oroa sig så mycket för att kvadda grejorna.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                      Jag tycker ifånens GPS är ok när man ska ta reda på var man befinner sig när man står stilla eller går.
                      Skärmen släcks ner om man inte aktiverar den och batteri tiden är ingen höjdare (vart bättre på IP 4 an). Spontant skulle jag inte vilja ha den som MC GPS, dels för skärmen och för att den inte är vattentålig. Har navigerat med den några gånger i bilen men inget slår det jag redan har, men jag har bara navigerat med enkla kartprogram som hittar A till B. På sjön har jag ett program där man kan skapa rutter och där du befinner dig symbolen hoppar var sekund vilket iof sig är en vanesak. För mig är ifånen en toasurfmobil som man kan ringa på eller tvärtom och inte en GPS för avancerad navigering.
                      ?
                      Jag har en android, en Samsun Galaxy S och jag är helt överrens med dig om att gpsen i en mobil duger till att navigera till fots, i svampskogen var den ok men inte mer. Däremot är det bra att kunna se google earh när man är ute o rekar.

Nee en "riktig" gps är det som gäller för MC-körning.

Comment

Då har man svurit i kyrkan och få ta sitt straff.
                        Men, vi har åtminstone utrett några frågor.
                        Ipone fungerar inte, däremot mot som Google Earth verktyg när man behöver.
                        En liten Ipaq med blåtands GPS fungerar och ger en större skärm än en garmin.
                        Så 5-7 cm skärm och gröna kartan fungerar tydligen ändå.

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Ruggad PC med GMPC + Fugawi kommer jag titta närmare på när jag hittar en ruggad, tangentbordslös PC med tillräckligt ljusstark skärm.
                          Nej. Inte GMPC eftersom det är ungefär som Nüvi. nRoute är bra mycket bättre. Testade idag på min 1200x1920 laptop och det är lysande bra. Som att köra runt i Mapsource. Rätt häftigt att kunna se alla rutter och alla spår samtidigt. Leksak för passageraren i en offroad 4WD jeep.

Obs att även nyare kartor som FPv2 och CNE2011 funkar bra i nRoute. Det som funkar i Mapsource 6.13.7 tycks funka i nRoute. Oklart vilka GPS:er som "hittas" av nRoute. 278, 60Cx och eTrex torde i alla fall gå.

:)
                          HMR

The art event!

Comment

Snurrande karta

Jag har nog utrett det här förut men nu har jag fått frågan igen - vad kan man göra åt att kartan på GPS:ens skärm snurrar när man står still i skogen?

Fenomenet uppträder när GPS:en är inställd på att visa färdriktningen uppåt och beror på dålig GPS-mottagning. Dvs GPS:en räknar fram olika positioner trots att man står still och tror då att man rör sig.

Problemet löses genom att höja värdet för "Speed Filter" vilket bl a innebär att den tid, dvs sträcka, som man måste förflytta sig innan GPS:en vrider kartan ökar.

På 276C/278 gör man så här:

MENU > MENU > Inställningar > Fartfilter = Auto

Om kartan fortfarande snurrar så pröva:

MENU > MENU > Inställningar > Fartfilter = Till, Sekunder = 4

Prova olika värden på Sekunder tills du hittar något som stoppar snurret utan att GPS:en blir alltför trög på att vrida kartan rätt.
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                              Är det bara jag som tycker 660 an är bra för Offroad körning ?
                              jag tycker också den fungerar bra. när inte hårdvaran packar ihop. jag har bytt in en änsålänge.
                              tycker den är mer mångsidig än de gamla klumpdonen. det är ju rätt mycket pengar så det är ju bra om man kan använda den på fler ställen.

Comment

usch sitter o bråkar med kartupplåsning nu , inte fan måste man väl köpa nya kartor om man installerar dom på nya datorn ?

får svaret att key-koden är förbrukad när jag försöker låsa upp kartorna
                                Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Working...
                                X