Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Iphone och friluftskartan

http://www.soltek.se/imap/fugawi_imap_sweden.htm

Mer utveckling är tydligen på G om man läser vidare.
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Är på jakt efter en gps och har läst hur mycket som helst i denna tråd. Nu har jag läst hela manualen till Garmin 62st och på denna verkar det ju som man kan stänga av autozoomen och bestämma en massa andra saker som folk säger är viktiga.

Är det någon som har invändningar mot denna eller har använt den eller är det bara att shoppa loss? Garmin 276 och 278 går bort för dom är för dyra och går inte att köpa på Dustin där jag kan köpa det billigt.

Hjääälp!

Comment

Har just skaffat mig en Garmin Quest.
        Förde över rutter till den och gps piper till å säger typ "Rutt kortad"
        Vad menar den ?
        /Benny
        Benny | XRV750 -98 |
        http://www.emit.nu/resultat/08xc/2005/mhtm/198.htm

Comment

Originally posted by Cybber View Post
          Har just skaffat mig en Garmin Quest.
          Förde över rutter till den och gps piper till å säger typ "Rutt kortad"
          Vad menar den ?
          /Benny
          Mer än 50 waypoints?
          Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

The New Zealand Open GPS Maps Project

Hittade just denna: http://nzopengps.org/

Ifall det var okänt här.

Comment

Kass, och trög. Funkar än så länge inte ens om man är ute och går i skogen....

Originally posted by SvenB View Post
              http://www.soltek.se/imap/fugawi_imap_sweden.htm

Mer utveckling är tydligen på G om man läser vidare.

Comment

Originally posted by svidja68 View Post
                Kass, och trög. Funkar än så länge inte ens om man är ute och går i skogen....
                Kör du den på en 4 eller 3.a?

Har inte tänkt att köra på den utan ha den i fickan för att snabbt kunna kolla ev andra vägar, få en "satellitbild" på den nya vägen osv.
                Min lilla etrex får sitta på styret i alla väder.
                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Har en nuvi 500 som funkar bra för mina behov,har förstått att man kan typa om så höjdlinjer mm tonas ner.Har laddat hem 2st av HMRs filer,men hur gör jag för att få in dessa och för att få det att funka?Har sökt o letat men kan inte hitta någon "how to".

Tacksam för hjälp!

Comment

Tips

Min 60csx försvan då jag var föråker i cykelvasan, märkte inte när den lossnade utan märkte det efter ca 30-60 sek. Men då jag hade ett hundratal med flåsande cyklister i nacken så kunde jag inte vända.
                    Har en Touratech håller som var låst.
                    Så jag vet inte riktigt hur den kunde lossna ur hållaren.
                    Så mitt tips, använd bandet som man får med för att ha en säkerhet på den utifall den lossnar ur hållaren.

Hej hopp!

Comment

Originally posted by Janko View Post
                      Har en nuvi 500 som funkar bra för mina behov,har förstått att man kan typa om så höjdlinjer mm tonas ner.Har laddat hem 2st av HMRs filer,men hur gör jag för att få in dessa och för att få det att funka?Har sökt o letat men kan inte hitta någon "how to".

Tacksam för hjälp!
                      Har du läst filen "readme.txt" som finns i arkivet du tankat hem?
                      HMR

The art event!

Comment

Hej.

Har en 62s som jag har haft både citynavigator och fripro i. Men efter omtypning av kartorna så vart man tvungen att låsa upp dem i Mapsource igen, och det gick utan problem. Men nu säger GPS:en att den inte kan låsa upp City nav kartan?? Fri pro funkar utan problem?? Kartorna är knutna till gps:ens id nummer. Vad kan det vara för fel?
                        Grus är livet!
                        ---Honda SLR650 - 97---
                        ---Husqvarna Fe501-16---
                        ---Honda XR650R-00--- Såld
                        ---Yamaha TT600R-99--- Såld
                        Våran Hemsida finns på.
                        ==Grusdiggers==

OTC #579

Comment

Originally posted by Hälge View Post
                          Hej.

Har en 62s som jag har haft både citynavigator och fripro i. Men efter omtypning av kartorna så vart man tvungen att låsa upp dem i Mapsource igen, och det gick utan problem. Men nu säger GPS:en att den inte kan låsa upp City nav kartan?? Fri pro funkar utan problem?? Kartorna är knutna till gps:ens id nummer. Vad kan det vara för fel?
                          Skulle tro att du gjort något annat samtidigt med omtypningen. Har aldrig noterat att enbart ett byte av TYP-fil skulle påverka upplåsningen av kartorna.

Å andra sidan så har jag aldrig testat 62s. Inte heller har jag testat allra senaste versionen av MapSource. Kan vara något nytt skydd mot piratkopiering som Garmin lagt till. Men eftersom byte av typfil knappast gör våld på licensvillkoren så verkar inte det sannolikt.

Funkar det inte på annat sätt så skulle jag testa med att lagra kartorna i "gamla" formatet under C:\Garmin och använda Mapsource 6.13.7.
                          HMR

The art event!

Comment

Spår i 60csx

Hej
                            Jag har en 60csx och den tar ju bara emot 20 spår sen blir ju spårminnet fullt finns det nåt trix för att lura den så den tar emot fler spår? Ett alternativ är ju att ha med sig datorn och ladda in nya spår efter vägen men datorn är ju stor och packnings möjligheterna små. Är det någon som har något tips hur man kan lösa det här problemet så vore jag tacksamm.

mvh Tomas
                            Frågar man vad det kostar har man inte råd.

Comment

Originally posted by tobbe6700 View Post
                              Hej
                              Jag har en 60csx och den tar ju bara emot 20 spår sen blir ju spårminnet fullt
                              Vad är det egentligen för spår du har? En möjlighet är kanske att slå ihop dom till färre men längre spår med spårverktyget i Mapsource. Om ett spår då får fler än 500 punkter så kan man reducera antalet punkter med spårfiltret i Mapsource.

Om du klarar dig med relativt grova spår, max 50 punkter, så kan du konvertera en del av spåren till rutter. Det ryms upp till 50 rutter i minnet. Nackdelen med rutter är att du bara kan se en rutt i taget.
                              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                                Vad är det egentligen för spår du har? En möjlighet är kanske att slå ihop dom till färre men längre spår med spårverktyget i Mapsource. Om ett spår då får fler än 500 punkter så kan man reducera antalet punkter med spårfiltret i Mapsource.

Om du klarar dig med relativt grova spår, max 50 punkter, så kan du konvertera en del av spåren till rutter. Det ryms upp till 50 rutter i minnet. Nackdelen med rutter är att du bara kan se en rutt i taget.
                                Jag lägger spår i fri pro och den är ju inte ruttbar? Typ man åker till Sälen över helgen och lägger spår hemma och vill ha med dom, det blir ju lätt över 20 spår så det är väl den begränsningen man vill komma runt
                                Frågar man vad det kostar har man inte råd.

Comment

Working...
                                X