Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hagenblad View Post
    Vilken GPS kan jag köra gröna kartan på datorn, reka och sedan tanka över på GPS och köra min rekning, också på gröna kartan?
    Har sett att vissa nyare Garmin - t ex 62-serien - klarar "custom maps". Dvs man kan lägga in valfri bildfil och sedan kalibrera den i GPS:en. Ett sätt vore då att konvertera Gröna Kartans RIK-format till t ex JPG med programmet GDAL och sedan stoppa in JPG-filen i GPS:en. GDAL har jag använt, dock inte custom maps.
    Last edited by can; 10-28-2010, 07:00 PM.

Comment

Garmin skall tydligen överge samarbetet med Asus och sluta med telefoner, så småningom kanske de skall sälja mjukvara till både iPhone och Android.

Kanske maknadsavdelningen kan inse att de borde satsa på "riktiga" gps'er istället.

http://www.kansascity.com/2010/10/26...ll-phones.html
      Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
      wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
        Garmin skall tydligen överge samarbetet med Asus och sluta med telefoner, så småningom kanske de skall sälja mjukvara till både iPhone och Android.
        Det finns redan en Android version av Garmin Mobile XT. Men den är tydligen bara släppt på vissa marknader och är lite halvhemlig. Jag har inte kunnat hitta något för nedladdning.

Magellan har ett robust GPS-fodral inkl programvara, extra batteri & Sirf III mottagare avsedd för iPhone. Den dag Garmin släpper något liknande baserat på GMXT så kommer jag skicka min sunkiga Nokia N97 i närmaste soptunna. Fördelen med N97 är den höga skärmupplösningen, bättre än 278, som gör att kartor typ FriPro ger en utmärkt överblick. Men bara handhållen till fots. Och bara utomhus i gles terräng. GPS-mottagaren i N97 är under all kritik och programvaran är väldigt instabil.
        Last edited by HMR; 10-28-2010, 12:24 PM.
        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by SvenB View Post
          Hur gör du för att få (rätt många) timmar? Jag kör min lilla etrex och mixade rutter, blandat med spår och tycker då inte att mecket med mixade rutter tar många minuter extra. För det är minuter vi pratar om, inte många timmar.
          Ja "väldigt många" är nog en överdrift. Men rutterna till Gulaschrundan (80 mil) och Pyreneerna (150 mil) hade nog tagit sina modiga timmar att fixa till. Dvs problemet är störst när man får långa mixade rutter av någon som skapat dom för 276C/278.

Men lösningen är ganska enkel. När jag delar med mig av långa mixade rutter så bifogar jag även rutterna i form av spår (max 500 pkter). Dom spåren kan man använda direkt i eTrex och 60Cx eftersom dom visas på ett väldigt tydligt sätt i dessa GPS:er. Rutterna konverteras enkelt till spår m hj a Wingdb.
          HMR

The art event!

Comment

Rent teoretiskt nu, så borde jag kunna reka på nåt fiffigt kartprogram, markera waypoints på en korsning och 50 m in på den väg jag vill köra, ställa in min foretrex (mini-GPS utan karta) och köra som fan. Går det och vad behöver jag för program?
            Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Rent teoretiskt nu, så borde jag kunna reka på nåt fiffigt kartprogram, markera waypoints på en korsning och 50 m in på den väg jag vill köra, ställa in min foretrex (mini-GPS utan karta) och köra som fan. Går det och vad behöver jag för program?
              Kartex! Gröna kartan. Waypoint i Kartex skicka över till din gps
              Kör som fan
              Har kört en del på detta viset med Per i Falun och det fungerar alldels utmärkt.
              Last edited by SvenB; 10-28-2010, 10:34 PM.
              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Google Earth!

Men gör på ett lite annat sätt. Skapa spår med upp till 500 punkter (korsning samt 50 m in som du säger) i Google Earth (eller Google Maps). Spara spåret, konvertera spåret till Garmin GPX-format med något lämpligt program typ GPSBabel och tanka upp spåret till din GPS.
                HMR

The art event!

Comment

Fränt. Skall kolla detta helt klart.

Comment

SKulle det vara riktigt häftigt att skapa mixade rutter dels med CN och dels med Google earth.
                    Men antar att det är ett problem, men inget är omöjligt..

Comment

Trailtech Voyager

En klart intressant offroad GPS finns här: http://trailtech.net/voyager.html

Fast jag vill på det bestämdaste varna för inköp utan att testa först. Jag frågade dom om jag kunde få testa och skriva en recension men det var uteslutet. Trots att jag har 10000 läsningar/år av mina tester mm. Jag misstänker att det finns en del svagheter dom vill ligga lågt med. Jag är ju, som bekant, inte känd för att ligga lågt....

Bör dyka upp info/erfarenheter på bl a http://www.advrider.com/forums/ så småningom.
                      HMR

The art event!

Comment

Voyager Moto-GPS verkar vara begränsad med avseende på kartor. Se FAQn http://www.trailtech.net/voyager_faq.html

Question: Does Voyager have topo maps?
                        ...
                        Because topo maps are not particularly well suited for use on OHV trails, Voyager provides a better means of collecting, displaying and sharing up-to-date OHV trail information. Routes may be imported into Voyager from standard GPX files, or exported for later review and sharing. Using Voyager’s trail-centric approach, riders can enjoy a superior experience using up-to-date trail maps.
                        ...

Det räcker för att den ska gå bort från min lista eftersom jag vill ha möjlighet att se terrängen runt omkring på GPSen.

Comment

Typa om Garminkartor i Windows 7

Jag skaffade en ny dator en 64 bitars med Windows 7 och nu kan jag inte typa om mina kartor.

Jag har typat om mina Garminkartor flera gånger utan problem på flera olika datorer, men på denna datorn funkar det inte, jag hittar nämligen inte platsen i regedit där kartorna brukar ligga, se bifogad bild.

Jag har lagt in original CN2008 och sedan Fri Pro också den original, dessa kartor funkar utmärkt.
                          Efter det la jag in Mappsourse 6.13.7, jag hade 6.13.4 original från CN 2008.
                          Allt funkar som det skall men:
                          Hur gör jag med omtypningen?
                          Existerar det dolda filer i regedit? De måste ju ligga någonstans men var? Jag har letat runt i regedit utan framgång.
                          Attached Files
                          Last edited by badpitt; 11-08-2010, 08:01 PM.

Comment

Tada! Jag fick hjälp på utsidan.se

Regeditorn lägger filerna på en lite annorlunda plats på (som jag tolkar det) på 64 bitars datorer.
                            Kolla bilden.

Detta är ett tips för alla som i framtiden byter dator.
                            Attached Files

Comment

Originally posted by erilin View Post
                              Question: Does Voyager have topo maps?
                              ...
                              Because topo maps are not particularly well suited for use on OHV trails, Voyager provides a better means of collecting, displaying and sharing up-to-date OHV trail information. Routes may be imported into Voyager from standard GPX files, or exported for later review and sharing. Using Voyager’s trail-centric approach, riders can enjoy a superior experience using up-to-date trail maps.
                              ...

Det räcker för att den ska gå bort från min lista eftersom jag vill ha möjlighet att se terrängen runt omkring på GPSen.
                              Det dom skriver är ju en tämligen krystad motivering - för att inte säga rent nonsens. Var, t ex, får man tag på "up-to-date OHV trail information" för Småland?

Att t ex FriProv2 eller SpanskTopo skulle vara "not particularly well suited for use on OHV trails" är i alla händelser nonsens. Även jag menar att det är ett krav att kunna se en detaljerad karta av omgivande terräng.

Nä - Voyager är nog bara crap. Hade den varit bra så hade dom inte behövt skriva sådant nonsens.
                              HMR

The art event!

Comment

Asså jag har svårt att smälta att en firma som Garmin inte har en GPS som funkar att köra hoj med, utan man får ta en med skärm som ett frimärke. Oregon funkar inte eller?

Comment

Working...
                                X