Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by tobbe6700 View Post
    Jag lägger spår i fri pro och den är ju inte ruttbar? Typ man åker till Sälen över helgen och lägger spår hemma och vill ha med dom, det blir ju lätt över 20 spår så det är väl den begränsningen man vill komma runt
    Men du kan ju göra rutter i fripro ändå...
    Skillnaden är att rutten tar fågelvägen på kartan. Om man lägger waypointsen smart så spelar det mindre roll, bara tuta och köra!
    http://www.youtube.com/watch?v=JFF1cm6GJzw

Comment

Jag lägger spår i fri pro och den är ju inte ruttbar? Typ man åker till Sälen över helgen och lägger spår hemma och vill ha med dom, det blir ju lätt över 20 spår så det är väl den begränsningen man vill komma runt
      Men är verkligen sparade spår och "aktiv log" samma sak?
      Det är 20 sparade spår max men aktiv log fyller ju på ändå?
      Jag har för mig att "aktiv log" fyller på så länge som kortet har plats.
      Har du minneskort i?

Du kan även som HMR skriver ta ner antalet punkter i varje (i sparade) spår och sedan lägga ihop dem. Max 500 punkter per spår. Det är inget problem att göra om 2 000 punkter till "max 500" det blir lite fågelvägen ibland men inget som stör.
      Göra rutter funkar inte eftersom 60 modellerna alltid räknar om rutten innan den startas.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
        Göra rutter funkar inte eftersom 60 modellerna alltid räknar om rutten innan den startas.
        Rutter som visar fågelvägen går utmärkt, dessutom är begränsningen då 250 punkter istället för 50.

20 spår (a´500punkter) plus 50 rutter (a´250 punkter) bör väl räcka över en helg.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
          Rutter som visar fågelvägen går utmärkt, dessutom är begränsningen då 250 punkter istället för 50.

20 spår (a´500punkter) plus 50 rutter (a´250 punkter) bör väl räcka över en helg.

/SvenG
          Jo men även om man fyller GPSen med sparade spår så fortsätte den väl att logga vart du kör?

Comment

Originally posted by badpitt View Post
            Jo men även om man fyller GPSen med sparade spår så fortsätte den väl att logga vart du kör?
            Jo det gör den, men problemet är ju att det bara rymmer 20 sparade spår som man kan köra efter vad den loggar är ju inte så intressant när man är ute och kör. Men nu så löste det sig med att lägga ihop spår i mapsuorce och banta ner dom till 500 punkter. Tack för tipset.

Finns det nån gps som rymmer mer spår än 20 spår och funkar lika bra som 60an?
            Frågar man vad det kostar har man inte råd.

Comment

Jo det gör den, men problemet är ju att det bara rymmer 20 sparade spår som man kan köra efter vad den loggar är ju inte så intressant när man är ute och kör. Men nu så löste det sig med att lägga ihop spår i mapsuorce och banta ner dom till 500 punkter. Tack för tipset.

Ett annat tips är att använda Waypoints, man kan ha några stycken dit du vill reka, det gör jag ibland, oftast räcker det med en i början av vägen. Döp dem så du kan hitta dem. Waypoints kan man ha många av.

Comment

För det första så funkar det utmärkt med 50 st rutter a 250 punkter såsom påpekats ovan. Man kan stänga av ruttomräkningen vid ruttstart.

60Cx kan logga oändligt med spår på minneskortet. Men tyvärr inte läsa in dom utan det måste göras med en PC.

Andra GPS:er kan läsa in spår från minneskortet. Jag tror att både Zumo 550 och Zumo 660 kan det. Det innebär att man kan ha med sig oändligt med spår. Vid aktivering så visas de som rutter med fet linje. Har man väl lärt sig tekninken så funkar det ganska bra. Tyvärr har Zumo andra nackdelar. Visar otydlig kartbild bl a.
                HMR

The art event!

Comment

Sådär ja! Då har man anslutit sig till GPS-träsket.
                  Idag damp det ner en Nuvi 550 i lådan. Så nu har jakten på ett lämpligt fäste startat. Därför behöver jag lite hjälp.

Någon som har fler förslag än det från TT och orginal från Garmin? Utvärdering från någon som använt det från Garmin. TT vet jag funkar fint!
                  Attached Files
                  // Christian

Grusbus I Jönköping!
                  www.fraggel.se

Delar till din Africa Twin!
                  http://forum.soe.se/showthread.php?t=45593

Comment

Originally posted by Larry View Post
                    Sådär ja! Då har man anslutit sig till GPS-träsket.
                    Idag damp det ner en Nuvi 550 i lådan. Så nu har jakten på ett lämpligt fäste startat. Därför behöver jag lite hjälp.

Någon som har fler förslag än det från TT och orginal från Garmin? Utvärdering från någon som använt det från Garmin. TT vet jag funkar fint!
                    Jag köpte mitt Garminfäste på Ebay från USA för ca430:- och det har funkat kanon så det kan jag rekomendera
                    Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                    Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                    Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                    Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                    Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                      Jag köpte mitt Garminfäste på Ebay från USA för ca430:- och det har funkat kanon så det kan jag rekomendera
                      Gott!

Då får det bli ett sådant. Finns på ebay.co.uk för 29£.
                      // Christian

Grusbus I Jönköping!
                      www.fraggel.se

Comment

Originally posted by HMR View Post
                        Har du läst filen "readme.txt" som finns i arkivet du tankat hem?
                        Sitter oxå och funderar på hur man ska lägga in TYP-filerna. Jag har läst readmetexten. Men vad jag fattade av den så är det en instruktion för att lägga in TYP-filerna i datorn och inte i GPS-en?

Vad jag inte förstår är om man kan lägga in filerna direkt i GPSén och uppnå samma resultat tex. vit bakgrund?
                        Saknar mapsås...
                        // Christian

Grusbus I Jönköping!
                        www.fraggel.se

Comment

Sitter oxå och funderar på hur man ska lägga in TYP-filerna. Jag har läst readmetexten. Men vad jag fattade av den så är det en instruktion för att lägga in TYP-filerna i datorn och inte i GPS-en?

Vad jag inte förstår är om man kan lägga in filerna direkt i GPSén och uppnå samma resultat tex. vit bakgrund?
                          Saknar mapsås...
                          Utan Mapsource kan du inte göra någonting. Inte skapa rutter, spår och waypoints och inte fixa med kartor. Dvs inte typa om kartor. Utan Mapsource har du inte så stor nytta av GPS:en offroad som du skulle kunna ha.

Du måste alltså börja med att skaffa Mapsource & kartor på PC:n. Det följer ju med vid köp till alla relevanta GPS:er.
                          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                            Utan Mapsource kan du inte göra någonting. Inte skapa rutter, spår och waypoints och inte fixa med kartor. Dvs inte typa om kartor. Utan Mapsource har du inte så stor nytta av GPS:en offroad som du skulle kunna ha.

Du måste alltså börja med att skaffa Mapsource & kartor på PC:n. Det följer ju med vid köp till alla relevanta GPS:er.
                            Ok. Då blir det till att skaffa Mapsource.
                            // Christian

Grusbus I Jönköping!
                            www.fraggel.se

Comment

Ok. Då blir det till att skaffa Mapsource.
                              Och karta...

Comment

Jag tänkte typa om min CNE NT 2011.2, men stötte på patrull.

Jag laddade hem typ-filer från HMR, letade fram rätt fil och döpte om den enligt den bifogade readme-filen. Typ-filen placerades sedan i mappen där kartan är installerad.

Frågan är, vad behöver jag göra nu? Jag gick in i regeditorn, men kan inte hitta nånting om olika kartfamiljer i mapsource-registret. Är det operativsystemet, eller kanske mapsource-versionen, som ställer till problem? Jag kör Windows 7 Home Premium 64bit och mapsource 6.16.2.

Comment

Working...
                                X