Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by strömgren View Post
    Jag tänkte typa om min CNE NT 2011.2, men stötte på patrull.

Jag laddade hem typ-filer från HMR, letade fram rätt fil och döpte om den enligt den bifogade readme-filen. Typ-filen placerades sedan i mappen där kartan är installerad.

Frågan är, vad behöver jag göra nu? Jag gick in i regeditorn, men kan inte hitta nånting om olika kartfamiljer i mapsource-registret. Är det operativsystemet, eller kanske mapsource-versionen, som ställer till problem? Jag kör Windows 7 Home Premium 64bit och mapsource 6.16.2.
    Om du ger den nya typfilen samma namn som original typfil så behöver du inte mecka med registret över huvud taget. Enklast att göra så när kartan är lagrad på "nya sättet".

Obs att du måste rensa Mapsource's grafikcache innan du kan se någon skillnad i Mapsource. Eller zooma/panorera till en bild du inte visat på skärmen förut. Cachen hittar du antagligen på C:\Documents and Settings\xxxxxx\Application Data\GARMIN\MapSource\TileCache.

Nästa steg är att föra över omtypade kartor till GPS:en. Gör då t ex så här:

- Leta med utforskaren upp filen GMAPPROM.IMG på GPS:en. Kopiera in den till PC:n som backup. Radera därefter filen på GPS:en.

- Välj ut ett kartområde i Mapsource. Hela eller nästan hela Europa får plats beroende på vilken GPS du har. För över kartan till GPS:en. Det kan ta en timma eller så.

- Du har nu fått en nya kartfil GMAPSUPP.IMG på din GPS. Byt namn på filen till GMAPPROM.IMG.
    Last edited by HMR; 10-24-2010, 05:56 PM.
    HMR

The art event!

Comment

Tack för det, då var det ganska simpelt. Och tack igen för att du har tagit dig tid att göra de här typ-filerna. Det blev ju en grym skillnad på hur kartan ser ut i GPS:en.

Jag passar på att slänga in en fråga till; ska man misstänka något särskilt fel om man inte kommer åt internminnet i en gpsmap 278 via utforskaren?

Comment

Originally posted by strömgren View Post
        Jag passar på att slänga in en fråga till; ska man misstänka något särskilt fel om man inte kommer åt internminnet i en gpsmap 278 via utforskaren?
        Nä - det är inget fel.

Skapa med Mapsource en kartfil (t ex 278prom.img) som är max c:a 1.7 GB. T ex på ett USB-minne. Sedan kan du kopiera ut den till 278 med Garmins Webupdater från ett CMD-fönster:

C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\278prom.img -autorun usb /i
        HMR

The art event!

Comment

Just så gjorde jag och det funkade perfekt. Det var av ren nyfikenhet jag frågade, men då kan man kanske tro att allt är som det ska.

Comment

Delorme Earthmate PN60w.

http://shop.delorme.com/OA_HTML/DELi...minisite=10020

http://shop.delorme.com/OA_HTML/DELi...?section=10460

Det här kanske kan vara något som kan komma att ge Garmin en match.

Comment

Originally posted by Pellefjant View Post
              Hej!

Har fått göra mig av med hojen och här är ett tillfälle att komma över en GPS i nära nog nyskick med största minnet. Svarteloxerad låsbar hållare med den vettigaste stötdämpningen som inte vibrerar.

Den slumpas inte bort utan jag vill ha bra betalt. Ni som vet vilken gps som regerar och vad den kostat får gärna kontakta mig.

Svensksåld och köpt på mediamarkt ny. Utbytt mot ny enhet på garantin. Efter det enbart använd under en helgtur.

Extraminnet är TOKdyrt och hållaren var inte billig den heller...
              Hållaren är flong ny och även den bara använd under en helg.

Kan säljas ihop eller vart för sig

Mvh

Malkus
              Peta in denna under Annonstorget istället
              http://forum.soe.se/forumdisplay.php?f=24
              Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Angående Garmin 278, 512 Mb, Touratech hållare

Som sagt så hör ärendet hemma under annonser och inte här. Men en kommentar kan ändå vara på sin plats.

Nypriset är egentligen ointressant eftersom 278 inte finns att köpa nya. Inte heller USA-versionen, 478, finns att få tag i ny längre. Mot slutet kostade 278:an 6000 kr i Sverige, minnet $120 från USA och hållaren ligger väl på 1900 kr eller så. Summa bortåt 9000.-. Men det är som sagt ointressant.

Viktigare är att det finns ingen GPS på marknaden som ens kommer i närheten för offroadbruk. 278 (276C, 478 ) är totalt överlägsen allt annat. Jag skulle personligen ge mer för en beg 278 är för en sprillans ny Z660. Lätt! Men det behöver jag inte. Förutom den 278 jag använder f n så har jag en i reserv. Fabriksny i en oöppnad kartong. Tragiskt är att det verkar inte som om Garmin har några planer på att ta fram en ersättare. Den som är avsedd som ersättare, GPSMap 620, duger inte för MC-bruk p g a värdelös programvara.

Ju mer tiden går desto svårare är det att hitta en 278 i bra skick. Det som ger sig med tiden är att kontakterna kan börja glappa och att skärmen kan bli repig. En 278 tål inte odämpat montage på en stånka. Då blir det mest maracas av den...
                HMR

The art event!

Comment

En ödmjuk fråga för er GPS-äss innan jag ger mig in på detta för mig helt okända ämne;
                  Vilken GPS kan jag köra gröna kartan på datorn, reka och sedan tanka över på GPS och köra min rekning, också på gröna kartan?

Mvh Calle
                  Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
                    En ödmjuk fråga för er GPS-äss innan jag ger mig in på detta för mig helt okända ämne;
                    Vilken GPS kan jag köra gröna kartan på datorn, reka och sedan tanka över på GPS och köra min rekning, också på gröna kartan?

Mvh Calle
                    Är inget ess, men...

Det är väl Garmin mapsource som gäller på datorn och friluftskartan pro v2.x. Sedan råder delade meningar vilken *ny* Garmin GPS som är bäst. Har en Zumo 220 som är knölig att använda till detta. Kanske den dyraste är bäst, ingen aning. Det är väl som mobiltelefoner, du måste köpa 10 olika för att själv kunna utvärdera vilken som är bäst, och sedan slumpa iväg de 9 återstående.

Comment

Mvh Calle
                      min zumo 500 går det på, 60cx som svedenblad nu säljer för 2000 går det på.

finns en hel drös, men om du inte vill lägga 8000 pistoler på en 278 så köp svedenblads
                      / Blutor

Comment

Intressant pryl från Trailtech!

Reflektioner?

http://trailtech.net/voyager.html
                        // Christian

Grusbus I Jönköping!
                        www.fraggel.se

Delar till din Africa Twin!
                        http://forum.soe.se/showthread.php?t=45593

Comment

Du kan köra Gröna Kartan på PC antingen i Fugawi eller i Kartex. Där kan du göra spår som du sedan tankar upp till din GPS och kan använda oberoende av vilken karta du har i GPS:en.

Funkar bäst i 276C/278/478 men kan även användas i bl a eTrex, 60Cx och Zumo.

Gröna Kartan går inte i Garmin men Friluftskartan Pro v2 är nästan lika bra.

Friluftskartan Prime är ett alternativ med mycket detaljerad topografisk info. Blir dock lite väl dyrbar eftersom den säljs i löjligt små bitar om 5x5 mil.

Jag har Gröna Kartan, Fugawi och Kartex men har numera slutat att använda det för MC-ruttplanering. Jag finner Mapsource med Friluftskartan Pro v2 betydligt mer lämpad för ändamålet. Vill jag har mer detaljerad info så använder jag Google Earth och Google Maps.
                          Last edited by HMR; 10-27-2010, 10:42 PM.
                          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Blutor View Post
                            min zumo 500 går det på, 60cx som svedenblad nu säljer för 2000 går det på.

finns en hel drös, men om du inte vill lägga 8000 pistoler på en 278 så köp svedenblads
                            Nej, det finns inte en hel drös modeller som funkar. Men 60Cx funkar alldeles utmärkt.

En eTrex eller en 60Cx fungerar faktiskt nästan lika bra som en 278. Den största skillnaden är skärmens storlek och därmed överblicken över alternativa vägar. Personligen så är jag beredd att betala rätt mycket för att få just denna överblick. Men det är ju viss skillnad på 2000 kr och 8000 kr ....

Ett annat problem med eTrex & 60Cx är att dom alltid räknar om rutter vid import. Det förstör de "mixade" rutter man ofta använder offroad. Men det går att komma runt med några timmars (rätt många...) arbete med rutterna på PC:n.
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                              Ett annat problem med eTrex & 60Cx är att dom alltid räknar om rutter vid import. Det förstör de "mixade" rutter man ofta använder offroad. Men det går att komma runt med några timmars (rätt många...) arbete med rutterna på PC:n.
                              Hur gör du för att få (rätt många) timmar? Jag kör min lilla etrex och mixade rutter, blandat med spår och tycker då inte att mecket med mixade rutter tar många minuter extra. För det är minuter vi pratar om, inte många timmar.
                              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Mvh Calle
                                Hej, du kan kolla denna alternativa variant på GPS. Då får du gröna kartan och GPS och en sjukt bra överblick om du nu skulle behöva det. Efter vad jag sett på DNC så har du rätt bra kartkoll ändå
                                http://forum.soe.se/showthread.php?t=34196
                                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Working...
                                X